Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekkvalg-konklusjoner etter første året 1/10 buggy på kunstgress på Hvervenbukta ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dekkvalg-konklusjoner etter første året 1/10 buggy på kunstgress på Hvervenbukta ?

Nystartet amatør med 1/10 4WD Team Associated B44 5.5turn motor,
    og ser fram til en ny sesong på bukta.
    Skal kjøpe inn litt nye dekk, og ønsker høre andres erfaringer fra ifjor?

Før sesongen fikk jeg rådene: (og kjørte med dette)

A: Tørt underlag:
    -Forhjul , Schumacher gul minispike slim med blå Jconcepts firm tette innlegg.

-Bakhjul , gul minispike med blå Jconcepts firm tette innlegg.

B: Vått underlag:
    Samme, spike men blå gummiblanding på dekkene, her brukte jeg Proline blå tette innlegg.

Fikk ikke kjørt noe særlig, men virket som folk syntes minipin grep bedre ? (Såpass at noen klippet ytterrader med pigger)
    De blå innleggene fra Proline med lukkede celler ble anbefalt.
    Når jeg sammenlikner innleggene Jconcepts firm og blå Proline ved å klemme på dem, så kjennes de ganske like ut.

Mine konklusjoner/tanker:
    -På vått føre så ønsker jeg hvertfall så mye grep som mulig (var en våt sommer ifjor).
    Tenker da blå minipin med vanlig bredde 4WD front. Innlegg, kanskje noe mykere enn de Jconcepts firm. Erfaringer?

-På tørt , tja samme bare gule minipin. Kanskje fortsette med slim foran? Erfaringer ?

(Det blir kanskje en kompromiss grep kontra tractionroll på tørt føre.)

Kan godt ta med 2WD erfaringer også, mulig det blir innkjøpt 2WD-buggy iår.

Originally posted by anderfa View Post
    Nystartet amatør med 1/10 4WD Team Associated B44 5.5turn motor,
    og ser fram til en ny sesong på bukta.
    Skal kjøpe inn litt nye dekk, og ønsker høre andres erfaringer fra ifjor?

Før sesongen fikk jeg rådene: (og kjørte med dette)

A: Tørt underlag:
    -Forhjul , Schumacher gul minispike slim med blå Jconcepts firm tette innlegg.

-Bakhjul , gul minispike med blå Jconcepts firm tette innlegg.

B: Vått underlag:
    Samme, spike men blå gummiblanding på dekkene, her brukte jeg Proline blå tette innlegg.

Fikk ikke kjørt noe særlig, men virket som folk syntes minipin grep bedre ? (Såpass at noen klippet ytterrader med pigger)
    De blå innleggene fra Proline med lukkede celler ble anbefalt.
    Når jeg sammenlikner innleggene Jconcepts firm og blå Proline ved å klemme på dem, så kjennes de ganske like ut.

Mine konklusjoner/tanker:
    -På vått føre så ønsker jeg hvertfall så mye grep som mulig (var en våt sommer ifjor).
    Tenker da blå minipin med vanlig bredde 4WD front. Innlegg, kanskje noe mykere enn de Jconcepts firm. Erfaringer?

-På tørt , tja samme bare gule minipin. Kanskje fortsette med slim foran? Erfaringer ?

(Det blir kanskje en kompromiss grep kontra tractionroll på tørt føre.)

Kan godt ta med 2WD erfaringer også, mulig det blir innkjøpt 2WD-buggy iår.
    Har kjørt på kunstgress noen år nå, Schumacher er fine de, men iår skal jeg prøve dboots
    -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
    -Leder www.I
    HRC.no
    ]

Comment

Min erfaring var gule minipin stort sett hele tiden ja. Kjørte Dboots Multibyte på regnvær, ev. blå minipin.
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

Comment

Originally posted by Razer View Post
        ...Dboots Multibyte på regnvær...
        A eller B compound?
        [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
        -----------------------------------------------------

Comment

Min erfaring var gule minipin stort sett hele tiden ja. Kjørte Dboots Multibyte på regnvær, ev. blå minipin.
          Fint, takk !
          -Hva med debatten vanlig bredde 4WD front, kontra "slim" foran på 4WD ?
          Og klipper du evt front 2WD-innleggene smalere, slik at de er like brede som slim-dekkene?

-Hvilke innlegg og hardhet på tørt og vått ?
          Tenker at bør ihvertfall være lukkede celler som ikke suger vann på vått-vær-dekkene, men proline blå og Jconcepts firm er kanskje for harde,
          det finnes jo også de røde fra AKA, men vet ikke om de er mykere. Hm... ?

Egentlig så virker det også lite logisk på meg at hardere blå Schumacher-gummiblanding, griper bedre på vått glatt føre, men dette er jo udiskutabelt etablert.
          Kikket på dboots multibyte-siden, der anbefales B soft gummiblanding når fyller inn vått føre på kunstgress. Ikke A som er medium.

Hvordan er "grepskurven" på mini-spike kontra mini-pin etterhvert som dekkene blir slitt ? (Kjørte leeenge med mine gule spike ifjor)

Comment

Originally posted by spiro View Post
            A eller B compound?
            Var såvidt jeg kan huske bare en tilgjengelig når jeg kjøpte...
            Martin Sørlie - 1985
            TLR - Absima - Spektrum
            Darkspeed Racing
            www.teamsmallsize.com

Comment

Originally posted by anderfa View Post
              Fint, takk !
              -Hva med debatten vanlig bredde 4WD front, kontra "slim" foran på 4WD ?
              Og klipper du evt front 2WD-innleggene smalere, slik at de er like brede som slim-dekkene?

-Hvilke innlegg og hardhet på tørt og vått ?
              Tenker at bør ihvertfall være lukkede celler som ikke suger vann på vått-vær-dekkene, men proline blå og Jconcepts firm er kanskje for harde,
              det finnes jo også de røde fra AKA, men vet ikke om de er mykere. Hm... ?

Egentlig så virker det også lite logisk på meg at hardere blå Schumacher-gummiblanding, griper bedre på vått glatt føre, men dette er jo udiskutabelt etablert.
              Kikket på dboots multibyte-siden, der anbefales B soft gummiblanding når fyller inn vått føre på kunstgress. Ikke A som er medium.

Hvordan er "grepskurven" på mini-spike kontra mini-pin etterhvert som dekkene blir slitt ? (Kjørte leeenge med mine gule spike ifjor)
              I 2010 kjørte vi kun spike, og de fleste kjørte slim front i 4wd. I år begynte vi å kjøre minipin, og jeg har kjørt 4wd front på 4wd, både når jeg har testet spike og pin i 2011.

Av innlegg kjører jeg nesten utelukkende alltid Prolines blå. De er ikke spesielt harde, og de former seg fint etter dekket og holder lenge, og jeg har ikke sett noen grunn til å teste så enormt mye, da jeg har fått den oppførselen jeg vil ha:P

Når det gjelder regnvær, kommer det veldig ann på gresset, men i de fleste tilfeller griper hardere dekk best. Grepet sitter ikke så mye i gummien, men heller hvordan piggene klarer å bite ned i teppet.

Min mening er at Pin holder seg jevnere til piggene er borte. Spike flyter litt mer, og piggene blir ujevne og avrundede etterhvert, slik at grepet blir varierende og dårligere etterhvert.
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

Comment

Jeg testet spike dekkene fra en tredje produsent som lager Schumacher "kopier", de var i rosa compund. Husker dessverre ikke navnet sånn i farta, mulig andre vet hvilke jeg mener?

Uansett så funket de veldig bra på vått i 2wd med Stagger cut fra Schumacher foran.
                Team Smallsize

Comment

Originally posted by sabben View Post
                  Jeg testet spike dekkene fra en tredje produsent som lager Schumacher "kopier", de var i rosa compund. Husker dessverre ikke navnet sånn i farta, mulig andre vet hvilke jeg mener?

Uansett så funket de veldig bra på vått i 2wd med Stagger cut fra Schumacher foran.
                  ballistic?
                  Martin Sørlie - 1985
                  TLR - Absima - Spektrum
                  Darkspeed Racing
                  www.teamsmallsize.com

Comment

ballistic?
                    Stemmer det!
                    Team Smallsize

Comment

Originally posted by sabben View Post

Selv prøvd de og funket bra men de ble fort nedslitt, ballistic pink er veldig myke!
                      Me & My Own Wallet Racing Team
                      Team Pampers
                      TeamAssoTamiYoko

Comment

Jeg prøvde også Ballistic pink på vått føre på bukta, satt bra det. Ulempen er at de slites ganske fort etter min erfaring...

Comment

Hei igjen !
                          Usikker på hvilke innlegg jeg skal gå for i de blå mini-pin dekkene. Men ønsker unngå den simpleste sort vanlig skum, idet hørt at de løser seg opp og gir kast i hjulene etterhvert.

-Ønsker noen som er hakket mykere enn Proline blå closed cell ?
                          Noen som vet om disse røde Core-RC Red Molded til Schumacher-dekkene er mykere?
                          Click image for larger version

Name:	Molded innlegg.jpg
Views:	1
Size:	32.4 KB
ID:	776666
                          Alternativt er disse røde AKA closed cell mykere enn Proline blå closed cell?
                          Click image for larger version

Name:	AKA innlegg closed cell.jpg
Views:	1
Size:	11.3 KB
ID:	776667

Comment

noen liker closed cell, andre foam. vil gå for schumi tubby i foam og proline blå for closed cell. av dekk så er det året for å prøve dboots.. schumi vet vi funker.
                            Yokomo MR-4BXF \ Yokomo B-Max2 MR \ Orion Lipo \ Hobbywing \ Futaba \ Sanwa M11

Comment

De røde du viser til er litt hardere enn blå closed cell. Jeg har selv testet de, funker greit på kunstgress.

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X