Tenkte komme med en liten oppdatering fra hobbyrommet.
Det startet med en idè, etter en kompis og jeg var å handlet batterier av en som importerer litt fra Hobbyking.
Vi har hver vår Rustler VXL, men han kjøpte sin med en Castle esc og en mamba monster 7700kv motor..
(gudene må vite hvorfor noen har satt den motoren i en Rustler)
I hele fjor slet han med varmgang i motoren. Såpass at loddetinnet smeltet og cutoff'en gikk hele tiden..
Han vi handlet batterier av, hadde en Turnigy Trackstar 1/8 kombo liggende ny i eske. 160A esc og 2560kv motor.
Det fristet med det samme og vi fikk fort til en god handel
Sjekket litt på nettet om det var noen som hadde gjort tilsvarende, og fant kun en gjeng på Youtube (+ div forum)
"Teamblackcountry" Og fikk bekreftet at det lar seg gjøre.. Så han parkerte bilen hos meg i noen dager
Noe "overkill" hadde vi regnet med. Men når vi tenkte på året som gikk, manglet det ikke entusiasme for noe nytt
Jeg satt igang med litt ombygging/beskjæring av girkassen, da den nye motoren hadde noe større dimensjoner!!
Det ble kjøpt inn nye drev i 32 pitch (større tenner) Et Novak pinion-sett med 17-20T og et Traxxas spurdrev 38T fra Norwegian (Det nærmeste jeg kom 24/36 som de tester i videoen til Teamblackcountry)
Av det vi hadde, passet 20T pinion best. Det er veldig begrenset med justering pga. størrelsen på motor inne i girkassen.
Positivt var at Traxxas drevet passer rett på slipperclutch systemet til Rustler og festes bare med de tre skruene.
Pga. den enorme kraften er denne skrudd nesten helt inn. Den slurer bare litt hvis det er godt grep nå.
Ellers er det ikke så mye å legge til med montering/bygging. Det meste gikk veldig greit og kan gjøres på et par timer.
Vi var veldig spent på utveksling etc. etter å ha lest en del regnestykker om hvordan man kalkulerer om fra 48 til 32 pitch.
Noe vi ikke ble klokere av... Da det i praksis funker best med "prøv og feil-metoden"...!!!
Men Fytti inni..! Bare lyden var moro! Drevene jobber mye finere og ikke så intenst som på de små tennene.
Vi har sammenlignet det litt som å høre forskjell på en to og en firetakters MC.
Bånndraget og det registeret som motoren jobber på er helt sykt..
Fikk lagt ut en liten video av både asfaltkjøring og en tur på stranda med paddledekk.
Ingen av dem yter rettferdighet til kjøreopplevelsen, men ta en kikk likevel..
Jeg har kjørt fort med min egen VXL utgave,(passert 100km/t) med div. drev og batterier, men dette er en helt egen opplevelse.
Responsen og kreftene i bilen er helt unike. Og foreløpig har vi bare testet med 2cell lipo. Turnigy Nano-tech 5600 mah.
3s er på vei i posten
Det startet med en idè, etter en kompis og jeg var å handlet batterier av en som importerer litt fra Hobbyking.
Vi har hver vår Rustler VXL, men han kjøpte sin med en Castle esc og en mamba monster 7700kv motor..
(gudene må vite hvorfor noen har satt den motoren i en Rustler)
I hele fjor slet han med varmgang i motoren. Såpass at loddetinnet smeltet og cutoff'en gikk hele tiden..
Han vi handlet batterier av, hadde en Turnigy Trackstar 1/8 kombo liggende ny i eske. 160A esc og 2560kv motor.
Det fristet med det samme og vi fikk fort til en god handel
Sjekket litt på nettet om det var noen som hadde gjort tilsvarende, og fant kun en gjeng på Youtube (+ div forum)
"Teamblackcountry" Og fikk bekreftet at det lar seg gjøre.. Så han parkerte bilen hos meg i noen dager
Noe "overkill" hadde vi regnet med. Men når vi tenkte på året som gikk, manglet det ikke entusiasme for noe nytt
Jeg satt igang med litt ombygging/beskjæring av girkassen, da den nye motoren hadde noe større dimensjoner!!
Det ble kjøpt inn nye drev i 32 pitch (større tenner) Et Novak pinion-sett med 17-20T og et Traxxas spurdrev 38T fra Norwegian (Det nærmeste jeg kom 24/36 som de tester i videoen til Teamblackcountry)
Av det vi hadde, passet 20T pinion best. Det er veldig begrenset med justering pga. størrelsen på motor inne i girkassen.
Positivt var at Traxxas drevet passer rett på slipperclutch systemet til Rustler og festes bare med de tre skruene.
Pga. den enorme kraften er denne skrudd nesten helt inn. Den slurer bare litt hvis det er godt grep nå.
Ellers er det ikke så mye å legge til med montering/bygging. Det meste gikk veldig greit og kan gjøres på et par timer.
Vi var veldig spent på utveksling etc. etter å ha lest en del regnestykker om hvordan man kalkulerer om fra 48 til 32 pitch.
Noe vi ikke ble klokere av... Da det i praksis funker best med "prøv og feil-metoden"...!!!
Men Fytti inni..! Bare lyden var moro! Drevene jobber mye finere og ikke så intenst som på de små tennene.
Vi har sammenlignet det litt som å høre forskjell på en to og en firetakters MC.
Bånndraget og det registeret som motoren jobber på er helt sykt..
Fikk lagt ut en liten video av både asfaltkjøring og en tur på stranda med paddledekk.
Ingen av dem yter rettferdighet til kjøreopplevelsen, men ta en kikk likevel..
Jeg har kjørt fort med min egen VXL utgave,(passert 100km/t) med div. drev og batterier, men dette er en helt egen opplevelse.
Responsen og kreftene i bilen er helt unike. Og foreløpig har vi bare testet med 2cell lipo. Turnigy Nano-tech 5600 mah.
3s er på vei i posten
Comment