Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har mistet bremse-effekten:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har mistet bremse-effekten:

    På min 4WD 1/10 eletro-buggy har jeg mistet mesteparten av bremse-effekten! Tidligere kunne jeg ved godt grep bremse opp på forhjulene om jeg ville. Men nå kjennes det som bremse-effekten er nede på 20% av hva den var før. Måten jeg oppdaget det på var å børste på ned lang-strekka på bukta, for så å bråbremse før mekke-bua. Har gjort dette mange ganger. Men denne gangen feiet bilen rett inn på mekke-området, i bortimot full fart! Det hadde jeg aldri opplevd før! Dette er 6-7 uker siden nå. I mellomtiden har jeg forsøkt følgende:

    Re- og omprogrammering av ESC, med ulike versjoner av firmware. Bytte av modus FWD/BRK/REV til FWD/BRK. Ingen forskjell! Testet ulike bremse-effekter på ESC, fra 25% til 100%. Sjekket EPA på radio. Re-kalibrert ESC mot radio mange ganger. Sjekket at jeg ikke har ABS aktivt på radio. Kalibrert radio-utslag. Jeg har også forsøkt å øke bremse-prosenten til 120%, som er maks på min radio. Så vidt kraftigere. Men ikke mye. Jeg har vært igjennom alle menyer jeg kan finne på min radio, uten å bli noe klokere. Det handler ikke om slakk clutch eller differ. Akselerasjon fremover og bakover fungerer helt normalt! Motoren blir dratt rundt når jeg bremser. Men motstanden er minimal. Selv med hjulene i lufta, så stopper ikke hjulene momentant ved brems, slik som før.

    Jeg har byttet ALL elektronikken i bilen! ny mottaker, ny ESC, annen motor, ny sensor-kabel, og nye strøm-kabler! Jeg har også byttet til ny servo; skjønt det var av helt andre årsaker. Alt til ingen nytte! Bilen er fremdeles ikke kjørbar lengre enn til første sving! ESC er av samme type som jeg hadde før, en Hobbywing Xerun V2.1. Mottaker er byttet fra gammel FASST til ny FASST. Har ikke kjørt en halv runde med bilen en gang. Bare litt frem og tilbake på lang-sletta for å teste bremsen, som stadig er fraværende. Så jeg kan umulig ha rukket å brenne den nye ESC'en.

    Litt i forkant av alt dette så byttet jeg fra Futaba 3PM-X til Futaba 4PKS. Så det er mange innstillinger å rote seg bort i. Men jeg har ikke forsøkt å endre på noe jeg ikke vet hva er! Sånn sett kan jeg ikke forstå at det er noe feil med innstillinger. Uansett så har jeg forsøkt å nullstille ett modell-minnet, og prøve på nytt. En 2WD jeg har ser ut til å bremse normalt med samme radio; skjønt den har en annen ESC (Novak), og mottaker av gamle-typen. Noe er galt! Men jeg aner ikke hva! Har gått tom for ideer!

    Kan noen hjelpe??? Vær så snill! Jeg har ikke fått kjørt 4WD på 6-7 uker på grunn av dette; og er i ferd med å miste lysta på feilsøking/mekking! Ergo blir det det heller ikke noe kjøring.
    Last edited by Mons; 26 August 2012, 23:10.

  • #2
    Etter som jeg kan skjønne,så har du 3 poster i manualen som handler om bremsene: 2# drag brake force 5# max brake force 7# intial brake force.. Prøv å sett høyere verdi på de punktene,da burde du merke forskjell
    sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

    Comment


    • #3
      Takk for svar Olaf. Jeg har nok vært innom alle de. Så vidt jeg kan skjønne er det primært nr 5 her som har noe å si. Den har stått på 100% det meste av tiden jeg har brukt regulatoren. Men jeg har også testet andre verdier, for å se om det gjorde noen forskjell. Ingen ting!

      Comment


      • #4
        Se om det kan ha blitt justert på noen innstillinger på radioen,hvis du har samme manual som 4pk,så er det noe bremse greier på side 50/51 og 116.. har du brems når du holder bilen oppe fra bakken da?
        sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

        Comment


        • #5
          Et naturlig sted å begynne ja. Men som jeg nevner, så har jeg vært igjennom alt av innstillinger på radio, samt at jeg har nullstilt den. I går testet jeg også med en annen 4PKS, uten at det gjorde noen forskjell. Manglende bremser er også merkbart når jeg holder bilen i luften ja. Men jeg har kanskje 20% brems. Så hvis jeg bare testet i luften, hadde jeg antakelig ikke tenkt veldig mye på det. På ubelastede hjul, så stopper 20% rimelig greit uansett.

          Jeg føler jeg har eliminert radio og mottaker som kilde til problemet, i og med at jeg nå har testet to forskjellige av begge. Det eneste jeg ikke har byttet er vel fast-magnete (rotor) i motoren. Skiftet sensor-kort og stator med vindinger. Imidlertid har jeg vanskelig for å tro at magneten skal være så merkbart svekket på brems, uten at jeg merker noen forskjell på gass eller revers. Så jeg må vel til med enda en annen ESC. Kanskje jeg har fått en DOA ESC, med eksakt samme feil som min gamle? Lite sannsynlig. Men få alternativer står igjen nå.

          Comment


          • #6
            Prøv motoren på den novak esc du har,hvis den passer selvsagt.
            sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

            Comment


            • #7
              Motoren jeg byttet til har vært brukt på Novak-ESC'en tidligere; og fungerte helt fint da! Eller det vil si, stator med vindingene. Magneten byttet jeg ikke. Men full akselerasjon tyder på at den er i orden. Og sensor-kortet jeg byttet til var eske-nytt. Så sånn sett er motoren verifisert på annen ESC. I alle fall den jeg byttet til.

              Skulle jeg fått noe mere ut av det, så måtte jeg testet Novak-ESC'en som jeg har i min 2WD. Men det betyr i tilfelle at jeg setter den ene fungerende bilen jeg har ut av spill, og ikke får kjørt i det hele tatt! Så jeg prøver i det lengste å unngå det. Da kjøper jeg nok heller en ESC til. Men det blir fort dyrt å kjøpe nye ting bare for å teste, hvis jeg ikke trenger dem etterpå.

              Hvis noen har en ESC å låne meg i noen dager, så hadde det vært gull! Det blir bare for å teste hjemme på benken. Trenger ikke reell kjøring for å kjenne om bremsene vender tilbake. Jeg har for øyeblikket en 8.5T i bilen. Så det skal ikke all verdens av ESC til for å få testet. Holder til i Oslo.

              Comment


              • #8
                Hvis du tar deg tid til å prøve de mulighetene du har med motor og esc,så kan det være du greier få mer greie på hva som er galt,om det er motor eller esc..
                Er nok ikke lett å få lånt noe sånt tror jeg..
                Du setter jo ikke bilen ut av spill fordi om du prøver motoren på den eller omvendt,bare å sette det på plass igjen etterpå det
                sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                Comment


                • #9
                  Jeg har tatt meg tid til alt jeg kan komme på! Tipper jeg har brukt 12-15 timer på feilsøking og testing. I den forbindelse har jeg vært igjennom ALLE innstillingsmuligheter på radioen 2-3 ganger. Så jeg tror ikke det hjelper å ta meg mere tid. Det som må til er systematisk eliminasjon. Men det krever "known good" komponenter. Og nå har jeg faktisk fått lånt meg både ESC og motor. Andre gangen jeg har fått lånt ESC ved tekniske problemer faktisk.

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X