Announcement

Collapse
No announcement yet.

e-maxx motor oppgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • e-maxx motor oppgradering

    Hei, har kjøpt meg en summit 775-motor til e-maxxen min. Lurer på hva mer jeg trenger og hva som er lurt å kjøpe, evt hvor og til hvilken pris? Ser ut til at jeg trenger nye skruer til å feste motoren, samt ny plate til å montere denne på. Hva med drevet som skal på motoren? akslingen er jo tykkere, og motoren er større, så jeg må vel ha et større drev? Ingen som vet om noe steder de selger pakker på slike ting? broren min har vært innom Norwegian Modellers etpar ganger, og de bedyrer hver gang at det ikke trengs noe mer, men tar stadig feil... Merkelig, i og med at 775-oppgradering vel er velkjent for e-maxx-eiere?

    mvh oddi

  • #2
    Oppgraderingen er veldig kjent, og jeg har tatt den selv.

    Ny motorplate trenger du egentlig ikke, da det går ann å fikse på den originale til å passe med 775. Dette krever dog lit arbeid og tid, men skal gå ann.

    Nye skruer trenger du, de skaffet jeg fra Clas Ohlson.

    Du trenge også nytt pinion gear. Det er viktig å passe på at akslingen på dette er 5 mm, noe som er større enn originalt på E-Maxx.

    Vil uansett oppfordre deg til å gå inn på http://traxxas.com/forums/forumdisplay.php?48-E-Maxx, der finer du nok masse info om motorbytte.

    Comment


    • #3
      takker for svar, tror det meste er innkjøpt da Har kjøpt 2 pinion gear, det ene er på 16 tenner (ihvertfall originalt) og det andre er på 23 tenner. Det på 23 tenkte jeg å bruke for å kunne sette motoren i midten, men giringa blir vel vesentlig høyere? hvor mye mer torque har egentlig 775?

      mvh oddi

      Comment


      • #4
        Originally posted by oddi View Post
        takker for svar, tror det meste er innkjøpt da Har kjøpt 2 pinion gear, det ene er på 16 tenner (ihvertfall originalt) og det andre er på 23 tenner. Det på 23 tenkte jeg å bruke for å kunne sette motoren i midten, men giringa blir vel vesentlig høyere? hvor mye mer torque har egentlig 775?

        mvh oddi
        Jeg bruker 21t, og det funker fint. Vet ikke helt om hvor mye mer torque 775 har, men 23t høres egentlig ganske høyt ut, men du får bare prøve deg fram.

        Comment


        • #5
          Takker for svar igjen. Får prøve meg litt frem tror jeg, blant annet med et spur-gear som er litt større? Hvor mange tenner har spur-gearet på e-maxxen originalt?

          mvh oddi

          Comment


          • #6
            Om jeg ikke husker helt feil er det 68t.

            Comment


            • #7
              hmm, okei. Noen nettbutikker i norge som har utvalg av pinion og gir? Er vel ikke så billig på ebay mht frakt og slikt, + at det tar en stund før jeg får delene.. kan like gjerne shoppe i norge da

              mvh oddi

              Comment


              • #8
                Enig i at det er en fordel å handle i Norge! Vet desverre ikke om noen spesielle butikker, du får bare sjekke hjemmesidene deres/kontakte de. Jeg kjøpte mitt pinion gear fra Tower Hobbies, en amerikansk butikk med svært utvalg (dog med litt lang leveringstid)

                Comment


                • #9
                  Da var konverteringen gjennomført med stor suksess. Måtte fjerne litt plast fra girkassa slik at jeg fikk plass til motoren, og file litt her&der på motorplata for at denne skulle passe. Ellers var det visst 20 pins pinion jeg hadde fått, og originalt er 16 hvis jeg ikke husker feil, så den går nok litt bedre nå. Bror har testet sin, men det er vanskelig å si hvor fort bilen går på isen, men han var fornøyd.
                  På hans brukte vi gammel motorplate og satte den på siden fordi vi ikke trodde vi fikk plass, men fant ut at det var plass likevel, så på min ble den satt på midten, og byttet motorplate til singel-motor samt deksel. Gjenstår å lade og teste min bil, men det virker ihvertfall lovende!

                  mvh oddi

                  Comment


                  • #10
                    Høres bra ut! Hvordan synes du bilen leverer, angående fart og kraft? Utifra andres erfaringer hadde jeg forventet sterkere bunndrag + litt høyere toppfart, men merker ikke noe forskjell på bilen nå i forhold til originalmotorene.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by oddi View Post
                      ... byttet motorplate til singel-motor samt deksel.
                      Hei Oddi. Her var det nyttig informasjon, har lyst til å gjøre denne konverteringen jeg også

                      Kan du legge ut link, evt delenr. til det du har kjøpt?
                      sigpic Kenneth Skulstad
                      70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                      Comment


                      • #12
                        VM i treg oppdatering her, men jeg har stort sett kjøpt alt på ebay. både singel conversion-plate og deksel, motor og pinion.. Mer var det vel ikke.. kanskje skruer til motoren? det husker jeg ihvertfall ikke hvor jeg har fått fatt i, mulig det tilogmed fulgte med motoren.. Ellers funker bilen som fjell, sjekk tråden min om karosseri, den har fått mye andre godsaker nå også
                        edit: som en beklagelse for mitt "noe" trege svar (som skyldes at jeg ikke fikk mail hver gang jeg fikk svar, fordi jeg sto registrert med feil adresse, og har rettet det nå), har jeg tatt meg bryet med å søke litt på ebay
                        http://cgi.ebay.com/Traxxas-E-Maxx-Brushless-MOTOR-MOUNT-PLATE-Gear-Cover-
                        /370509154798?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&ha sh=item56441109ee
                        http://cgi.ebay.com/Traxxas-Summit-TITAN-775-MOTOR-16-5V-Brushed-Engine-/330585954500?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&ha sh=item4cf87558c4#ht_5478wt_1037
                        http://cgi.ebay.com/20T-Tooth-32Pitc...#ht_500wt_1287

                        mvh oddi
                        Last edited by oddi; 9 August 2011, 21:51.

                        Comment


                        • #13
                          Når det gjelder kraft og fart tror jeg ikke den har blitt noe tregere ihvertfall.. Tror faktisk den klarer wheelies bedre, og det tyder jo på mer kraft Når det gjelder hastighet på en slik bil syns jeg det blir for dumt å kjøre noe særlig fortere, har ikke kontroll likevel

                          mvh oddi

                          Comment


                          • #14
                            Se der ja, det var liv i deg. Bra jeg hadde abonnement på denne tråden

                            Takk for svar. Må nok få gjort dette selv nå snart, motoren og pinion ligger klar.
                            sigpic Kenneth Skulstad
                            70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                            Comment


                            • #15
                              Da er du i praksis i mål. etpar runder med en fil så får du plass til motoren i det midtre festet, og litt tape foran hullet til festet som ikke brukes duger da fint

                              mvh oddi

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X