Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den lille NHW BD8 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den lille NHW BD8 tråden

    Heisann,
    nå har jeg endelig kjøpt meg bil, noe jeg lenge har hatt veldig lyst til.
    Bilen ble en NHW BD8 fra smallsize. En buggy med 21 motor.

    Eneste erfaringen jeg har fra rc er en tamiya jeg kjøpte i 10års alderen. En sånn hvor alt er innebygd. Men den gav meg i allefall veldig mye morro den gang.

    Men tilbake til den nye bilen min.
    Det tok litt tid før jeg fikk den til å svive på tomgang men med litt stillig her og der fikk jeg den til å svive, men den spytter litt nitro ut av potta. Når 3 tanker på tomgang var unnagjort tok jeg meg en liten tur ut for å prøve. Opplevde den som utrolig sprek men at den er feil instillt så mister noen ganger all kraften ved pådrag.

    Jeg mistet også et hjul og en bolt som holdt den ene bakakslingen på plass, så det siste satte en stopper for kjøring i går. Men nå er det i orden igjen.

    Ser masse frem til mye kjøring, tuning, styling og det som verre er i tiden fremover.


    Jeg håper dette kan bli en tråd for oss som har denne bilen med tips, triks og hvor vi kan dele litt erfaringer.

  • #2
    Nå har jeg kjørt litt mere men sliter som sagt med instillingene. Og i dag sluttet servoen til styringa å virke. Mens bilen stod på begynte den plutselig å bure så slo jeg av bilen, og så virket den ikke når jeg skrudde den på igjen. Hadde heldigvis en på den gamle bilen men den er ikke sterk nok. Så kan kun kjøre på asfalt inntil videre. Må ned å høre med de i morra.

    Comment


    • #3
      Les litt her,denne har hjulpet mange http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...motorer./page9
      sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

      Comment


      • #4
        Originally posted by olafand2 View Post
        Les litt her,denne har hjulpet mange http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...motorer./page9
        Selvfølgelig.
        Jeg leste gjennom denne før jeg kjøpte bilen, men så når jeg skulle kjøre inn motoren osv så fulgte jeg manualen istede for og glemte helt bort del 2. Denne må jeg få skrevet ut og tunet bilen etter når jeg kommer hjem igjen.

        Jeg stilte en del på den skruen som står på speeden, faktisk en runde tror jeg før jeg fikk den til å holde ca gjevn kraft fra bunnen opp til over halv speed. Så nå dauer den i allefall ikke av hele veien, men gleder meg til åšfå testet med instillingene fra guiden når jeg kommer hjem.

        Jeg var å kjørte litt i sørlandsparken i dagmorges. I trailløypene og i noen grustak, kjempemorro, og bilen styrte greit nok så lenge den hadde fart. Så har jeg vært nede hos smallsize og byttet servoen også, den nye er på 5kg, tror den gamle var på 3kg. Det gikk heldigvis greit. Men bilen virker litt tung å styre, noen som har erfaringer?

        Jeg har også merket et par ganger at jeg har mistet kontakt med bilen, enten at den mister strøm, eller noe, men så kommer den etter en liten stund og da sviver servoer og alt som om den har plenty med strøm. kan det være radio mottageren i denne bilen er av litt laber kvalitet, og er det lurt å bytte fjernkontroll og mottaker?

        Er i allefall en knalltøff bil med mye morro. Weehoo

        Comment


        • #5
          Angående styreservo,, så bruker jeg selv servo med karft på 15 kg og hastighet på 0.10 sek.. rask, sterk og presis,, koster en del også,, ca halvparten av bilen din..

          Radioutstyret er vel am? ikke det beste utstyret som er laget.. ville valgt spektrum (2.4ghz) om du skal fortsette med denne hobbyen,, da slipper du tenke på frekvenser,, forstyrrelser osv..
          Xray XB9, Novarossi/OS, Savox, Aka, Rapicon, Spektrum

          sigpicTeam Elefun

          Comment


          • #6
            Men hvor mye må jeg ut med for sånn? Og det er vell gjerne en engangsinvistering. Og mottakeren fra spektrum er topp kvalitet? Ser en del som har de her. Og av de forskjellige jeg har sett virker spektrum mest aktuelt. Det har de gjerne inne i butikken i byen også?

            Har den innebygget failsafe også?

            Comment


            • #7
              Hvordan er det med karosserier og annen styling til denne bilen.
              Kan jeg bruke andre typer karosseri, fra andre produsenter, og hvilke er det da som passser?

              Comment


              • #8
                Ville ikke brukt mye penger på "styling" og dilldall,, da heller lagt penger i gode servoer, radio, osv,, og evnt da spart penger til en "proff" bil,, Skal du ha nytt karr,, må du finne ut om det er et som passer til denne bilen, fra en evnt annen leverandør. f,eks www.prolineracing.com ,, eller se om du kan få kjøpt et ulakka et.. og så lakke det selv..

                Spektrum radio har de i byen ja.. 2198.- inkl extra mottaker,, med telemetri.. som da kan lese av tempratur, batterispenning og fart,, fra selve radioen,, via tilkoblinger/følere montert i bilen.. godt kjøp dette,, det er innebygd failsafe i den også,,

                Xray XB9, Novarossi/OS, Savox, Aka, Rapicon, Spektrum

                sigpicTeam Elefun

                Comment


                • #9
                  Heisann, jeg skrev et langt innlegg her i går, men firewallen ville ikke la meg legge det inn.
                  Så prøver igjen nå. Jeg tenkte på noe billig styling og male et eget karosseri å male selv bare for å ha noe å gjøre en dag, og å gjøre bilen litt spesiell.
                  Men tror ikke det blir noe med en gang, blir sikkert nok å bytte dempere, dekseler, filter og servoer osv når de blir utslitt, og da kan en jo gjerne oppgradere i samme slengen. Morro.

                  Men må i allefall kjøpe meg en slik spektrum, når lommeboka tillater det. Mistet kontakt med bilen litt sist jeg kjørte, virket som dårlig kontakt til batteriet, får sjekke når je kommer hjem.Men er jo skummelt hvis den tar avsted uten kontroll.

                  Comment


                  • #10
                    I endelig hjemme og fikk ut å kjørt litt i dag. Jeg stilte tomgangen i henhold til guiden, men syns den ble noe høy, og prøvde på å stille på l og h skruene for å få den til å yte bedre. Stilte mye ut på l skruen for i følge guiden skal man kunne tette fuelslangen, og så skal motoren svive på samme turtall til den dauer etter 10-20 sekunder. Motoren min ruser opp hele tiden uansett hvor mye jeg skrudde opp, men fikk i allefall fint drag hele veien oppover, men kjennes ut som om den ikke gir alt i toppen, så jeg tror det bor ennå noe mere l denne lille motoren.
                    Tror jeg vil få noen til å hjelpe meg litt en dag.

                    Ellers så fikk jeg på den nye servoen, helt tipp topp, mere kraft i den, og det
                    merkes. Men jeg hører at servoene har en tendens til å dure litt når strømmen er på, men får det ofte til å stoppe ved å svinge forsiktig frem og tilbake, eller speede bremse forsiktig. Er det vanlig at servoene står sånn?
                    Og mens jeg kjørte i dag mistet jeg boltene til vingen bak på den ene sida. Ennå en ting som har gått løs, må finne noen nye og få festet denne igjen. Og så mistet jeg strøm på bilen ved et par kræsj. Dårlig kontakt fra bryteren, så må bytte den.

                    Ellers hadde jeg mye morro og hopp og sprett i dag også. Wee

                    Comment


                    • #11
                      Hvis det er digitalservo du har er det ikke unormalt at den dirrer litt.

                      Fabiz
                      Smallsize Hobbyland A/S
                      Team Losi : Spektrum

                      Comment


                      • #12
                        Det er billige analoge servoer, men den nye jeg fikk fra powerhd virker kjempefint.
                        Fikk skrudd i vingen men det viser seg at gjengene er gåene, så får sjekke om jeg får tak i nye fester.
                        Handlet meg jo filterolje og storage oil i går, pluss ny bryter til batteriet.
                        Så nå har jeg strøm hele veien, og det er jo bra.

                        Med filteroljen merket jeg at jeg måtte stille en del på den for å få samme blading igjen. Kjører nok ennå på ganske rik blanding, og den bruker en del fuel når jeg kjører. Men du å gøy det er.

                        Tjulånte speedwaybanen i dag og lånte noe kryssfiner og lagde noe hopp og hadde det kjempegøy. Håper vi snart får en bane her i byen igjen. Det ene hoppet jeg hadde var helt villt. Tror den hoppet nesten 8 meter eller noe, og spant fint videre, men når jeg var ferdig så fant jeg ut at det kansje har gått litt villt for seg. Fangeren foran er borte vekk, og det ser ut som den ene demperen foran er gått lekk.

                        Er dempere noe å fikse på, eller er det bare å kjøpe nye?
                        Er det en god ide å få laget støtfanger i syrefast, og har man lov å bruke custom fanger i løp osv?
                        Og er det noen som vil annbefale noe dempere hvis jeg må bytte de alikevel?

                        Comment


                        • #13
                          Heisann igjen. Tid for en liten oppdatering.

                          Jeg kjøpte ny fanger og denne røyk i første stein, så jeg har bestilt en i aluminium. Får se hvordan denne blir.
                          Demperen var nok også knust, så de be byttet til "Nanda Racing", det var dem jeg ble annbefalt på smallsize og håper de tåler litt mere enn originalene. Og så knakk "front lower arm" også, så de er også byttet nå. Så nå er bilen ok igjen, men venter på frontfanger.

                          Var også på løp i dag. Hageteppet i grimstad
                          Her var jeg tilskuer og litt bilpåsetter, og så fikk jeg også hjelp av flere av de oppmøtte til å stille inn bilen så den går riktig.
                          Det var en vanvittig forandring, og det kjennes ut som en helt annen bil. En snill deltaker donerte til og med nye dekk til meg og jeg fikk prøvekjøre litt på banen før finalen. Kjempemorro og neste gang skal jeg være med å delta, selv om jeg er veldig langt ifra nivået på de fleste av de andre som kjørte.

                          Comment


                          • #14
                            Til moderator: kanskje flytte denne tråden til buggy, klistre den og skifte navn til "Nanda (NHW) BD 8"?

                            Comment


                            • #15
                              jeg har en bra nanda og eg har hatt den i en stund og eg vil anbefale styre servo i stål, stålen i servoen er gull farget den funker bra selv hvor mye du kresjer eg har knekt 2 felger og den funker fortsatt mega bra. har en nanda 21 motor og om du bruker riktig plugg får du den i en mega stor fart 21 motor + riktig plugg = farts monster!! dette er et merke du bare må prøve ut

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X