Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekkefølge på innstilling av forgasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rekkefølge på innstilling av forgasser

    Hei,
    Hvilken rekkefølge bør jeg stille inn nålene på forgasseren?

    Setter stor pris på det hvis noen gidder å lese min lange frustrasjon og kanskje gi noen tips.

    Klarer bare ikke å få min mach 27. til å gå skikkelig. Da spesiellt forholdet med å i det hele tatt få start på den, gå på tomgang og med litt gasspådrag. I manualen står det beskrevet 1mm forgasseråpning(tomgangskrue),2,5 X ut på LSN og 2,5 X ut på HSN. Bilen vil med dette oppsettet ikke starte(rotostart), men ved å ta av luftfilter og putte i et par dråper fuel starter den. Så er problemet at turtallet øker kraftig på tomgang. Skrur jeg ut tomgangskruen(minsker åpningen) synker det noe, men bilen hoster og harker litt for så å stoppe. Og man får ikke start igjen uten å skru inn igjen tomgangskruen(øke åpningen).

    Videre har jeg forsøkt å skru LSN ut(fetere), da vil også turtallet på tomgang stabilisere seg, men motoren kveles når jeg gir gass. Og igjen blir det håpløst å starte.

    Har selvfølgelig ny plugg(mc59), ny fuel(fra smallsize. Mener det er 25%) og fullada batteri i gløder.

    Ser i andre tråder her at man kan kvele lufttilførsel (gjerne med å holde plast over luftfilteret) for å få en chokeeffekt? Er dette riktig?

    Svært takknemlig for tips.
    Jon Bratlie 75mod. Oslo

  • #2
    Æh mye stoff å lese seg gjennom på dette hehe.
    Jeg starter alltid med LSN til jeg er fornøyd med den for å så tune HSN. Still motor til fabrikksinnstillingen og start forfra med LSN og husk 1/8 justering av nåla. Tror HPI har en sånn guide på youtube.
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Du sier at motoren gir høyt turtall ved tomgang, har du sjekket den for luft lekasje ?
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        Har bytta fuelslanger og pakning ved eksosutgangen. Utover det har jeg ikke sjekka for luftlekkasje nei. Har du en god fremgangsmåte å gjøre dette på? Og hvor er det evnt vanlig å finne lekkasjen?
        Jon Bratlie 75mod. Oslo

        Comment


        • #5
          Hei, se på denne guiden fra hpi, utrolig lærerik (kan ta litt tid å laset ned, er 100MB)

          Jeg justerer ALLTID HSN først, mens LSN er flush. Du sier bilen kveles når du gir gass, er HSN for rik?

          Selv må jeg justere HSN ca 1,5 runder inn for i det hele tatt få start på en savage F4.6, så justerer jeg den ut igjen når motoren har fått litt temp. deretter tuner jeg HSN til bilen går best, riker litt mer, og til slutt leaner LSN til jeg er fornøyd. tomgang (idle) rører jeg ikke om jeg ikke må.

          Jeg har ikke mer en noen timer erfaring med nitro selv, så rett meg om jeg tar feil

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dworski View Post
            Har bytta fuelslanger og pakning ved eksosutgangen. Utover det har jeg ikke sjekka for luftlekkasje nei. Har du en god fremgangsmåte å gjøre dette på? Og hvor er det evnt vanlig å finne lekkasjen?
            Tett til eksos utgangen, Forgasser ingangen og plugg hullet, Lag så litt sterkt salo vann, Monter en fuel slange, Pensle salo vannet på alle skøter (en av gangen) og blås i fuel slangen, Da vil det bobble opp om du har en luft lekasje noen plass (og du får vasket motoren utvendig i samme slengen) :P
            | Spektrum DX8|
            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

            Comment


            • #7
              Takker for gode tips.
              Jon Bratlie 75mod. Oslo

              Comment


              • #8
                Glemte å nevne at jeg nylig byttet fuel fra Blue Thunder til Rapicon da de var utsolgt for førstnevnte. Iflg ekspeditør på smallsize skulle ikke det by på noe problem, men etter å ha lest litt rundt ser jeg at det kanskje kan være en årsak til tuningtrøbbel. Og hvorfor blir jeg anbefalt en mcoy plugg som oppgis til å passe til 10-20% nitro og samtidig rapicon fuel som er 25% nitro? Har denne forskjellen noe å si i praksis?
                Jon Bratlie 75mod. Oslo

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dworski View Post
                  Glemte å nevne at jeg nylig byttet fuel fra Blue Thunder til Rapicon da de var utsolgt for førstnevnte. Iflg ekspeditør på smallsize skulle ikke det by på noe problem, men etter å ha lest litt rundt ser jeg at det kanskje kan være en årsak til tuningtrøbbel. Og hvorfor blir jeg anbefalt en mcoy plugg som oppgis til å passe til 10-20% nitro og samtidig rapicon fuel som er 25% nitro? Har denne forskjellen noe å si i praksis?
                  Bytte av nitro og litt feil plugg kan ha mye og si ja, Somregel må man tune litt om ved så lite som bytte av Nitro innhold på samme fuel..
                  | Spektrum DX8|
                  | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                  Comment


                  • #10
                    Da var problemet løst. Årsaken var trolig en bitteliten stein ellerno som hadde laget mikroskopiske grader i forgasser sylinderen, slik at forgasser stempelet ikke gikk helt smooth frem og tilbake. Fikk slipt bort gradene og skrudde alt til fabrikksinnstilling og motoren gikk som ei klokke igjen. Takk for alle gode råd. Man lærer stadig noe nytt.
                    Jon Bratlie 75mod. Oslo

                    Comment


                    • #11
                      Godt at du har mikroskop
                      living in the fast lane

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X