Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS 21VZ B V-spec

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS 21VZ B V-spec

    har noen småspørsmål om andres erfaringer og meninger angående denne motoren og et par pungt.
    OS selv sier at eg skal drite i temp. så lenge dne har bra eksos og går slik som eg vil skal eg drite i temp. Men tar en del temp målinger for sikkerhets skyld. For når den endelig går slik som jeg vil så går også temp for opp.

    1- temp blir målt ovenifra og ned ved plugg av de aller fleste. men har selv testet at dersom temp måles inn mellom øverste kjølerille på motorblokk og nederste kjølerille på topp så er temp høyere her en ved glødeplugg.Hva sier andre om dette??

    2- denne motoren blir levert med 2stk forgasser innlegg. rødt og blått, blått står i orginalt. kjører med denne selv. ikke prøvd rød enda, men har jeg forstått riktig så brukes rød på små baner? rød gir mere båndrag mens blå gir mere toppefekt??

    3- denne motoren og forgasseren har 3 nåler. lavt turtall, medium turtall og høyt turtall. den for medium (midrange) sies det at man bør være svært forsiktig med. Jeg valgte og skru på denne noen grader etter som jeg ikke var hundre prosent fornøyd. skrudde denne noen få grader inn, og da mene eg virkeligt noe svært få grader, med resulat gikk bedre, men temp steg svært rask. så valgte og stille denne tilbake. Noen som har noen erfaringer med dette og dele??

    kan si at maks temp målt ovenifra og ned ved plugg er 129grader. følte den gikk litt for bra så målte og stilte tilbake . pleier normalt og bruke fingrene og eksos justering- Spytt på fing og ingen fresing eller veldig rask inntørking på topp og rikelig med eksos ved pådrag...

  • #2
    Denne VZ-B motoren har et kjent problem, nemlig at bakre lager (mot stempel) ryker etter ca 4 til 8 liters kjøring.
    Løsningen på dette er å bytte dette lageret etter at du er ferdig med å kjøre inn motoren, så er du på den sikre siden.

    Du bør derfor innen fire til åtte liters kjøring bytte med et bakre lager av bedre kvalitet.
    Kulene i original lageret går nemlig i fillebiter, og ødelegger deretter kompresjonen i motoren.

    Comment


    • #3
      Poenget til OS er at du ikke skal justere forgassern etter tempen fordi det ikke er noen toveis assosiatet mellom temp og riktig justering. Det er aldri feil å sjekke tempen innimellom men for å finne riktig justering så må en lære seg mekanismene og å lese motoren. Det er bare noe som alle må igjennom før eller siden.

      Målt temperatur kan variere både med måler, målemetode og hvor det måles. Det er en av grunnene til at en må lære seg å stille inn og å lese motoren for å finne riktig innstilling. En ting er hva man måler og en ting er hva tempen er og ikke minst hvor. Det blir aldri unisont nøyaktig for alle motorer, kjøleribber, målere, målemetoder, målested, lufttemp, luftfuktighet, værtype osv osv. Derfor finnes det heller ingen bestemt temp som alltid er riktig osv osv. vanlig referanse er temp målt fra topp og ned mot tempplugg.

      Forskjellige farger har forskjellig diameter og brukes til å kontrollere motoreffekt og fuelforbruk og kjøretid. Stort hull gir høyere effekt, høyere forbruk og kortere kjøretid per tank - og omvendt.

      Regelen er å ikke røre midrange skruen.


      129 er litt vel varmt. har du rikelig eksos så er det mulig den er for tynn i bunn.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X