Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bil på meg idag :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny bil på meg idag :)

    Hei alle sammen,etter 10 år siden sist jeg hadde nitro så kjøpte jeg meg en idag,valge ble en BSD desert truck pga motor,4wd og ikke minst prisen.

    Er litt lenge siden jeg har kjørt inn en nitro bil nå og jeg husker kanskje 5 % av hva jeg skal gjøre, det jeg har gjort idag er og kjøre den inn med 2 tanker med rikelig nitro,kom fint nitro ut av potta men hva skjer nå,jo den skal stilles inn,der sliter jeg litt,for det første så kikka jeg på elfun sin innkjørings prosses og di anbefalte ikke og kjøre den inn vis det var vinter,dette så ikke jeg før jeg kom hjem,håper ikke bilen har fått skade av dette,burte jeg vente til det blir bedre i være før jeg stiller på motoren? di jeg kjøpte bilen av så ikke noe om dette,di sa jeg bare skulle starte den opp,kjøre 2 tanker før jeg stiller den inn.

    Lurer også på om jeg skader nitron ved og la den stå i bilen over natta med kuldegrader?
    Last edited by oz_racing; 10 January 2012, 22:53.

  • #2
    Grattis med ny bil

    Forståelig at du er bekymra, det er jo din nye baby. Men tvilsomt at du har gjort den noe særlig unåde, og med mindre bilen din er en dypfryser tror jeg alt skal være tipp topp fremdeles - bare la den stå noen timer i romtemperatur med grei lufting evt. så væsker og kondens løser seg opp igjen. Kanskje også forvent å måtte forvarme den litt før du skal starte igjen.
    Last edited by Corvinus; 11 January 2012, 09:49.

    Comment


    • #3
      Takk for svar,jeg har vært bekymra for min nye baby,men ellers gikk bilen ganske så greit under innkjøring kjørte 2 tanker på 125cc,jeg stilte ikke på noe da den pusla og gikk,men den trenger justering nå pga den får for mye nitro akkuart som en gammel volvo som får for mye bensin ved gasspådragelse om du skjønner,men jeg skjønner ikke helt det med LSN,kikka på youtube men alt var på engelsk noe jeg ikke skjønner bære av :S

      Hva burte jeg forvarme den med,vis jeg skal på parkeringshuse så kan jeg ikke ta med hårfønnern til mor :P

      Comment


      • #4
        Kanskje du kan bare forvarme litt før du drar, og holde den i grei rom/biltemperatur til du kommer til parkeringshuset LSN/carb tuninga må evt. andre tipse om. Har ikke kjørt på lenge her heller, har lyst nå igjen men må finne grei plass å kjøre, blir så mykje bråk

        Comment


        • #5
          Originally posted by Corvinus View Post
          Kanskje du kan bare forvarme litt før du drar, og holde den i grei rom/biltemperatur til du kommer til parkeringshuset LSN/carb tuninga må evt. andre tipse om. Har ikke kjørt på lenge her heller, har lyst nå igjen men må finne grei plass å kjøre, blir så mykje bråk
          Gjorde som du sa,satte bilen i bilen hehe og varma den opp med gulvvarme,kjørte den inn med 2 tanker til,så nå må jeg stille den inn,har bare skurd en halv omdreining,er ikke mye det tror jeg og heller ikke skade av det,den røyk mye av potta og det er bare sunt for bilen det

          Comment


          • #6
            Status på bilen pr idag

            1-Kjørt totalt 5 tanker
            2-skrud High speed Needle mot klokka en halv omdreining fordelt på 5 tanker.Tror ikke det er så mye
            3-etter 5 tanker kjørt så må den Tunes in merker jeg.
            4-Begynt og gå høyt på turtall når jeg står stille,var ikke slik når jeg begynte og kjøre men sikkert pga den begynner og bli kjørt in.
            5-Ved gasspådrag så er det som den får for mye nitro og kommer ikke opp i turtal før den drukner,men det den går om man kjøre med kvart gass.

            Så hva skjer nå? hva skal jg gjøre for og få ned turtall på tomgang og hvordan att den ikke skal drukne,må jeg justere inn High speed needle og skru ned enten tomgangs skruen eller Low speed needle?

            Hadde vært kjempe fint om noen erfarne kunne svart,kjører ikke mer med bilen før jeg veit dette Hva skal tempe ligge på når bilen står på tomgang og når bilen er aktiv? må kjøpe meg termometer også.

            PS-er det noen rundt skien/porsgrunn som har peil og vil hjelpe en nybegynner slik att jeg kan bli aktiv på geiteryggen og rc miljøet i grenland?

            Comment


            • #7
              Originally posted by oz_racing View Post
              Status på bilen pr idag

              1-Kjørt totalt 5 tanker
              2-skrud High speed Needle mot klokka en halv omdreining fordelt på 5 tanker.Tror ikke det er så mye
              3-etter 5 tanker kjørt så må den Tunes in merker jeg.
              4-Begynt og gå høyt på turtall når jeg står stille,var ikke slik når jeg begynte og kjøre men sikkert pga den begynner og bli kjørt in.
              5-Ved gasspådrag så er det som den får for mye nitro og kommer ikke opp i turtal før den drukner,men det den går om man kjøre med kvart gass.

              Så hva skjer nå? hva skal jg gjøre for og få ned turtall på tomgang og hvordan att den ikke skal drukne,må jeg justere inn High speed needle og skru ned enten tomgangs skruen eller Low speed needle?

              Hadde vært kjempe fint om noen erfarne kunne svart,kjører ikke mer med bilen før jeg veit dette Hva skal tempe ligge på når bilen står på tomgang og når bilen er aktiv? må kjøpe meg termometer også.

              PS-er det noen rundt skien/porsgrunn som har peil og vil hjelpe en nybegynner slik att jeg kan bli aktiv på geiteryggen og rc miljøet i grenland?
              Heisann

              Grattis med ny bil!

              Syntes du har vært flink til nå jeg.

              Ta og forvarm motoren så godt du kan først slik du har gjort,. veldig bra

              Det første du skal gjøre nå er å skru TOMGANGS-HASTIGHETS nåla litt ut slik at du
              senker det høye turtallet du har på tomgang nå! Den er nå høy fordi du har begynt å justere
              inn HOVED nåla (dvs HSN, den du har skrudd inn ca en halv omdreining/halv time til nå.
              PS. Tomgangs-hastighets nålen er den bittelille som står ut mot eksos potte siden!

              Hvis du ser på justerings-nålene som en klokke, har du nå tilsammen skrudd HSN din
              inn en halvtime! 1 turn/runde = 1 time, en HALV turn = en halvtime, som du nå har gjort

              Etter du har skrudd ut TOMGANGS-hastighets nålen litt slik at du får lavere tomgangs-hastighet
              skal du fortsette med å skru inn HSN ca 5.min pr andre tank. Altså skru den inn 5.min, deretter
              kjør 2 tanker i ett rolig jevt tempo! Repeter dette til du har kjørt 5 tanker til!
              Du har da kjørt tilsammen 10 tanker totalt. Da begynner du å nærme deg der du skal være omtrent!

              Du må regne med at tomgangs-hastigheten vil ØKE ennå litt til ettersom motoren blir mer innkjørt
              og da skrur du litt mer UT på den lille tomgangs-hastighets nålen for å kompensere slik at du får en
              rolig behagelig tomgangs hastighet.

              Når disse TI tankene er kjørt, og du føler at motoren begynner å gå bra, skal du nå konsentrere deg
              om LSN (tomgangs-nåla). Ps. Ikke misforstå og tro jeg snakker om Tomgangs-HASTIGHETS nålen nå
              da den & LSN er to forskjellige nåler. (Det skal HELE TIDEN vises blå/grå eksos når du kjører)!!!!!!

              OK. Altså nå/når du syntes motoren går bra, dvs slik du tror den skal gå når den er ferdig innkjørt, og
              du har skrudd Tomgangs-hastighets nålen (den bittelille) til en behagelig hastighet, skal du som sagt
              konsentrere deg om LSN di! (Husk igjen at det skal vises blå/grå eksos når du kjører bilen).

              Slik går du frem på LSN:
              Kjør bilen i godt tempo frem & tilbake ett stykke i fra deg. Når du stopper frem for deg skal du lytte
              på tomgangen din!!! Den vil mest sannsynelig gå i et jevnt tempo, for deretter å "dette ned" litt etter
              3-5 sekunder. Da er LSN litt vel rik (får for mye fuel på "bånn") Juster da INN LSN ca 2-3 minutter, og
              kjør frem & tilbake en strekke ennå en gang. Nå derimot vill tomgangs hastigheten holde seg jevn lengere
              en i sted, og kanskje "dette ned" etter 5-8 sekunder nå. Gjenta dette frem til motoren/tomgangen ikke detter
              ned før etter ca 15 sekunder. Nå er du "ferdig justert" så langt som du vil klare pr idag/pr erfaring du har nå

              PS!! Hvis tomgangs-hastigheten din derimot ØKER når du stopper foran deg, har du skrudd den for mye INN, så
              da skrur du den ett minutt eller 2 UT igjen. Sist men ikke minst,. når du nå har fått HSN og da LSN korrekt må du
              sikkert justere Tomgangs-hastighets nålen igjen til en behagelig tomgangs-hastighet

              Temperatur måler er IKKE til å stole på om vinteren, for husk at om det er -10 grader ute og du justerer motoren
              til "anbefalt" temperatur rundt 105-110 grader, må du tenke på at dette er "anbefalte" temperaturer om SOMMEREN
              så om du justerer motoren nå om vinteren til eksempel 105 grader, må du legge på de -10 gradene & de 20+ det er
              om sommeren,.. Dvs at motoren nå faktisk har en temperatur på 105 + 10 + 20 som er 135 grader, så husk det

              Håper dette vil hjelpe deg, og lykke til

              Mvh Ronny
              Ronny Arnesen
              Official Agama/Nemo * Beta Factory Driver

              Agama Evo 8 * Bullitt Engines * Beta Tires * Nemo-Racing * Neo-buggy * Futaba * Savox *RC-Land.no

              Comment


              • #8
                Det er dette som er så sykt bra på radiostyrt forumet - du får alltid god hjelp av drevne kjørere.

                Samtidig priser jeg meg lykkelig over å kjøre elektro når jeg leser om nitro innkjøring/tuning

                Comment


                • #9
                  Ronny A har her skikkelig skrivekløe.... og det er bra.

                  TAN
                  Tor Arne Nicolaisen GMBK

                  Lei av å knuse motstandere!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tan20 View Post
                    Ronny A har her skikkelig skrivekløe.... og det er bra.

                    TAN
                    Ha ha ha, neida, men greit å få svar på alt med en gang
                    Ronny Arnesen
                    Official Agama/Nemo * Beta Factory Driver

                    Agama Evo 8 * Bullitt Engines * Beta Tires * Nemo-Racing * Neo-buggy * Futaba * Savox *RC-Land.no

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X