Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mach 28 går ikkje som den skal i savage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mach 28 går ikkje som den skal i savage

    Kjøpte en ny motor for noen år tilbake men har sikkert berre kjørt 10 tanker totalt ink innkjøring, ved innkjøring av motor var alt ok og den gikk på bakhjula osv på standard needle innstillinger om det ikkje var justert littegrann da,husker ikkje heilt... etter hvert blei clutchen utslitt som blei overført fra gammle deffekte motor, har nettopp montert nye alu clutcher og har kjøpt rapicon 25% fuel, før så blei det kjørt blue thunder 20%, har det noke å sei på om en nitromotor passer bedre til en annen fuel ? bilen har stått i ro ganske lenge uten motor, men med bittelitt fuel som har ligget i tanken lenge og blitt seig i ettertid, hadde tenkt å rense tanken men tømte oppi ny fuel siden den gamle såg ikkje akkurat så rennbar ut....

    Problemet med motoren er at den dauer nesten når eg gir full kjapp trottle,som at den kveles,, skjølv med både fabrikkinstillt needle instillinger eller ved highspeed needle justert litt for å gi mindre mengde, prøvd så vidt med lowspeedneedle.. den er vell for asklerasjon? dette symtonet på motoren har ikkje eg hatt før...då hadde eg berre fjusking i høg fart men det var pga slitte clutcher.... :S blir forvirra og lei av motoren, den er jo som ny. forslag?
    Last edited by Einart; 29 August 2012, 21:42.
    Hpi Savage Mach 28
    Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
    Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

  • #2
    Hei
    Har fuel tanken filter?Uavhengig av det så ville jeg ha rensa tanken og blåst rent med kompressor.Så ville jeg ha bytta slangene,evt blåst igjennom med kompressor.
    Du kan også trykkteste tanken under vann.La begge slangene være på.Klem den ene slangen med fingrene og blås i den andre.
    Da skal det ikke komme bobler noe sted.Hverken tank,lokk eller slanger.

    Når det er i orden så hadde jeg prøvd motor igjen.

    Det kan også være at det er størkna fuel i dysene på motor.

    Symptomene på motor beskriver også en rik motor. Mulig det bare er å leane litt på lsn og hsn.
    Men hvis den boger så får den for lite.

    Litt for lite innfo til å svare mere nøyaktig...prøv deg fram
    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

    Comment


    • #3
      Hei, ja skal ta å teste det du nevnte med tanken,har midlertidig ikkje fuelfilter enda.. det kan hende det har sittet noe seig fuel igjen i forgasser/dyse også, så skal få sett på forgasseren litt også. prøver dette først
      Hpi Savage Mach 28
      Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
      Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

      Comment


      • #4
        Har rensa forgasser,dyse å kjo og hei i dag og blåst igjennom tank og slanger osv osv... den har egentlig samme symtonet... men i bruksamvisningen til Dynamite mach 28 motoren står det at man skal bruke dynamite 20% nitro fuel, så regner med det er det som er problemet...nett kjøpt rapicon 25% nå ,og før var ikkje motor slik ... men da kjem spørsmålet.. skal eg prøve med en annen glødeplugg? vilken glødeplugg passer til rapicon 25% fuel?? kanskje det hadde hjelpt ? :S

        Edit: en annen ting som står i bruksamvisning til motor at glødepluggen som følger med motor er for break in procedure, og at dei anbefaler glødeplugg Dynamite mc-59mccoy for motoren.. så det kan jo hende at det ikkje er samme glødeplugg som står i nå som bør heller skiftes også...eg tar vertfall å bestiller meg slik type glødeplugger også for å være sikker.

        på norsk fra translate som står i manualen:

        en glødeplugg har blitt inkludert, og er ideell for å bryte i den nye motoren, faktisk under break-in prosedyre, er det ikke uvanlig å gå gjennom en eller to glødeplugger som mikroskopiske biter av metall / fra sylinderen / stempel på seg i. obligasjon seg ​​til pluggen element forårsaker glødeplugg svikt, recommed vi dynamitt mc-59 McCoy støpselet, som det absolutt beste glødeplugg for denne motoren. levere en ideell balanse mellom ytelse og lang levetid, er dette det samme glødeplugg som fortsetter å vinne racees på alle nivåer av konkurranse fra lokale hendelser til VM.
        Last edited by Einart; 29 August 2012, 23:18.
        Hpi Savage Mach 28
        Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
        Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

        Comment


        • #5
          de fleste motorer klarer 25%.Men det kan være en del forskjell på nål innstillingene med forskjellige fueler.
          Kan fort bli rundt 1/2 omdreining ekstra på nålene.
          Nå er gjerne fabrikk innstillinger så rike at motorene drukner.Hvis du tar av luftfilteret så skal åpningen være ca 0.5 mm.
          Hvis tomgangen da blir altfor lav så lean(skru inn)lsn.Da blir tomgang høyere.Prøv med 1/8 runde om gangen.Kjør noen meter fram og tilbake for å se om den faller raskt til tomgang.(forutsetningen for denne måten å justere på er at settingen på motor er for rik på alle nåler)
          Når du har fått til tomgang og lsn så kjør litt og se åssen den er.Du skal ha en ren akselrasjon fra bånn til topp.
          Hvis motoren ikke får opp temperatur så er hsn fortsatt rik.Juster inn 1/8 om gangen og kjør noen striper fram og tilbake.
          Pass på at det hele tiden kommer noe røyk.
          Er du usikker på om den er for lean eller rik på toppen så ta tempen flere ganger med javne mellomrom mens du kjører litt hardt.
          Temperaturen skal være ganske stabil og gjerne synke en del når du står på tomgang.
          Grei temp på plugg med mye gassing er alt fra 90 til 135 grader.Alt ettersom hvor varmt det er ute og ett dusin andre faktorer
          Med rundt 15 grader ute vil jeg si at 90-100 er rikt og 100-120 er passe og over 120 er racetun/lean
          Dette er veldig generelt da det er stor forskjell på fuel motorer fuktighet altitude og plugger.

          Prøv gjerne en annen plugg/type. De fleste bruker medium mediumhot.
          Hvis du skrur ut pluggen så skal hele tråden gløde når du setter den i gløderen.

          Good luck
          X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
          ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
          hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

          Comment


          • #6
            Åja trudde opningen skulle være 1mm , men ja har drevet å justert tomgangen litt og har fått den til å gå fint og noelunde, gikk litt fjuskete på varm motor og slikt, høres veldig slitsomt ut om den må gå høyt på tomgangen også for å ikkje få den til å slokke, skal skjekke pluggen også, også bestille nye, kan jo hende det gjør susen også, prøver meg litt mer frem på justeringer på nålene,har så vidt rørt lsn nåla så prøver litt mer på den også., takk for tipset uansett.
            Hpi Savage Mach 28
            Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
            Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

            Comment


            • #7
              Originally posted by Einart View Post
              Åja trudde opningen skulle være 1mm , men ja har drevet å justert tomgangen litt og har fått den til å gå fint og noelunde, gikk litt fjuskete på varm motor og slikt, høres veldig slitsomt ut om den må gå høyt på tomgangen også for å ikkje få den til å slokke, skal skjekke pluggen også, også bestille nye, kan jo hende det gjør susen også, prøver meg litt mer frem på justeringer på nålene,har så vidt rørt lsn nåla så prøver litt mer på den også., takk for tipset uansett.
              Vil bare nevne at ikke alle motorer er like og ikke altid like lett å forstå hva folk mener uten å høre motor. Derfor må du ta det med en klype salt hva vi på forumet svarer. Når det er sagt så kan det virke som om du mener at den går greit bortsett fra på høyt turtall. Og når jeg sier 0.5 så er det ca. Kan hende at 0.6 er riktig. Men 1mm er nesten altid så mye at lsn må drukne tomgang for å få denne lav nok. Gjerne med den følgen at hsn blir for lean. Da kan motor fuske på høyt tr turtall. Og bli varm. Man er desverre nødt til å høre for å gi riktig hjelp. Hvis du ikke får det til og ingen kan hjelpe så prøv å filme dette og legg det på youtube
              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

              Comment


              • #8
                Jepp, i dag tok eg å prøvde glødepluggen som sto i den gamle hpi 3,5 motoren, en anna ting var at eg skjekka begge glødepluggene.. pluggen som sto i mach motoren manglet glød på øverste tråd også, den i hpi, glødet alle på, som nevnt skal eg kjøpe nye plugger som skal være anbefalt for denne motoren, men i dag satte eg i pluggen fra hpi motoren, og satte på den orginale plastpotta for å dempe lyden litt, vell, sånn som den er nå går den ganske fint på tomgang sånn sett, den bruker MYE fuel, men den trivest med det virker det som,hsn står litt mer lean en det som er fabrikkinstillt for motor, men samtidig går blir motoren varm etter hvert og stopper, venter til den kjøler seg ned så starter den fint igjen.. selve aksen mangler fortsatt men men å gi den trottle gjevnt oppover så går bilen som bare det i full speed, av og til er det fjusk.. eg får prøve igjen når eg får dei nye pluggene og stille litt meir. ett filmklipp kunne eg alltids prøvd å fått lagd til også.
                Hpi Savage Mach 28
                Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
                Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X