Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS MAX 21, Spital Safari GX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS MAX 21, Spital Safari GX

    Har fått tak i en Spital Safari GX/Futaba Safari/Kangaroo på eBay. Leste en avisartikkel om den tidlig på 80-tallet, og har ikke klart å glemme den. Dette eksemplaret ser ut som om det mangler en del deler, men det får jeg leve med.

    Hvis jeg skulle få liv i originalmotoren; hva slags fuel-blanding brukte man den gangen? Er det bare å fylle på 25% nitro og starte?

    Noen som har startet OS-motorer som er så gamle? Er alt korrodert i stykker? Så en kar byttet forgasser og satt på en "Perry Pump" (Hva var vitsen med det?).

    Takknemlig for all hjelp.

    Funnet en som har gjort jobben før meg, men han hadde en nesten komplett en, min mangler både det ene og det andre:


    Øivind
    Last edited by oih; 27 February 2013, 15:58.
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

  • #2
    Er visst ikke "OS MAX .21", men "OPS 3.5", italiensk? Venter på at bilen skal komme fra Spania. Tar alt for lang tid...
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

    Comment


    • #3
      Da var vrak..bilen kommet. Ble dyrt. Det var O.S Max, hvis jeg får den i gang, hvis ikke så får jeg sette inn en yngre bror. Målet er å kjøre med den. Litt dumt at ene hjulfestet foran var brukket, blir vanskelig å finne et nytt, og det er av støpt aluminium. Han som skar ut karosseriet opprinnellig var ikke spesielt opptatt av symmetri (se bak). Får se om det lar seg gjøre å lage et nytt i tjukk lexan, uansett så synes jeg dette er den tøffeste bilen noensinne (Helt objektivt, såklart). Karrosseriet vil bli strippet og reparert så langt det er mulig. Hele greie må dessuten gjøres ren, snakker om "..funk of fourty thousand years..", må ha ligget lagret i sin egen dritt siden "Thriller" var pop og MJ var afro-amerikaner. Denne kan ikke ha vært kjørt mye, men minimalt vedlikeholdt. Mangler også startarrangementet med drivreim (drivreima er der, men det mangler et par andre ting, samt at noen har brukt eikelister til avstiving.
      Unboxing:
      Click image for larger version

Name:	IMAG0692.jpg
Views:	1
Size:	27.1 KB
ID:	780226Click image for larger version

Name:	IMAG0697.jpg
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	780227Click image for larger version

Name:	IMAG0693.jpg
Views:	1
Size:	35.4 KB
ID:	780228Click image for larger version

Name:	IMAG0694.jpg
Views:	1
Size:	60.8 KB
ID:	780229Click image for larger version

Name:	IMAG0695.jpg
Views:	1
Size:	28.7 KB
ID:	780230Click image for larger version

Name:	IMAG0696.jpg
Views:	1
Size:	29.8 KB
ID:	780231
      Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

      Comment


      • #4
        Dekkene er i forbløffende god stand. Planen er å gjøre dem rene og deretter bløtlegge dem i silikonspray i lukkede plastposer. Løsemiddelet skal vistnok bløtgjøre dem litt. Om ikke grepet blir helt hundre, så håper jeg det stopper eventuelle sprekkdannelser. Bilen er forresten tung, men den skal uansett hverken bashe eller kjøre løp. Blir søndag- og fint-vær-bil.

        Får skaffe noen egnede hjul, og spare originalene til hylla.

        Øivind
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	post-4-1163465820.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	780236

          15/4-1980 og kr 1.470,-. RC er blitt veldig mye billigere. Er Norsk Modell Import AS beslektet med dagens Norwegian Modellers, tro?

          Snittlønn, brutto, pr måned var ca kr 6.500,- i 1979.

          Øivind
          Last edited by oih; 5 March 2013, 08:42. Reason: Tilleggsopplysninger
          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

          Comment


          • #6
            Har skrudd bilen i fra hverandre. Bilen har gått på flybensin, dvs 18-25% olje og 3-5% Nitro. ALt er dekket av et voksaktig fettlag. Etter å ha skrubbet chassiet rent med Zalo og Scotchbrite (Snill utgave for flekkfjerning, mellomting mellom skumgummi og isopor.), ble det som på bildet. Chassiet er av stål (Derav magneten.). Stålet er ikke malt/lakkert, men har en blånert overflate tilsvarende det man ser på skytevåpen eller verktøy. Ganske pent når man først får vekk all driten. Silkematt mørk blåfarge. Tror ikke jeg skal lakkere denne, men bare hardvokse den. Nå skal jeg bare sende en brevbombe til han idioten som borret alle de ekstra hullene. Servoer, batteri etc. har vært montert på en plate som hvilte på 2 hardtrelister, kun bak disse listene blåneringen er borte. Tror eieren kun ønsket å kjøre, for karosseriet er ikke pent klippet ut, og det er ikke malt. Karosseriet er gult tvers igjennom. Greit nok, men han har heller ikke giddet å klippe dekalene pent ut. Kun rette linjer og klint dem på i en viss fart. Ekstrahullene skal fylles med JB-weld med svart pigment. Mulig jeg skal pusse litt til; gamle børser kan slipes med fin stålull og olje for å få bort flekker uten å ødelegge blåneringen. Må uansett vaske den litt til. Tror all driten er borte, og så finner man mer størknet risinolje. Vurderer en tur i oppvaskmaskinen, men er redd for hva oppvaskmaskinmiddel gjør med blåneringen.
            Click image for larger version

Name:	IMAG0699.jpg
Views:	1
Size:	37.1 KB
ID:	780277

            Øivind
            Attached Files
            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

            Comment


            • #7
              Fjernet gamle klistremerker og gjort karosseriet rent. KRC Citrus Spray tar bort gammelt klistremerkelim uten å angripe plasten. Ihvertfall hvis man vasker det i vann og Zalo etterpå:
              Click image for larger version

Name:	IMAG0702.jpg
Views:	1
Size:	39.1 KB
ID:	780310

              Kjøpte en nøkkelring på eBay som hadde en tidstypisk ratt med metalleiker og gummigrep. Må borre hull, og fjerne "Rover"-logoen, men regner med det går greit. Svart M3-skrue med linsehode vil se omtrent skalalikt ut, ihvertfall på litt avstand:
              Click image for larger version

Name:	IMAG0703.jpg
Views:	1
Size:	23.9 KB
ID:	780311

              Fikk forresten igjen 30$ av selgeren. Han ville ikke innrømme at han hadde ansvar, men innrømmet meg 30$ i "Good Faith" som han sa. Jeg ba om 50$, men 30$ er bedre enn ingenting. Fant dessuten at hvis jeg ikke klarer å finne/reparere originalene, så kan jeg muligens bruke deler fra Sand Scorcher. Har bestilt et sett til 2010-versjonen, antar støpeteknikken har forbedret seg siden da. Har sett noen flere prosjekter, og brekkasjen min er ikke unik, og jeg har sett bilder av hjulknuter som er forsøkt limt.

              Øivind
              Last edited by oih; 9 March 2013, 14:40.
              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

              Comment


              • #8
                Motoren er demontert. Har lite håp om å få liv i den; veiva er brun av rust. Stempel og sylinderforing så helt fine ut, og tror det er kompresjon igjen, men det er mye som står i sju stein. Sliter med å få løs clutch og svinghjul. Lageret må antakelig byttes, og forgasseren er limt sammen med den samme voksaktige fuelavsetningene som dekket resten av bilen. Har fått tak i en bil til, fra Belgia. Det er ihvertfall mer komplett mht deler. Håper å få begge kjørbare, men det vil tiden vise. Har funnet maken motor på nettet, men nekter å betal 1K for en flymotor(!) som uansett ikke er optimal til buggy. Blir antakelig å hotrodde den med en moderne 3.5/.21. Har ikke sett refunden fra min spanske venn heller, han har heller ikke fått noen eBay feedback fra meg...

                Øivind
                Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                Comment


                • #9
                  Hei!

                  Veiva er det bare og våtsmergle vekk rusta på (puss med olje). Lagere kan du bare måle dimensjonene på og bestille fra foreksempel rcbearings.com. Den fuelguffa virker det som er lettest og få vekk ved og la greiene ligge i fuel over tid. Pusse over de med tannbørste og la de ligge videre. Har fått en gammel Webra 61 motor ganske fin igjen på den måten. Når det gjelder og få løs bolter så er det varme som er tingen!

                  Hvis pakningene ryker når du demonterer motoren, så vask med rødsprit og bruk flytende pakning når du monterer det igjen. Fungerer perfekt! Husk på og gjøre det samme med eksosen, så du ikke får lekkasje med påfølgende fastbrendt fuel og varierende tanktrykk.

                  Motoren vil gå fint på moderne bilfuel med 25% nitro, om man passer godt på temperatur og behandler den bra. Og sette på pumpe på en sånn motor fatter jeg ikke vitsen med. Det er noe man bruker på store motorer som trenger mye fuel og/eller har tanken langt unna.

                  Sett for guds skyld ikke på en moderne motor, da er den jo ødelagt
                  Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tilbakemeldingen, Kristian! Blir litt kjedelig i lengden å bare prate med seg selv.

                    Fikk løs svinghjul og reimdriftshjulet i dag. Kun 2 lagre som fortsatt sitter i veivhuset. Regner med å slå dem forsiktig ut med pipenøkkelpiper i egnede størrelser.

                    Forgasseren må nok ha et fuelbad. Høres ut som en god ide.

                    Progresjon, så langt:
                    Click image for larger version

Name:	IMAG0716.jpg
Views:	1
Size:	48.0 KB
ID:	780346

                    Øivind
                    Last edited by oih; 20 March 2013, 23:53. Reason: Lagt til bilde
                    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                    Comment


                    • #11
                      Ser den Er gøy og se folk som ønsker og foredle disse gammle doningene!

                      For og få ut lagerene av huset så å du varme veivhuset. Noen setter den i ovnen, men jeg synes det er enklere og mye raskere og bruke varmluftpistol. Hiv først lagerene i fryseren (gjerne med baklageret på veiva). Varm veivhuset godt opp og slå det i bordet, da kommer somregel baklageret ut. Det fremmre får man somregel slått ut fra baksiden. Gjør reint der lagerene skal i. Med veivhuset rykende varmt, sett så fremlageret i (med åpen side inn), legg fronten med lageret ann mot en kant, så ikke lageret kommer ut. Så skal det bare være og slippe veiv med lager i fra baksiden. Gi den et lite dunk på veivloddet for og være sikker på at den er helt i bunn.

                      Så er den god som ny

                      Kjør alltid motor tom (mens den er varm) på slutten av dagen for og slippe og gjøre dette for ofte. Bruk gjerne lagringsolje også.
                      Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

                      Comment


                      • #12
                        Leste på nettet, og der anbefalte de å koke motoren langsomt i Frostvæske. Frostvæske er giftig, og krevde dessuten en "Croc Pot", en termostatstyrt kjele. Jeg bestemte meg for å bruke en metode jeg har brukt på tomhylser; kjele med vann og noen spiseskjeer med maskinoppvaskmiddel. Varmet opp til kokepunktet, og så lot jeg motordelene koke litt mens jeg lage middag, ble noen minutter. Brukte en bronsebørste, men det meste forsvant. Bare litt misfarging i selve elokseringen som jeg kan ta med 2000 smergel, hvis jeg gidder. Mistenker at lengre eksponering ville medført tæring på aluminiumen. Skyldte alt i vann, og det ble blankt og fint:
                        Click image for larger version

Name:	IMAG0720.jpg
Views:	1
Size:	52.5 KB
ID:	780360

                        Fikk også ut frontlageret. Det lot seg overtale med en 6mm pipenøkkelpipe og et par slag med hammeren. Lageret inni sliter jeg litt med. Ganske stor diameter, men ingenting å feste en utdrager/utstøter i. Ser ut som om jeg trenger det som verkstedsfolk kaller en "grisep..k".

                        Fikk skrudd forgasseren i biter også. Varmet den med en hårføner og deretter løsnet skruer og alt. De små o-ringene var fortsatt myke. Bør vel bytte dem, men de er så knøttsmå, vet ikke hvor enkelt det er å finne erstatning. Blir uansett en rengjøringsjobb. Svart, størknet fett her også. Burde male huset mitt med varmebehandlet "Castor Oil" (Risinolje), eller bilen min. Virker som det konserverer godt. Alt bortsett fra veivakselen ser bra ut.

                        Har et problem; råden og stempelet sitter fast i hverandre. Får rikket det, men kan ikke kjøre i den tilstanden. Antar jeg kan banke ut splinten, men enten er splinten i et syntetmateriale, eller så er begge ender plugget med hvite syntetlokk (teflon?), Litt engstelig for å slå ut splinten også, ønsker ikke at stempelet skal bli ovalt. Antar det er en stålsplint som har rustet.

                        Øivind
                        Last edited by oih; 22 March 2013, 09:53.
                        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                        Comment


                        • #13
                          Kangaroo #2 i hus. Komplett mht deler, men dekk og felger var ikke i så god stand som på #1. I tillegg var chassiet malt, og rustent. Motoren er uten komp, men verdt en overhaling hvis jeg finner stempel og foring. Mulig det blir en komplett bil av de to.
                          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                          Comment


                          • #14
                            Fikk en pakke i dag fra et forummedlem, helt gratis; 2 O.S-motorer som ser ut som de er identiske med den jeg har. Skal nok få Frankensteinet dem til en kjørbar utgave.

                            Vil bare si takk og at de kommer til å bli benyttet i bilen(e) mine.

                            Øivind
                            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                            Comment


                            • #15
                              Kangaroo #3 i hus. Uten motor, men i bra stand. Ikke laget sveitserost av chassiet, og ingen bulker. Karosseriet hadde noe som så ut som varmeskader enkelte steder. Mulig at et radiobatteri har blitt varmt under det ene forsetet. Husket litt for sent å be selger skru av hjulene, og dermed hadde den brukket hjulkryss på høyresiden den også. I tillegg hadde noen borret opp linkhullene i hjulkrysset til å passe M4, og da var det så lite gods igjen at radien på den ene siden mangler. Hvis jeg fyller opp med epoxy og borrer hullet på nytt, så lar den seg bruke, men ikke pent og veldig irriterende. Limte det brukne krysset med Loktite, og det kan godt være det holder, men har tenkt å bygge en komplett bil med hele deler, så får vi seg om jeg ikke setter sammen en litt mindre pen utgave til kjøring. Siste utgave virker som om chassiet er pulverlakkert, flasser litt der det har sittet dobbeltsidig tape.
                              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X