Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av første bil

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av første bil

    Hei

    Jeg skal nå kjøpe meg min første nitro buggy og trenger litt tilbakemelding fra dere.

    Valget står mellom:

    HPI Trophy 3.5
    Hot Bodies D8
    Kyosho DBX 2.0

    Eller hvis det er en annen bil i samme prisklasse (under 3000) så si gjerne ifra!

    Takker på forhånd!

  • #2
    Hvis valget er mellom de bilene, så gjør du et bedre kjøp ved å kjøpe en Hotbodies D8 enn ved de andre der.
    Da har du en seriøs bil som du kan vokse på, kjøre i konkurranser med dersom du ønsker det, og så videre.
    Så gjelder det at du også får deg en ålreit motor.

    For å kunne ha det morro med nitrobil så er man avhengig av å ha en motor og en clutch som duger.
    Readyset bilene har ofte motorer som er så dårlige at de er umulige å tune til å gå brukbart, og selv når de går greit så havarerer man clutch og snorstarter og alt mulig.

    Så bør du få deg en ålreit motor, og en startboks som fungerer.
    Da er det kjekkeste å få seg en "gammeldags" hardcase startboks med to motorer, og to batteripakker inni. Slik kan du ofte få kjøpt til ålreit pris her på forumet..

    Men, spm.. hvorfor velger du kun mellom disse?
    Det er forresten en Mugen MBX6 til salgs på forumet her for 2200 med motor kan være et bra kjøp..?

    Comment


    • #3
      Hei, takk for svar.

      Ser nå at D8 leveres seff. uten motor blant annet så da blir nok det i det meste laget.

      Vel, det er de bilene jeg har kommet fram til etter endel søk rundt omkring.
      Denne MBX6 er et godt kjøp ja?

      Comment


      • #4
        MBX6'en er jo en bra bil.. europamester tre år på rad tror jeg? Renaud Savoya som fører.
        En sånn motor går det an å bytte foring/stempel på, og da er den i realiteten som ny.. (Står at den har nye kulelager).
        Foring/stempel og råde fås kjøpt lure steder på nettet til ca 500kr inkl. frakt til Norge. Gjerne send PM om hvor hvis du senere har behov for det..

        Så hvis du klarte å prute fyren ned til f ex 2000, da tror jeg du hadde gjort et meget ålreit kjøp

        Comment


        • #5
          Kan jo sjekke denne http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...EN-MBX6-selges.
          Alt du trenger uten startboks.
          Christian Martinsen
          Team Minicar Racing 2012
          Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

          Comment


          • #6
            2200 for en mbx6 med motor er billig så sant ikke alt er oppbrukt! Dra og se på den hvis det ikke er på andre siden av landet
            Morten Thorkildsen.
            Team Mustit.no--Associated--RB--JConcepts--Byron--HighestRc--ProtekRc

            Comment


            • #7


              Dette blir noe over ditt planlagte budsjett - men sånn er det i RC hobbyen
              Petitmeteret som har bygd denne overlater ingenting til tilfeldighetene, GARANTERT!
              Ekstremt bra motor og potte!
              Hvis du godsnakker litt kan du sikkert få med flere ting som trengs, han har det som trengs liggende.
              MBX-6
              Slash 4x4 rtr
              - Midtskogen Raceway-

              Comment


              • #8
                Ikke for å si noe negativt om JQproducts, men i og med at du sier det blir din første bil, tror jeg du er bedre tjent med å kjøpe en Mugen.
                Den er svært holdbar og slitesterk, samtidig som du kan vinne løp med den. JQ bilen er også rask, men setter et lite spørsmålstegn ved holdbarheten, spesielt om du ikke har kjørt så mye og muligens kan få noen harde smeller. Men ingen biler tåler alt.
                Ny MBX6 kan du få hos Minicar Racing nå til kun 4000 kr, men da uten motor og radioutstyr.
                Tror vel ingen av "racing" bilene på markedet i dag leveres som RTR pakker....(?)
                Morten Thorkildsen.
                Team Mustit.no--Associated--RB--JConcepts--Byron--HighestRc--ProtekRc

                Comment


                • #9
                  Det er mange som kjører MBX6 også.. så hvis du ryker en bærearm på et klubbmøte så kan det jo hende noen andre har.
                  Har du en bil som ingen andre kjører, så er det litt værre..

                  Comment


                  • #10
                    Alle 1:8 buggy'er kan vinne løp, tror ikke Mugen er så forferdelig mye mer holdbar. Den RC8 selger er et smykke av en bil inkludert en fantastisk motor kombo - til samme pris som et MBX6 chassis - og JQ har deletilgang (som funker) i Norge, det har ikke Mugen.

                    D8 er nevnt - da er jo denne aktuell: http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...-Hot-Bodies-D8

                    HPI Trophy er nevnt: http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...5-buggy-selges
                    Personlig ville jeg ikke hatt den selv for 2000kr - men jeg er nå bortskjemt med MBX6ern min.

                    Losi 2.0 RTR er vel den nærmeste race ready rtr pakken på markedet, men den er ikke billig den pakken heller.

                    Enkle og greie biler:

                    Her har Thunder Tiger kommet med en RTR versjon som deler 90% av delene med ROAR-Championship vinnerbilen EB-4 Pro kit. Denne bilen kommer helt ferdig satt sammen og med metallgir styreservo, radioen

                    Hele "Hyper familien" http://www.mamut.net/rcteam/shop/


                    God stemning!
                    MBX-6
                    Slash 4x4 rtr
                    - Midtskogen Raceway-

                    Comment


                    • #11
                      Kom til å tenke på en ting - hvis du veldig gjerne vil ha en MBX6 så kan du kjøpe min.

                      Kan selge den som rullende chassis med en haug deler for 2000kr + frakt.
                      Kan selge den med en helt ok motor og potte og 2xfutaba 9351 servoer for 3500 + frakt (den haugen med deler er fremdelses med).

                      Det du trenger i tillegg er en sender og mottager og en startboks med batterier.

                      Send meg en PM så skal du få liste over alt som følger med osv....

                      For jeg er nemlig fysen på JQ'n til Rc8
                      MBX-6
                      Slash 4x4 rtr
                      - Midtskogen Raceway-

                      Comment


                      • #12
                        Casevac: Må rette deg litt nå: Mugen har ny norsk importør i norge i år (Minicar Racing). De sitter til enhver tid på komplett delelager til bilen. Team gutta har med NOK deler på løp/treninger osv. Deler burde aldri være langt unna uansett hvor på østlandet du befinner deg altså! Ellers i landet må det evt sendes såvidt jeg vet foreløpig. Forskjellen her er at til Mugen bilen ødelegger man svært sjelden deler i motsetning til JQ som har problemer med å tåle en trøkk selv etter koking av det meste av plast på bilen....! Dessuten sier vel ryktene at den heller ikke er spesielt lettkjørt, iallefall ikke om man er litt i startgropa.
                        Det leveres også en Mspec-MBX6 som er en "race roller", bilen er ferdig skrudd sammen på fabrikken, med et helt greit utgangspunkt når det gjelder oppsett. Dette er 100% den samme bilen, bare montert. Prisen er vel noe høyere enn vanlig MBX6.
                        Send meg PM så skal jeg se om jeg kan ordne et ålreit pakketilbud på det evt trenger, om det er av interesse
                        Last edited by MT; 10 May 2011, 22:44.
                        Morten Thorkildsen.
                        Team Mustit.no--Associated--RB--JConcepts--Byron--HighestRc--ProtekRc

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har kjørt Mugen i mange år, og kommer helt sikkert til å fortsette med det. Men etter å ha prøvd en rekke forskjellige merker og erfart at selv om mugen er bra - så er ikke de andre dårlige.
                          Mugen har overasket meg på flere måter - første gangen fordi bakre venstre hub-carrier knakk av en liten dult, neste gang fordi den var like hel etter 40 - 0 km/t rett i en crawford port.

                          Minicar racing har jeg bestilt fra en gang, i fjor, ikke hørt noe siden.... Men jeg har aldri lidd under delemangel likevel.

                          Når det gjelder opprinnelsen til denne tråden, en buggy - helst under 3000kr - La oss forholde oss til det.
                          Selv om trådstarter strekker seg til 4000, eller 4500 så får han ikke den bilpakken vi ønsker at han skal ha, og derfor er det et poeng at man ikke legger det frem som at alt annet er dritt, for det er det ikke....

                          Min første nitrobuggy var en Nanda Swift 2 - smallsize selger en ny modell av denne enda billigere enn det jeg ga for min i sin tid.
                          Nei det var ikke en super bil - og det fantes bedre til omtrent samme pris også den gang - f.eks hyper 7.

                          Det går an å ha det gøy med rimelige biler!
                          En rimelig bil er en bra og rolig måte å starte opp hobbyen på - og man får kjørt mens man venter:

                          Kjøp en rtr pakke, deretter:
                          Dekkene slites ut og felgene ryker - erstatt med Proline/aka/sweep/Louise/JC eller tilsvarende dekk og felg kombo.
                          Startsnora ryker - erstattes med: Startboks
                          Styreservo ryker - erstattes med en skikkelig bra styreservo.
                          Mottageren streiker - erstattes med ok sender og mottager.
                          Du kjøper noen flasker diff olje....
                          Du kjøper noen flasker demper olje...
                          Du kjøper en familiepakke luftfilter og plugger

                          Du syns motoren er blitt et sant helvete - erstatter den med en brukbar rimelig motor
                          Når du skrur ut den gamle motoren ser du at det kun var clutchlageret som var toast - du har nå to motorer og skaffer deg 10 nye kulelager, og en ekstra clutch.

                          Det blir vinter - du overhaler bilen - bytter alle lager og oljer.
                          Du ser at chassisplata er bøyd og utslitt i ræva, diffene er lekk og skruer har rusta, du brukte grønn locktite på forstillinga så den får bare fortsette å være som den er - du ser deg om etter et nytt chassis

                          Du kjøper en roller - for 3500kr, og setter i alt det du ikke har merket at du har brukt penger på i mellomtiden, for det har vært en del av driftsbudsjettet - og ikke det bånnskrapa investeringsbudsjettet....

                          Summen blir høyere når man tar omveien om en "billigbil" - det er sant.
                          Du sparer penger hvis du allerede vet at du skal inn i en hobby som du kommer til å digge og som du allerede nå kan plassere 15000kr i.
                          Hvis du er overbevist kan du like gjerne logge deg på amainhobbies eller rc-mushroom sine sider og iverksette bestilling av din drømmebil. Det holder desverre ikke med 3000kr ikke 5000kr heller.

                          Merket har noe å si, det vil si; Kjøp et av de 7-12 anerkjente merkene, men mellom disse er det smak og behag. Anbefalingene har en sammenheng med hva som står i signaturen
                          MBX-6
                          Slash 4x4 rtr
                          - Midtskogen Raceway-

                          Comment


                          • #14
                            He he, jeg sier ikke at alt annet er dårlig, gidder ikke diskutere hele den greia der på pc'n. Det tar flere timer for jeg skriver så tregt. Min mening er at en billig bil blir den dyreste veien inn, men det er vel den veien de fleste tar. Min anbefaling er å holde seg til de 3-4 store.
                            (Kyosho(litt dyrt, men bra)), X-ray, Mugen, og muligens Losi. Grunnen til at jeg nevner Mugen i innlegg ovenfor er fordi det er det jeg evt kan hjelpe med. De andre merkene må nesten noen andre ta seg av, sånn er det bare.
                            Casevac: Syns absolutt du bør prøve JQ bilen! Det er en rask bil for all del! Håper du holder oss oppdatert litt fremover om du ender opp med en sånn
                            Morten Thorkildsen.
                            Team Mustit.no--Associated--RB--JConcepts--Byron--HighestRc--ProtekRc

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MT View Post
                              Team gutta har med NOK deler på løp/treninger osv. Deler burde aldri være langt unna uansett hvor på østlandet du befinner deg altså! Ellers i landet må det evt sendes såvidt jeg vet foreløpig. Forskjellen her er at til Mugen bilen ødelegger man svært sjelden deler i motsetning til JQ som har problemer med å tåle en trøkk selv etter koking av det meste av plast på bilen....!
                              1. 2200 for en Mugen MBX 6 MED os motor er røverkjøp. Mange tusen mer for enn JQ bil er ikke et røverkjøp.

                              2. Mugen MBX 6 er skuddsikker. Det er ingenting som ryker på den bilen. Jeg har kjørt mange mange mange gallons, i løpet av at jeg har eid min bil har jeg ødelagt: en bærearm nedre foran (kjørte rett i en gjerdestolpe), to skruer som holder bakvingefestet (gjorde flere kollbøtter på rad etter å ha tatt et hopp litt for fort), en slik gummimuffe til bakre senteraksling (lang tids bruk), ett fremre støtdempertårn (samme kollbøttesession som nevnt tidligere.)
                              Mange er skeptisk til støtdempertårn av karbon. Ha superlim rundt kanten hele veien rundt, og så bretter du to slike store alu clutchshims over tårnet og trer skruen til demperen gjennom. Da beskytter du øvre kanten av tårnet, slik at du ikke sliper av karbon hver gang du velter. Ellers er disse tårnene ganske skuddsikre faktisk.
                              Pga. Kule-forstillinga, så er det ingen C-hubs som kan ryke. På andre biler som har C-hubs foran, smeller man C-hubs i ett sett.

                              3. Som du sa, det er så mange som kjører Mugen, og de har alltid med seg masse deler i kofferten. Jeg har faktisk en halv bil i kofferten, men så er jeg en særing som ikke vil måtte dra hjem hvis "noe skjer", f ex at jeg kjører på en til gjerdestolpe haha. For å si det sånn, jeg er ingen Rune Karlsen

                              Mvh,
                              Eivind

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X