Er det lovlig og jeg ser eller hører at andre bruker det kommer jeg til å bruke det og hvis det er å få tak i. Er det mulig å få til et forbud ville det være det
beste. At det er vannskelig å kontrolere er så sin sak, men da er det i hvert fall ulovelig i følge reglene og de har jeg ikke noe
problem med å følge. Å eventuellt få til et bra resultat ved å jukse er uansett ikke noe stas! Er det foresten egen smørning til
1:8 Buggy eller er det noe folk mixer selv?
Mustit Rc 2012
Team Associated Rc 8.2 - Byron - Highestrc - Jconsepts - Os - Nosram
Bjørn-Ivar Haug
ser jeg noen som bruker det, så gir jeg blanke og kjører som vanlig med aka's rett ut av posen.
så får jeg heller vurdere og legge opp hvis det er det som er avgjørende
€€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€
Godt og se det er andre som forholder seg til dette med samme tankegang som meg
MEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:
En gammel regelrytter har i dag gitt meg et STORT hint! Bent Magnussen leste EFRA regelmetet og jaggu, Dekksmøring er ikke lov i 1:8 offroad...
Sitat Erfa håndboka 2011, paragraf 5.4 i tillegg for offroad. Dette kan finnes og leses av alle her:
Det ble også vedtatt på Efra AGM i år at denne teksten ikke skal endres, dvs at samme tekst vil stå i EFRA håndboka for 2012.
5.4 TYRES
All tyres must be black with the exception of the side wall lettering. The application of any additives within the event perimiter is strictly forbidden. The penalty for that is imidiate dicqualification. No Spikes, tubes or additional items intended to increase traction may be either glued to the outside of the tyres or passed through tyres from the inside.
Saken er da biff og ute av verden for min del når det gjelder dekksmøring.
Case closed.
Da kan vi diskutere fair play og sportsånd igjen Egillllllllllllllllll...
Under siste EFRA AGM, ble det levert forslag om å endre §5.4, dekkregler for IC Off Road. Regelendringsforslaget gjaldt IKKE det å tillate dekksmøring. Forslaget ble ikke støttet, og dermed ikke behandlet. Ut fra referatet tyder det på at en diskusjon over forslaget ble gjort, og EFRA skal undersøke nærmere vedrørende forslagsendringen og muligens komme tilbake til forslaget på neste AGM, i november 2012. Dvs en endring vil tidligst kunne bli gjeldende fra 2013.
Forstår nasjonale løp nå skal følge EFRAs regler, desto viktigere er det å følge med på hva som blir vedtatt der. Siste reglementer og protokoller fra møtene finner dere selvfølgelig på www.efra.ws. Samtidig sender vel NMF fortsatt delegater til disse møtene i November hvert år, så det kommer oppdatert info under MSK? Forslagene som skal behandles av EFRA, publiseres ca 2-4 uker før møtene som avholdes første helg i november hvert år - på den måten kan dere førere/klubber påvirke norske delegatene til hva de skal stemme - dersom det er saker dere er engasjert i.
God jul folkens
Last edited by BAM; 21 December 2011, 20:08.
Reason: tilleggsinfo og omformulering
OC: diskutere en mulig fremtidig regelendring var vel intensjonen med starten av tråden - så bare diskusjonen endte opp som om det allerede var vedtatt/foreslått Men forfatteren av artikkelen som det ble henvist til i første post, må ha missforstått NÅR eventuelle regelendringer kan tre i kraft, med forbehold om at EFRA ville godkjent en behandling av en slik regelendring utenfor ett AGM, noe som faktisk kan gjøres i spesielle tilfeller.
Litt off topic, siden tråden handler om 1/8, men er dette noe folk driver med i 1/10 her hjemme. Jeg veit det blir gjort på teppe, men hva med innendørs leirebaner. Mer konkret, Mustit Raceway i Moss??
Er vel litt spent på om noen faktisk tør innrømme det, siden det virker som det er veldig hysj hysj.
Jeg håper vi slipper dette, da ting er kompliserte nok som det er. Trenger virkelig ikke noe mer voodoo magic innen RC!
Team Mustit Rc, www.mustit.no, Eiker Rc Klubb
Team Durango Dex410v3, Vampire Racing, Savöx, Epic Trinity, JConcepts
Hadde faktisk tenkt jeg skulle teste på trening for morro skyld, helt til Bent fant ut at det ikke var lov i EFRA reglementet. Nå gidder jeg ikke. Hvis jeg hadde tatt noen i å bruke det, så måtte jeg jo vært forberedt... Akkurat som NM i år hvor jeg brukte nesten to kvelder på å lage et regnfilter som skulle funke siden det var meldt regn.
Har lest litt her og litt der og det er jo litt forskjellige ting som kan funke, som rensevesker til ymse ting og sånt....
Saken er da biff og ute av verden for min del når det gjelder dekksmøring.
Case closed.
Da kan vi diskutere fair play og sportsånd igjen Egillllllllllllllllll...
Godt du fant ut av dette, Anders. Deilig å slippe voodoo på boks.
Hva vil du diskutere ang. god sportsånd? Mener du det er ett problem, blant la oss si, topp 20 i Norge? Selv opplever jeg stort sett meget eksemplarisk kjøring. Om det er dårlige dommere eller "snille" sjåfører skal jeg ikke påstå. Men personlig så har jeg aldri fått stop n`go noengang. Kan ikke huske at det er særlig utbredt med stop `n go hverken i finale eller semi.
Ole C: Den flaska med tålmod er medfødt
Jesper: Siden Mustit løpene er en cup med egen regler så er det vel opp til arrangør å bestemme dette med smøring? Det står vel ikke noe om det akkurat nå, men ingen kan nekte de å forandre reglene underveis. Når det gjelder NC løpet som skal arrangeres der, så er det lov med smøring inne på teppe. Står ikke noe om smøring inne på leire. Så man kan vel tolke det dit man vil.....
Så hvis jeg har forstått dette riktig nå, så er all type smøring forbudt i både 1/8 og 1/10 OR. Dette gjelder alle typer underlag, også kjøring innendørs på teppe? Hvis det stemmer, så syns jeg det er helt topp
Team Mustit Rc, www.mustit.no, Eiker Rc Klubb
Team Durango Dex410v3, Vampire Racing, Savöx, Epic Trinity, JConcepts
Så hvis jeg har forstått dette riktig nå, så er all type smøring forbudt i både 1/8 og 1/10 OR. Dette gjelder alle typer underlag, også kjøring innendørs på teppe? Hvis det stemmer, så syns jeg det er helt topp
Ifølge EFRA sine regler er det IKKE tillatt med dekksmøring i 1:8 eller 1:10 OR. Og slik jeg har lest meg opp siste tiden, forstår jeg dere nå har kastet det norske spesialreglementet og nå gått tilbake og skal følge EFRAs engelske håndbok. Om dette siste stemmer, så er dekksmøring forbudt, slik du korrekt forstår det, på nasjonale løp som følger NMFs reglementer (NC/NM). Dette gjelder også NC innendørs uansett underlag.
Er vel bare i 1:8 at vi skal følge Efra. 1:10 har sitt SR enda.
Da stemmer det at dekksmøring er tillatt innendørs, likt som elektro touring sine regler. Jeg som ikke visste dere gjorde forskjell på denne måten. Ville jo tro det var enklest å enten følge EFRAs regler, eller ha ett komplett norskt reglement bygd på EFRAs regler med de unntak som Norge ønsker på sine egne nasjonale løp. Men iflg SR som er tilgjengelig, har du da rett Egil, når det gjelder løp innendørs for 1:10 OR - uavhengig av underlag .
Og legg merke til forbeholdet jeg tok tidligere i hva jeg skrev
Comment