Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekksmøring under NEO 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    www.efra.ws

    Sjekk regelverket.

    Men, dette har vært diskutert før, og det er vel litt gentlmans agreement at vi skal holde oss unna...

    Egil, ja, det er riktig. det har jeg sagt og det står jeg for. Jeg ønsker ikke å smøre, skal ikke begynne med det men den dagen andre gjør det så er slaget tapt, og da smører jeg også.

    Nå skal det vel sies, at jeg ikke tror det er mulig å gå fra 0 grep til å tractionrolle kun ved hjelp av dekksmøring, om det er mulig i praksis, det er en annen sak.
    Last edited by A.M; 12 April 2012, 16:59.

    Comment


    • #17
      Okey..........
      Tor Arne Nicolaisen GMBK

      Lei av å knuse motstandere!

      Comment


      • #18
        Et spørsmål som kanskje noen fra NMF må svare på - er det ikke anledning for arrangørklubber å gjøre endringer på slikt i regelverket hvis det fremkommer i TR? Eksempelvis har det vært sagt tidligere at for 1:10 buggy er det fritt dekkvalg etter SR, men klubbene kan sette begrensninger på antall sett for deres løp. Om jeg ikke er helt på jordet her burde vi da kunne forby smøring pr løp selv om det ikke er føringer for dette i SR?

        Krysser fingrene for at dette smøreskitet ikke får fotfeste i Norge...
        [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
        -----------------------------------------------------

        Comment


        • #19
          At smøring har vanvittig mye å si på dekkenes prestasjon er utvilsomt, og strengt tatt håpløst å håndheve. Da må man til med et ekstremt strengt dekkdepot. Men hva med å frislippe?

          Jeg vet at mange her sikkert får angst av idéen, men smøring er jo intet nytt under solen. Og det er bedre at alle gjør det, enn at "alle" gjør det. Frislipper man det blir det selvfølgelig mye prøving og feiling, men dersom alle smører får du ihvertfall ikke den enorme differansen mellom usmørt og smørt, selv om noen smøringer er bedre enn andre. Ikke minst vil dette være med på å kanskje sørge for at vi ikke distanserer for mye fra internasjonalt nivå og tilstander...

          En annen ting, tror dere ikke topp ti eller kanskje fler, uansett har dekkblandinger vi vanlige dødlige ikke får tak i? Det ville være ganske naivt å tro at gutta kjører dekk fra butikkhylla på et løp der valget er fritt.
          Last edited by Razer; 13 April 2012, 10:53.
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #20
            I track har EFRA gitt opp og tillater dekksmøring. Problemet er at det kun er noen som er godkjente. For å håndheve dette i em, har de et "sniffer" verktøy som er kalibrert mot lukter. Aviker denne fra kurven den måles opp mot kan du pakke sammen og dra hjem.....
            Dette inkluderer også om du får fuel på dekkene. DU må bevise at det er fuel den har slått ut på og ikke noe annet.

            Vi måtte levere inn dekkene en time før start og de ble utlevert i pit når vi skulle kjøre. Alle bager og utstyr ble kontrollert ved inngang i pit.

            Måleutstyret koster flere hundre tusner av kroner, og det kreves en enorm innsats fra arrangør.

            Desverre er det blitt sånn, og jeg mister lysten....

            Men ærlig talt!!!

            Er dere overasket?
            Vet om internasjonale stjerner med vm titler som smurte dekkene i 1:10 offroad allerede i 1994.

            På gummi har dette ekstremt mye å si, enten det er asfalt eller grus.

            Beste eksemlet er at en av kanonene hoppet over 7 kamelpukler, mens alle andre klarte 2.

            Han tjente sekundet bare der.

            Det er også ganske naivt å tro at "kanonene" kjører de ferdiglimte proline eller AKA eller whatever dekkene som er i hobbybutikken.

            Men lykke til, og håper at alle på berget her er såpass ærlige med "gentleman agreement" at vi ikke ser dette i Norge.
            Jeg tror det er sånn i track.
            Helge Johannessen
            1975 modell
            Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

            Comment


            • #21
              Altså, hva de beste i verden gjør vil jeg si er irrelevant så lenge vi kjører hjemme her. De beste kanonene er ikke her, kommer ikke hit så hva de gjør driter jeg egentlig i.


              Det vi gjør hjemme her, er hva som betyr noe. Efra reglementet i dag sier jo at det er lov med dekksmøring, men man har bare ike lov å gjøre det innen for arrangøresn "grenser".

              Jeg mister også lysten ved dekksmøring, men, hvis, f.eks Morten T, eller Rune begynner å smøre. Da har jeg absolutt ikke noe valg. ja, så tillater vi smøring, greit det, men da bør vi også innføre enhetsdekk. Da tar vi vekk muligheten for å "jukse" med andre gummiblandinger. Handout dekk på løp, så får folk smøre med bakepulver om det så er, det driter jeg i. Hvis ingen får vite hvilke dekk og i hvilke gummiblanding, så er det grenser for hvor mye man rekker å teste med smøring også..

              Det finnes måter å gjøre dette nogen lunde rettferdig...

              Og nei, jeg er langt fra så naiv at jeg ikke vet at kanonene har noe annet enn det vi får kjøpt. Det er jo derfor man hoppet av alt som hadde med el touring for mange mange år siden.

              Jeg fikk lov å bruke Pavidis sine one run dekk hvis jeg ville på VM i 2004, men han måtte ha de igjen fordi det var en ny gummiblanding de testet...

              Comment


              • #22
                En ting til,

                Hvis jeg vil jukse med fuelen, så jeg får lengre kjøretid, mer power og en kaldere motor, ikke noe problem for meg, gjort på en halvtime det. Problemet er at det blir en ekstremt giftig eksos... Samme blir det å frigi dekksmøring. Blir dekksmøring frigitt, ja, da vet man ikke hva man går å puster inn, må ta på eller generelt forurenser naturen med.

                I tillegg, så bruker man jo mye mer dekk med smøring enn uten, så det er et økonomisk synspunkt her også.

                Jeg vet jo at noen av 1:10 el gutta når jeg var med i Moss på teppe, smurte med WD40 i stedet for det som var lov..

                Comment


                • #23
                  [QUOTE=A.M;501884]Ikke var jeg der og ikke har jeg noe greie på det, men, sånn som i Moss, min påstand er følgende: om det er skikkelig fuktig ute, vil det bli bedre grep i banen fordi leira trekker til seg fuktighet. Har de vannet dagen før, så blir det jo dårligere og dårligere grep utover dagen ettersom leira tørker opp. Kan det være noe av det samme her? Sånn med tanke på bedre grep i finalen?

                  Bare tenker høyt altså.
                  /QUOTE]

                  Det var generelt lite grep i banen hele tiden. Kjørte du tidlig på morgene, eller på ettermiddagen da det sprutregnet ute, og ble kaldere - da var det glattere, ingen tvil om det.

                  Når det gjelder smøring på Norske baner så tror jeg helt ærlig ikke det gjør store forskjellen. På en nypreppet oslobane - ja, men kommer ikke på noen andre steder..

                  Underlaget må være mer smooth - ikke løst jord/sand/leire som vi har her.
                  sigpic

                  Team Xray

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by A.M View Post
                    Jeg vet jo at noen av 1:10 el gutta når jeg var med i Moss på teppe, smurte med WD40 i stedet for det som var lov..
                    Det er ikke noe fordel å smøre med wd40, det sitter likt som dekksmøring, grunnen til mange brukte det var at det er mye billigere for en stor boks wd40 enn hva en flaske dekk smøring koster

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by BSS View Post
                      Det er ikke noe fordel å smøre med wd40, det sitter likt som dekksmøring, grunnen til mange brukte det var at det er mye billigere for en stor boks wd40 enn hva en flaske dekk smøring koster
                      Sorry, men det der er BS. testa det sjøl. 0.5 sek på runden raskere på B44 med akkurat det samme dekka, samme batteri, samma gamle ræva sjåfæren, med gammal Novak børsteløst.

                      Rune, jeg er enig med deg at dekksmøring ikke betyr så mye hjemme her. Men i Oslo f.eks. der vil det funke Men jeg har medisin jeg, la vær å koste banen..

                      Comment


                      • #26
                        faen å mye greier blir helt slapp jeg,skal faen ikke smøre så mye som ett lager på den bilen.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by A.M View Post
                          Sorry, men det der er BS. testa det sjøl. 0.5 sek på runden raskere på B44.
                          Hehehe, okei :P Det visste jeg ikke, hadde aldri kjørt rc før, før jeg begynnte å kjøre i gammle hallen til mustit på teppe. Så trudde det var grunnen jeg se, gikk like sakte for meg uansett..

                          Comment


                          • #28
                            håper ikke dette er en tråd som blir lest av folk som vurderer å starte med rc cars.
                            Dette hadde ihvertfall skremt meg lagt bort....

                            Og hva er mest urettferdig: 1.At smøring ikke er lov,men at de "beste"jukser og bruker alikevel.
                            2.At smøring er lov,men de beste har "bedre"smøring.

                            Og hvis det er lov er det jo opptil enhver å vurdere om man trenger dette eller ikke.Det gir selvfølgelig flere muligheter og mere forvirring,men man slipper å "skule"bort på sidemannen for å se om han bruker.

                            Vet det er mange ting å ta hensyn til,men spør du meg så er det noe av grunnen til at så mange gir seg eller aldri starter med denne hobbyen.
                            X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                            ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                            hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                            Comment


                            • #29
                              Så, det du sier er at folk ikke vil spille fotball fordi eliteserielagene driver på et helt annet nivå en klubblag i rekruttseriene?

                              Hva vi værste tullingene driver med, er nå så sin sak. At vi ikke er flinke nok til å informere om at dette kan utøves på forskjellige nivåer en annen sak. Skal lage en infotråd jeg som skal være klistra, så kanskje vi kan informere om hva som er forskjellen på klubb kjøring Nc og f. eks mustit serien.


                              Greia er jo at vi helst vil ha klassen til å fungere med det som fåes kjøpt i butikken, uten at det blir for mye styr. I "vår" klasse så klarer man seg utmerket med en bil til 4-5000kr, en kurant radio og helt greie servoer. Werks er rimelige motorer som funker bra. Altså kommer man i mål med den mest utfordrende klassen i rc, med et utstyr som fint kan vinne et nc løp rett ut av butikken, i den klassen hvor bredden er størst og konkurasen hardest. Det samme er det med dekk. Ingen hjemme her får tak i det fabrikk førerene bruker. Vi er da tilbake til at du kan vinne en kongepokal med butikkutstyr.

                              Blander men inn dekksmøring, så begynner man å å bruke annet enn det man får kjøpt da det er umulig å kontrollere hva som blir brukt. Jeg vet at noen allerede har fått tips om hva som skal blandes sammen så det virkelig funker....

                              Comment


                              • #30
                                Er det lov å smøre kulelagre? tørr fan ikke smøre en dritt på bilen min - hva med demperstengrene, de blir smurt uansett? Må vi ut med oljen fra fuelen . den oljen blir jo kastet bak på venstre bakhjul- og da blir jo det smurt, dilemma detta....hmmmm
                                *Mugen Seiki*OS*Microracing.se*Factory driver Advantage Racing*
                                Sjekk ut www.microracing.se & www.advantageracingproducts.com

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X