Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drivverk for svakt på Savage XL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drivverk for svakt på Savage XL?

    nå har jeg knust 2 stk pinnion akslinger på min XL. har hatt bilen i knapt 1 måned nå.
    først knuste jeg den fremme, da pga. at lagrene på diffen var ødelagt. måtte bytte hele Gearboks/diff huset da lager bukkene var ovale.

    etter dette så kjøpe jeg heavy duty pinnion aksling og tann krans til begge diffene... 10 min med kjøring etter at jeg hadde satt heavy duty sett på bake.. så vart fanden meg pinnion akslingen ødelagt.. nå begynne jeg å bli lei problemer.. har også total havarert gearkassen en gang.. så jeg kjøpte ny komplett kasse, som jeg nå skal shimse opp.

    skal nå montere ny pinnion aksling igjen.. å se om det holder. hvis ikke så vurderer jeg å bygge om til CEN differ (http://www.rcbasher.com/savcendiffs.html) er det noen som har gjort det her inne? er dere fornøyd??

    Jeg begynner å lure på om driverket generelt på XL er for svakt mtp. motorstørrelsen.. først gear kassen.. så begge diffene.... synes det er for dårlig at det ikke holder..
    Tom
    Savage XL,OFNA Linkage mod. CEN diff Mod. Hpi Big bore dempere

  • #2
    Monter Cen differ og problemet er løst. Utrolig kraftige.
    Flere av bildene du ser på RCBasher, er i fra da jeg monterte Cen differ på en av Savagene mine. Hadde mye kontakt med tidligere eieren av SlapMaFro, så da han lagde webside spurte han meg om jeg hadde forslag og bilder av oppgraderinger til Savage. Har dog ikke hatt problem med pinionene på Savage. At de ryker skyldes vanligvis at man hopper og lander med gasspådrag, bremser kraftig på asfalt/hardt underlag, eller at diffen er dårlig shimset.
    Cen diffene har hittil vært problemfrie, og de er kjørt hardt.
    Som det også står på RCBasher, er det etter min mening 10x16x5mm lagrene som er for dårlig på Savagene. Og ryker de, tar diffen fort kvelden. 8x16x5mm lagrene som benyttes i Cen diffene tåler mye mere juling.
    Har du lyst på laang kjøretid, kan jeg anbefale mid tank mod med Ofna 250cc tank. Ligger bilder av den der også.
    Last edited by Basher; 25 May 2009, 21:06. Reason: Redigert evnt. uklarheter ang. lager.
    Bashing? Kun Savage som duger.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Basher View Post
      Monter Cen differ og problemet er løst. Utrolig kraftige.
      Flere av bildene du ser på RCBasher, er i fra da jeg monterte Cen differ på en av Savagene mine. Hadde mye kontakt med tidligere eieren av SlapMaFro, så da han lagde webside spurte han meg om jeg hadde forslag og bilder av oppgraderinger til Savage. Har dog ikke hatt problem med pinionene på Savage. At de ryker skyldes vanligvis at man hopper og lander med gasspådrag, bremser kraftig på asfalt/hardt underlag, eller at diffen er dårlig shimset.
      Cen diffene har hittil vært problemfrie, og de er kjørt hardt.
      Som det også står på RCBasher, er det etter min mening 10x16x5mm lagrene som er for dårlig på Savagene. Og ryker de, tar diffen fort kvelden. 8x16x5mm lagrene tåler mye mere juling.
      Har du lyst på laang kjøretid, kan jeg anbefale mid tank mod med Ofna 250cc tank. Ligger bilder av den der også.
      takk for svar..
      du skriver at man bør bytte til 8x16x5 mm lager.. men det kan jeg vell ikke gjøre på standar XL diff?? kunn på Cen diffene??
      Tom
      Savage XL,OFNA Linkage mod. CEN diff Mod. Hpi Big bore dempere

      Comment


      • #4
        Beklager at jeg formulerte meg dårlig.

        Mente at 8x16x5mm lagrene på Cen diffene tåler mye mere enn de som er på Savagen.
        Bashing? Kun Savage som duger.

        Comment


        • #5
          Diffene i en savage er uansett laget av masjipan, uansett åssen du vrir og vender på det.

          Det er et dårlig system som HPI desvere ikke har giddi å gjort noe med pga. stort delesalg.

          Diffene på en orginal TT-01 tåler jo mer en dette Savage tullet.
          TAMIYA TNX 5,2R Futuba 4PK 2,4GHz
          TAMIYA NITRAGE 5,2
          TAMIYA TT-01 R (fullt oppgradert) 3s. Lipo

          Comment


          • #6
            Diffene er ikke problemet, har ennå ikke ødelagt en diff. Lagrene er for dårlige, ja, og pinion tannhjulet virker for å være det svakeste leddet i drivverket. Har tatt 3 piniongears, alle har vært brukerfeil, 2 røk under landing med gass og ett pga runaway. De fleste biler har vel svake punkt? Kjører nå med cen differ, pinion ser mye mer robust ut, og lagrene er bedre. Kan absolutt anbefales så langt ihvertfall. har også byttet til totrinnskasse som visstnok er mere holdbart enn tretrinns.
            SavageXL LRP ZR.30

            Comment


            • #7
              Originally posted by Eivind View Post
              Diffene er ikke problemet, har ennå ikke ødelagt en diff. Lagrene er for dårlige, ja, og pinion tannhjulet virker for å være det svakeste leddet i drivverket. Har tatt 3 piniongears, alle har vært brukerfeil, 2 røk under landing med gass og ett pga runaway. De fleste biler har vel svake punkt? Kjører nå med cen differ, pinion ser mye mer robust ut, og lagrene er bedre. Kan absolutt anbefales så langt ihvertfall. har også byttet til totrinnskasse som visstnok er mere holdbart enn tretrinns.
              Helt riktig, Eivend.

              Ser ut til at HPI har skjønt dette også nå.
              De har nettopp kommet med en oppgradering av både pinion, ring gear (tannhjulet) og 8x16x5mm lager.
              Mangler bare at de kommer med en oppgradert diff cup også, så man kan benytte større lager på den sida også.

              LINK.

              Last edited by Basher; 27 May 2009, 11:02.
              Bashing? Kun Savage som duger.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Basher View Post
                Helt riktig, Eivend.

                Ser ut til at HPI har skjønt dette også nå.
                De har nettopp kommet med en oppgradering av både pinion og ring gear. (tannhjulet).

                LINK.

                Kjøp TNX 5,2R og bli kvitt dine problemer.
                TAMIYA TNX 5,2R Futuba 4PK 2,4GHz
                TAMIYA NITRAGE 5,2
                TAMIYA TT-01 R (fullt oppgradert) 3s. Lipo

                Comment


                • #9
                  Har ikke problemer i det hele tatt jeg.

                  Bytte Savage mot en TNX 5.2? Ha, ha.
                  Aldri.
                  Bashing? Kun Savage som duger.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Basher View Post
                    Har ikke problemer i det hele tatt jeg.

                    Bytte Savage mot en TNX 5.2? Ha, ha.
                    Aldri.
                    Nei.... alldri! Savage er ikke verdt en TNX.
                    TAMIYA TNX 5,2R Futuba 4PK 2,4GHz
                    TAMIYA NITRAGE 5,2
                    TAMIYA TT-01 R (fullt oppgradert) 3s. Lipo

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Basher View Post
                      Helt riktig, Eivend.

                      Ser ut til at HPI har skjønt dette også nå.
                      De har nettopp kommet med en oppgradering av både pinion, ring gear (tannhjulet) og 8x16x5mm lager.
                      Mangler bare at de kommer med en oppgradert diff cup også, så man kan benytte større lager på den sida også.

                      LINK.

                      Er det en ide at man kanskje dreier ned til 8 mm på diff cup også??
                      kanskje det er noen som har gjort det ??

                      jeg begynner nemmelig å bli rimelig lei av at det lagret og pinnion akslingen skal knuses hele tiden.


                      / Tom
                      Tom
                      Savage XL,OFNA Linkage mod. CEN diff Mod. Hpi Big bore dempere

                      Comment


                      • #12
                        HPI er sleipe
                        MBX-6
                        Slash 4x4 rtr
                        - Midtskogen Raceway-

                        Comment


                        • #13
                          Cen differ kjøpt...

                          Da har jeg kjøpt CEN differ på Ebay. og bestilt kryssbolter fra Amain.. så det blir spennende å se om det funker greit... har også bestilt nu clutch klokke med 15 tenner istede for 16.. for å kompensere for CEN diffen.. hvis det behøves da...
                          Tom
                          Savage XL,OFNA Linkage mod. CEN diff Mod. Hpi Big bore dempere

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tomslett View Post
                            Da har jeg kjøpt CEN differ på Ebay. og bestilt kryssbolter fra Amain.. så det blir spennende å se om det funker greit... har også bestilt nu clutch klokke med 15 tenner istede for 16.. for å kompensere for CEN diffen.. hvis det behøves da...
                            For å beholde samme utveksling, må du gå ned to tenner på klokka.
                            Bashing? Kun Savage som duger.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Basher View Post
                              For å beholde samme utveksling, må du gå ned to tenner på klokka.
                              Det er feil fordi det er 4 tenner.
                              TAMIYA TNX 5,2R Futuba 4PK 2,4GHz
                              TAMIYA NITRAGE 5,2
                              TAMIYA TT-01 R (fullt oppgradert) 3s. Lipo

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X