Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med slitasje av differansial på HPI Savage 3.5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med slitasje av differansial på HPI Savage 3.5

    Min nevø på 12 har nylig fått seg en HPI Savage 3.5 nitro monstertruck. Etter noen timers bruk ble jeg tilkalt, det viste seg at differansialen bak var gåen (fler av tannhjulene var regelrett knust i fillebiter). Rensket uta diffen og kjøpte nye tannhjul, smørte opp og satt sammen. Så gikk det ikke mange dagene før han ringer på nytt, samme problem. Denne gangen åpner vi diffen og ser at tannhjulene er ekstremt slitt, det ser ut som tennene har blitt presset flate. Etter nok et bytte av tannhjul i dag, tok vi en ny testtur. Etter 15 minutters morro på blanding av gressplen, asfalt og grusbane forsvant bakhjulstrekken.... og etter noen minutter til forsvant også forhjulstrekken. Nå virker det som om begge differensialene er suppe.

    Jeg lurer på om dette kan være overdrevet kjøring på asfalt og eller gressplen? Kjører originale monsterdekk.

    Noen tips til hvordan vi kan unngå å bruke 100,- pr. kjøring i differensialdeler? Hva gjør vi galt?

    På forhånd takk for all hjelp.Click image for larger version

Name:	DSC00870.jpg
Views:	1
Size:	57.8 KB
ID:	788705

  • #2
    hm..hoppa dåkke masse og landa med masse gass?
    Cato Risholm, fullt hobbyrom...

    Comment


    • #3
      Originally posted by loxus View Post
      Min nevø på 12 har nylig fått seg en HPI Savage 3.5 nitro monstertruck. Etter noen timers bruk ble jeg tilkalt, det viste seg at differansialen bak var gåen (fler av tannhjulene var regelrett knust i fillebiter). Rensket uta diffen og kjøpte nye tannhjul, smørte opp og satt sammen. Så gikk det ikke mange dagene før han ringer på nytt, samme problem. Denne gangen åpner vi diffen og ser at tannhjulene er ekstremt slitt, det ser ut som tennene har blitt presset flate. Etter nok et bytte av tannhjul i dag, tok vi en ny testtur. Etter 15 minutters morro på blanding av gressplen, asfalt og grusbane forsvant bakhjulstrekken.... og etter noen minutter til forsvant også forhjulstrekken. Nå virker det som om begge differensialene er suppe.

      Jeg lurer på om dette kan være overdrevet kjøring på asfalt og eller gressplen? Kjører originale monsterdekk.

      Noen tips til hvordan vi kan unngå å bruke 100,- pr. kjøring i differensialdeler? Hva gjør vi galt?

      På forhånd takk for all hjelp.[ATTACH=CONFIG]48606[/ATTACH]
      Shimming er jo veldig bra om dere gjør... Samt 4 tanns diff og ikke 2 tanns... Slik som disse
      Du kan også sjekke kulelagre langs drivverket... (hub'ene) Om disse er virkelig oppspiste... så kan det gå hardt utover drivverket generelt. Sjekk de ytre du (lettest) og se om det er motstand i dem... I så tilfelle kan du enten bytte eller prøve og rense dem og smøre opp igjen.
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        Nei, ikke i dag ihvertfall. Men bilen har nok garantert blitt mishandlet ganske hardt tidligere, så hjullagerne som xillianto nevner kan jo godt være skadet. Skal sjekke de.

        //Edit 17. august:
        Hadde fra hverandre bilen nå. Tannhjulene i diffen fremme og bak var knust/skadet kraftig. Sjekket alle hjullagre og fant ikke noe urovekkende motstand i de. Det var antydning til motstand i kulelagerene som sitter nærmest det store tannhjulet på diffen, så disse skal vi prøve å bytte. Ellers får vi bare prøve en gang til å se.....
        Last edited by loxus; 17 August 2011, 08:35. Reason: Nytt innlegg

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X