Announcement

Collapse
No announcement yet.

Savage X SS dogbone trouble

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Savage X SS dogbone trouble

    Etter at jeg var på sandtaket og en dogbone aksel knakk, tok jeg en nærmere kikk på bilen for å se om de andre var fine. Og et par av dem hadde faktisk riper rett rundt der den ene knakk. Det ser ut til at når bilen letter fra bakken, er vinkelen på dem så drøy at aksel/cup joint i hubbene gnager på dem.

    Har tenkt litt på å montere kortere støtdempere, men vet ikke om det kanskje er for mye å kreve av dem å holde igjen suspension armene når den letter fra bakken slik at vinkelen holder seg fin til enhver tid. Jeg har allerede prøvd å justere demperposisjonene på tårnet, men marginene er altfor små til at det har noe særlig betydning. Jeg trenger altså noe som holder igjen armene litt når den er i lufta.

    Noen med lignende erfaringer? Evt. med til hvordan de senket bilen? Kunne kanskje tenkt meg å gjøre den mindre utsatt for kanting samtidig ved å senke den litt.
    Last edited by Corvinus; 27 April 2012, 17:17.

  • #2
    Skal prøve med spacere i demperne og se hvordan det fungerer, virker som en veldig god idé i teorien.

    Comment


    • #3
      Det er å bruke spacere mellom bunnen av stanga og dempertallerken. Det er helt vanlig på modeller som ikke har downstopskrue mot chassis.
      TEAM ELEFUN

      Comment


      • #4
        Er det holdbart å bruke kuttede lengder med fuel tubing til det?

        Comment


        • #5
          Ikke prøvd, men ser ikke noe grunn for at det ikke skal gå greit. Normalt putter man plastshims under. Men i ditt tilfelle så kan det vel heller være aktuelt å shimme sikkert 10mm enn 2-3mm som det f.eks gjøres på en 1:10 el-buggy
          TEAM ELEFUN

          Comment


          • #6
            Hehe ja. Mulig jeg legger den ut for salg i stedet til fordel for en litt mindre 1:10 bil, lettere å skru på samt jeg har hatt litt lyst på onroad. Men var et nyttig triks å lære for fremtiden.

            Comment


            • #7
              Brukte fueltube på en Savage X4.6, ca 2cm på hver demper. Den ble mye mer stabil, og i kombinasjn med preload på fjærene og 45wt olje, krenket ikke bilen særlig mye heller. Men desverre ble fueltuben "spist opp" etter mange uheldige landinger (oppp ned), men på en mindre bil som XS vil det nok fungere utmerket.



              Edit: Ser nå at du har en X SS, ikke XS, beklager Mulig jeg ville vurdert noe slags plasthylse istedenfor om jeg skulle kortet demperne på den.
              Last edited by H93; 29 April 2012, 09:19.

              Comment


              • #8
                Originally posted by H93 View Post
                Brukte fueltube på en Savage X4.6, ca 2cm på hver demper. Den ble mye mer stabil, og i kombinasjn med preload på fjærene og 45wt olje, krenket ikke bilen særlig mye heller. Men desverre ble fueltuben "spist opp" etter mange uheldige landinger (oppp ned), men på en mindre bil som XS vil det nok fungere utmerket.
                Ok greit å vite

                Hvis jeg ikke får solgt bilen med det første er det mulig jeg kjører en konvertering på den til børsteløs for morro skyld. Ville et tekin rx8/t8 1900kv system fungert bra på den? Sammen med 6s lipo. Er ganske uerfaren med BL men suger fort til meg info.

                Comment


                • #9
                  En tekin kombo ville sikkert fungert utmerket, men jeg tror 1900kv er litt mye for 6s

                  Ellers vil det nok oftest lønne seg å selge bilen for å kjøpe en ny RTR, en å konvertere.

                  Comment


                  • #10
                    1900 på 6s burde no gå,original flux har jo 2200..
                    Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by H93 View Post
                      Brukte fueltube på en Savage X4.6, ca 2cm på hver demper. Den ble mye mer stabil, og i kombinasjn med preload på fjærene og 45wt olje, krenket ikke bilen særlig mye heller. Men desverre ble fueltuben "spist opp" etter mange uheldige landinger (oppp ned), men på en mindre bil som XS vil det nok fungere utmerket.



                      Edit: Ser nå at du har en X SS, ikke XS, beklager Mulig jeg ville vurdert noe slags plasthylse istedenfor om jeg skulle kortet demperne på den.
                      Gikk også for 2cm som passet perfekt til høyden jeg var ute etter. Jeg kuttet bare opp vannslange fra biltema som jeg tilfeldigvis gikk forbi her om dagen og tenkte umiddelbart at det passet bra:


                      Nær perfekt dimensjon samt tykk og solid. Og går for 350cst/ 25-30wt olje til å begynne med.

                      Tror videre jeg kanskje kunne tenkt meg litt sterkere dimensjoner på demperne. Og kanskje gjerne 4 i stedet for 8. Kanskje LST sine. EDIT: Nah, holder meg til de orginale og går heller over gradvis til de røde eller noe når ting ryker.
                      Last edited by Corvinus; 3 May 2012, 00:48.

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X