Announcement

Collapse
No announcement yet.

Losi 8ight truggy: Ødelagt motor?? Trenger feedback!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Losi 8ight truggy: Ødelagt motor?? Trenger feedback!

    Hei alle

    Er redd jeg har skjært motoren på min Losi 8ight Truggy, men usikker...
    Servoen min kuttet og motoren løp dermed løpsk i ettermiddag og sto og kjørte på 100% i et minutt eller to og ble svært varm.

    Tok ut pluggen i kveld - den var ganske sort og virket tett med et slags askelignende stoff. Regner med dette er et dårlig tegn. Prøver å kjøre motoren rundt for litt "after-run" vedlikehold, men får ikke kjørt den rundt (motoren har rotostart). Er dette et tegn på at motoren har skjært seg?

  • #2
    Kjipt å se bilen din gå "bananas" idag.

    Er absolutt ingen ekspert selv, men tror jeg ville prøvd å demontere motoren for å se hva som har skjedd.

    Hvis stempel/sylinder har blitt ødlagt finner du sikkert de delene billig på Ebay.

    Lykke til med bilen

    Comment


    • #3
      stempelet har nok bare satt seg i toppen(nitro motorer er kone slik att det skal være god komp i toppen så om du er heldig så tar du bare en egnet tang eller lignende og vrir forsiktig på svinghjulet slik att stempelet løsner evt varme toppen litt med hårføner så den utvider seg litt igjen for att det skal gå lettere.

      bare ett tips, skjedde noen ganger for en kompis av meg når vi kjørte nitro Buggy for ett åer eller 3 sia
      Sverre Finnerud '83 modell
      FF4 Shafty Crawler med masse snadder
      frekvens 2.4ghz

      Comment


      • #4
        Originally posted by sverref View Post
        stempelet har nok bare satt seg i toppen(nitro motorer er kone slik att det skal være god komp i toppen så om du er heldig så tar du bare en egnet tang eller lignende og vrir forsiktig på svinghjulet slik att stempelet løsner evt varme toppen litt med hårføner så den utvider seg litt igjen for att det skal gå lettere.

        bare ett tips, skjedde noen ganger for en kompis av meg når vi kjørte nitro Buggy for ett åer eller 3 sia
        Hei sverref

        Takk for feedback. Tenker du på svinghjulet under bilen? Det får jeg jo forsåvidt vrid på under bare ved håndkraft, men det er kanskje noe annet du tenker på? Når det gjelder "hårføner" tipset ditt, så syntes jeg det var artig og håper det funker, hehe...Er det istedenfor det første tipset for å forsøke å løsne stempelet?

        Hvis stempelet i beste fall løsner - er det viktig å kjøre olje ned i der for å få det til å gå litt smooth igjen eller hva er på en måte målet..?

        Takk for hjelpen

        Comment


        • #5
          Originally posted by klodrik View Post
          Kjipt å se bilen din gå "bananas" idag.

          Er absolutt ingen ekspert selv, men tror jeg ville prøvd å demontere motoren for å se hva som har skjedd.

          Hvis stempel/sylinder har blitt ødlagt finner du sikkert de delene billig på Ebay.

          Lykke til med bilen
          Klodrik
          Var det du som fikk temmet min gale bil i går? Det var en kjip opplevelse, men godt vi fant ut hvorfor (mest sannsynlig). Jeg skrudde av toppen i går (kjøleribbene bare) og fant bare ut at stempelet sto bom fast og jeg fikk ikke kjørt motoren rundt...Nå skal jeg prøve tipsene til sverref først. Er det noen idé å bytte stempel evt andre deler istedenfor å kjøpe ny motor? Det er jo sikkert billigere, men...Det lukter svidd nedi der...

          Comment


          • #6
            om det ikke går og få noe tang nedi der så kan du jo prøve med noe annet, evt ta ut motoren og bruke tang da, hårføner greia var ment som ett tilegg om du ikke klarte det bare med tang

            om sylinder og stempel ikke har noe synlige riper elns så skal det ikke være noe behov for bytte av verken det ene eller det andre.
            Sverre Finnerud '83 modell
            FF4 Shafty Crawler med masse snadder
            frekvens 2.4ghz

            Comment


            • #7
              1 start med å ta motoren ut av bilen, fjern og glødepluggen
              2 prøv så med tang på svinghjulet
              3 varm motor(sylinder/topp) opp til ca 60-70 grader
              4 prøv med tang
              5 kan eventuelt varmes opp noe mer til ca 100 grader med noe litt heftigere som blåselampe etc trikset er å få stemplet opp i temp jevnt, bruk stekevotter etc eller sett motoren forsiktig fast med tvinger på arbeidsbenken
              6 skift setup hvis fortsatt kilt
              Losi 8ight-B GRP.28/jammin .21rr JR-z9100s+ace 1015super torque
              Losi 8ight-t tekin rx8/t8 1700kv 14.8v@5000mah
              losi xxx-4 g+ tekin rs pro/6.5t

              Comment


              • #8
                Ta ut motoren å prøve å turn den med pluggen på. Klarer du ikke det så kan du kaste motoren. Eventuelt kan du demontere motoren å se om du fysisk kan se om noe ikke er som det burde å så kaste motoren.

                Du sier ikke noe om hvilken motor du har men jeg går utifra at det er den 427 saken? Den har relativt slapp komp i utgangspunktet.

                Comment


                • #9
                  hehe det var en relativt drøy påstand der ja.....

                  har hatt grp/lrp/ninja motorer som ved idle druknet og døde, jeg måtte da jevnt over fram med varme eller bøye/dytte som bare pokkern med skrutrekker for å løsne stemplet ,

                  alt kommer ann på hvor mye metal knip motoren har orginalt hadde den lite knip så er nok stemplet eller piston liner ødelagt, alternativt så kan det være kilt pga manglende varme hvis den hadde mye knip
                  Losi 8ight-B GRP.28/jammin .21rr JR-z9100s+ace 1015super torque
                  Losi 8ight-t tekin rx8/t8 1700kv 14.8v@5000mah
                  losi xxx-4 g+ tekin rs pro/6.5t

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jokkeb View Post
                    Klodrik
                    Var det du som fikk temmet min gale bil i går? Det var en kjip opplevelse, men godt vi fant ut hvorfor (mest sannsynlig). Jeg skrudde av toppen i går (kjøleribbene bare) og fant bare ut at stempelet sto bom fast og jeg fikk ikke kjørt motoren rundt...Nå skal jeg prøve tipsene til sverref først. Er det noen idé å bytte stempel evt andre deler istedenfor å kjøpe ny motor? Det er jo sikkert billigere, men...Det lukter svidd nedi der...

                    huff ille å høre at det gikk så ille med motoren din etter det havariet du hadde der ute men du kan jo søke på ett nytt setup til motoren din da.. husker ikke helt hvilken motor du hadde igjen.
                    p.s husk på hvor du legger servo kablene neste gang
                    Otto
                    Team losi 8ight x 3---spektrum dx3r---tamiya bil ---one ripped ansmann virus
                    mye annet rart

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jonnybravo View Post
                      huff ille å høre at det gikk så ille med motoren din etter det havariet du hadde der ute men du kan jo søke på ett nytt setup til motoren din da.. husker ikke helt hvilken motor du hadde igjen.
                      p.s husk på hvor du legger servo kablene neste gang
                      Ja, det var ikke moro det der og bilen likte det tydeligvis ikke heller

                      Hva mener du med å søke etter et nytt setup? Jeg har en mach TL427 motor.

                      Gjett om jeg skal legge servokablene nøye neste gang! Vurderer Futaba 9351 eller Ace DS1015 (begge fra elefun). Dette er jo bra saker. Litt too much for en g/b servo eller?

                      Sees
                      Last edited by jokkeb; 21 September 2009, 21:59. Reason: Glemte å nevne motortype

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jokkeb View Post
                        Ja, det var ikke moro det der og bilen likte det tydeligvis ikke heller

                        Hva mener du med å søke etter et nytt setup? Jeg har en mach TL427 motor.

                        Gjett om jeg skal legge servokablene nøye neste gang! Vurderer Futaba 9351 eller Ace DS1015 (begge fra elefun). Dette er jo bra saker. Litt too much for en g/b servo eller?

                        Sees

                        anbefaler 9351 på det høyeste.. har denne som styre servo... brutal bra
                        Otto
                        Team losi 8ight x 3---spektrum dx3r---tamiya bil ---one ripped ansmann virus
                        mye annet rart

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jonnybravo View Post
                          anbefaler 9351 på det høyeste.. har denne som styre servo... brutal bra
                          Men er det litt "overkill" for en gass/brems servo, eller?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jokkeb View Post
                            Men er det litt "overkill" for en gass/brems servo, eller?
                            helt enig.. har det bare som styring jeg..

                            gass brems har jeg noe helt vanlig.. sikkert rundt 9 kilo husker ikke helt da
                            Otto
                            Team losi 8ight x 3---spektrum dx3r---tamiya bil ---one ripped ansmann virus
                            mye annet rart

                            Comment


                            • #15
                              Hadde jeg vært deg hadde jeg satt den styresevoen du har nå på G/B, og kjøpt en ny bra styreservo. Om du velger Futaba 9351,Ace eller Savox tviler jeg på at du velger noe feil. Har selv bare prøvd 9351, og ble sjokkert hvor bra den var.

                              Åssen går det med motoren foressten?

                              Sjekket clutchen også? tipper den også fikk seg litt juling

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X