Announcement

Collapse
No announcement yet.

Start problemer fg baka Bugge Hjelp!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Start problemer fg baka Bugge Hjelp!!!

    Får ikke start! Jeg har gjort og prøvd følgende:
    Ny plugg
    Ny bensin
    Renset forgasser
    Sjekket avstand mellom coil
    Det er gnist på pluggen. Har prøvd m ørlite bensin rett i sylinder, ikke antydning til tenning.
    Den får bensin
    Fullt oppladet batteri
    Justert på L og h skruene (1,5 gang ut og 1.15 ut skjer ingen ting)
    Hvordan sjekker jeg om stoppknapp er defekt?
    Det er kompresjon i motor
    Er det noen som har en idé på hva som er gale?
    eller vet om noen som har en fungerende motor som skal selges?
    Last edited by Superv11; 18 May 2013, 16:47.

  • #2
    Viss du har gnist på pluggen så er det ingenting gale med stoppknappen. Er det så god kompresjon at du kan løfta heile bilen etter startsnora uten at den sig ned? Du ha iallefall gjort grundige undersøkingar og prøvd det meste ser det ut som, så dette er litt mystisk. Eg tenkte på om det kunne vera lekkasje ein plass, f.eks i sylinderpakninga eller rundt forgassaren, men uansett så skulle den jo ha tent med bensin rett i pluggholet.
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #3
      Hei. jeg kan ikke løfte bilen etter startsnoren uten at den siger ned. Skal det være så høy kompresjon at bilen kan henge etter snoren? Når motor har fått for mye bensin så merker jeg ikke noe forskjell når jeg drar i snoren. Mener å huske at det var tyngre å dra i snoren når motor ble fyllt m bensin enn den er til vanlig. Må en være utdannet mekaniker for å bytte sylinder pakning?

      Comment


      • #4
        Ja, det bør vera såpass høg komp ja. Prøv å fyll litt motorolja nedi sylindaren, den vil "fylla ut" tomrommet som manglar mellom stempel og sylindervegg for å få nok komp til å starta ein lita stund.

        Treng ikkje ha mekanisk utdanning for det nei, hehe! Men alt er jo relativt, spørs kor masse du har skrudd før og diverse det. Viss du drar i startsnora, kan du då høyra ein liten "fiselyd" i bunnen av sylindaren? At det kjem luft ut? Det er jo mulig at stempelet og stempelringen bør byttast og mens du har motoren åpen, er mulig det er det som gjer at kompen er så lav, meir enn at det er lekkasje. Videoar om korleis du går fram ved pakning/stempelbytte finn du på Youtube.
        Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
        FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

        Comment


        • #5
          Har nå prøvd m litt olje i sylinderen, ikke noe forskjell. Jeg lurer litt på bensin greiene. Har dradd i snoren til jeg så mannen m ljåen, både m og uten choke. Skrudde ut tennplugger, og hvis jeg la godviljen til så kunne jeg skimte ørlite fukt på pluggen. Skulle ikke den ha vært kjempe våt? Og når jeg dro i snoren så kom det ikke noe ut av sylinderen.(snudde bilen på hodet og dro i snoren)

          Comment


          • #6
            Hvis det er bruktbil kan det være lurt å åpne den opp og sett om sand kan ha kommet inn fra luftinntaket, spesielt om det ikke sitter skumfilter. Dårlig membran i forgasser kan hindre god flyt også, spesielt den på toppen om den har pustet mye partikler og blitt misformet.

            Comment


            • #7
              Jau, den skulle jo egentlig vore veldig våt då. Når Corvinus nevner membranen her, så fører det tankane mine vidare til pulsporten, kan den vera tett? Viss du ser på flaten av forgassaren som vender inn mot motoren, så ser du ett lite hol der på midten under "det store holet" gjennom forgassaren (hehe, det var rart forklart!), det finn du igjen på isolatoren som er skrudd fast i sylindaren, og på sylindaren. Det kjem trykk gjennom der ifrå bunnkassen av motoren, dette driv membranen i forgassaren som igjen gjer at bensin vert pumpa fram til den.
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #8
                1:04 på videoen her viser hullet Heimelaga prater om, på siden til et fint filtreringsprodukt fra DDM/Team Chase hvis du skal kjøre i mye fin sand. Dritten skal vel komme ganske langt før det når den nedre porten, men kommer lett inn på toppen uten filter.
                About Carb Diaphragm Filter : When racing or just bashing in dirt or sandy conditions the metering diaphragm will collect dirt, sand and dust. The filter is designed to keep the carburetor metering diaphragm clean and reduce the need of cleaning or replacement.
                Last edited by Corvinus; 19 May 2013, 10:05.

                Comment


                • #9
                  Nå har jeg demontert deler av motor. På toppen av stempelet er det et område på 1x1,3 cm som er ruglete, ser ut som noe som er fastbrent (koks???). Er dette noe som har forårsaket start problem? Kan dette pusses vekk? Eller må jeg kjøpe nytt stempel?

                  Comment


                  • #10
                    Corvinus, eg meinar at den pulsporten kan vera stengt av f.eks feil pakning eller at det er blitt brukt pakningssement el.l. som har gått litt ville veiar. Skal eindel til for at det er skitt, men ikkje umulig.

                    Ta bilder og vis oss, det er enklare å sjå då. Som sagt tidligare så ville eg ha bytt både stempel og stempelring mens du har det åpent og allikavel har dårlig kompresjon. I verste fall kan det vera heile sylindaren du må bytta viss det har komme skitt til som har slipt sylindaren innvendig. Ta gjerne bilder av den også.
                    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                    Comment


                    • #11
                      Var innom small size i Bergen m motor. Der ble alle mine håp og drømmer knust i fillebiter. De tok en utrolig kjapp titt på motor og konkluderte med at motoren var bare boss, og at jeg heller måtte kjøpe en skikkelig bil hos de. De sa at det var rådebank som skapte problemer m starting. Det var ikke vits å kjøpe nytt stempel m ring og pakning.
                      Passer en hpi 23 racing til min Bil

                      Comment


                      • #12
                        Tror du skal ta det med en klype salt det de sier... De vil sikkert veldig gjerne selge deg en ny bil i stede

                        Du kan kontakte Fredrik (Nutcase) her på forumet hvis du trenger hjelp da han bor i Bergen.... Nye lager og kanskje en ny sylinder er ikke så dyrt.. Så ville nok vurdert å overhale motoren i stedet. Er sikker på at du får god hjelp av Fredrik hvis du ikke er så kyndig på motor.. Hvis du vurderer ny motor kan du sjekke f.eks www.pro-racing.no
                        John kan gi deg hjelp med motorvalg... Og han selger selvfølgelig også deler til den motoren du har nå... Han kan sikker gi deg gode råd også...
                        Hpi Baja 5B SS - HPI Baja 5T
                        Axial Xr-10 Secret Agent 3.5
                        enRoute Berg JXR003
                        Losi 5ive - BZM Super 50

                        Comment


                        • #13
                          Åpna dei motoren? Litt rart at dei kunne kjenna ved å dra i snora at motorlagrene er kaka, men viss det er det så er det skikkelig kaka. Så dei ville selga deg ein Losi istadenfor dei då? Ser Nutcase berre står som "guest" her no, så då er det enklare å få tak i han på Facebook viss du har innfunne deg der. Søk etter Fredrik Loffen Strønen. Han bur i Åsane ein plass.
                          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Superv11 View Post
                            Var innom small size i Bergen m motor. Der ble alle mine håp og drømmer knust i fillebiter. De tok en utrolig kjapp titt på motor og konkluderte med at motoren var bare boss, og at jeg heller måtte kjøpe en skikkelig bil hos de. De sa at det var rådebank som skapte problemer m starting. Det var ikke vits å kjøpe nytt stempel m ring og pakning.
                            Passer en hpi 23 racing til min Bil



                            Okeeeeej! Dummeste jeg har hørt, Hva har motor (hvis den er skrot) med selve bilen og gjøre! Makan til kundeservice gitt!
                            Den motorn din kan du sikkert fikse! rammelager pakkninger stempel og fjør, nå er jeg ikke sikker på hvor mange liter den motorn din har gått og evt om luftfilteret alltid har gjort jobben sin, men finnes noen sylinder kit til den motorn din som ikke koster allverden og som øker effekten vesentlig.!


                            HPI Baja 5B
                            ROOFCHOOPER SANDRAIL
                            Dont like me? Fuck off problem solved......

                            Comment


                            • #15
                              Da har jeg bestilt nytt stempel, stimulering, 3 ekstra plugger og komplett pakningssett fra pro racing. Da er det bare å vente i spenning

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X