Announcement

Collapse
No announcement yet.

EFRA '08 tilatte batterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Hurrle View Post
    Jeg har også 5 pakker med EP4200 med svart disk. Har ladet de på 6 amp med 10mv deltapeak (Cell Master lader så det blir 2mv pr celle) uten noe som helst problem.

    Nå blir det bare å kjøpe nye pakker

    Litt kjedelig at man må kjøpe nye pakker nå for 3 løp også nye i april igjen, men sånn er reglene dessverre og det er lite å gjøre med det.

    Det er en grunn til ikke å kjøre elektro i sommer.......
    Har ihvertfall en grunn i år......
    Helge Johannessen
    1975 modell
    Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

    Comment


    • #17
      Jeg har bestilt de i karbon og grønt. Regner med at disse kan brukes på NM...? Har prøvd å ringe Bent og Jon Åge, men får ikke tak i de. Hvis dere leser dette så er det fint om dere kan ta kontakt...

      Comment


      • #18
        Hei

        Til NM er det EFRA liste 2007 som gjelder, minus de batchene med IB celler som står på listen til NMF.

        EP 4200 med sort disk, KAN BRUKES, disse har fått disp, pga div årsaker.

        4600 batterier kan man ikke bruke før 1. april HVIS de kommer på EFRA sin liste. Man vil også i utesesongen kunne bruke 2007 liste batterier, som en overgangs ordning.
        XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
        Xray T3, LRP, Tekin
        Grenland Modellbil Klubb

        Comment


        • #19
          Skulle det ikke vurderes å kunne bruke batterier fra 08-listen, hvis den kom i god tid da????

          Mener jeg leste dette tidligere i tråden....

          Comment


          • #20
            Originally posted by Petter View Post
            Skulle det ikke vurderes å kunne bruke batterier fra 08-listen, hvis den kom i god tid da????

            Mener jeg leste dette tidligere i tråden....
            Slutt å syte :-(

            Comment


            • #21
              Det som ble vedtatt er :
              4.1 Batterier godkjent for løp og trening frem til og med 31.3.2008
              Kun EFRAs liste over godkjente batterier fra og med 1. April 2007 er tillatt brukt, med unntak av
              Intellect IB 4200 merket batch nr: AZCXT og AZDNU
              Intellect IB-batterier uten batchnummer, eller ulesbart batchnummer, er ikke tillatt brukt.
              Intellect har i tillegg opplyst at batterier fra følgende batcher muligens kan inneholde celler som
              kan eksplodere ved ”vanlig racebehandling”:
              araet, azcwt, bncwt, bndst, braet, bzawt
              Ved å innføre begrensningene i bruk som nevnt ovenfor anser vi å ha fjernet oss fra det som
              betegnes fra ”vanlig racebehandling”, men også disse cellene bør brukes med forsiktighet.
              EFRAs liste over godkjente batterier fra 1. April 2008, godkjennes fortløpende for bruk så snart
              de er publisert på EFRAs webside. Ingen andre kjørebatterier er tillatt brukt og gjelder samtlige
              elektrisk drevne klasser, uavhengig av hva som skulle stå i NMFs spesialreglementer.
              Altså nye batterier kan brukes fra den dagen EFRA publiserer dem på WEB.
              Sommer: Mugen MTX-5 Vinter: SpeedMerchant Rev 7 og BMI Copperhead 12 FE

              Comment


              • #22
                Originally posted by Finken View Post
                EP 4200 med sort disk, KAN BRUKES, disse har fått disp, pga div årsaker.
                Det høres veldig bra ut for min del i hvertfall. Har noe som bekrefter dette? Kan ikke huske å ha sett dette noe sted selv. Som Rolf quota her så er det 2007 lista minus visse IB som kan brukes og svarte EP4200 står jo ikke på EFRA lista.
                RC Drift Club Norway | LMBK

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Hurrle View Post
                  Det høres veldig bra ut for min del i hvertfall. Har noe som bekrefter dette? Kan ikke huske å ha sett dette noe sted selv. Som Rolf quota her så er det 2007 lista minus visse IB som kan brukes og svarte EP4200 står jo ikke på EFRA lista.
                  Saken er vurdert av flere medlemmer i seksjonen. Det er derfor besluttet å behandle sak om å tillate denne ene batteritypen, i tillegg til EFRAs liste for 2007. Det formelle vedtaket gjøres på seksjonsmøte 29. januar. På samme møte vil det også bli behandlet sak om å ha en overgang kommende utesesong, der både nye 2008-listen og 2007-listen skal gjelde mtp batterier.

                  Det må forutsettes at det blir flertall i seksjonsstyret for avgjørelsene, før noen kan si noe med 100 & sikkerhet - men allt tyder på at disse to punktene vil være "plankekjøring".

                  Petter: Når en leser, finner en nok de fleste svar Men, være obs på at EFRA skal publisere batteriene før de kan brukes. Og det vil si; publisert som godkjente batterier på www.efra.se.

                  Bent Magnussen
                  permittert seksjonsleder som ikke har noe med saksbehandlingen i seksjonen å gjøre
                  Last edited by BAM; 22 January 2008, 17:41.

                  Comment


                  • #24
                    Dette er gode nyheter!

                    Da satser vi på at 2007-lista også gjelder i 2008! (minus de IB-batchene)

                    Morsomt å høre at de nye Orion 4200 SHO batteriene, som etter det jeg har hørt er de eneste nye batteriene som oppfyller EFRAs nye mål... også har eksplodert... :mrgreen:

                    Viser bare at det er måten man lader på som er feil, ikke batteriene!
                    Life's too short to go slow! www.ymr.no

                    Besøk mitt showroom

                    Comment


                    • #25
                      Nå skal ikke jeg svare for hva ALLE på DHI gjorde, men jeg gikk rundt og tittet på laderne til mange av deltagerne der.
                      På bordet der Hara, Groskamp og Reinhart satt stod i alle fall alle laderne på 5,5A.
                      Det samme gjelder for Jimmy Madison som vant SuperStock...

                      Og er det bekreftet at SHO batteriene har eksplodert? Det var vel slike batterier som stod i en bil når de begynte å ventilere, men de ventilere kraftig og eksploderte ikke. Ergo så fungerte vel ventilen som den skulle...

                      Det smalt et batteri på bordet bak Hara (det som brant hull i genseren til Groskamp), og det var en IB4200 fra Corally.
                      De andre som eksploderte så jeg ikke, men er det noen som kan bekrefte hva slags celler det var? Det ble tatt mye bilder hver gang det smalt, så det skulle vel la seg gjøre å finne på nettet?

                      Edit: Legger inn noen smileys her og der, så det ikke virker som surmuling Helt enig med SHY under her. Vi er alle interessert i en løsning!
                      Last edited by Ole C; 23 January 2008, 23:13. Reason: Kærup er ikke finnsk...
                      Ole Christian Solli
                      www.gmbk.no

                      Comment


                      • #26
                        Ikke ment som noen kritikk til noen! Vi er alle interessert i en løsning på dette!

                        NB! Dette er kun noe jeg har hørt via andre. Kan ikke bekrefte dette selv! Men det sies at de nye Orion cellene smalt. Samt at det skal ha blitt observert at noen ladet på 10 ampere. De av dere som faktisk var der har et bedre grunnlag for å uttale dere om dette. Det ryktes også at Orion har kalt tilbake noen av disse batteriene. Men om det stemmer vet jeg ikke. Noen som vet noe konkret?

                        Man bør uansett være forsiktig tror jeg - uavhengig av type batterier - og hva du lader på!
                        Life's too short to go slow! www.ymr.no

                        Besøk mitt showroom

                        Comment


                        • #27
                          SHO batteriene som freste var Kærup sine. Ellers så smalt Corally IB celler, GM celler og De derre nyeste Corally cellene. En Nosram pakke smalt også.
                          Dette er det jeg fikk med meg, og det kan sikkert ha skjedd mye mer......

                          Når det gjelder lading, så pratet vi med fler om dette problemet, og en viss asosiated fører hvor jeg ikke nevner navn, ladet på 10 amp 16mv deltapeak og uten tempsensor. Groskamp 6,5A deltapeak på maks og Victor Wilck husker jeg ikke, men det kan Trygve svare på. Er ganske sikker på at han tøyde strikken.

                          I tilegg tøyde jeg strikken. 8 amp, 15mv og 48 grader på temp sensor. Ingen Lrp pakker smalt hos meg.....

                          Sånn er det. Ingen regler gjør at man gir F......Det gjorde jeg.

                          Så lenge REGELEN sier 1C, så er ikke dette noe problem. Og husk : Batterier har alltid eksplodert i få antall.
                          Helge Johannessen
                          1975 modell
                          Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                          Comment


                          • #28
                            Godt poeng! I den klassen er det så tøff konkurranse, så jeg forstår 100% at man tøyer grensene. Vi må få regelverk på dette, og en måte å håndheve det på!
                            Life's too short to go slow! www.ymr.no

                            Besøk mitt showroom

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by SHY View Post
                              Godt poeng! I den klassen er det så tøff konkurranse, så jeg forstår 100% at man tøyer grensene. Vi må få regelverk på dette, og en måte å håndheve det på!
                              Det er kun snakk om respekt for deg selv og de andre du racer med, I helgen på løpet i tromsø oppdaget Gøran og jeg at 1 celle ble mye varmere enn de andre, for å ikke utsette noe nor en EVT fare var det bare å ta av pakka og legge den vekk, og sette på en ny pakke.

                              ERGO...... hvis folk har litt vett i hue og tenker på at ting kan skje og ikke bare tro at alt er bra, så følger man de anvisninger som har blitt sagt!!!! det er ikke vanskeligere enn det

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by SHY
                                LOL! Har DU begynt å tenke på respekt for andre??? Nå står ikke verden til påske! :mrgreen:

                                (Har noen hacket forumet igjen? )
                                Dust

                                Tenk deg den biten som Groskamp fikk på genseren sin hadde endt opp i øyet på en annen fører???? det sier seg selv når dette er en hobby/lek at liv/lemer ikke er verdt å sette på spill ( vel.. for enkelte i dette miljøet er det liv og død som gjelder uten å nevne navn)

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X