Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo Batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo Batterier

    Er det noen som har erfaring med forskjellige typer LiPo batterier til RC biler? Er det noen særlig forskjell i hvilken merke man bruker? Er det noen som har erfaring med Venom LiPo 7,4V 5000mAh 40C (hardcase)? Jeg kan se det er veldig stor forskjell i pris på disse batteriene. Venom har en mye hyggeligere pris en for eks Team Checkpoint LiPo 7,4V 5000mAh 40C (hardcase racing) eller TrakPower Dark LiPo 7.4V 5000mAh 40C car.
    Er det hvert og spytte inn de ekstra hundre lappene? Eller er det stort sett hip som happ hva man velger av merker?

    Jeg skal bruke Futaba R603 2.4Ghz fasst reciever, går det greit og plugge LiPo batteriet til den?

    Jeg har en Great Planes Polycharger DC 4 output LiPo charger liggendes hjemme http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXKAU0&P=0 . Går det greit og bruke den til lading av LiPo 7,4V 5000mAh 40C til RC bilene. Eller bør jeg kjøpe denne laderen http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXPYT8&P=V
    Må jeg bruke LiPo Balancer mellom laderen og batteriene nevnt over?

    Hvis noen sitter på mye kunskap og erfaring om dette, vennligs svar så detaljert som mulig. På forhånd takk.
    Tom-Vidar Berg
    72 Mod

  • #2
    Venom har fått mye dårlig kritikk uten at jeg skal si jeg har testet selv.

    Det jeg har testet selv av batterier har vært hipp som happ uasnett om de har kostet 250,- eller 2000,- kvalitetsmessig. Yeah Racing har billige pakker som er meget bra.

    Fabiz
    Smallsize Hobbyland A/S
    Team Losi : Spektrum

    Comment


    • #3
      Originally posted by Fabiz View Post
      Venom har fått mye dårlig kritikk uten at jeg skal si jeg har testet selv.

      Det jeg har testet selv av batterier har vært hipp som happ uasnett om de har kostet 250,- eller 2000,- kvalitetsmessig. Yeah Racing har billige pakker som er meget bra.

      Fabiz
      Hva har den dårlig kritikken gått ut på da?
      Tom-Vidar Berg
      72 Mod

      Comment


      • #4
        Originally posted by dartvidar View Post
        Hva har den dårlig kritikken gått ut på da?
        At cellene ikke tåler C-raten de er oppgitt til og at de da blåser seg opp.

        Fabiz
        Smallsize Hobbyland A/S
        Team Losi : Spektrum

        Comment


        • #5
          OK Da er Venom slettet i fra lista mi.
          Er det noen som vet svar på mine andre spørsmål?
          Tom-Vidar Berg
          72 Mod

          Comment


          • #6
            Den laderen du har er uten balanserer, så hvis du har planer om å kjøpe ny lader, kjøp en med det innebygget. Den andre laderen du linker til har jeg hatt, og den er veldig fin på LiPO, men den er også uten balanserer. Jeg brukte Astro Blinky på mine batterier ved lading, men det er mye "enklere" med en intern balanserer.

            Kort og godt: Styr unna de laderne du har linket til i første post.

            Fabiz
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

            Comment


            • #7
              Hiver inn en link jeg.. Helt genial lader, til en billig penge. Har den gamle modellen, og er kjempe fornøyd
              Team Losi Norway 2011 www.smallsize.no
              Team Losi 8eight 2.0 EU-- Spectrum Dx3R--RB consept--

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ole k View Post
                Hiver inn en link jeg.. Helt genial lader, til en billig penge. Har den gamle modellen, og er kjempe fornøyd
                http://shop.smallsize.no/product_inf...bbd2ed4498d37b
                Eller denne pakken her, som er 100,- billigere.

                Fabiz
                Smallsize Hobbyland A/S
                Team Losi : Spektrum

                Comment


                • #9
                  Det er etter min erfaring, stor forskjell på LiPo batterier kvalitetsmessig og prisen på de. Jeg har prøvd kjente merker som KongPower, Hyperion, LRP, Robbe.. også er det jo de billigste batteriene som det ikke er noe kjent merke på. Jeg kan anbefale LRP batterier på det sterkeste, de tåler mer utladning enn andre batterier men man betaler deretter. Jeg har to stk 8000mah 2S pakker i 2 år nå og de holder like lenge på strømmen som da de var nye. jeg har noen ganger kjørt disse helt ned til jeg har merket det på motoreffekten og da skal ikke pakken blåse seg opp, de holder seg like flate.
                  Jeg bruker til vanlig en Hyperion Duo lader med innebygget balanserer.
                  Thomas R Brushless-FAN
                  Traxxas E-Maxx Brushless LiFePo4, Kyosho Inferno VE, Multiplex Parkmaster 3D,
                  T-Rex 500, Aquacraft Superior

                  Comment


                  • #10
                    En ting å tenke på

                    Om du skal kjøre noe løp osv må du se til at batteriene er inkludert i EFRA listen... Om ikke batteriene er godkjente så får man dessverre ikke kjøre løp i NC eller lignende.

                    Man bør også tenke på hva man trenger av batterier... Om du skal kjøre løp kan det være vel så greit å ha 2 batterier på 3200, en 1 på f.eks 5400 osv.

                    Kommer selvsagt an på banen du kjører, men nå har jeg kjørt en sesong på ganske mange baner, både inne og ute. I mod har jeg brukt mellom 2200 - 2800. Jeg har kjørt med noen Intellect 5000 30C batterier som jeg har vært fornøyd med.. Mener det kostet rundt 800 Kroner stk. De har fungert bra, men som sagt bruker jeg svært sjelden 5000. HAdde vært like greit med 3200 for meg.. SÅ kunne jeg brukt et fullt batteri hver gang jeg skulle kjøre i løpet av en trening.
                    Asgeir Kinn 1979
                    RRR - RB - 4PK

                    Comment


                    • #11
                      Skal ikke denne tråden under Batterier / Lading?
                      Samma det.

                      Det er mange billige Lipo-batterier på hobbyking.com.
                      Men jeg har ikke prøvd de selv, men det er noen på forumet som synes de er bra med tanke på prisen.

                      Er billige Lipo-ladere med innebygd balanserer der også.

                      Må innrømme at jeg aldri har prøvd Lipo før, men har hørt at det er ille bra, så
                      jeg bør vel skaffe meg det snart. Men ikke ennå.
                      Traxxas Slash VXL
                      Losi Ten-T

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by snappy79 View Post
                        Om du skal kjøre noe løp osv må du se til at batteriene er inkludert i EFRA listen... Om ikke batteriene er godkjente så får man dessverre ikke kjøre løp i NC eller lignende.

                        Man bør også tenke på hva man trenger av batterier... Om du skal kjøre løp kan det være vel så greit å ha 2 batterier på 3200, en 1 på f.eks 5400 osv.

                        Kommer selvsagt an på banen du kjører, men nå har jeg kjørt en sesong på ganske mange baner, både inne og ute. I mod har jeg brukt mellom 2200 - 2800. Jeg har kjørt med noen Intellect 5000 30C batterier som jeg har vært fornøyd med.. Mener det kostet rundt 800 Kroner stk. De har fungert bra, men som sagt bruker jeg svært sjelden 5000. HAdde vært like greit med 3200 for meg.. SÅ kunne jeg brukt et fullt batteri hver gang jeg skulle kjøre i løpet av en trening.
                        Jeg hadde lurt på og prøve Team Checkpoint's batterier.
                        Vill jeg merke noen teknisk forskjell mellom disse 3 batteri pakkene ?
                        7.4V 3200mAh 30C, 7.4V 3800mAh 35C, 7.4V 5000mAh 40C







                        Vill 2 stk av 7.4V 3800mAh 35C være et godt alternative?

                        Hva med C raten?

                        3200mAh har 30C, 3800mAh har 35C og 5000mAh har 40C, vill jeg merke noen forskjell i bruk mellom disse batteriene?
                        Tom-Vidar Berg
                        72 Mod

                        Comment


                        • #13
                          Er det noen som har erfaring med Team Checkpoint batterier?
                          Tom-Vidar Berg
                          72 Mod

                          Comment


                          • #14
                            Det er nok merkbar forskjell på de tre pakkene. 3200*30=96A output, mens 5000*40=200A output.
                            Det er dobbelt så mye sprut i 5000A/40C pakkene.
                            Men om motor/regulator oppsettet ditt ikke trekker mer enn 90A vil du neppe merke forskjell.
                            Det skal så i regulator papirene hvor mye strøm den kan trekke. Er liten vits å koste på seg batterier som overgår det.
                            Xray NT1, Ass 12R5 Lipo, Team Durango DEX410, TLR-22.
                            OMK 1/10 Buggy gruppa på facebook
                            Oslo Modellbilklubb, Ansv. 1/10 Buggy

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Fabiz View Post
                              At cellene ikke tåler C-raten de er oppgitt til og at de da blåser seg opp.

                              Fabiz
                              hva er egentlig C-raten til?
                              Pekka var ute å kjørte, så svingte veien, det jorde ikke Pekka

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X