Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd til kjøp av min første 1:10 touring bil.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd til kjøp av min første 1:10 touring bil.

    Hei, er ny i rc sporten her så trenger litt råd.
    Var innom Hvervenbukta i dag, så fikk noen tips ang touring. Men ser for meg et RTR sett. El bil. 1:10
    Null peiling på å bygge en sjøl.
    Har noen anbefalinger på en bra bil med god fart, nybegynner, rundt 3000 kroners klassen?

  • #2
    Tja, kan bare snakke ut i fra min lille erfaring. Aner egentlig ikke hvilken klasse den "klokkes" inn under men...

    Jeg kjøpte fra RCmart.com

    Tamiya TA05.v2
    Blue Bird servo
    102T Spur
    38T pinion
    Novak 10.5 motor / Esc

    Det er jo selve bilen. Denne er like avansert som det meste annet, men chassiet er mykere enn de bilene som koster over $400.
    Men det gir deg kanskje en følelse for om du vil fortsette med dette eller ikke.

    Eller så kan du se etter brukt
    Dyrest til billigst pr 3. sept 2010 - Alle er konkurransebiler
    Yokomo BD5 #1 2010 i modified
    X-Ray T3 #4 2010 i modified
    Tamiya 416X #3 2010 i modified
    Hot Bodies Cyclone TC #1 2010 i SuperStock
    AE TC5 #2 2010 i modified

    Det jeg blei anbefalt er at chassiet skal kunne ha alle muligheter for å justeres.
    Blei anbefalt 10.5T motor som min / maks, da den kan brukes i SuperStock klassen.
    Vil da også anbefale 2S LiPo med en LiPo lader hvis du ikke har slikt fra før.
    Så burde man kjøpe foam dekk for å kjøre på Hvervenbukta og Sørlihavna. De orginale dekkene er som driftedekk å regne.

    Skal du ha sender, så ville jeg nok anbefalt en Futaba 2PL. Dette er en glimrende sender med "billige" mottakere. Samt at det er 2.4 GHz.

    Hvis du ikke liker dette, så tror ihvertfall jeg at det er muligheter for å få solgt det igjen.

    Har ihvertfall fått til min ganske greit etterhvert. Om den kan hamle opp med noen som helst andre biler gjenstår å se. Men jeg hadde ikke råd til over $400 for bare et chassi. Siden jeg da ikke fant noe brukt.

    Veit at dette ikke er RTR, men min erfaring med RTR så langt er at man nesten alltid bytter ut elektronikken til noe annet allikevel. Samt at et byggesett, så veit du hvordan det er satt sammen og er ikke redd for å skru litt.

    Det er sikkert andre her som har mye bedre anbefalinger, men dette er nå min.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Usikker på noe annet enn RTR sjø. Vet at RcLand er hjelper med bygging men får sjå.
      Denne bilen dukker opp på flere sider: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14358&
      Men er det noe fart i den eller bare flott å se på? Du nevner sender 2,4GHz. Det har ikke denne? Kan man da kjøre på bane?

      Comment


      • #4
        Fant disse: http://www.centrohobby.no/shop.asp?p...editLinks=1&w=

        Noen som har noen info om de, anbefalt?

        Comment


        • #5
          Hvis du tenker på å skaffe deg en som kan kjøre sånn som de du har sett på bukta bør du glemme RTR ganske betraktelig. Ingenting du får ferdig i eske vil noen gang oppføre seg i nærheten av det som ruller rundt der. Ikke engang etter mange tusenlapper i oppgraderinger.
          Det finnes brukte biler her på forumet hvis du titter litt.
          Se etter Xray T2 eller T3, noe fra Corally eller se på listen fra NoBrainer(må ærlig innrømme at jeg ikke husker hva Corallybilene heter)
          Alle produsentene som driver med biler beregnet på mer enn lek og kaos lager veldig gode manualer, så ikke la tanken på å bygge din egen skremme deg

          Her har du en bil å vurdere :

          Last edited by dMon; 6 September 2010, 13:55. Reason: La til litt
          Xray NT1, Ass 12R5 Lipo, Team Durango DEX410, TLR-22.
          OMK 1/10 Buggy gruppa på facebook
          Oslo Modellbilklubb, Ansv. 1/10 Buggy

          Comment


          • #6
            "Her har du en bil å vurdere :

            http://www.modellbil.no/shop/product...ducts_id=30987"


            Ok, skal se på den. Hva kommer i tilegg til den pakka?
            Tar nok en tur innom en forhandler og spør litt.

            Comment


            • #7
              Til den bilen må du ha det samme som til buggyen jeg la inn svar på i går.
              Motor og kontroller, servo, og radioutstyr.

              En forhandler vil stort sett alltid annbefale et produkt de kan selge deg. Rett og slett fordi det er det de driver med. Vær obs på at det er kun et par forhandlere i hele Norge som selger konkuransebiler. Alle de andre selger "leketøy"

              .

              Noe som kan være lurt for deg å tenke på er om du burde investert i en god radio med en gang. Med en god radio mener jeg en du kan bruke til alle bilene dine.
              Søk etter Spectrum DX3S eller DX3S, Futaba 3PK eller 4PK. Kan være du finner noe brukt her inne. Har du først dette kan du kjøpe kun mottagere til eventuelle nye biler.
              Å ha en egen radio til hver bil blir rotete, og vanskelig å venne seg til.
              Er ikke lett å finne ut av for en nybegynner dette, men om du ikke vil bli møkk lei med en gang fordi bilen er umulig å få til lønner det seg å bruke god tid på å finne riktig bil for akkurat deg.
              Xray NT1, Ass 12R5 Lipo, Team Durango DEX410, TLR-22.
              OMK 1/10 Buggy gruppa på facebook
              Oslo Modellbilklubb, Ansv. 1/10 Buggy

              Comment


              • #8
                Jau, ikke enkelt nei. Tror jeg må har fullt utstyr linker til den bilen. En jungel av ting en kan kjøpe...forvirrende.

                Comment


                • #9
                  Med en Tamiya TA05v2 har du en bil som ikke står i veien for noe. Utrolig lette å kjøre, går godt, fungerer bra, kan lett oppgraderes og er konkuransedyktig mot det meste av andre biler.
                  Kansje like greit å finne en TA05v2-R, der er alle options med i pakken.. Du trenger da børsteløs regulator og motor, se på ebay, xerun med 10.5t motor funkerer bra. Radio bør velge en 2.4ghz modell, jeg har selv brukt en billig Acoms 2.4ghz til nå, men har jeg valgt Futaba 3PK som min nye radio. Karosseri er fritt fram, så lenge det er 190mm touring.

                  Kansje det enkleste å starte med m-chassi, billig og jevn klasse. Utrolig mye morro for en billig penge!

                  Comment


                  • #10
                    Har en m-chassi ja. Ganske original ennå, men fått lakka mitt første karosseri da, Boble chass! Men skal ha en touring og buggy åsså, er hekta.

                    Comment


                    • #11
                      Okei, har lest og surfet rundt på nettet. Blir nok etterhvert og bygge en touring. Men det blir et lengre prosjekt. Etter mye leting havner jeg på denne RTR bilen, virker som den har bra oppgraderingsmuligheter: Kyosho TF-5. Kan nå opp mot 100 kmt med litt bytting av deler såvidt jeg har skjønt. Video av denne fra bukta:



                      Satser på at folk vil hjelpe til med å sette inn ny motor, pinion gear, spurgear og hva det nå heter. Mye å lære her
                      Vil tro det er denne de kjører på bukta i videon?...oppgradert.
                      http://www.centrohobby.no/shop.asp?p=30699686&x=&imgActive=bilde1

                      Hva tror dere?

                      Comment


                      • #12
                        "The Kyosho TF-5 ready sett is actually a fantastic "ready to run" car! If you want more speed you can put an Orion Brushless Combo Experience 2 Carbon 17 and a 25 pinion gear..."

                        Det høres jo bra ut?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by BioMechaRider View Post
                          Okei, har lest og surfet rundt på nettet. Blir nok etterhvert og bygge en touring. Men det blir et lengre prosjekt. Etter mye leting havner jeg på denne RTR bilen, virker som den har bra oppgraderingsmuligheter: Kyosho TF-5. Kan nå opp mot 100 kmt med litt bytting av deler såvidt jeg har skjønt. Video av denne fra bukta:



                          Satser på at folk vil hjelpe til med å sette inn ny motor, pinion gear, spurgear og hva det nå heter. Mye å lære her
                          Vil tro det er denne de kjører på bukta i videon?...oppgradert.
                          http://www.centrohobby.no/shop.asp?p=30699686&x=&imgActive=bilde1

                          Hva tror dere?
                          Svaret er IKKE GÅ FOR DENNE.

                          Bilen er nok den beste RTR bilen du finner. Spesielt den gamle modellen hvor man kunne stille drop osv. Det går visst nok ikke på den nye modellen som er i butikker i dag.

                          Problemet kommer når du skal bytte motor. ESC funker ikke på børsteløse motorer. Så om du vil ha 80 km/t så må du har ny ESC. Når du har fått den i bilen så har du ingen mottaker til radioen.. Dette er pga at den orginale ESC'en er en kombi mottaker/ESC. Da sitter du igjen med et chassi som har kostet deg over to lapper, en radio som ikke kan brukes osv.

                          Kjøp brukt. Sett inn en annonse på dette forumet under ønsket kjøpt.

                          Om du skal ha en billig radio så vil ikke jeg anbefale 2 PL ettersom mottakeren som brukes til denne ikke går å bruke til eventuelt bedre Futaba radioer ettersom den ikke støtter Faast... Da kjøper du heller en brukt Spektrum, eller en brukt 3PK eller 4PK. Radio er kanskje det som gir mest utslag på runde tidene spør du meg. En dårlig radio, men dyr god bil gir mye dårligere tider en en god billig bil og en god radio.

                          Jeg vet om en som har et par Corally RDX09 eller hva de nå heter som sikkert kan selges ganske billig med en servo, batterier og annet utstyr.

                          Derfor sier jeg igjen.. Sett inn en annonse på dette forumet. Da får du svar, og en god deal.
                          Asgeir Kinn 1979
                          RRR - RB - 4PK

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X