Announcement

Collapse
No announcement yet.

Teiming motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Teiming motor

    Noen som vet hva den teiming innstillingen er god for
    på sensor motorer ?? ,har en Novak motor med justerbar
    timing,
    og kva fordel senosor oppsett har iforhold
    til ikkje sensor oppsett.
    Last edited by gob; 23 December 2012, 16:12.

  • #2
    Børstemotorer har børster i direkte kontakt med rotor så det kan ikke komme ut av synk. Børsteløse motorer har signaler som skifter i par fra de 3 ledningene mellom motor og ESC for å dytte på rotoren i stedet for børster. Uten fysisk kontakt kan signalene kan komme ut av synk iht. hvor rotor/armatur faktisk er i forhold til hverandre ved belastning på rotoren som flytter på den, som kan føre til "cogging"/hakking spesielt i lave hastigheter hvor den jobber mot seg selv til de er i synk igjen. Sensorer hjelper ved å fortelle ESC hvor rotor er slik at dette minimeres og gir jevnere motorkraft.

    Timing kan øke RPM/hastighet på bekostning av dreiemoment/torque, litt på samme måte som giring pinion/spur. Gjerne pass på at høyere timing også vil lage mer varme på samme måte som å bruke høyere Kv motor.

    På sensorbaserte motorer justerer man timing gjennom ESC. På sensorløse motorer justerer man timing på endbell til motoren.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Corvinus View Post
      Børstemotorer har børster i direkte kontakt med rotor så det kan ikke komme ut av synk. Børsteløse motorer har signaler som skifter i par fra de 3 ledningene mellom motor og ESC for å dytte på rotoren i stedet for børster. Uten fysisk kontakt kan signalene kan komme ut av synk iht. hvor rotor/armatur faktisk er i forhold til hverandre ved belastning på rotoren som flytter på den, som kan føre til "cogging"/hakking spesielt i lave hastigheter hvor den jobber mot seg selv til de er i synk igjen. Sensorer hjelper ved å fortelle ESC hvor rotor er slik at dette minimeres og gir jevnere motorkraft.

      Timing kan øke RPM/hastighet på bekostning av dreiemoment/torque, litt på samme måte som giring pinion/spur. Gjerne pass på at høyere timing også vil lage mer varme på samme måte som å bruke høyere Kv motor.

      På sensorbaserte motorer justerer man timing gjennom ESC. På sensorløse motorer justerer man timing på endbell til motoren.
      Man kan også justere timing via endbell på motor på sensorbaserte systemer. Dette gjøres i Stock klassen f.eks.

      Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
      Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

      Comment


      • #4
        Jeg lurte på det samme, og stilte spørsmålet på LRP sitt Forum. Spørsmålet var: Hva skjer rent fysisk når man endrer timing på endbell på LRP sine motorer. De kommer med -10deg timing som originalsetting.

        Her er svaret jeg fikk:
        - motor timing:
        An increased motor timing (e.g. -5° or 0°) will give you more performance all around, but also more heat. If you want to have more power, and still have some room left for temperature increase, then you can give it a try.
        When you will test with changed timing settings, please measure the temperature every minute to see how the temperature development.

        Som betyr at å endre timing gir muligens mer rpm, men også mer varme. De anbefalte å heller ta det via drevingen på spur/piniong og holde tempen nede på motor/esc.. Varme er tap av energi, og bør holdes styr på.. Med 2S og dagens batterier er det nok juice å ta av, og den energien man ikke får utnyttet i fremdrift brennes av ved å skape varme..
        No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
        XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
        www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

        Comment


        • #5
          På noen børsteløse kontrollere er timingen dynamisk/advanced. D.v.s at en timing følger en algoritme i kontrolleren som gjør at ° forblir i.h.t. fluxlinjer og følger strømtrekk/rpm. Timing er langt mer brukbar på børsteløst enn på børste og motorer med endbell justering, hvor en timing alltid vil være konstant og bare passe perfekt til én spesifik hastighet og belastning. På dagens avanserte timingløsninger, justerer du i effekt hvilken Kv motoren har.

          Det er en balansesak å bruke det akkurat som med dreving og hvor du må holde øye med hva systemet tåler, men ville også tatt ting på dreving enn på endbell, men advanced timing over - eller i tillegg til - dreving igjen, med forsiktighet og nyskjerrighet.

          Og, God Jul

          Comment


          • #6
            Hvert anker har forskjellig egenskap, dermed vil du også dreve forskjellig utifra hva slags anker motoren har. F.eks. en ThunderPower 13.5T med High Torque anker vil du dreve tungt så du får brukt effekten fra ankeret, samtidig som du timer den noe for å legge på på toppen.

            Dermed blir det feil å si at dreving > timing via endbell.

            Nå snakker jeg om stock da det KUN er endbell timing som er lovlig.

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • #7
              Under kommende DHI er det ikke lov å time motor eller ESC, altså kan alt kun hentes via spur/piniong. Å bytte rotor (ikke anker) kan gi mer rpm (12mm) eller torque (13mm). Antar de sjekker rotor ved mistanke, da stock er 12,5mm. Jeg har byttet samtlige lager til ceramic i bil og motor og går for en kombo av lav rullemotstand og max fdr vs kjørestil.

              Elektromotorer har max torque ved 1rpm og taper gradvis moment ettersom turtallet øker, så det gjelder å treffe rett..
              No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
              XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
              www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X