Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overoppheting? Eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Overoppheting? Eller?

    Har kjøpt meg en RTR Kyosho Inferno FW-06.
    Motoren er en GXR-15(i følge manualen)
    Kjører med MRF 15%olje og 15%nitro.
    Har kjørt inn motoren og den går ganske greit, 2. gir slår inn ganske kjapt... så regner med at jeg når toppfart...(uten noen å sammenlikne med)
    Motoren går som ei klokke etter fininstillinger...
    Men den blir så sinnsykt varm, i dag var den oppe i 190 grader!!!!!!!
    kommer godt med røyk ut av potta og skrur jeg ut høyfartsnåla mer går
    det tregere...
    har hatt opp forgasseren, og rettet på O-ringen.(den fikk falsk luft)
    Kan det være andre plasser den får falsk luft?

    Noen som kan hjelpe med gode råd her?

  • #2
    Lsn

    Den får sikkert for lite på bånn... LSN har sikkert 60 - 70 % med varmen å gjøre.

    190 grader er hade godt for motoren, så ditt spørsmål er helt på sin plass.

    Jeg ville gitt den 2-4 runder på LSN og tatt det der fra. Mister du topp fart leaner du litt ned på HSN. Disse henger litt sammen.

    Lykke til.
    Asgeir Kinn 1979
    RRR - RB - 4PK

    Comment


    • #3
      Aner ikke hvordan karossen er på RTR bilen, men er det klippet ut luftehull?

      Hvis ikke, så sliter du
      TEAM ELEFUN

      Comment


      • #4
        Takker for svar, skal prøve å starte fra grunninstillingene igjen i dag...
        Men synes det er litt rart at den går så bra da... det kommer røyk+olje ut
        også når jeg står og ruser den opp litt...

        Og kutte et hull i bakvinduet, har det Porsche-karoseriet...

        Comment


        • #5
          De fleste kutter vel ut hele bakvinduet, begge front sidevinduene og til påfylling i frontvindu (som vel som regel havner ganske rett forran motoren?).
          RC Drift Club Norway | LMBK

          Comment


          • #6
            Ehh, du har tydligvis ikke hull.

            Ikke juster noe på motor hvis du kjører med kaross på. Du MÅ lage luftehull ellers så får ikke motor kjøling.

            Ett 50mm hull i frontvinduet på en slik måte at luftstrømmen treffer kjølehodet på motor. Kutt vekk HELE bakvinduet. Kutt også vekk sidevinduene foran på begge sider.

            Da kan du justere motor skikkelig.

            Den motoren tåler greit 130 grader med den fuelen du bruker. Skal du ha litt mere futt i motoren og få den til å gå litt kaldere så bruker du 25% nitro. Høyere nitro, dess mer kjøling.
            Så vil sikkert noen si at man ikke skal bruke 25% på en .15 motor, men jøss hvor mye mere moro gitt.
            TEAM ELEFUN

            Comment


            • #7
              ja, da var det gjort noen forbedringer og kuttet hull, gått tilbake til
              grunninstillingene... ingenting hjalp...
              så prøvde med annen fuel 25% nitro... da var det en annen låt i pipa fra den motoren, går MYE bedre, og den er ikke stillt inn 100% ennå...
              takker for alle tips og råd!

              Comment


              • #8
                Originally posted by extra View Post
                Så vil sikkert noen si at man ikke skal bruke 25% på en .15 motor, men jøss hvor mye mere moro gitt.
                Hvorfor ikke det?
                De som kjører 15 motor i hydro (båt) kjører på 60-70%nitro...
                sliter litt mer på motoren, kanskje derfor?
                Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Simen Gjørstad View Post
                  Hvorfor ikke det?
                  De som kjører 15 motor i hydro (båt) kjører på 60-70%nitro...
                  sliter litt mer på motoren, kanskje derfor?
                  Fordi en motor beregnet til bil er noe helt annet enn til båt.
                  Ikke noe problem å bruke høyere nitro på en .15 motor, men da skal man vite hva man gjør med hensyn til shimming for å få riktig kompresjon beregnet til f.eks 25% nitro. Eller enda verre 50%

                  Ja, motor slites fortere med mer mer nitro enn beregnet. Særlig råden.
                  TEAM ELEFUN

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by extra View Post
                    Ja, motor slites fortere med mer mer nitro enn beregnet. Særlig råden.
                    Kjører dere bil gutta med resin i fulen?
                    det sparer råder og lager mye!
                    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by extra View Post
                      Fordi en motor beregnet til bil er noe helt annet enn til båt.
                      Ikke noe problem å bruke høyere nitro på en .15 motor, men da skal man vite hva man gjør med hensyn til shimming for å få riktig kompresjon beregnet til f.eks 25% nitro. Eller enda verre 50%

                      Ja, motor slites fortere med mer mer nitro enn beregnet. Særlig råden.

                      De fleste .12 motorer er shimmet til 25%, så vi i Norge må bør fjerne en shim for å få rett komp.. Vet ikke med .15, men vil tro det er slik der også ettersom 25% er mer vanlig en 16% i USA og resten av verden.

                      Alle RTR modellene jeg har hatt har anbefalt 25-30% nitro.
                      Asgeir Kinn 1979
                      RRR - RB - 4PK

                      Comment


                      • #12
                        Eehh, javel...........
                        Fortsett å fjern shims du, men jeg gjør det ikke.

                        Så og si ALLE konkurranse motorer er shimmet til 16% fordi det er den høyeste lovlige nitroprosenten som er tillatt i konkurranse.

                        Eks:http://www.amainhobbies.com/product_...-TUNED-Version

                        Regel: http://www.ifmar.org/pdf/rules/ifmar...track_2009.pdf

                        Utdrag fra boka:" 5.22 Fuel: A controlled commercially available fuel containing methanol, oil lubricant and
                        nitromethane (with a maximum of 16% measured in volume), decided by the IFMAR I.C.
                        Executive must be used."

                        Av RTR modeller så er det .21 motorer og større hvor det er anbefalt 25%. Helt opp til 30% forekommer kun i spesielle tilfeller.

                        Hvilken RTR modell med .12 motor anbefaler 25-30%? Skulle vært moro å sett.
                        TEAM ELEFUN

                        Comment


                        • #13
                          Orion Rev Wasp

                          Fant bare den nye manualen på nettet, men har den gamle hjemme.

                          I den nye står det:

                          Motoren er designet for Ni-Met fra 15-40%. den er utstyrt med 2 shims, 0,1 og 0,2.

                          Fjern 0,1 om man ønsker mer komp osv. Føler ikke det står veldig klart her.

                          Men på den gamle står det ganske klart.

                          Med bruk av lave Ni-Met prosenter fjernes shim 0,1 for å få større komp.

                          Jeg har aldri fjernet en shime på en helt ny motor. Er ikke noe poeng ettersom motorene i dag er så rå, at det heller er kjøringen min som setter begrensingene.

                          Har fjernet den ene når motorene begynner å miste komp. Da får man litt mer ut av motoren selv om set up begynner å bli slitt.

                          Er selvsagt vankelig å tolke det som stå i manualene, men jeg har i alle fall tolket dette slik.
                          Asgeir Kinn 1979
                          RRR - RB - 4PK

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                          Welcome to our newest member, Mortenporten.
                          Working...
                          X