1:8 track er den definitive formel 1 klassen innen modellbil-sporten med biler som har de aller beste egenskapene. Disse bilene har ikke mye større topphastighet enn en touringbil, men en ”åtter” kan holde mye høyere hastighet i svingene og går i snitt 1,5 sekund fortere enn den nest raskeste klassen pr runde. Det er ren utklassing!
Mange tror at det koster det hvite ut av øynene å kjøre denne klassen. Det er riktig at det ikke er rimelig, men det går ann å holde det på et fornuftig nivå slik at det er overkommelig for de fleste.
Ok, så la oss se hva du trenger og hvor mye det koster. Jeg tar utgangspunkt i at du ikke har en skrue fra før.
Bil Xray RX8 4 840,-
Motor Novarossi Hobby cup set 2 190,-
Karosseri 320,-
Lakk 2 bokser 140,-
Batter til motaker 195,-
Servo Savox 1258 2 stk 1 590,-
Radio Spectrum DX3 2 495,-
Ins boks 170,-
Dekk 35 shore 240,- 12 180,-
Verktøy Hudy :
Pluggnøkkel 180,-
Umbrako 1,5mm 75,-
Umbrako 2 mm 75,-
Umbrako 2,5 mm 75,-
Umbrako 3 mm 75,-
Flattrekker til motor 4 mm 80,-
Gløder 165,-
Bateri til gløder ca 100,-
Digitalt skyvelær 199,- 1 024,-
After run olje 35,-
Fuel 25% 210,-
Startboks 890,-
Batter til startboks ca 500,-
Fylleflaske fuel 115,- 1 750,-
Så, dette koster det å få en kjøreklar bil med alt du trenger for din første trening på banen. Jeg har ikke tatt med dekkdreier, setup-verktøy og spesialverktøy. Dette er ikke nødvendig de første sesongene siden det er mange som kan låne deg dette på banen.
Så langt så bra, men hva koster det å trene en søndag ettermiddag?
På en trening bruker jeg gjerne et helt sett med dekk. Man kan fint kjøre fra 78mm til 66 mm bakdekk. Da har jeg kjørt 250 – 300 runder. På dette bruker man 1,5-1,7 liter fuel. På en trening bruker du altså i underkant av 400kr, så fremt at du ikke planter bilen i gjerde med fullt gasspådrag : ) Hvis du kjøper et større parti med dekk (10-20 sett) og en karong med fuel bruker det å være mulig å få en pakkepris som gjør det noe billigere.
I løpet av sesongen. Bilen er svært holdbar og det er ofte at jeg kjører en hel sesong uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg har med meg alt av deler til RX8 når jeg trener og kjører løp og har overskudd til å kune bistå med det du måtte trenge. Det er altså ikke nødvendig å kjøpe masse deler for å ha liggende ”bare i tilfelle”.
Slitedeler. Klart, det er noen ting som blir slitt ved vanlig bruk og som må byttes ved gjevne mellomrom.
I løpet av en sesong vil du trolig bruke følgenede deler ved vanlig kjøring.
2 sett reimer 750,-
1 Pully sett ca 300,-
1 sett pinioner 230,-
2 sett spur drev 300,-
2 karosserier + lakk 920,-
2 clutsh belegg 292,-
Råde til motor ca 350,-
Kulelager til motor front + bak ca 700,-
Plugger 5 stk 300,- 4 142,-
I tillegg vil jeg sterkt råde deg til å ha en motor i reserve. Så her kan du plusse på 2190,- til. Hvis uhellet skulle være ute og bilen får en smell så er det ofte ikke verre enn at det går en bærearm eller annet småtteri. Jeg setter allikevel opp en post som heter deler ved uhell for å være på den sikre siden.
Hele regnestykket:
Bil inkl alt 12 180,-
Verktøy 1 024,-
Div 1 750,-
Slitedeler 4 142,-
Ekstra motor 2 190,-
Deler ved uhell ca 1 500,-
Totalt: 22 786,-
Ja, og i tillegg ca 400kr pr trening : )
Og for å ikke glemme 400kr for medlemskap i Oslo Modellbilklubb.
Dette er hele regnestykket uten at jeg har lagt noe i mellom. Så hvis du lurer på hva du skal bruke feriepengene på så er det bare å trå til!
Bare for moro skyld. Vi kan gjerne sammenlikne kostnadene mot en nitrotouring bil. En nt-bil er ca 1000kr rimeligere i innkjøp og en motor ca 500kr, men ellers er kostnadene stort sett de samme. Dekkene til en nt-bil koster 175,- pr sett mot 240,- Men du trenger ett og et halvt til to sett nt-hjul for å kjøre like mange runder som en 1:8 bil. En nt-bil bruker ca halvparten så mye fuel, men totalen på en treningskveld blir omtrent det samme.
(Alle priser er hentet fra RC-Senteret i Ski)
Hvis det er noe du lurer på i forhold til 1:8 track racing kan du besøke www.ymr.no eller sende meg en mail: jazfonque@hotmail.com
Vi sees på banen. God racing!
Hilsen Lars
Mange tror at det koster det hvite ut av øynene å kjøre denne klassen. Det er riktig at det ikke er rimelig, men det går ann å holde det på et fornuftig nivå slik at det er overkommelig for de fleste.
Ok, så la oss se hva du trenger og hvor mye det koster. Jeg tar utgangspunkt i at du ikke har en skrue fra før.
Bil Xray RX8 4 840,-
Motor Novarossi Hobby cup set 2 190,-
Karosseri 320,-
Lakk 2 bokser 140,-
Batter til motaker 195,-
Servo Savox 1258 2 stk 1 590,-
Radio Spectrum DX3 2 495,-
Ins boks 170,-
Dekk 35 shore 240,- 12 180,-
Verktøy Hudy :
Pluggnøkkel 180,-
Umbrako 1,5mm 75,-
Umbrako 2 mm 75,-
Umbrako 2,5 mm 75,-
Umbrako 3 mm 75,-
Flattrekker til motor 4 mm 80,-
Gløder 165,-
Bateri til gløder ca 100,-
Digitalt skyvelær 199,- 1 024,-
After run olje 35,-
Fuel 25% 210,-
Startboks 890,-
Batter til startboks ca 500,-
Fylleflaske fuel 115,- 1 750,-
Så, dette koster det å få en kjøreklar bil med alt du trenger for din første trening på banen. Jeg har ikke tatt med dekkdreier, setup-verktøy og spesialverktøy. Dette er ikke nødvendig de første sesongene siden det er mange som kan låne deg dette på banen.
Så langt så bra, men hva koster det å trene en søndag ettermiddag?
På en trening bruker jeg gjerne et helt sett med dekk. Man kan fint kjøre fra 78mm til 66 mm bakdekk. Da har jeg kjørt 250 – 300 runder. På dette bruker man 1,5-1,7 liter fuel. På en trening bruker du altså i underkant av 400kr, så fremt at du ikke planter bilen i gjerde med fullt gasspådrag : ) Hvis du kjøper et større parti med dekk (10-20 sett) og en karong med fuel bruker det å være mulig å få en pakkepris som gjør det noe billigere.
I løpet av sesongen. Bilen er svært holdbar og det er ofte at jeg kjører en hel sesong uten å bytte annet enn slitedeler. Jeg har med meg alt av deler til RX8 når jeg trener og kjører løp og har overskudd til å kune bistå med det du måtte trenge. Det er altså ikke nødvendig å kjøpe masse deler for å ha liggende ”bare i tilfelle”.
Slitedeler. Klart, det er noen ting som blir slitt ved vanlig bruk og som må byttes ved gjevne mellomrom.
I løpet av en sesong vil du trolig bruke følgenede deler ved vanlig kjøring.
2 sett reimer 750,-
1 Pully sett ca 300,-
1 sett pinioner 230,-
2 sett spur drev 300,-
2 karosserier + lakk 920,-
2 clutsh belegg 292,-
Råde til motor ca 350,-
Kulelager til motor front + bak ca 700,-
Plugger 5 stk 300,- 4 142,-
I tillegg vil jeg sterkt råde deg til å ha en motor i reserve. Så her kan du plusse på 2190,- til. Hvis uhellet skulle være ute og bilen får en smell så er det ofte ikke verre enn at det går en bærearm eller annet småtteri. Jeg setter allikevel opp en post som heter deler ved uhell for å være på den sikre siden.
Hele regnestykket:
Bil inkl alt 12 180,-
Verktøy 1 024,-
Div 1 750,-
Slitedeler 4 142,-
Ekstra motor 2 190,-
Deler ved uhell ca 1 500,-
Totalt: 22 786,-
Ja, og i tillegg ca 400kr pr trening : )
Og for å ikke glemme 400kr for medlemskap i Oslo Modellbilklubb.
Dette er hele regnestykket uten at jeg har lagt noe i mellom. Så hvis du lurer på hva du skal bruke feriepengene på så er det bare å trå til!
Bare for moro skyld. Vi kan gjerne sammenlikne kostnadene mot en nitrotouring bil. En nt-bil er ca 1000kr rimeligere i innkjøp og en motor ca 500kr, men ellers er kostnadene stort sett de samme. Dekkene til en nt-bil koster 175,- pr sett mot 240,- Men du trenger ett og et halvt til to sett nt-hjul for å kjøre like mange runder som en 1:8 bil. En nt-bil bruker ca halvparten så mye fuel, men totalen på en treningskveld blir omtrent det samme.
(Alle priser er hentet fra RC-Senteret i Ski)
Hvis det er noe du lurer på i forhold til 1:8 track racing kan du besøke www.ymr.no eller sende meg en mail: jazfonque@hotmail.com
Vi sees på banen. God racing!
Hilsen Lars
Comment