Først må du tenke på at alle MCD har AWD som standard på alle bilene noe som er et handikap for drifting såfremt at man har ikke et villdyr av motor i bilen. Man får kjøpt onroad-kit til denne bilen som gjør den om til en onroadbil. Jeg har satt på dette kittet på min egen MCD Rally. I kittet er det 4 korte dempere som gir ca 1cm bakkeklaring og noen onroaddekk som er av litt for god kvalitet til å passe til drifting. MCD er den eneste produsenten som lager dekk som varer i mer enn én time under heftig press. En optiondiff foran kan hjelpe. Men BARE optiondiff foran, siden det da det vil hemme veigrepet bak noe som jeg syntes er en fordel ved drifting. Dekk av riktig størrelse som har riktig gummiblanding for driftig finnes desverre ikke til denne bilen. Jeg har også en FG EVO 08 også og liker 2WD bedre for å få en god sladd, noe som er naturlig. Men det beste du kan gjøre med bilen bin er å sette inn en Zenoah 27,2ccm raceported PRO MOD og sette på onroadkittet og optiondiff foran. DA kan du drifte skikkelig siden den motoren er så rå at den sammen med optiondiff foran vil overstyre 4WDen din. Jeg har den motoren i begge bilene mine, men bare 23ccm-versonen av den i FG EVO 08 - bilen min. Med riktig potte kan du ta ut ca 7 hk av motoren og DA kan du drifte bra hvis du kjøper onroadkittet og optiondiff også. Samlet pris for det er ca 12000kr. Altfor mye penger bare for å kunne drifte, men skal du ev. kjøre fort også ev. på en bane så er det likevel en god investering i lengden. Det er mitt beste råd. Bytt motor, diff foran og sett på onroadkit. Da har du en bra bil. Lykke til.
i 1/10 el drifting så er det iallefall ett poeng i og gjøre bilen så myk som mulig, myke fjører lav VT i demper olja, demperne festa ytterst på Armen og innerst på tårnet, sperre bak og sperre/oneway diff foran, og da ett sett med ABS dekk, finnes sikkert noe slikt abs rør som passer på 1/5 også
Sverre Finnerud '83 modell
FF4 Shafty Crawler med masse snadder
frekvens 2.4ghz
i 1/10 el drifting så er det iallefall ett poeng i og gjøre bilen så myk som mulig, myke fjører lav VT i demper olja, demperne festa ytterst på Armen og innerst på tårnet, sperre bak og sperre/oneway diff foran, og da ett sett med ABS dekk, finnes sikkert noe slikt abs rør som passer på 1/5 også
I 1:10 eldrift veier bilen ca 2 kilo og da kan ABS brukes mens her snakker i fra ca 10 - 15 kilo noe som gjør at ABS i 1:5 brenner opp trottleservo. Her snakker vi bremsetrykk på 12 -15 kilo og da skal helst servoene virke. Med diffsperre i 1:5 så varer bilen toppen 5 min. Og så kan man kaste bilen. Så 1:5 kan ikke sammenlignes med elbil selv om prinsippene på oppsett i dempere ol. virker.
Hvorfor ikke abs rør på 1/5 dekk?
Da får du jo såpass dårlig grep at drifting blir en lek
STakkars motor, el motorer vil dette gå fint. Men tviler på at bensin motoren vil ha sog godt av fullt turtall omtrent hele tiden. Skal sies at pro moden takkler det meste, men finnes grenser på den også
man trenger jo ikke holde full gass heile tia
men ser den att en bensin motor ville nok ikke taklet så lite motstand over lengre tid pga varmgang osvsov
Sverre Finnerud '83 modell
FF4 Shafty Crawler med masse snadder
frekvens 2.4ghz
Først må du tenke på at alle MCD har AWD som standard på alle bilene noe som er et handikap for drifting såfremt at man har ikke et villdyr av motor i bilen. Man får kjøpt onroad-kit til denne bilen som gjør den om til en onroadbil. Jeg har satt på dette kittet på min egen MCD Rally. I kittet er det 4 korte dempere som gir ca 1cm bakkeklaring og noen onroaddekk som er av litt for god kvalitet til å passe til drifting. MCD er den eneste produsenten som lager dekk som varer i mer enn én time under heftig press. En optiondiff foran kan hjelpe. Men BARE optiondiff foran, siden det da det vil hemme veigrepet bak noe som jeg syntes er en fordel ved drifting. Dekk av riktig størrelse som har riktig gummiblanding for driftig finnes desverre ikke til denne bilen. Jeg har også en FG EVO 08 også og liker 2WD bedre for å få en god sladd, noe som er naturlig. Men det beste du kan gjøre med bilen bin er å sette inn en Zenoah 27,2ccm raceported PRO MOD og sette på onroadkittet og optiondiff foran. DA kan du drifte skikkelig siden den motoren er så rå at den sammen med optiondiff foran vil overstyre 4WDen din. Jeg har den motoren i begge bilene mine, men bare 23ccm-versonen av den i FG EVO 08 - bilen min. Med riktig potte kan du ta ut ca 7 hk av motoren og DA kan du drifte bra hvis du kjøper onroadkittet og optiondiff også. Samlet pris for det er ca 12000kr. Altfor mye penger bare for å kunne drifte, men skal du ev. kjøre fort også ev. på en bane så er det likevel en god investering i lengden. Det er mitt beste råd. Bytt motor, diff foran og sett på onroadkit. Da har du en bra bil. Lykke til.
Helge Myhre
BREMSING AV FORDIFF...
Med kun bremset fordiff blir bilen mindre nervøs (mer harmonisk & understyrt), og det er IKKE å foretrekke for drift.Den vil nemlig trekke mer på forhjula og igjen oppføre seg mer som en frontWD. Har prøvd dette selv på min MCD Rally og det funker bra for økt stabilitet/traction..
Tommelfinger regler for drift pleier å være: Mer diffbrems bak enn foran, mykere fjæring foran enn bak, mer camber foran enn bak(alt dette for å få bakenden på bilen til å slippe tidlig). Hvor mye er avhengig av bilens balanse, vekt, power, vektfordeling og førerens kjørestil. Den bør ikke være for nervøs for du skal jo holde på driften så her må du bare prøve deg frem. Du kan prøve med FG diffolje i bakdiffen.. Det er også greit å ha låst senterdiff(standard hvis du ikke har upgradet den)På MCD kan man prøve whitespot dekkene som er litt hardere, eller rallydekkene med lavere dreving..
Egon pleier å vite det han ja Hvis du holder bremsene inne og vrir på et av hjulene og en aksel kan svive fritt(front eller bak) så har du åpen(upgraded) senterdiff. Uansett ville jeg fyllt opp bakdiffen med FG olje hvis du skal drifte. MCD´n en morsom herjebil Har du graveldekk? De er mye hardere enn onroaddekkene..
Comment