Som dere vet så er jo Truck klassen ute når det gjelder NC status i 2010. Alle håper jo att Truck klassen blir kjørt som klubbløp i 2010, er det akseptabel deltagelse så blir det jo selvfølgelig NC i 2011 igjen.
Det var jo mye snakk om GT, men ingen som kjøpte biler/kjørte løp. Og dermed ble vell de fleste sittende litt på gjerdet når det gjelder Truck også? Resultatet ble jo som vi alle vet att det ble kun ett NC løp i 2009. Alle er vell enige om att vi bør ha en klasse som er "midt mellom soffan og Touring" eller??
Etter det Nordiske møtet i forb. med efra møtet så ble det laget ett kjappt utkast til ett felles Nordisk regelverk for GT. Danmark har allerede godtatt regelverket, og Sverige skal ha en avgjørelse på dette innen 2-3 uker. Det er jo ivertfall i mine øyner store fordeler om vi blir enige
om å bruke de samme reglene her i Norge. Uansett så kan vi ikke få NC status på en ny "ikke EFRA" klasse uten å først ha kjørt noen klubbløp med ok deltagelse, så noe NC i GT kommer først på tale i 2011, men nå i år synes jeg att vi bør få i gang noen klubbløp, helst sammen med NC i de andre LS klassene.
Så kommer vi endelig til sakens kjerne, skal vi prøve å bruke de reglene som er vedtatt i Danmark(og kansje i Sverige)? Eller skal vi finne opp kruttet på nytt? Det kan fremmes forslag til seksjonsstyret om å anbefale ett regelverk for klubbløp i 2010, som vi evt også kan bruke som ett grunlag for NC i 2011. Kjør debatt. og kom veldig gjerne med konstruktive forslag og ideer. Her er forslaget (jeg vill ikke oversette før vi er enige om dette) på Dansk:
1:5 GT
79.1001
1:5 GT er en standardklasse, med det mål, at tiltrække nye kørere til
Large-Scale med en RTR-bil til en fornuftig pris. Klassen skal også
give den mere erfarne kører tilsvarende setup muligheder som man
finder på en touringcar.
79.1002
Tilladte 1:5 standard biler: HARM SR1 CUP, FG SPORTSLINE,
CARSON C5 & Technokit’s Junior model samt lignende modeller fra
evt. kommende leverandører. Disse skal dog godkendes af DASU’s
MRC-udvalg, samt forelægges det Nordiske udvalg, inden de kan
godkendes til konkurrence.
79.1003
Forandringer på bilens grundkonstruktion og ombygninger fra
producentens monteringsvejledning, udover det som står i reglerne,
anses som ulovlige.
79.1004
Kun reservedele og ifølge reglerne specificeret tilbehør fra producentens
sortiment er tilladt. Ingen andre ændringer er tilladt.
79.1005
Standard styrespindler må skiftes med metalforstærkede plastspindler.
Foran: må producentens Alu. uprights til den pågældende bil monteres.
79.1006
Det er tilladt at anvende skrue-turnbuckles ved bagerste bærearme samt
på styrestangen i valgfrie længder af det sortiment fabrikanten leverer.
79.1007
Oliestøddæmpere skal være producentens originale oliestøddæmper til
den pågældende model.
På forreste støddæmper må Alu.-toppe erstatte original toppe.
Oliedæmperne må ikke modificeres på anden måde end beskrevet i
regelsættet.
Der må kun bruges originale fjedre som findes i bilproducentens
sortiment som kommer fra det bil-fabrikat man kører.
Olie i støddæmperne er frit, og kan ændres til anden hårdhed.
79.1008
Radioboks Nr. 6540 og regnbeskyttelse Nr. 5412 for radioboks må
monteres på alle modeller, eller lignende fra de andre billeveradører.
79.1009
Alle gevindhuller i plastdele må forstærkes med helicoil gevind.
79.1010
Hjulene må ikke stikke udenfor karossen.
79.1011
Placering af modtagerbatteri er valgfri. Det skal være forsynet med et
stik og være forsvarligt fastgjort.
79.1012
Det er tilladt at bruge kuglelink i plast af valgfrit fabrikat og med
justerskruer.
79.1013
Kuglelinket må sikres med en skive mellem kugle og skruehovedet.
79.1014
Servosaver og radioplade må ikke bygges om eller forstærkes, dog er
det tilladt at flytte modtagerboksen ind mod vognens midte og save et
hjørne af radiopladen for at forebygge havari.
Det er også tilladt at gøre hullet til styreservoen større for f. eks.
jumboservo samt at lave 3 huller på max. 7 mm i bundpladen under
styreservoen, så servohornet kan løsnes og styrestængerne kan
afmonteres uden at afmontere radiopladen.
Brændstofslange og/eller strips på servosaver er tilladt.
79.1015
Det er tilladt at anvende alu. medbringer til det store plastdrev, ligesom
det er tilladt, med en låseskrue, at låse det til mellem akslen.
79.1016
Gummimanchetter ved trækaksler er tilladt af valgfrit fabrikat.
79.1017 Vægt
Vægt min. 9,5 kg. Med tom tank og personlig tællerbrik.
79.1018 Mål
Alle længder på chassiset er tilladte, skalaen skal bare være 1:5, max
bredde 405 mm
Det er tilladt at tilføje vægt klodser, for at opnå min. vægten.
79.1019
Mellemaksel af hærdet stål er tilladt.
79.1020
Stabilisator fra bagerste bærearm til karrosseriholder, er tilladt.
79.1021 Motor:
Kun standardmotor Zenoah G230RC & G240RC (23 ccm) er tilladt.
Det er ikke tilladt at kombinere dele fra G230RC med dele fra G240RC.
Ingen forarbejdning af motor, og karburator er tilladt, der må heller ikke
tillægges eller fjernes pakninger.
Stopknap for tænding skal forefindes og virke som originalt monteret
samt være tilgængelig.
Kun originale Zenoah reservedele må anvendes ved reparation.
Komplet motor eller karburator må ikke byttes under et løb.
Ved total ødelagt motor kan løbsledelsen give dispensation for
motorbytte.
Kun originalt tændrør efter konstruktørens anbefalinger er tilladt. Det er
tilladt at anvende støjdæmpet tændrørshætte.
79.1022 Kobling:
Kun original Zenoah kobling som en standard motor er født med må
anvendes. Det er tilladt at modificere koblingsbakker, samt at skifte
fjeder i koblingen hvilket vil sige at bakkerne skal være monteret på
original holder til koblingen.
79.1023
Forvogn og bagvogn må forstærkes med strips eller plader.
79.1024 Gearinger.
Plastdæksel som beskytter det store tandhjul og piniongearet må
anvendes
79.1025 Brændstof.
Brændstof må kun indeholde benzin, som kan købes i almindelig handel
og kun med 2-taks olie som smøremiddel.
Punkt-test kan foretages under et løb.
Miljø brændstof som Aspen eller AG eller lignende må benyttes.
79.1026 Lyddæmpere og luftfilter
Standard 3-kammer udstødning skal benyttes. Er bilen ikke født med en
3- kammer potte skal en sådan monteres. Lyddæmpersystemet skal være
tæt. Unødig støj på grund af utætheder accepteres ikke.
Tilladte luftfiltre:
FG nr. 10666, FG nr. 9462 FG nr. 9466 eller HARM nr. 1511679.
79.1027 Dæk.
Eneste tørvejrs- og regnvejrsdæk som er tilladte er GRP og PMT 1:5
onroad til TC, dog skal det være samme dækmærke og type på alle 4
hjulaksler.
79.1028 Bremse.
Bagbremse: Skal være en centerbremse af den type bilen er født med.
Det er tilladt at udskifte enkelt fiberskive til enkeltskive i stål.
Forbremserne: Skal være kabeltræks bremser fra den pågældende
producent. Bremsebakker skal være fra producentens originale sortiment
Bremserne skal kunne holde bilen stille med motoren i gang.
Mekanisk fail-safe funktion skal forefindes og virke. (Fjeder tilbagetræk
i karburator)
79.1029 Bumpere.
Der skal monteres en frontbumper af fast skummateriale
Bumperen skal have en form der udfylder hele fronten i karosseriet.
Bumperen skal være 40 mm høj og stikke 35 mm ud i forhold til pladen,
den er monteret på.
Det er tilladt at bruge sideguards.
79.1030 Karrosseri
Alle 2 dørs bil karrosserier er tilladte, dog skal de passe til den
pågældende længde bund og IKKE være EFRA godkendt.
At ændre karrossen, eller dele af den med varme, er ikke tilladt.
Kun original spoiler der medfølger til karrosseriet er tilladt.
Karossen skal være forsvarligt monteret til chassiset.
Hul i karrossen er kun tilladt som på originalen med undtagelse af hul
for antenne. Det er også tilladt at fjerne sideruder og bagruder, så man
kan komme til både stop kontakt og trækstart.
Materiale til karrosserimontering, må ikke stikke mere end 10mm ud fra
karrosseriet.
Karrosseri model skal noteres ved teknisk kontrol og må ikke byttes
under løbet.
Ved skade på karrosseriet, som ikke kan repareres, kan løbsledelsen
godkende at bytte til nyt karrosseri, af samme model som man startede
konkurrencen med.
Toning af ruder er ikke tilladt.
Det er tilladt at hæve karrosseristag. Dog max 5 mm.
79.1031 Differentialet.
Fedt i differentialet skal være almindeligt konsistensfedt/kuglelejefedt
med smørende virkning.
Fedt med spærrende virkning kan ikke godkendes.
Kontrollen gøres ved, at spærre drivlinien når differentialet er koldt, det
ene hjul drejes, hvorefter det andet hjul frit skal løbe modsatte vej, uden
nogen særlig modstand.
Alu. differentiale er tilladt af samme type som standard differentiale.
Det vil sige ingen spær eller justerbart differentiale og skal have samme
virkning som plast differentialet.
Det var jo mye snakk om GT, men ingen som kjøpte biler/kjørte løp. Og dermed ble vell de fleste sittende litt på gjerdet når det gjelder Truck også? Resultatet ble jo som vi alle vet att det ble kun ett NC løp i 2009. Alle er vell enige om att vi bør ha en klasse som er "midt mellom soffan og Touring" eller??
Etter det Nordiske møtet i forb. med efra møtet så ble det laget ett kjappt utkast til ett felles Nordisk regelverk for GT. Danmark har allerede godtatt regelverket, og Sverige skal ha en avgjørelse på dette innen 2-3 uker. Det er jo ivertfall i mine øyner store fordeler om vi blir enige
om å bruke de samme reglene her i Norge. Uansett så kan vi ikke få NC status på en ny "ikke EFRA" klasse uten å først ha kjørt noen klubbløp med ok deltagelse, så noe NC i GT kommer først på tale i 2011, men nå i år synes jeg att vi bør få i gang noen klubbløp, helst sammen med NC i de andre LS klassene.
Så kommer vi endelig til sakens kjerne, skal vi prøve å bruke de reglene som er vedtatt i Danmark(og kansje i Sverige)? Eller skal vi finne opp kruttet på nytt? Det kan fremmes forslag til seksjonsstyret om å anbefale ett regelverk for klubbløp i 2010, som vi evt også kan bruke som ett grunlag for NC i 2011. Kjør debatt. og kom veldig gjerne med konstruktive forslag og ideer. Her er forslaget (jeg vill ikke oversette før vi er enige om dette) på Dansk:
1:5 GT
79.1001
1:5 GT er en standardklasse, med det mål, at tiltrække nye kørere til
Large-Scale med en RTR-bil til en fornuftig pris. Klassen skal også
give den mere erfarne kører tilsvarende setup muligheder som man
finder på en touringcar.
79.1002
Tilladte 1:5 standard biler: HARM SR1 CUP, FG SPORTSLINE,
CARSON C5 & Technokit’s Junior model samt lignende modeller fra
evt. kommende leverandører. Disse skal dog godkendes af DASU’s
MRC-udvalg, samt forelægges det Nordiske udvalg, inden de kan
godkendes til konkurrence.
79.1003
Forandringer på bilens grundkonstruktion og ombygninger fra
producentens monteringsvejledning, udover det som står i reglerne,
anses som ulovlige.
79.1004
Kun reservedele og ifølge reglerne specificeret tilbehør fra producentens
sortiment er tilladt. Ingen andre ændringer er tilladt.
79.1005
Standard styrespindler må skiftes med metalforstærkede plastspindler.
Foran: må producentens Alu. uprights til den pågældende bil monteres.
79.1006
Det er tilladt at anvende skrue-turnbuckles ved bagerste bærearme samt
på styrestangen i valgfrie længder af det sortiment fabrikanten leverer.
79.1007
Oliestøddæmpere skal være producentens originale oliestøddæmper til
den pågældende model.
På forreste støddæmper må Alu.-toppe erstatte original toppe.
Oliedæmperne må ikke modificeres på anden måde end beskrevet i
regelsættet.
Der må kun bruges originale fjedre som findes i bilproducentens
sortiment som kommer fra det bil-fabrikat man kører.
Olie i støddæmperne er frit, og kan ændres til anden hårdhed.
79.1008
Radioboks Nr. 6540 og regnbeskyttelse Nr. 5412 for radioboks må
monteres på alle modeller, eller lignende fra de andre billeveradører.
79.1009
Alle gevindhuller i plastdele må forstærkes med helicoil gevind.
79.1010
Hjulene må ikke stikke udenfor karossen.
79.1011
Placering af modtagerbatteri er valgfri. Det skal være forsynet med et
stik og være forsvarligt fastgjort.
79.1012
Det er tilladt at bruge kuglelink i plast af valgfrit fabrikat og med
justerskruer.
79.1013
Kuglelinket må sikres med en skive mellem kugle og skruehovedet.
79.1014
Servosaver og radioplade må ikke bygges om eller forstærkes, dog er
det tilladt at flytte modtagerboksen ind mod vognens midte og save et
hjørne af radiopladen for at forebygge havari.
Det er også tilladt at gøre hullet til styreservoen større for f. eks.
jumboservo samt at lave 3 huller på max. 7 mm i bundpladen under
styreservoen, så servohornet kan løsnes og styrestængerne kan
afmonteres uden at afmontere radiopladen.
Brændstofslange og/eller strips på servosaver er tilladt.
79.1015
Det er tilladt at anvende alu. medbringer til det store plastdrev, ligesom
det er tilladt, med en låseskrue, at låse det til mellem akslen.
79.1016
Gummimanchetter ved trækaksler er tilladt af valgfrit fabrikat.
79.1017 Vægt
Vægt min. 9,5 kg. Med tom tank og personlig tællerbrik.
79.1018 Mål
Alle længder på chassiset er tilladte, skalaen skal bare være 1:5, max
bredde 405 mm
Det er tilladt at tilføje vægt klodser, for at opnå min. vægten.
79.1019
Mellemaksel af hærdet stål er tilladt.
79.1020
Stabilisator fra bagerste bærearm til karrosseriholder, er tilladt.
79.1021 Motor:
Kun standardmotor Zenoah G230RC & G240RC (23 ccm) er tilladt.
Det er ikke tilladt at kombinere dele fra G230RC med dele fra G240RC.
Ingen forarbejdning af motor, og karburator er tilladt, der må heller ikke
tillægges eller fjernes pakninger.
Stopknap for tænding skal forefindes og virke som originalt monteret
samt være tilgængelig.
Kun originale Zenoah reservedele må anvendes ved reparation.
Komplet motor eller karburator må ikke byttes under et løb.
Ved total ødelagt motor kan løbsledelsen give dispensation for
motorbytte.
Kun originalt tændrør efter konstruktørens anbefalinger er tilladt. Det er
tilladt at anvende støjdæmpet tændrørshætte.
79.1022 Kobling:
Kun original Zenoah kobling som en standard motor er født med må
anvendes. Det er tilladt at modificere koblingsbakker, samt at skifte
fjeder i koblingen hvilket vil sige at bakkerne skal være monteret på
original holder til koblingen.
79.1023
Forvogn og bagvogn må forstærkes med strips eller plader.
79.1024 Gearinger.
Plastdæksel som beskytter det store tandhjul og piniongearet må
anvendes
79.1025 Brændstof.
Brændstof må kun indeholde benzin, som kan købes i almindelig handel
og kun med 2-taks olie som smøremiddel.
Punkt-test kan foretages under et løb.
Miljø brændstof som Aspen eller AG eller lignende må benyttes.
79.1026 Lyddæmpere og luftfilter
Standard 3-kammer udstødning skal benyttes. Er bilen ikke født med en
3- kammer potte skal en sådan monteres. Lyddæmpersystemet skal være
tæt. Unødig støj på grund af utætheder accepteres ikke.
Tilladte luftfiltre:
FG nr. 10666, FG nr. 9462 FG nr. 9466 eller HARM nr. 1511679.
79.1027 Dæk.
Eneste tørvejrs- og regnvejrsdæk som er tilladte er GRP og PMT 1:5
onroad til TC, dog skal det være samme dækmærke og type på alle 4
hjulaksler.
79.1028 Bremse.
Bagbremse: Skal være en centerbremse af den type bilen er født med.
Det er tilladt at udskifte enkelt fiberskive til enkeltskive i stål.
Forbremserne: Skal være kabeltræks bremser fra den pågældende
producent. Bremsebakker skal være fra producentens originale sortiment
Bremserne skal kunne holde bilen stille med motoren i gang.
Mekanisk fail-safe funktion skal forefindes og virke. (Fjeder tilbagetræk
i karburator)
79.1029 Bumpere.
Der skal monteres en frontbumper af fast skummateriale
Bumperen skal have en form der udfylder hele fronten i karosseriet.
Bumperen skal være 40 mm høj og stikke 35 mm ud i forhold til pladen,
den er monteret på.
Det er tilladt at bruge sideguards.
79.1030 Karrosseri
Alle 2 dørs bil karrosserier er tilladte, dog skal de passe til den
pågældende længde bund og IKKE være EFRA godkendt.
At ændre karrossen, eller dele af den med varme, er ikke tilladt.
Kun original spoiler der medfølger til karrosseriet er tilladt.
Karossen skal være forsvarligt monteret til chassiset.
Hul i karrossen er kun tilladt som på originalen med undtagelse af hul
for antenne. Det er også tilladt at fjerne sideruder og bagruder, så man
kan komme til både stop kontakt og trækstart.
Materiale til karrosserimontering, må ikke stikke mere end 10mm ud fra
karrosseriet.
Karrosseri model skal noteres ved teknisk kontrol og må ikke byttes
under løbet.
Ved skade på karrosseriet, som ikke kan repareres, kan løbsledelsen
godkende at bytte til nyt karrosseri, af samme model som man startede
konkurrencen med.
Toning af ruder er ikke tilladt.
Det er tilladt at hæve karrosseristag. Dog max 5 mm.
79.1031 Differentialet.
Fedt i differentialet skal være almindeligt konsistensfedt/kuglelejefedt
med smørende virkning.
Fedt med spærrende virkning kan ikke godkendes.
Kontrollen gøres ved, at spærre drivlinien når differentialet er koldt, det
ene hjul drejes, hvorefter det andet hjul frit skal løbe modsatte vej, uden
nogen særlig modstand.
Alu. differentiale er tilladt af samme type som standard differentiale.
Det vil sige ingen spær eller justerbart differentiale og skal have samme
virkning som plast differentialet.
Comment