Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT Klasse 2010 ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GT Klasse 2010 ??

    Som dere vet så er jo Truck klassen ute når det gjelder NC status i 2010. Alle håper jo att Truck klassen blir kjørt som klubbløp i 2010, er det akseptabel deltagelse så blir det jo selvfølgelig NC i 2011 igjen.
    Det var jo mye snakk om GT, men ingen som kjøpte biler/kjørte løp. Og dermed ble vell de fleste sittende litt på gjerdet når det gjelder Truck også? Resultatet ble jo som vi alle vet att det ble kun ett NC løp i 2009. Alle er vell enige om att vi bør ha en klasse som er "midt mellom soffan og Touring" eller??
    Etter det Nordiske møtet i forb. med efra møtet så ble det laget ett kjappt utkast til ett felles Nordisk regelverk for GT. Danmark har allerede godtatt regelverket, og Sverige skal ha en avgjørelse på dette innen 2-3 uker. Det er jo ivertfall i mine øyner store fordeler om vi blir enige
    om å bruke de samme reglene her i Norge. Uansett så kan vi ikke få NC status på en ny "ikke EFRA" klasse uten å først ha kjørt noen klubbløp med ok deltagelse, så noe NC i GT kommer først på tale i 2011, men nå i år synes jeg att vi bør få i gang noen klubbløp, helst sammen med NC i de andre LS klassene.
    Så kommer vi endelig til sakens kjerne, skal vi prøve å bruke de reglene som er vedtatt i Danmark(og kansje i Sverige)? Eller skal vi finne opp kruttet på nytt? Det kan fremmes forslag til seksjonsstyret om å anbefale ett regelverk for klubbløp i 2010, som vi evt også kan bruke som ett grunlag for NC i 2011. Kjør debatt. og kom veldig gjerne med konstruktive forslag og ideer. Her er forslaget (jeg vill ikke oversette før vi er enige om dette) på Dansk:

    1:5 GT

    79.1001
    1:5 GT er en standardklasse, med det mål, at tiltrække nye kørere til
    Large-Scale med en RTR-bil til en fornuftig pris. Klassen skal også
    give den mere erfarne kører tilsvarende setup muligheder som man
    finder på en touringcar.

    79.1002
    Tilladte 1:5 standard biler: HARM SR1 CUP, FG SPORTSLINE,
    CARSON C5 & Technokit’s Junior model samt lignende modeller fra
    evt. kommende leverandører. Disse skal dog godkendes af DASU’s
    MRC-udvalg, samt forelægges det Nordiske udvalg, inden de kan
    godkendes til konkurrence.


    79.1003
    Forandringer på bilens grundkonstruktion og ombygninger fra
    producentens monteringsvejledning, udover det som står i reglerne,
    anses som ulovlige.

    79.1004
    Kun reservedele og ifølge reglerne specificeret tilbehør fra producentens
    sortiment er tilladt. Ingen andre ændringer er tilladt.

    79.1005
    Standard styrespindler må skiftes med metalforstærkede plastspindler.
    Foran: må producentens Alu. uprights til den pågældende bil monteres.

    79.1006
    Det er tilladt at anvende skrue-turnbuckles ved bagerste bærearme samt
    på styrestangen i valgfrie længder af det sortiment fabrikanten leverer.

    79.1007
    Oliestøddæmpere skal være producentens originale oliestøddæmper til
    den pågældende model.
    På forreste støddæmper må Alu.-toppe erstatte original toppe.
    Oliedæmperne må ikke modificeres på anden måde end beskrevet i
    regelsættet.
    Der må kun bruges originale fjedre som findes i bilproducentens
    sortiment som kommer fra det bil-fabrikat man kører.
    Olie i støddæmperne er frit, og kan ændres til anden hårdhed.

    79.1008
    Radioboks Nr. 6540 og regnbeskyttelse Nr. 5412 for radioboks må
    monteres på alle modeller, eller lignende fra de andre billeveradører.

    79.1009
    Alle gevindhuller i plastdele må forstærkes med helicoil gevind.

    79.1010
    Hjulene må ikke stikke udenfor karossen.

    79.1011
    Placering af modtagerbatteri er valgfri. Det skal være forsynet med et
    stik og være forsvarligt fastgjort.

    79.1012
    Det er tilladt at bruge kuglelink i plast af valgfrit fabrikat og med
    justerskruer.

    79.1013
    Kuglelinket må sikres med en skive mellem kugle og skruehovedet.

    79.1014
    Servosaver og radioplade må ikke bygges om eller forstærkes, dog er
    det tilladt at flytte modtagerboksen ind mod vognens midte og save et
    hjørne af radiopladen for at forebygge havari.
    Det er også tilladt at gøre hullet til styreservoen større for f. eks.
    jumboservo samt at lave 3 huller på max. 7 mm i bundpladen under
    styreservoen, så servohornet kan løsnes og styrestængerne kan
    afmonteres uden at afmontere radiopladen.
    Brændstofslange og/eller strips på servosaver er tilladt.

    79.1015
    Det er tilladt at anvende alu. medbringer til det store plastdrev, ligesom
    det er tilladt, med en låseskrue, at låse det til mellem akslen.

    79.1016
    Gummimanchetter ved trækaksler er tilladt af valgfrit fabrikat.

    79.1017 Vægt
    Vægt min. 9,5 kg. Med tom tank og personlig tællerbrik.

    79.1018 Mål
    Alle længder på chassiset er tilladte, skalaen skal bare være 1:5, max
    bredde 405 mm
    Det er tilladt at tilføje vægt klodser, for at opnå min. vægten.

    79.1019
    Mellemaksel af hærdet stål er tilladt.

    79.1020
    Stabilisator fra bagerste bærearm til karrosseriholder, er tilladt.

    79.1021 Motor:
    Kun standardmotor Zenoah G230RC & G240RC (23 ccm) er tilladt.
    Det er ikke tilladt at kombinere dele fra G230RC med dele fra G240RC.
    Ingen forarbejdning af motor, og karburator er tilladt, der må heller ikke
    tillægges eller fjernes pakninger.
    Stopknap for tænding skal forefindes og virke som originalt monteret
    samt være tilgængelig.
    Kun originale Zenoah reservedele må anvendes ved reparation.
    Komplet motor eller karburator må ikke byttes under et løb.
    Ved total ødelagt motor kan løbsledelsen give dispensation for
    motorbytte.
    Kun originalt tændrør efter konstruktørens anbefalinger er tilladt. Det er
    tilladt at anvende støjdæmpet tændrørshætte.

    79.1022 Kobling:
    Kun original Zenoah kobling som en standard motor er født med må
    anvendes. Det er tilladt at modificere koblingsbakker, samt at skifte
    fjeder i koblingen hvilket vil sige at bakkerne skal være monteret på
    original holder til koblingen.

    79.1023
    Forvogn og bagvogn må forstærkes med strips eller plader.

    79.1024 Gearinger.
    Plastdæksel som beskytter det store tandhjul og piniongearet må
    anvendes

    79.1025 Brændstof.
    Brændstof må kun indeholde benzin, som kan købes i almindelig handel
    og kun med 2-taks olie som smøremiddel.
    Punkt-test kan foretages under et løb.
    Miljø brændstof som Aspen eller AG eller lignende må benyttes.

    79.1026 Lyddæmpere og luftfilter
    Standard 3-kammer udstødning skal benyttes. Er bilen ikke født med en
    3- kammer potte skal en sådan monteres. Lyddæmpersystemet skal være
    tæt. Unødig støj på grund af utætheder accepteres ikke.
    Tilladte luftfiltre:
    FG nr. 10666, FG nr. 9462 FG nr. 9466 eller HARM nr. 1511679.

    79.1027 Dæk.
    Eneste tørvejrs- og regnvejrsdæk som er tilladte er GRP og PMT 1:5
    onroad til TC, dog skal det være samme dækmærke og type på alle 4
    hjulaksler.

    79.1028 Bremse.
    Bagbremse: Skal være en centerbremse af den type bilen er født med.
    Det er tilladt at udskifte enkelt fiberskive til enkeltskive i stål.
    Forbremserne: Skal være kabeltræks bremser fra den pågældende
    producent. Bremsebakker skal være fra producentens originale sortiment
    Bremserne skal kunne holde bilen stille med motoren i gang.
    Mekanisk fail-safe funktion skal forefindes og virke. (Fjeder tilbagetræk
    i karburator)

    79.1029 Bumpere.
    Der skal monteres en frontbumper af fast skummateriale
    Bumperen skal have en form der udfylder hele fronten i karosseriet.
    Bumperen skal være 40 mm høj og stikke 35 mm ud i forhold til pladen,
    den er monteret på.
    Det er tilladt at bruge sideguards.

    79.1030 Karrosseri
    Alle 2 dørs bil karrosserier er tilladte, dog skal de passe til den
    pågældende længde bund og IKKE være EFRA godkendt.
    At ændre karrossen, eller dele af den med varme, er ikke tilladt.
    Kun original spoiler der medfølger til karrosseriet er tilladt.
    Karossen skal være forsvarligt monteret til chassiset.
    Hul i karrossen er kun tilladt som på originalen med undtagelse af hul
    for antenne. Det er også tilladt at fjerne sideruder og bagruder, så man
    kan komme til både stop kontakt og trækstart.
    Materiale til karrosserimontering, må ikke stikke mere end 10mm ud fra
    karrosseriet.
    Karrosseri model skal noteres ved teknisk kontrol og må ikke byttes
    under løbet.
    Ved skade på karrosseriet, som ikke kan repareres, kan løbsledelsen
    godkende at bytte til nyt karrosseri, af samme model som man startede
    konkurrencen med.
    Toning af ruder er ikke tilladt.
    Det er tilladt at hæve karrosseristag. Dog max 5 mm.

    79.1031 Differentialet.
    Fedt i differentialet skal være almindeligt konsistensfedt/kuglelejefedt
    med smørende virkning.
    Fedt med spærrende virkning kan ikke godkendes.
    Kontrollen gøres ved, at spærre drivlinien når differentialet er koldt, det
    ene hjul drejes, hvorefter det andet hjul frit skal løbe modsatte vej, uden
    nogen særlig modstand.
    Alu. differentiale er tilladt af samme type som standard differentiale.
    Det vil sige ingen spær eller justerbart differentiale og skal have samme
    virkning som plast differentialet.
    Last edited by Frank L Clementz; 17 March 2010, 20:50.
    Frank Lyder Clementz Kodal RC
    HARM SX-3, og masse annet...
    www.tktrading.no
    www.radiostyrt.no

  • #2
    Og "må" betyr vel "kan" her til lands
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #3
      Jepp det gjør det.
      Frank Lyder Clementz Kodal RC
      HARM SX-3, og masse annet...
      www.tktrading.no
      www.radiostyrt.no

      Comment


      • #4
        Høres lurt ut med samkjørte regler da, men det betyr jo ikke at alle her hjemme syntes det samme hehe
        Have no Fear FAT man is here
        (57modell)

        Comment


        • #5
          jeg er med!!! bare enten lånekassa eller noen andre sponser bil! =) skal by på meg selv assa!
          Morten Randen 1984 modell.
          www.lanekassen.no

          Comment


          • #6
            Hva er kostnaden på slike biler da? Radioutstyr, servo osv. er vel fritt selv om jeg ser det står RTR?

            Fabiz
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

            Comment


            • #7
              Havner på i underkant av 10.000,- .. Så det er ikke så ille.
              Men det går an å få til en avtale med forhandlere.. Utkjøp av X antall biler gir Y rabatt = samle sammen 5-10 stk. og kjøp!
              Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
              - NiceShot.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Frank L Clementz View Post
                Jepp det gjør det.
                Hva er det med Dansker og toning av vinduer?... Hvem gidder å passe på en sånn fille detalj.. går bilen raskere med tonede ruter? Nei.. Blir bilen inspisert med karrosseriet på?Nei... Jeg ser ikke poenget..

                Ellers er dette en god ide..


                Trond M K

                PS! Frank du stiller vell i denne klassen med Harm?
                Trond K

                RS5 Formel 1, -04 FG Sportsline

                Comment


                • #9
                  GT

                  Vel, ikke for å være pessimist. Men debatt er det vel litt sent for. Skal vi ha igang dette er det bare a 6-7stk sier de er med for så å rulle ut klubbløp planen. Synes absolutt det er rom for dette, GT bilene er vel så artige å kjøre og kan like gjerne kjøre fra competition bilene med rett sjåfør.

                  ikke koster der stort, så kall det heller opprop istedet for debat

                  Truck gutta kan lett bygge om trekkvognenen til GT biler også.

                  Skal vi ikke få en sponsor på banen med en hyggelig pris?
                  Petter Lassen
                  www.rc-land.no

                  Comment


                  • #10
                    Da har Svenskene vedtatt regelverket som vi ble enige om i Brussel, det har selvfølgelig en litt annen tekst en dat Danske.
                    Den Svenske utgaven finner du HER. Etter å ha skumet over de Svenske reglene så er den eneste forskjellen jeg ser att
                    de har litt mere og utfyllende tekst om vinge.

                    Er det noe stemning for dekkbegrensing her i Norge?? Som jeg ser det så blir jo dekk desidert den største utgiften
                    i denne klassen, kunne vi hatt både enhetsdekk og mengde begrensning så tror jeg det blir billigst for alle.
                    Frank Lyder Clementz Kodal RC
                    HARM SX-3, og masse annet...
                    www.tktrading.no
                    www.radiostyrt.no

                    Comment


                    • #11
                      Å vi truck gutta gir oss ikke så lett.....

                      Comment


                      • #12
                        Nei. Dere er noen hardhauser! .. Alle tre
                        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                        - NiceShot.no

                        Comment


                        • #13
                          Dette syntes jeg høres ut som noe en kan begynne med ja

                          Fornuftige priser på bilene
                          Fornuftige priser på deler
                          Alle stiller på samme premisser, (untak av kjøreferdigheter)


                          Må jo være en forhandler her i norge som kan f.eks legge opp "pakker" som de f.eks har i DK.

                          Comment


                          • #14
                            Jon, du må skaffe deg bil snart nå og bli med å kjøre,ikke bare skravle her,,gliser...

                            Comment


                            • #15
                              Synes det var snakk om 10k her jeg, den Porscha fra FG-Hobby kostet jo under 6. Er det sååå mye dyrere her hjemme?

                              Fabiz
                              Smallsize Hobbyland A/S
                              Team Losi : Spektrum

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 3
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X