Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det jeg som ikke kan kjøre 2WD eller er det bare dekkene.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er det jeg som ikke kan kjøre 2WD eller er det bare dekkene.

    Jeg har denne MCDen som er gjort om til en Viper, og den ligger mye bedre på veien enn det min HARM SX3 gjør. HARMen spinner lett rundt, selv på tørr asfalt. Alle sier jo (slik jeg har forstått det) at ekte 2wd onroad kan kjøre mye fortere på veien grunnet bedre dekk. Men disse dekkene er brukt bare én gang før. MCDen kan jeg jo trampe til med, selv på fuktig asfalt. Skjønner ingenting?????

  • #2
    En kombinasjon av 2wd vs 4wd, feil dekk/oppsett på 2wd'en og sikkert litt annet....
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      er vel en kjenns gjerning att om du har to like spreke(eller nesten like spreke) biler og en har 4x4 og den andre bare 2wd så vil jo den med 4x4 sitte bedre osv ved bånn gass og slike greier, enn en 2wd.

      om dekka du har kjørt på har rekki og blitt varme evt om dekka er gamle og harde så vil jo en med 2wd slite iforhold til en 4wd sak.
      Sverre Finnerud '83 modell
      FF4 Shafty Crawler med masse snadder
      frekvens 2.4ghz

      Comment


      • #4
        For å kjøre nå må du ha de mykeste dekkene. Husk at dekkene er konstruert for å gi maks grip rundt 80-90 grader. Hvis du kjenner på dekkene så tipper jeg de er ganske kalde etter du har kjørt.

        Dekk som kan brukes når det er 10 grader ute er regndekk (GRP XX soft) , PMT 05 eller 10, GRP A eller C.

        Banedekket er også kritisk. På Spydebergbanen ligger det antakelig mye støv fra offroadbanen og snart også masse pollen. (sjekk om bilene blir støvete inni). Dette støvet vil sette seg i dekket og gi en tørr og glatt overflate. Helt til banen er feiet eller du har kjørt så mye at du har trukket opp alt støvet vil det være dårlig feste. Det vil hjelpe med dekkvarmere (dette bør du kjøpe). Alternativt kan du bruke en elektrisk kjøleboks til å varme de opp.

        Når det gjelder innstillinger på bilen når det er dårlig grep gjelder: myke dempere, lite stabstag (eller ikke noe), diff justeres til det løseste(minst mulig sperre), clutch justeres til å ta så lavt som mulig, ellers bilen mest mulig neutral (lite toe out framme/toe in bak) og lite camber. Viktig også at du har lik toein bak og at du har lik drop på hver aksling (avtand hjulaksel til bordplate med chassis presset ned). Anbefaler deg å begynne med 50mm foran og 45mm bak men dette er bilavhengig. Sjekk også at når du løfter bilen opp fra bordet med løftepunkt midt på chassiet så skal hjulene på samme aksel lette fra bordet samtidig.Gjør de ikke det skyldes det feil drop, feil justert stadstag eller tweak i chassiet (skeiv bunnplate).

        ellers gjelder selvsagt den gyllene regelen "følsom gassfinger".

        lykke til!
        Petter Lassen
        www.rc-land.no

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X