Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler 1:10 Short Course

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Må si meg litt enig i det Roger L sier om rekrutering her, og en ting som kansje burde vært med er at rekruterings klasse er 2wd.
    NC klassen er 4wd og det er faktisk sånn at det er mye mer vedlikehold på en 4wd enn 2wd.
    Så en 2wd klasse med 13,5T/17,5T motor og blinkekode på reg burde være mere egnet som rekrutering etter min mening
    MP9, OS, RADIOPOST, AKAK-paint Minicar RC Team TeamTerribles

    Comment


    • #17
      Originally posted by sirkandal View Post
      Må si meg litt enig i det Roger L sier om rekrutering her, og en ting som kansje burde vært med er at rekruterings klasse er 2wd.
      NC klassen er 4wd og det er faktisk sånn at det er mye mer vedlikehold på en 4wd enn 2wd.
      Så en 2wd klasse med 13,5T/17,5T motor og blinkekode på reg burde være mere egnet som rekrutering etter min mening
      Jeg synes at det skal være en klasse som er åpen for både 2 og 4WD.
      (dette fordi 4WD er mer lettkjørt og for å få med de som allerede har en 4WD)
      Når det gjelde motor, bør man få bruke den motoren som sitter i en del av RTR settene.
      Andre motorer som skal kunne brukes, bør ha ca samme ytelse som de beste "RTR motorene".
      Når det gjelder batterier, bør man begrense det til max 2c lipo eller 8,4V NiMh.
      Siden det er stooor forskjell i fart og dermed holdbarhet....
      Husk at det er nybegynnere som skal kunne håndtere disse bilene.
      Med 3c lipo og litt dreving har enkelte av disse en toppfart på 80-90 km/t
      (men er knapt kjørbare over 40 km/t...)
      Viktig at disse bilene er holdbare og "håndterbare" uten å koste på alt for mye i optionsdeler !

      (begrenset hvor mange ganger poden kan komme til pappa for nye deler før det er stopp... )

      Har selv kjøpt en Traxxas SC VKL (rimeligste utgave) for å teste om dette er noe vi kan ha som utlånsbiler på banen, og må si at jeg er imponert over holdbarhet og "brukervennlighet".
      For å teste holdbarheten, lot jeg en pjokk på 3 år prøve....
      Han synes det var morsommere å gi gass enn å styre........men bilen er like hel!!
      Med litt "strukurert" kjøring tror jeg disse bilene kan holde lenge !! (men ikke i 90km/t )
      Last edited by Roger L; 4 July 2012, 20:45.
      Roger Larsen 67.... Valdres
      Meritter: Svømmeknappen i 1977

      Comment


      • #18
        Kan jo bare glemme sc som rekruterings klasse med lisens hvertfall.
        Litt synn da denne klassen har stort potensiale.

        Dc

        Comment


        • #19
          Synes at man bør tenke seg litt om hva klassen er ment for, SC er den størst voksende klassen i verden, og skal man begrense ting i Norge bare for at det skal være en rekruteringsklasse blir jo helt feil.

          De som kjøper biler kjøper gjerne biler som er renspikkede konkuransebiler, ergo ikke noe nybegynner bil! og skal man rekutere, ja hvem sikter mann på de som har utstyret i orden og det råeste, eller de som har RTR sett eller nybegynner sett! jo det er de som kjører i gata/på grustak/fotballbaner, og har ymse utstyr ect ect, I SørCupen har det eller hadde de noe som het KAOS klasse..... en klasse med... kom med det du har og kjør med det!! snakk om genial klasse for rekrutering, man får alle som har noe av rc på en bane og la dem kjøre som rekrutering /suport klasse, og ikke noe renspikket racingklasse slik vi ser i dag i OR og touring.

          En KAOS klasse med monstertrucks/buggy/SC/trucks ect ect uten ett lass av regler, ikke noe lisens siden dette er jo SUPORT og ikke noe seriøst eller offisel klasse i noe slag......

          Rett å slett kom med det du har og kjør med det du har....... vips ikke noe problem!!!!!

          Og dette med godkjente batterier!!! det sier seg selv..... sikkerhet framfor kr er jo ett must, regner med at folk har sett stikkflammer i fra ett lipo batteri som brenner eller sett hvordan det ser ut på ett bord som en pakke har blåst i luften!!




          Sure oppgulp fra en ferieturist

          Comment


          • #20
            Må si meg enig med TOP-Driver. Hele poenget med rekruttering må vel være å spre hobbyen og det gjør man bare ved å holde ting enkelt, morsomt og sosialt slik at de blir motivert til å fortsette og heller sile folk gjennom mer regelverk og mer avanserte klasser og løp når basillen har tatt dem.

            Det er en stor barriere for mange og gå ut å kjøpe spesifike dekk, motoroppsett etc, utenom det som evt. fulgte med RTR bilen deres, bare for å kunne prøve seg litt og den muligheten burde være en stor del av hele rekrutteringskonseptet. Hvis det bare hadde vært å møte opp med det man har, så er mye av jobben allerede gjort med å rekruttere folk til hobbyen og øke interessen dramatisk - må være et utall av folk som er lei av å kjøre alene, meg noenlunde inkludert.

            Det er hvertfall det jeg legger i ordet rekruttere. Alternativet hadde vært å ha 5-10 godkjente biler som folk kunne lånt, da er det også bare å møte opp for dem som er nyskjerrige men usikre på om det er noe for dem.

            Kan være jeg misforsto hele tråden, men følte for å si dette da jeg er interessert i å få mest mulig folk med inn i RC verden.

            Comment


            • #21
              Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal lages problemer hver gang man prøver å oppnå noe i RC-Norge. Det som fins av SC biler i dag er godkjent for å sette rett ned på banen og kjøre denne klassen med. Reglene er der for å forhindre modifikasjoner av bilene som gjør dem urettferdige mot de andre. Slike modifikasjoner er det IKKE nybegynnere som primært driver med. I tillegg er det batteriregler for sikkerhet.

              Med andre ord - for nybegynneren: Har du en standard SC bil med standard SC dekk kan du komme å kjøre løp med det du har. Har du ikke godkjente batterier vedder jeg på at du får låne av noen i din lokale klubb.
              [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
              -----------------------------------------------------

              Comment


              • #22
                Originally posted by >Jonas< View Post
                For mange ble det "superseriøst" i det øyeblikket man innførte lisenskrav og regler der man må bruke godkjente 2S batterier, og har spesifikke mål etc å følge.
                Originally posted by thaking View Post
                hva er poenget i at det skal være useriøst, og hva legges i ordet useriøst?
                Dessuten så er kravene til batterier der pga sikkerhetsmessige årsaker!
                Dette er vel grunnen til at man ikke skal bruke lipo pakker som ikke er godkjente, ala kinapakker til 20$..... er jo en grunn til at det er såpass billige....... sjekk linken og se på bildene!!!!

                Comment


                • #23
                  Ja det viktikste er vell å gjøre det så dyrt å vanskelig som mulig

                  Er det noen support klasse nå lengre da?
                  Eller må en stakkar som har lyst til å bli med å prøve løp nøtt til å betale 500kr i fun lisens og påmelding?

                  Dc

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by spiro View Post
                    Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det skal lages problemer hver gang man prøver å oppnå noe i RC-Norge. Det som fins av SC biler i dag er godkjent for å sette rett ned på banen og kjøre denne klassen med. Reglene er der for å forhindre modifikasjoner av bilene som gjør dem urettferdige mot de andre. Slike modifikasjoner er det IKKE nybegynnere som primært driver med. I tillegg er det batteriregler for sikkerhet.

                    Med andre ord - for nybegynneren: Har du en standard SC bil med standard SC dekk kan du komme å kjøre løp med det du har. Har du ikke godkjente batterier vedder jeg på at du får låne av noen i din lokale klubb.
                    Tilbake til trådens første post. Er dette regler som er enkle å forstå for en nybegynner? Man må altså ha en bil som er brukbar i rallycross, rally og ørkenrace (het ikke klassen short course???). Man må passe på at dekkbredde maksimal er mindre enn dekkbredde montert. Dish stil wheels er strengt forbudt (ja, jeg vet hva diskfelger er, men det er det vel ikke sikkert at en nybegynner gjør?). Skallet dekk (????) er forbudt, men man må ha full fender lastebil kroppen. De fleste regulatorer for børsteløse motorer har punch/torque kontroll, men i følge reglene er kraft/antispinn kontroll ikke tillatt, selv om man her egentlig mener noe helt annet. Ikke er det nevnt at det må være 2S LiPo heller, selv om det står et annet sted i regelverket at det er kun godkjente batterier som skal brukes, men ikke antall celler.

                    Så, hvis du hadde servert dette regelverket i fanget på en grustakbasher eller en annen fersking som var en potensiell løpsdeltaker, tror du han hadde fått veldig lyst til å delta på løp da? Fremfor at det hadde stått at bilen skal være av typen short course, ha mål og vekt på maks ditt og datt, samt godkjente 2S batterier osv.? Dette var det tråden egentlig dreide seg om...


                    Originally posted by TOP-Driver View Post
                    Dette er vel grunnen til at man ikke skal bruke lipo pakker som ikke er godkjente, ala kinapakker til 20$..... er jo en grunn til at det er såpass billige....... sjekk linken og se på bildene!!!!

                    http://www.modellflynytt.no/thread31489.html#post312797
                    Et par ting. Det finnes godkjente 3S og 4S batterier også. Har man to identiske biler, med identisk toppfart og motoroppsett, vil man med 3S (eller 4S) få mye lengre kjøretid, samt mindre varmeutvikling.

                    En annen ting. Batteripakka fra Thunder Power som omtales på Modellflynytt er vel strengt tatt ingen billigpakke? Nå er vel heller ikke akkurat Thunder Power kjent som "kinapakker til 20$" heller. Av de pakkene jeg har som sett har blåst seg opp/tatt fyr, så har flertallet faktisk vært godkjente batterier. Og brukerfeil er ofte en gjenganger... Angående tråden du linker til, så dras det også frem at det kan være laderen som har skylda.

                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Hvis du har en Schulze Next 7.36-12 fra rundt 2008 eller tidligere og du ikke har oppgradert denne så er det en relativ stor sannsynlighet at årsaken ligger i denne feilen i laderen.

                    Dette er en feil som ikke trenger å dukke opp under hver lading men når alle de riktige forholdene er til stede så slår den til noe jeg dessverre har opplevd ref. innlegg #6
                    Om det skulle være batteriet som er årsaken, og det er en produksjonsfeil, så kan den like gjerne komme på et batteri med klistrelapp som et uten... Uansett bør man ikke forlate rommet hvor man lader batteriene i lang tid. Men nå begynner vel denne tråden å skli bra ut...
                    Last edited by >Jonas<; 6 July 2012, 13:48.
                    Team RC Companiet - Minicupen.no
                    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Roger L View Post
                      3. Kun åpen for førere opp til 13 år.
                      (skjønner at det er noen 14-15 og 40 åringer som synes det er urettferdig, men da må man kjøre i en NC klasse)
                      Skjønner hvor du vil. Men jeg syntes ikke att en rekruttklasse burde være aldersbestemt. Er jo en klasse for de som ikke kan så mye og ikke har kjørt mye på bane. På de løpa vi i GTL har arrangert for firmaer/utdrikkingslag så vil jeg si att 99% av de hadde blitt slått av de under 13 vi har i klubben. Kan heller la folk over 13 kjøre ett år som rekrutt før de går over til NC/NM. Så de har en sjangs til å lære seg hvordan oppsett og alt fungerer.

                      Kan egentlig sammenligne med NM som vi arrangerte i år der jeg kjørte 12`er. Bare kjørt såvidt på innebanen vi har også blir jeg slengt sammen med folk som har kjørt i mange mange år. Jeg fulgte mer på hva som kom bak meg enn hva som var foran meg. Jeg har kjørt endel så veit hvordan jeg skal flytte meg for å slippe forbi noen. Men hva skjer om du har en på 14 og en på 55 som ikke har snøring på noe som helst blir plassert i en A finale pga lite oppmøte? Er greit å få de i ett eget heat da?
                      John Henning Østbye
                      Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by >Jonas< View Post


                        Et par ting. Det finnes godkjente 3S og 4S batterier også. Har man to identiske biler, med identisk toppfart og motoroppsett, vil man med 3S (eller 4S) få mye lengre kjøretid, samt mindre varmeutvikling.

                        En annen ting. Batteripakka fra Thunder Power som omtales på Modellflynytt er vel strengt tatt ingen billigpakke? Nå er vel heller ikke akkurat Thunder Power kjent som "kinapakker til 20$" heller. Av de pakkene jeg har som sett har blåst seg opp/tatt fyr, så har flertallet faktisk vært godkjente batterier. Og brukerfeil er ofte en gjenganger... Angående tråden du linker til, så dras det også frem at det kan være laderen som har skylda.



                        Om det skulle være batteriet som er årsaken, og det er en produksjonsfeil, så kan den like gjerne komme på et batteri med klistrelapp som et uten... Uansett bør man ikke forlate rommet hvor man lader batteriene i lang tid. Men nå begynner vel denne tråden å skli bra ut...
                        Bilde var ett eksempel, men tror du virkelig at de pakkene som er laget billig i Kina som koster 4,25$ for 5000mha 50C i fra fabrikk i krympestrømpe er sikkre? Ja jøss tro virkelig om igjen, se bare på regulatorer og biler i fra Kina ect hvor lenge de holder/tåler, er vel også en ting at det meste som kommer i fra Kina blir hold igjen i Tollen enten pga ulovlig kopi eller at det rett å slett er farlig men det er vel ikke så nøye vel

                        Hvis du mener at sikkerhet ikke er noe man skal bry seg om og ta hensyn til, javel opptil deg men bruk 2 sek og tenk på at det kan stå andre ved siden av deg når slike ting skjer........ og det er vel kjedelig hvis det er din eller noen annen sin unge!!!

                        Jeg er ening at regler skal være enkle og lette å forstå, men litt spark i siden til NMF her siden de selv har det så tungrodd og ikke helt har rett folk i rett posisjoner...

                        Og den TP pakka er en pakke som IKKE er hardcase... noe jeg ikke ville ha brukt unde noen omstendigheter.... eller for den saks skyld SMC, men TP er den nest støreste levrandøren av RC lipo batterier... etter Trinity/epic/RevTech....
                        Last edited by TOP-Driver; 6 July 2012, 18:35.

                        Comment


                        • #27
                          Er vel ingen rekrutter i skisporet vel? Northug vinner jo uansett, så da er det ingen som gidder å å gå på ski lengre.

                          Jøss for en gjeng tullinger

                          Er det en supportklasse, så er det "KLASSEN" som er support, ikke deltakerne. Regler må man ha i NC, men de er jo ikke til å skjønne for en fersking som det blir påpekt her.
                          Norge er jo så lite at NC løp er som klubbløp å regne for mange. Dette fordi klubbene gjør en elendig jobb ang rekruttering. Noen få unntak heldigvis. Borg f.eks.

                          Skal forklare litt enkelt her hvordan en klubb kan rekruttere. TILLATT alt av kjøretøy på klubbløp. Ingen regler ang utstyr. Vi har offroadløp og der kan alle delta uansett størrelse. De fleste kjører 1:8 buggy, men vi har hatt 1:10 buggy 2wd, 4wd, HPI Savage, Traxas Revo osv på våres løp. Alle kjører mot alle.
                          Da setter man ganske enkelt opp heat og prøver å få de med like biler uansett nivå i samme heat. De som kjører fort VET det er klubbløp og ikke NM finale, de som kjører i hytt å pine synes det er moro å kjøre sammen med gode sjaffiser. Underholdning og det sosiale står i fokus. Etter kval så er det 30 min A, B, C, D ....finaler osv....Da er det noe helt annet siden de beste kjører med de beste osv. Racing med en gang uten at det blir konflikt prestasjonsmessig.
                          Våres klubbløp samler rundt 30-35 deltakere. Faktisk fler enn NC runden i Kodal forrige mnd. Og flere enn RB cup på Østlandet. Sørcup hadde vel noe sånn som nærmere 80 deltakere i vinter på ett inneløp. Kaos er tingen.

                          At etablerte sjåfører også kjøper seg en SC for å få mer kjøretid på løp er vel forsåvidt greit. En nybegynner kommer vel ikke på banen for første gang med innstillingen om å vinne? Da har man feil innstilling
                          TEAM ELEFUN

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by >Jonas< View Post
                            Tilbake til trådens første post. Er dette regler som er enkle å forstå for en nybegynner? Man må altså ha en bil som er brukbar i rallycross, rally og ørkenrace (het ikke klassen short course???). Man må passe på at dekkbredde maksimal er mindre enn dekkbredde montert. Dish stil wheels er strengt forbudt (ja, jeg vet hva diskfelger er, men det er det vel ikke sikkert at en nybegynner gjør?). Skallet dekk (????) er forbudt, men man må ha full fender lastebil kroppen. De fleste regulatorer for børsteløse motorer har punch/torque kontroll, men i følge reglene er kraft/antispinn kontroll ikke tillatt, selv om man her egentlig mener noe helt annet. Ikke er det nevnt at det må være 2S LiPo heller, selv om det står et annet sted i regelverket at det er kun godkjente batterier som skal brukes, men ikke antall celler.

                            Så, hvis du hadde servert dette regelverket i fanget på en grustakbasher eller en annen fersking som var en potensiell løpsdeltaker, tror du han hadde fått veldig lyst til å delta på løp da? Fremfor at det hadde stått at bilen skal være av typen short course, ha mål og vekt på maks ditt og datt, samt godkjente 2S batterier osv.? Dette var det tråden egentlig dreide seg om...




                            Et par ting. Det finnes godkjente 3S og 4S batterier også. Har man to identiske biler, med identisk toppfart og motoroppsett, vil man med 3S (eller 4S) få mye lengre kjøretid, samt mindre varmeutvikling.

                            En annen ting. Batteripakka fra Thunder Power som omtales på Modellflynytt er vel strengt tatt ingen billigpakke? Nå er vel heller ikke akkurat Thunder Power kjent som "kinapakker til 20$" heller. Av de pakkene jeg har som sett har blåst seg opp/tatt fyr, så har flertallet faktisk vært godkjente batterier. Og brukerfeil er ofte en gjenganger... Angående tråden du linker til, så dras det også frem at det kan være laderen som har skylda.



                            Om det skulle være batteriet som er årsaken, og det er en produksjonsfeil, så kan den like gjerne komme på et batteri med klistrelapp som et uten... Uansett bør man ikke forlate rommet hvor man lader batteriene i lang tid. Men nå begynner vel denne tråden å skli bra ut...
                            bare for å komme med e t lite innspill, de reglene du sikter til er oppdatert for en god stund siden, de heter appendix a, og ligger på forbundssidene, jeg legger det og ved her slik at du ser at det ikke er så kompliserte greier


                            3 1:10 SHORT COURSE & TRUCK
                            3.1 Generelle krav (MERK! Denne klassens regler er adoptert ifra R.O.A.R, og vil bli erstattet med EFRA`s regler når dem foreligger
                            Det er tillatt og bruke 2WD og 4WD i samme klasse
                            Short Course
                            Vekt Minimum 2098 gr
                            Lengde : Minimum 511mm Maksimal 568mm
                            Bredde : Minimum 273mm Maksimal 296mm
                            Høyde : Minimum 199mm
                            Dekkbredde Maksimal 41.9mm
                            Dekk Diameter Minimum 99mm
                            Dekk er ikke tillatt skjært (seipet), dekk skal være av Short Course type, og med samme dekktype foran og bak
                            Karosseri spesifikasjoner
                            Kroppen må fullstendig dekke dekkene sett ovenfra.
                            Ingen ekstra eller integrerte spoilere / vinger tillatt.
                            -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
                            -Leder www.I
                            HRC.no
                            ]

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by TOP-Driver View Post
                              Bilde var ett eksempel, men tror du virkelig at de pakkene som er laget billig i Kina som koster 4,25$ for 5000mha 50C i fra fabrikk i krympestrømpe er sikkre? Ja jøss tro virkelig om igjen, se bare på regulatorer og biler i fra Kina ect hvor lenge de holder/tåler, er vel også en ting at det meste som kommer i fra Kina blir hold igjen i Tollen enten pga ulovlig kopi eller at det rett å slett er farlig men det er vel ikke så nøye vel

                              Hvis du mener at sikkerhet ikke er noe man skal bry seg om og ta hensyn til, javel opptil deg men bruk 2 sek og tenk på at det kan stå andre ved siden av deg når slike ting skjer........ og det er vel kjedelig hvis det er din eller noen annen sin unge!!!

                              Jeg er ening at regler skal være enkle og lette å forstå, men litt spark i siden til NMF her siden de selv har det så tungrodd og ikke helt har rett folk i rett posisjoner...

                              Og den TP pakka er en pakke som IKKE er hardcase... noe jeg ikke ville ha brukt unde noen omstendigheter.... eller for den saks skyld SMC, men TP er den nest støreste levrandøren av RC lipo batterier... etter Trinity/epic/RevTech....
                              Finnes det batterier som IKKE er lagd i Kina? Trinity er vel de beste pakkene fra IP...
                              AE RC8 - RC10B4.1 - 12R5.1 inline

                              Comment


                              • #30
                                Virker som enkelte ønsker å gjøre dette mer vanskelig enn det faktisk er... Hvis de reglene som ble lagt ut over her er for kompliserte, så ville jeg nok fortsatt å kjørt i sandtaket og glemt tanken på løp ..

                                Det må da gå ann å bruke huet littegrann før man skal delta i ett løp, ikke bare svartmale alt fordi man ikke har ett godkjent batteri Osv. Er lov å tilpasse seg litt også, ikke forvente at alt skal tilpasse seg den enkelte.
                                Øyvind Rasch-Olsen http://tnrc.ipublish.no/
                                Team Durango DEX410R/DEX210/DESC410 / Vampire Racing
                                Mugen Seiki MBX-7 / RB / Beta / Savöx http://www.mustit.no

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 3
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X