Du skal ikke se bort ifra at 350.- er inkl. enhetsdekk??
ta
Er kun Rb cupèn til mustit som er med enhetsdekk,, og da koster startavgiften, 500 mener jeg, inkl ei runde dekk,, ellers er det 300.- i startavgift,, uten at du får no dekk..
Hvorfor blir det ikke rettet på da hvis det er feil?
Så lenge det står på NMF sine sider så er det de prisene vi (GTL) går utifra.
Som sagt i et tidligere innlegg og forumtråd, så er feil sum skrevet inn inn de generelle reglene, skal sende en påminnelse til advokaten og sekretæren i forbundet slik at dette blir rettet til 300 kr som ble bestemt på seksjonstyremøte og msk.
det er som sagt bestemt àt maks beløp skal være 300 kr pr klasse i nc og nm runder og 350 for nm, men det er ingen som kommer til å refse dere fordi at dere har tatt 350 kr,- men denne kommer til å bli rettet asap og da må løp ifra den dato rettelse er gjort ta maks 300 kr pr klasse
-Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
-Leder www.IHRC.no
]
Seriøst så er vel startkontigenten en brøkdel av hva man legger igjen i div hobbybutikker..... klubber trenger penger til baneanlegg/premier/ ect ect.... så hvis det er så ille.... legg igjen litt mindre på ting og tang og støtt klubben med å komme deg på løp...... ingen klubb, ingen steder å kjøre på bane..... simple ass that......
bare ett spm skal ikke NMF godkjenne innbydelser før de sendes ut? eller tar jeg feil der????
Seriøst så er vel startkontigenten en brøkdel av hva man legger igjen i div hobbybutikker..... klubber trenger penger til baneanlegg/premier/ ect ect.... så hvis det er så ille.... legg igjen litt mindre på ting og tang og støtt klubben med å komme deg på løp...... ingen klubb, ingen steder å kjøre på bane..... simple ass that......
bare ett spm skal ikke NMF godkjenne innbydelser før de sendes ut? eller tar jeg feil der????
forbundet skal godkjenne tilleggsregler som arrangør skal ha for løpet,innbydelser er opp til arrangør å legge eller sende ut
-Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
-Leder www.IHRC.no
]
Seriøst så er vel startkontigenten en brøkdel av hva man legger igjen i div hobbybutikker..... klubber trenger penger til baneanlegg/premier/ ect ect.... så hvis det er så ille.... legg igjen litt mindre på ting og tang og støtt klubben med å komme deg på løp...... ingen klubb, ingen steder å kjøre på bane..... simple ass that......
Jo forsåvidt enig i den argumentasjonen. På den annen side hadde terskelen for å melde seg på vært lavere hvis prisen for et løp var f.eks en hundrings. Jeg har ikke noe problem med å forstå at klubbene vil dra inn mest mulig penger på et stevne og at dette også vil gangne meg iform av bedre baner etc, men som en nybegynner som ser på rc som et billig alternativ til annen motorsport(ihvertfall foreløpig ), ble jeg bare litt overrasket over prisene. For en som kjører 2 klasser i 1\10 buggy og kjører hele ncupen koster det mellom 4-5 tusen kr. Dette ville vært en vesentlig del av mitt budsjett ihvertfall, og derfor helt utelukket. Jeg holder meg til en klasse og enkelte løp foreløpig.
Btw: Kjørte på Gjøvik i går. Kongebane! Masse kred til gutta der oppe som har fått til et rått annlegg!#
Jo forsåvidt enig i den argumentasjonen. På den annen side hadde terskelen for å melde seg på vært lavere hvis prisen for et løp var f.eks en hundrings. Jeg har ikke noe problem med å forstå at klubbene vil dra inn mest mulig penger på et stevne og at dette også vil gangne meg iform av bedre baner etc, men som en nybegynner som ser på rc som et billig alternativ til annen motorsport(ihvertfall foreløpig ), ble jeg bare litt overrasket over prisene. For en som kjører 2 klasser i 1\10 buggy og kjører hele ncupen koster det mellom 4-5 tusen kr. Dette ville vært en vesentlig del av mitt budsjett ihvertfall, og derfor helt utelukket. Jeg holder meg til en klasse og enkelte løp foreløpig.
Btw: Kjørte på Gjøvik i går. Kongebane! Masse kred til gutta der oppe som har fått til et rått annlegg!#
Det blir litt sånn 2 egget sverd dette..... ja klubben kunne kanskje gått ned på "pris2 ved kjøring av 2 klasser.... 300 for 1 klasse og 500 for 2 ..... Men husk i all racing koster det, er man gnien så spill ludo for eks.....
Alternativet er at man ikke har klubber som har baner som har bra std.... og kjører på potetåkere..... man da "klager" man også.... Eneste muligheten for at ting er bra nok er å støtte oppom klubb på løp og kjøre løpene..... tross alt uten positiv økonomi har DU ikke noe sted å kjøre...... ( bortsett i fra bashing i grustak) men det er vel ikke noe gøy med utstyr til 10,000 lapper......
Sier ikke at det er dyrt for å klage og kritisere. Det
er bare noen betrakninger fra en som er på vei inn i miljøet.
Og min antagelse er at flere sånne som meg( som har hatt rc
som en lekehobby) og som teller på fingrene om de skal
ta skrittet og melde seg på løp, hadde blitt med hvis det var billigere.
Tror alle førere (de som driver klubb, vet dette....) må tenke på at de fleste baneanleggene koster mange hundre tusen... og koster fra 20 000,- og oppover i årlige utgifter til drift og vedlikehold.
Når det gjelder asfaltbaner, er det ikke tatt høyde for ny asfalt ca hvert 6. år.
Tar man med dette blir det ytterlige ca 40 000,- pr. år.
I Norge er er utebanene i bruk ca 6mnd. av året, slik at man burde ha et overskudd på 10 000,- hver mnd i sommerhalvåret.
Selv om vi i Valdres Modellbilklubb har rimelig medlemskontigent (150,- / 300,- ) som gir rett til fri bruk av baneanlegg, er det mange som synes dette er for dyrt....
Vi har også 50,- pr. dag i treningsavgift som et tilbud til de som ikke er medlemmer, men selv dette har folk problemer med å betale.
Dette synes jeg personlig er respektløst ovenfor de frivillige rundt i norge som bruker hundrevis av dugnadstimer for å holde anleggene i drift.
En junior kan altså betale 150,- og fritt benytte baneanlegget ute hele sommeren og innebanen på vinteren.
Høyner vi buskjettet med 5-600,- kan han også delta på et par klubbløp og et NC-løp.....
Man kan selvsagt bruke myyyye mer (dette vet jeg...) men det kan helt klart være en rimelig hobby.
De fleste bruker mer enn dette, men der er tross alt noe man velger selv.
Når det gjelder startkontigent ved løp, er det viktig å tenke på et par ting.
Som regel er det ca 150,- for klubbløp og 250,- - 350,- for NC og NM.
(når det gjelder NC & NM starter utgiftene ved klubbkontigenten til NMF om er 5 000,- pr. år.)
For det første er det 3-4 mann som jobber for at du skal få kjørt løp denne dagen og i noen tilfeller hele helgen.
På løpene som går i store haller om vinteren, er det som regel store utgifter til leie i tillegg til premier,startnummer,tape,teppe ++
Slike løp har ofte utgifter på 15 - 20 000,- så vi er avhengige av at førere ikke bare betaler startkontigenten, men også hiver innpå alt kiosken har å by på.... Alt klubbene tjener går tross alt til å forbedre / vedlikeholde tilbudet til medlemmer.
Derfor er det viktig å stille opp for sin lokale klubb med dugnadsinnsats når man har mulighet i tillegg til å betale medlemskontigenten & startkontigenten som tross alt er ganske rimelig.....
Skal ikke kaste meg på diskusjonen om hva som er billig og dyrt ved RC-sporten, men det jeg vet er at GTL RC-Klubb har kostet på anlegget sitt 250 - 300.000,- kroner det siste året + eks antall dugnadstimer for å få det i den stand det fremstår i dag. I NC-runden 11. - 13. mai regner enn med ca 30 deltakere som hver betaler 350,- kroner, dvs. 10.500,- kroner i startkontingent. Når vi får trukket fra utgifter til premier, markedsføring +++, så skal det arrangeres mange NC-runder før dette blir et lønnsomt prosjekt. I stedet må vi se hva vi får igjen - et flott anlegg som er "skånsomt" mot bilene, bra fasiliteter som appellerer til RC-folket og sporer til nyrekruttering, og et flott RC-miljø som gjør at det er trivelig å møtets for å ha det litt gøy sammen.
Nå i disse dager så er NMF klubbkontigenten på vei inn til klubbene, den har blitt for Borg MRK sin del på 9200kr for et år. Og da kun med 11 betalende medlemmer pr dags dato, så skjønner nok de fleste at det må kr inn ved løpspåmelding.
Christer Antonsen, Borg MRK
1:5 RS 5, 1:10 El Xray T3 2012, Ae B44.1
1:8 Buggy Hyper 9, 1:8 Truggy Hyper ST Pro
Comment