Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:10 Track IC 200mm - Klassens fremtid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har faktiskt en motor i OR, men så er ikke jeg i toppen heller da hehe
    Dekk i OR??, vet ikke hva som funker der, bruker bare noe dekk de hadde i butikken, samme med innlegg, de som fulgte med.
    Det som er greit i OR er at folk kan komme med gjerne RTR biler, å ha det moro, og det er faktisk noen av de som greier å henge med, det er sikkert derfor den klassen er blitt så stor i år..
    Ser i Borg MRK så var det noen som vurderte å kjøpe bil i 200mm klassen, for å bli med å kjøre der, men så ble noen som skulle prøve seg i OR, så hang resten av de andre seg også på i OR i stedet, er nok en lettere klasse å ha det moro.

    Kjører faktiskt ennå i 200mm klassen med den samme og eneste motoren jeg kjørte i hele fjorsesongen, dekkbudsjettet er så som så, men det positive er at de slitte dekka blir brukt til innesesesongen i 19t elektro, da blir den delen billigere i hvertfall..

    Kanskje en løsning blir å minske antall løp? Det er jo mange i løpet av sesongen, i fjor var det jo 8 løp, hva med 4 eller 6, hvor alle teller? Da blir det nok fler som kommer på løp i NC, flere folk medfører sikkert høyere nivå og status på løpene.
    Klubbene kan jo da satse mer på klubbløp, da kan jo de som ikke blir med å kjører NC bli med å få verdifull løpstrening
    Christer Antonsen, Borg MRK
    1:5 RS 5, 1:10 El Xray T3 2012, Ae B44.1
    1:8 Buggy Hyper 9, 1:8 Truggy Hyper ST Pro

    Comment


    • #17
      PS! Ikke gjør tråden til en diskusjon 200mm vs Off-Road, det kommer vi ingen vei med. Tilbake til topic - jeg skulle fortsatt ønske noen som aldri hadde kjørt løp før, eller bare vært med noen få ganger kunne mene noe.
      mvh, Espen Grimsgaard ('75)
      [[ har en kunst-pause.. ]]

      Comment


      • #18
        Antall løp - det ble færre NC-løp i år, enn tidligere, nettopp for å skape rom for klubbaktiviterer. Klubbaktiviterer var alle enige om var viktig for rekrutteringen også videre. Ufarliggjøre det å kjøre løp gjøres der. Espen - helt riktig at klubbløp = bredde!
        Seksjonen foreslo færre løp - dette ble godkjent, men jeg tror også at det kunne vært enda færre statusløp og mer klubbaktivitet rundt omkring. Tror også at statusløp høyner kostnadene til førerne, da det i de fleste klasser er noen som veldig gjerne vil vinne, og dermed også legger ned mer tid/penger i utstyr og trening, enn om det er f.eks. klubbløp.

        Sanksjoner - NMF har generelle regler for løp. Disse sier at en jury kan ilegge bla bøter. Dette er for å kunne sanksjonere overfor førere som gjør ting som faktisk går utover de andre deltagerne. For å unngå nettopp skyhøye bøter (dette er opp til juryen) tok jeg dette med NMFs juridiske rådgiver og sammen med seksjonen satte vi opp en veiledning/retningslinjer for hva juryen i vår gren kan gjøre. Anders har bla helt rett i ett eksempel som ofte skaper problemer, at folk som egentlig har en oppgave å gjøre forsvinner fra stevnet og de som står igjen i de siste finalene ikke har nødvendig hjelp til bilpåsettere. Satsene er beskjedne... de kan endres dersom forslag om det kommer, men det er JURYEN som kan ilegge dem, og helt opp til juryen å velge å gjøre dette. Det som det kan bøtelegges for, er saker som faktisk i saker der førere ødelegger for andre på en usportslig måte, bla ved å nekte å være bilpåsettere. Det er uansett juryen som må fremme forslag om å bestraffe førere med bot, ingen andre gjør dette, så dersom bøter ikke er ønskelig å gi, så gjør heller ikke juryen det vil jeg tro.

        Fra min første stund i forbundsverv, har jeg faktsk blitt pålagt av deler av miljøet å prøve bla å nekte fører å delta på løp, inndra lisens, nekte arrangører løp osv. Når vi var nye i NMF, så var ikke valget å benytte NMFs regler, men prøve skjønnsmessig å få til en løsning der det var store problemer. I ettertid, er reglene blitt bearbeidet og tilpasset vår gren, der penger ikke råder i like stor grad, som for eks. Off Shore, som også er en del av NMFs aktiviteter. Derfor vil også NMF i alle tilfeller vurdere en straff ut i fra situasjon og person, men ha takhøyde også for "rikingene" innenfor motorsporten kan merke en bot.

        At noen er redde for å komme med forslag synes jeg er rart. Forslag skal alltid behandles, og det er fullt mulig for alle medlemmer i klubber å fremme forslag videre i systemet. Saksgangen er enkle, fører fremmer til sin klubb, klubb (styret eller årsmøtet) godkjenner og fremmer videre. Alt som har med det sportslige å gjøre behandles på Motorsportkonferansen. Den formelle part som fremmer forslag dit, er klubbstyret. Slik det har vært de årene jeg har hatt verv i forbundet, er det mange som mener ting, men få som prøver å gjøre noe med det, ved å fremme forslag. Seksjonen har faktisk vært nødt til å fremme de fleste forslagene selv på bakgrunn av føreres muntlige ønsker gjennom en sesong. La oss se en del nye konstruktive forslag som klubbene kan behandle på neste motorsportkonferanse - det er viktig dersom man vil ha endringer å være til stede der dette skjer. Det er faktisk KLUBBENE som avgjør sakene.

        Seriøst? Ja, mulig det er seriøst å bli Norsk Mester eller vinner av NorgesCup innenfor idretten. Men, er det ikke en status også å få den tittelen? Hvis vi ser over til nabolandet, så ser de faktisk på statusløpene som så seriøse at de ikke lar de "dårligste" få stille til start, fordi til f.eks. Svenske Mesterskapet, skal de være seriøse og vise kun de beste. Dette er selvfølgelig ikke noe vi ønsker her i landet, men la bredden også delta dersom de ønsker det.

        Bekager Espen - jeg vet du vil tilbake til topic, men det kommer noen utspill her som jeg må forsøke å vise ikke er så farlige som enkelte vil ha det til. Og, selvfølgelig: Dersom noen mener jeg eller andre gjør en for dårlig jobb, så er det bare å si i fra dersom noen ønsker verv. Jeg har ingen planer om å gro fast i dette vervet og overlater det gjerne til andre som vil bruke mye av fritiden sin på ett slikt verv

        Fortsett å kjør diskusjon

        Comment


        • #19
          borte

          Comment


          • #20
            hehe
            mener å huske du skreiv et sted her at du fikk låne motor på holland indoor av en eller annen Anders
            :?
            Georg Ellingsen 67 som er lei alle idiotene som klager på alt
            www.rcbil.no
            TEAM XRAY NT1 - FUTABA 4PKS - MATRIX - SAVOX - HUDY

            Comment


            • #21
              Rekruttklasser har vi jo, både i elektro touring og i fuel. Dette ble jo diskutert på motorsportkonferansen i forbindelse med å fjerne stock-klassen som statusklasse. Klubbene var veldig enige i å fortsette å invitere til stock ved siden av NC, og samtidig også ta tak i pure-ten eller "snorstart" som mange kaller det. Å samle de som vil kjøre disse rekrutteringsklassene (uten spesifike tekniske regler) samtidig med NC-klassene kjøres, var også ett håp om å kanskje ufarliggjøre nettopp den litt mer aktive konkurransen som Erik her lurer på hva kan gjøres med, for å få opp deltagerantallet på. Jeg tror at en fører som i dag kjører f.eks. pure-ten, kanskje enklere også tar steget til en mer offisiell klasse dersom han/hun (få damer men vi håper de kanskje kommer etter hvert) alikevel skal ha ny bil. Var den veien jeg og mange andre gikk for noen få år siden.

              Hva har klubbene gjort etter MSK? Jeg har ikke sett noe som har fulgt opp å invitere til rekrutteringsklasser

              Jeg er også enig med det Anders sier, om at de som ønsker å delta i f.eks. EM, også skal ha muligheter til å bruke det som dette medfører av tid/kostnader. Det som kanskje er problemet, er at vi ønsker bredden med i NorgesCup/NM? Bare statusen kan lett skremme folk fra å delta, jeg husker selv første gang jeg skulle melde meg på til NC, var rimelig redd for å gjøre feil osv. Jeg håper i hvertfall vi fortsetter med å ønske alle velkomne på løpene, selv om deltagertall på 50+ førere skaper utfordringer også for arrangører

              Comment


              • #22
                Skulle vært som før, en lisensiert og en ulesinsiert klasse!
                Var rett og slett knall.. De 5 første skal rykke opp til neste sesong...

                Husker når jeg begynte å kjøre elektro touring inne, var mye mer moro å kjøre klubb løp en NC.. Er alltid noen personer som man blir litt skremt av, de med sinnsykt mye utstyr og de som er veldig store i kjæften..
                Nå tenker jeg mest på den yngre garde..

                Når det gjelder litt mer voksne folk, så er det vel at de fort føler seg som liste fyll..

                men så klart det svinger veldig opp og ned.. Og nå har ikke sesongen vart så utrolig lenge..
                Associated - HB - aka - LRP

                Comment


                • #23
                  Halla Goggen.

                  Åssen står det til?

                  jeg har aldrig lånt en fuel motor så lenge jeg har kjørt. jeg låner heller ikke bort motorer til noen så jeg kan ikke helt skjønne det. Jeg er jo selverklært tuling, så jeg reiser veldig sjelden på løp i Norge uten to motorer for sikkerhets skyld. Nr 2 motorer somregel en racingmotor som er pensjonert til trening.

                  Comment


                  • #24
                    Sitat Anders : Når jeg var å kjørte på Lørenskog med 705 min var det Jp hit og dit, i noen motorer var veivakslene var filt så fælt at de KNAKK!!!!!!!!

                    Kjenner du igjen dette Goggen?
                    Lukter Ellingsen prepping


                    Seriöst : Jeg ser med skrekk og gru at det er Lmbk som stiller med färrest förere til helgen.
                    Kun et par stk.

                    Tror faktisk det störste problemet ligger hos lmbk med tanke på deltagelsen i fohold til i gjor.

                    Men det er jo 25 stk påmeldt nå da. Det hjelper.
                    Helge Johannessen
                    1975 modell
                    Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                    Comment


                    • #25
                      svært så eplekjekke disse byggy gutta er blitt bare for at det plutselig dukker opp folk i den klassen igjen da . men de er der de skal være da bønder skal liksom være i jordhaugen de :P
                      Have no Fear FAT man is here
                      (57modell)

                      Comment


                      • #26
                        Jeg skal kjöre jeg og....

                        På med parkdressen og ut i sankassa........

                        Hvis ikke det regner da. Da sier tante at vi må sitte inne og leke med modelleire....
                        Helge Johannessen
                        1975 modell
                        Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Schnellfahrer
                          Jeg skal kjöre jeg og....

                          På med parkdressen og ut i sankassa........

                          Hvis ikke det regner da. Da sier tante at vi må sitte inne og leke med modelleire....
                          Leire ja der har vi det bønder enten jord eller leire :P
                          Have no Fear FAT man is here
                          (57modell)

                          Comment


                          • #28
                            Bønder SKAL være i jordhaugen de, ja!! Spesielt odelsgutter som arver store landbruk verd adskillige millioner!!!

                            Neide bare kødder, landbruk er ikke vært mange sure sild lenger.

                            Det er nok mulig at det var goggen sin motor som knakk men til hans forsvar ble samme type motor endret fra 11,0 mm veiv til 11,5 mm veiv pga problemet.

                            Vi er ikke eplekjekke og jeg mener fakstisk det at jeg tror at buggyklassene ikke har noe som asfalt klassene har og det er et enormt behov for motorer. kanskje ikke i antall men i krefter. Bilene har så enomt med grep at fart og akselerasjon betyr enormt mye. Det kan sammenlignes nesten med touring elektro, Den siste sessongen jeg kjørte modified 12 turn, hadde langt fra farta til de andre pga batterier og motorer bare kunne kjøpes i butikk. Jeg var ikke god nok til å få tak i fabrikk motorer og batterier.

                            Jeg ønsker dere og klassen deres lykke til!!! Vi er heldige nå med mange deltakere, det for vi håpe ikke snur men time wil såw.

                            Angående dekk kostnader, det var vel ikke før i fjor midten av sessongen dekkene ble så billige eller? veit ikke jeg men hvis folk kjørte noe i fjor så kanskje de ikke vet at det er blitt billigere i år?

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by espeng
                              PS! Ikke gjør tråden til en diskusjon 200mm vs Off-Road, det kommer vi ingen vei med. Tilbake til topic - jeg skulle fortsatt ønske noen som aldri hadde kjørt løp før, eller bare vært med noen få ganger kunne mene noe.
                              Jeg har aldri kjørt løp før.

                              Warum
                              Vanskelig å si, men tung i ræva kanskje. :wink:
                              Neida, har tenkt tanken lenge, men tydligvis prioitert feil.
                              Hva med å dele inn i flere klasser? A-pulje, B-pulje og C-pulje.
                              A-pulje er den gjeveste hvor Norges beste kjører. Ett rankingsystem basert på resultater i løp fra de f.eks. 20 siste teller. Da får man også flere deltagere fordi alle "proffe" har nok ikke lyst til å dumpe en klasse?

                              C-pulje er for rookies. Selv om man har kjørt flere løp men suger som sjåfør så slipper man å bli straffa med å rykke opp i en klasse, da resultatene er avgjørende for klasseinndeling. Det vil nok også være mer moro for en nybegynner å kjøre mot bare likesinnede og da slipper proffene å ergre seg over den sinka i den røde bilen. :wink:

                              La oss si at de tre første løpa en rookie er med på koster kun påmeldingsavgift og ikke lisens.
                              Flere begrensinger på motor/bil enn det er idag gjør det heller bare verre tror jeg.
                              Skal det være slik at det er en biltype med en type motor og en type dekk f.eks slik som i Sør-cup så favoriserer det forhandlerene og ikke sjåførene. La det være som i dag, nesten fritt.

                              Og la oss si at de tre beste i kvalifiseringa ifra c-pulja og de seks beste fra b-pulja gikk videre til kvartfinale i a-pulja. La kjøretiden i kvaliken være 10 min. og finale kun 30 min. 45 min. er kanskje litt lenge for en nybegynner med en litt sliten billigbil.

                              Akkurat ordningen med løpssammensettning ved flere klasser kan jo bli en annen diskusjon.

                              Men hvorfor kjører ikke flere nybegynnere løp? Er det penger, tid, redsel eller som meg prioiteringsfeil?

                              Hva med ett pristak på utstyr? F.eks at bil med motor og radioutstyr ikke skal overstige en viss sum? Men hvordan dokumentere dette når man møter opp til løp??

                              Bare ett tips til ferskinger som leser dette.
                              Kjøp en brukt bil, f.eks en FW-05R(2000,-), sett i to standard servo med AM radio(800,-) en Hyper .12 maskin (700,-) med in-line anlegg(500,-). Jeg skal si det at går godt nok for en som aldri har vært borti noe 1:10 før. Og det koster tilsammen under 4 lapper.

                              Da har du mye moro for lite penger og kan fint stille til løp i C-pulja.
                              TEAM ELEFUN

                              Comment


                              • #30
                                Bra feedback det der Egil.

                                Nå skal det sies at et normalt Norgescup-løp faktisk fungerer mer eller mindre på den måten.

                                Det første som skjer på et løp er jo at man kjører kvalifisering, her blir man sortert etter rankinglister slik at de antatt beste kjører sammen, mens de som er nybegynnere kjører sammen med andre nybegynnere. Dette er 3 omganger á 5 minutter.

                                Deretter så kjører man jo da kvart og semifinaler hvor man fortsatt kjører med folk som er på samme nivå, men man får mulighet til å rykke oppover hvis man havner blandt de 3 beste. Underfinalene er 15 og 20 minutter så det er heller ikke uoverkommelig.

                                Så det er faktisk ikke så langt fra forslaget ditt med dagens løsning.
                                mvh, Espen Grimsgaard ('75)
                                [[ har en kunst-pause.. ]]

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X