Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor er alle 200mm förere??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor er alle 200mm förere??

    Et spörsmål jeg har.....

    Hvor er alle som kjörte fueltouring i fjor blitt av?

    Det var 44 påmeldt i nm i fjor og i år er det kun 20????

    Her er noen av de som ikke har dukket opp i år.

    Erik Arntzen
    Stig O. Alstad
    Johnny Magnussen
    Erik Fink
    Morten Johansen
    Thomas Stavdal
    Jan Kristiansen
    Robert Haugland
    Kent Roger Bråten
    Kjeld Holmsen
    Einar Breilid
    Petter Sølvberg
    Geir Milton Ottersen
    Espen Myhre
    Anders Heien
    Inge Homme
    Joakim W Løken
    Torfinn Stave
    Stian Throndsen
    Tom Eftevaag
    Frank Gunstensen
    Gøran Langsholt
    Walter Jensen
    Pål Walderhaug
    Anders Grimsgaard
    Tor Erik Wold
    Kai Bentsen


    Alle disse stillte i nc eller nm i fjor.
    Helge Johannessen
    1975 modell
    Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

  • #2
    Re: Hvor er alle 200mm förere??

    Originally posted by Schnellfahrer
    Et spörsmål jeg har.....

    Hvor er alle som kjörte fueltouring i fjor blitt av?

    Det var 44 påmeldt i nm i fjor og i år er det kun 20????
    Tja, buggy har opplevd en økning på 100% i år, så kansje det har rømt noen dit?

    Comment


    • #3
      Re: Hvor er alle 200mm förere??

      Originally posted by Marius Hågensen
      Originally posted by Schnellfahrer
      Et spörsmål jeg har.....

      Hvor er alle som kjörte fueltouring i fjor blitt av?

      Det var 44 påmeldt i nm i fjor og i år er det kun 20????
      Tja, buggy har opplevd en økning på 100% i år, så kansje det har rømt noen dit?

      Kanskje sandkassa frister mere ja. Selv om det regner Helga
      Hans Magne Berg 1980 Kløfta
      Minicar RC Team--Carrocar--RC8.2--Alpha RC Engines--Radiopost--AKA--

      Comment


      • #4
        Noen av førerne har nok i år kjørt Off Road i stedet - navn ser vi jo har gått igjen på resultatene i 1:8 OR.

        Men, samme spørsmål har jeg også stilt meg - hvor er resten blitt av?

        Er det for dårlig promotering?
        Er det mangel på annen kommunikasjon?
        Arrangeres det på feil tidspunkt?
        Jeg husker godt at vi i sammen som førere, påvirket andre til å delta. Det er jo mye morsommere å komme på 20. plass blandt 45 deltagere, enn å havne på 10. blandt 20... det er mitt synspunkt

        Terminlisten har jo vært kjent i snart 10 måneder, så akkurat datoen og stedet er noe som kunne vært planlagt i lang tid.

        Klassen har jo også enklere regler enn før mtp piper/karosserier, nettopp for at det skal være flere som skal kunne delta uten å kjøpe f.eks. EFRA-godkjent utstyr.

        Det skulle vært fint med tilbakemeldinger fra de som tidligere har kjørt klassen, om hvorfor de ikke deltar nå. Siden i fjor har det ikke vært endringer i regler, som skulle ha påvirket deltagelsen.

        Comment


        • #5
          Husker for et par år siden, da sa mange at hvis de og de reglene kommer, forblir og ditt og datt, så skjer det som har hendt før i andre klasser.....nemlig dø ut!
          Da mener jeg det var snakk om motorbegrensninger, at mange sjokk-gode førere begynte å kjøre 200mm og drepte rekruttene, pluss endel andre argumenter som ikke jeg husker helt?......sikkert andre som husker dette?...
          Kan dette være konsekvensene vi ser nå?
          Eller er det MRF hordene som boikotter?
          Tor Arne Nicolaisen GMBK

          Lei av å knuse motstandere!

          Comment


          • #6
            Jeg skal kjøre

            €€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

            Comment


            • #7
              Hvis du ser på lista til Helge så er det mange grunner til at folk ikke er med i 200mm nå. Noen har bytta tili 1/8 off road, og noen har bytta til 1/8 track, andre har lagt opp og andre har ikke råd.

              En av de enkleste måtene å få fler deltakere til å kjøre Norgesmesterskapet tror jeg kan være å legge det mye tidligere på sesongen - gjerne før sommerferien. Vi har sett før at mange er "mette" etter en lang sesong med mye løp og reising. Litt færre løp i enkelte klasser - og sist men ikke minst - SØRG FOR AT NM OGSÅ TELLER I NORGESCUPEN. Tidligere var det slik - og jeg ser faktisk ikke 1 god grunn for at det ikke skal være slik nå også!

              Tror heller ikke at kostnaden er en stor faktor når det gjelder antall deltakere. RC bil har aldri vært billigere og enklere enn nå. I alle de klassene jeg kjenner, kan du nå kjøpe topp utstyr rett ut av esken som fungerer godt nok til å bli Norgesmester. Slik var det ikke i gamle dager.

              Forøvrig så tror jeg at den største årsaken til få deltakere - eller veldig variasjon i de ulike klassene fra år til år, rett og slett er at vi har for mange klasser.

              Med fare for å gjenta meg selv: Vi har mest sannsynlig mange flere rc bil kjørere som er med på løp idag enn for 20-25 år siden, men når vi idag har noe sånt som 10 klasser så sier det seg egentlig selv at ikke alle klassene kan ha 50 deltakere i alle løp. I gamle dager var det 2-3 klasser i begynnelsen, med veldig bra deltakelse. Det vi ser nå er at "nye klasser" får et veldig oppsving i en kort periode for så å bli mindre igjen.

              Derimot er jeg veldig for premiering av beste debutant, eller en egen premiering (poengberegning) for første sesongs kjørere.

              Stadig vekk ser vi ytringer fra folk om at de vil lage egne klasser for ditt og egne klasser for datt, oftest for at nybegynnerne skal få sin egen klasse og "føle seg hjemme". Andre klasser igjen deles opp i "Standard" og "Modified" - bare tull spør du meg. De gangene jeg har kjørt standardklasser har satsingen vært mer ekstrem enn i noen modified klasse, fordi du er mye mer avhengig av å ta ut mest mulig ut av utstyret i en standard klasse enn i modified. I modified klassene skiller det mye mer på førerne. Jeg har overhodet ikke noen tro på en slik tankegang.

              En annen ting - er det alle klasser som egner seg for racing? Se på Monster truck klassen som et eksempel. Monster truck er den største klassen på gårdsplasser og sandtak rundt om i Norge. I racingsammenheng er den nesten helt ubetydelig.

              Dette ble litt mer enn et svar på Helge sitt innlegg - men det er mange ting som betyr noe i denne sammenhengen og jeg tror ikke det finnes noe enkelt standardsvar heller.

              Comment


              • #8
                Jeg er veldig enig med deg, Erik.

                Det som også er litt merkelig, er at Antrade opplevde et enormt jag etter 200mm utstyr på begynnelsen av sesongen.
                Han omsatte for en dullion mer enn normalt för snöen hadde gått.

                Plutselig en måned etter var det dödt.

                Man avslutter fjorårs sesongen med 44 stk, og begynner med 22 i år og 25 er det meste av antall förere som har dukket opp....
                Helge Johannessen
                1975 modell
                Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                Comment


                • #9
                  Det er Norge vi snakker om her.Det vil selvfølgelig svinge i de forskjellige klassene fra år til år.Det ene året vil noen kjøre buggy og noen vil kjøre 200mm eller 1/8 track.Hadde vi hatt like mange førere som de har i USA så hadde vi ikke hatt problemer med dette.Det med at monster truck/truggy hører til i sandtak og gårdsplasser og ikke racing er jo bullshit. Det er jo utrolig mange som kjører disse bilene det ser man jo bare man tar seg en tur på Hellerudsletta.Klarer man og rekruttere disse til og kjøre løp så er jo det helt gull.Da vil sikkert også disse førerne bytte klasser og da vil vi jo få enda mere førere i andre klasser.Truggy klassen er jo i utrolig vekst i europa og er like populær klasse som buggy i USA.
                  Skal nok se at til neste år så er det enda flere som kjører truggy.
                  Patrick Mørk
                  Mustit Rc 2012
                  Team Associated Rc 8.2 - Byron - Savox - Jconsepts - RB

                  Comment


                  • #10
                    For min del er det ikke noe feil med klasser eller regler, bare at jeg har flyttet og kjøpt hus.

                    Derfor har det blitt dårlig med penger og tid. Håper og få gjort et sterkt comeback til neste sesong.
                    mvh

                    Pål Walderhaug
                    Larvik, GMBK
                    Kyosho Vone RRR, Novarossi RR12L3, Futaba 3PK

                    Comment


                    • #11
                      Erik er inne på mange gode årsaker. Antall klasser, der har han veldig rett - dette diskuteres også i andre ledd (Nordis/EFRA) og selvfølgelig ville det blitt samlet flere førere til hvert løp, med færre klasser, men så lenge miljøene ønsker klasseinndelinger slik vi har det, så er det slik

                      Jeg tror mye også går på promotering av løpene, også førere i mellom på tvers av klubber. Det hjelper ofte på deltagelsen dersom man tar kontakt med hverandre og "pusher" hverandre litt ut på løp - vet ikke hva som gjøres - men slik føler jeg det ble gjort mer av for ett par år siden.

                      Men, jeg synes 40 førere på bukta til helgen må være "godkjent" - husk det kjøres to klasser samtidig. Flere kjørte tidligere begge klassene, men nå sier det seg selv at det blir vanskelig når klassene avvikles samtidig. Dette er ingen kritikk til det som gjøres - kun konstatering av fakta

                      En annen sak; I Grenland i fjor, var det mange lokale førere fra vestfold/telemark som deltok - i tillegg til alle de som alltid reiser rundt på løp. Ville det vært flere deltagere hvis NM hadde gått i Kodal - ville da vestfold/telemark/agder-fylkene vært bedre representert, samtidig som førere ellers ville møtt opp? Kun en tanke.... Men, hva kommer eventuelt dette av dersom det er slik?

                      NM tellende i NorgesCupen: Joda Erik, men henger ikke en NM-tittel litt høyere og at det er NM burde vel også gjøre at flest mulig ville samles for ett stort race? Grunnen til at NM gikk ut fra NorgesCupen, var forslag fra førere (mener klubben som fremmet forslaget var LMBK) som ble godkjent av førernes representanter på MSK eller årsmøte NrcbF - (detaljene om hvor/når husker jeg ikke, men mener det var i 2002..). Men, bakgrunnen var da annen poengberegning enn i dag og NM ble ofte ett avgjørende løp i cupen, noe de som kjørte mange NC-runder følte urettferdig. Nå er poengberegningen lik uansett deltagertall, så kanskje det er tid for å la NM telle i NorgesCupen igjen? Eller (hehe - vet mange er i mot det men kun en tanke) kalle NorgesCup for NM-runder?

                      Tidspunkt for NM: Absolutt en sak som kan diskuteres mtp terminlisten for 2007. Foreløpig er det slik at regler sier det skal forsøkes å avvikles NM i august - men det sier jo ikke at det MÅ gjøres det. NM i Kodal ble i år avviklet i Juli med veldig god deltagelse - selv om mange tidlig sa at det ville bli frafall pga ferietiden... men, det ser jo ut til at folk greier å planlegge og delta alikevel. Det viktigste er å finne datoer for de forskjellige NM som både passer arrangører og deltagere.

                      Mange ting som nevnes, som burde bli foreslått som saker til Motorsportkonferansen - jeg håper virkelig de som tror at det kan gjøres endringer og at det er til det beste, også sørger for forslag dit Førere kan gjøre det ved å fremme forslag til klubbstyret, som igjen leverer det inn som sak til Motorsportkonferansen.

                      Comment


                      • #12
                        Litt informasjon om Monster Trucks:

                        Monster Truck klassene er nye av året i Norge. I USA er disse blitt veldig populære. Konkuransemessig er disse klassene både spektakulære, underholdende og spennende å konkurere med.

                        I norge er Monster Truck klassene under oppbygging og i vekst. Spesielt Standard Monster Truck har stort potensialet for nye utøvere og hvor det arbeides med å få folk med Monster Truck på bane for å prøve om dette er noe for dem. Personlig ble jeg veldig positivt overasket ved å komme på bane og hvor hobbien min dermed fikk en helt ny vår.

                        "Truggy" klassen er vel kanskje den som er mest lik og nærmeste konkurent til "buggy" klassen og i USA ser vi at den også er blitt raskere enn buggy. Tryggier skiller seg i hovedsak fra buggier med større hjul og større motor. I dag så kjører de fleste i "truggy" klassen også buggy i løpssammenheng. Når dette ikke lenger kan forenes må de som kjører disse klassene evt velge hvilken man skal kjøre. Det kan kanskje være et poeng sådan sett.

                        For å få etablert Monster Truck klassene er man avhengig av både kvalitet og kvantitet. I dag har vi bra kvalitet på plass i begge Monster Truck klassene (Standard og Unlimited) mens det arbeides med bredden.

                        Standard Monster Truck klassen (ekte MT) er kanskje den klassen som har størst potensial for rekruttering av nye løpsdeltakere og som derfor er spesielt viktig for vekst av RC miljøet generelt. Men ingenting skjer helt av seg selv og hvor vi ser initiativ på flere plan f.eks. inkludering gjennom deltagelse og informasjon. Spesielt LMBK har vært initiativrike og flinke til å arrangere åpne klubbløp med spesiel tanke på rekruttering.

                        Jeg tror noe som har vært og fortsatt vil være en viktig faktor for disse nye miljøene er den gode atmosfæren og avslappetheten, hvor smilet og latteren sitter løst, hvor vi alle er jevnstilte både på og utenfor banen og hvor kunnskap, erfaring og verktøy deles med glede. Men når klokken startes kjøres det for fullt!
                        "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                        Comment


                        • #13
                          Patrick, du leser mitt innlegg som fanden leser bibelen.

                          Har aldri påstått at Monstertruck bare hører hjemme i sandtak og på gårdsplassen. Jeg bare konstaterer faktum at det er solgt utrolig mange monstertrucker, men deltagelsen i løp er helt elendig! Så kan vi selvfølgelig spørre oss hvorfor? En grunn kan være at mange av de som kjører monstertruck først og fremst kjører for gøy! I Retech har vi solgt mange monstertrucker, og de fleste av våre kunder har ingen som helst ambisjon om å kjøre løp - de ønsker å ha det morro på egen hånd eller sammen med andre som kjører tilsvarende biler.

                          Forøvrig tror jeg også at det blir mange som kjører truggy til neste år, også i løpssammenheng. Men jeg mener det er naivt å tro at dette ikke vil gå ut over deltagelsen i andre klasser. Kanskje spesielt 1/8 buggy. Skal bli spennende å se om 1/8 buggy er like stor de neste par årene hvis truggy (eventuelt også monstertruck) får fotfeste som konkurranse klasse og blir stor. Noen som vil vedde....? Det hadde vært kjempegøy om jeg tok feil..., men det er snart 30 år siden jeg kjørte mitt første modellbil løp - og det med flere klasser har etter min mening aldri vært løsningen på problemet med rekrutteringen.

                          Jeg er selvfølgelig ikke imot at hverken Monster truck eller truggy er konkurranseklasser. Kjempefint hvis det blir store klasser med disse bilene. Kanskje spesielt for oss som driver og importerer dem. Jeg er bare ikke sikker på at monster truck (snakker ikke om truggy nå) i konkurransesammenheng appellerer til så mange av de som faktisk har kjøpt seg en monster truck.

                          Til slutt til Bent: Selvfølgelig henger en NM tittel høyt - om det henger høyere enn sammenlagt seier i Norgescupen tror jeg avhenger av klasse og hvem du spør. Det er imidlertid ikke poenget. Poenget er at NM bør være 1 av løpene som er poenggivende i Norgescupen. Sier ikke at det skal telle mer enn et vanlig løp, men hvis du som sjåfør har sett deg ut at du skal kjøre et antall løp (kanskje pga økonomi) så er det et poeng at NM også teller i Norgescupen. Slik det er nå kan du jo bare glatt stå over NM uten at det teller inn på Norgescupen sammenlagt.

                          Det er ikke det at det er så jævlig viktig at NM er med i Norgescupen - jeg finner bare ikke et eneste godt argument for at det ikke skal være tellende. Med NM tellende i Norgescupen blir det et mindre løp å kjøre, og vi vet at mange ikke har råd til å kjøre så mange løp i løpet av en sesong.

                          Comment


                          • #14
                            Hei Erik,

                            hva er den typiske Monster Truck bruker?

                            --

                            (hyggelig om du også hadde hatt en sig i henhold til forumets regler)
                            "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                            Comment


                            • #15
                              Hei Geir,

                              Helt enig med deg - en utrolig dårlig formulert setning. Har endret innlegget så du kanskje forstår hva jeg mener nå.

                              Sig? Røyker ikke! :wink:

                              Står med fullt navn og hjemstedskommune - er ikke det nok for å identifisere hvem jeg er? Beklager så mye at jeg har brutt reglene her på forumet! Skal prøve å lese om dette med signatur i reglene så det blir mye hyggeligere for fremtiden.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X