Announcement

Collapse
No announcement yet.

Harrier jetfly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Harrier jetfly?

    Heisann

    Jeg sitter og drømmer om et fremtidig prosjekt, og prøver nå å finne den lange veien til en eventuell påbegynnelse av et slikt byggverk. Hva må til, hvor skaffer jeg de forskjellige varene, finnes det noen form for Harrier-byggesett tilgjengelig, Er det rett og slett gjennomførbart?

    Tanken dreier seg altså om et turbindrevet Harrier Jagerfly. Hele poenget er egentlig at det må være et jetfly som kan ta av og lande vertikalt. Jeg vet ikke hva som finnes av slike fly, så det kan gjerne være elektro om det er mulig, men alt er altså av interesse. Må være kvalitetsgreier.

    Kostnad er ikke med i bildet så langt i prosessen, først vil jeg få rede på hva som finnes tilgjengelig av slikt for offentligheten. Takker for tips og innspill
    Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
    DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

  • #2
    Mener at ett fungerende Harrier er å få kjøpt, men husker ikke nå hvor jeg så dette.

    Comment


    • #3
      Det er sikkert noen som bygger noe i den duren. Denne f.eks YouTube - rc edf vtol

      Men en fungerende Harrier tviler eg på kommer i salg.Blir for avansert og dyrt å produsere til att noen gidder det,blir for snevert marked.
      Steinar kvarme (leken gammel mann
      proto type dragster---Yak54 40%---funtana x100---diverse depron kjerrer---Proto type siv pram---Addiction. RC er like avhengihets skapende som heroin,bare dyrere

      Comment


      • #4
        Vanskeligere å få rc til å fungere en 1:1 utgave. Utviklerne av Harrier brukte vel et tiår? på å få greiene i lufta.. og til hvilken sum. Totalt håpløst prosjekt...
        bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

        Comment


        • #5
          Prosjekter må utføres, og ideer må testes, slik er det bare. Det er slik verden kommer seg fremover. Dette gjelder også Harrieren, uansett om noen synes den har vært håpløs eller ikke. Den har nok vært meget nyttig på mange måter. Utviklingen innen rc går jo fremover også, og barrierer blitt brutt gang på gang. Hvem vet hva som blir det neste...?

          Men uansett, jeg var mest interessert i å vite om det finnes Harriere tilgjengelige som rc-modeller. 1:1 skala er litt utenfor min kapasitet
          Grunnen til at jeg er interessert i Harrier, er rett og slett at den krever mindre rullebane. Skal jeg noensinne ha mulighet til å anskaffe meg et jetfly, så må det bli noe slikt. Dessuten er jeg fasinert av Harrieren, og liker kompleksiteten i hele konstruksjonen.

          Takker forøvrig for alle innspill
          Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
          DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pete359 View Post
            Mener at ett fungerende Harrier er å få kjøpt, men husker ikke nå hvor jeg så dette.
            Kjekt å høre

            Jeg har forøvrig samme tanke som deg, men husker heller ikke hva eller hvor jeg har sett det...
            Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
            DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

            Comment


            • #7
              Anton Lin hos Skymasterjets har holdt på med dette prosjektet en stund nå og det ser lovende ut. YouTube - AV-8 Harrier R/C Turbine Powered VTOL Prototype Fremdeles litt ustø... men det kommer seg nok etterhvert

              Litt mere om flyet finner du her http://www.skymasterjet.com/news.htm bla litt nedover på sia og Harrier`n dukker opp.

              Men jeg må si det da... om du vil starte med jetfly så er dette totalt feil ende å begynne. Skal jeg tippe på pris her så kommer denne til å koste 100000Kr hvis ikke mere "ready to fly"

              Mvh Christen Gjelseth
              http://www.jetsofnorway.com/ http://gomfk.com/modellfly/ http://www.mikronor.no/


              Comment


              • #8
                Å lage en VTOL jet er i hvert fall ikke umulig.

                YouTube - VTOL jet 1

                YouTube - VTOL jet 2

                Men herfra til å få til all leamikken med de vendbare dysene som brukes for å manøvrere Harrier'en er det en lang veg er jeg redd.
                Last edited by Helmet; 2 December 2008, 11:21. Reason: Måtte redigere litt

                Comment


                • #9
                  Originally posted by stressballen View Post
                  Prosjekter må utføres, og ideer må testes, slik er det bare. Det er slik verden kommer seg fremover. Dette gjelder også Harrieren, uansett om noen synes den har vært håpløs eller ikke. Den har nok vært meget nyttig på mange måter. Utviklingen innen rc går jo fremover også, og barrierer blitt brutt gang på gang. Hvem vet hva som blir det neste...?

                  Men uansett, jeg var mest interessert i å vite om det finnes Harriere tilgjengelige som rc-modeller. 1:1 skala er litt utenfor min kapasitet
                  Grunnen til at jeg er interessert i Harrier, er rett og slett at den krever mindre rullebane. Skal jeg noensinne ha mulighet til å anskaffe meg et jetfly, så må det bli noe slikt. Dessuten er jeg fasinert av Harrieren, og liker kompleksiteten i hele konstruksjonen.

                  Takker forøvrig for alle innspill
                  Er enig med deg i att prosjekter må utføres,men man må også vere litt realist.Å gå på eit slikt prosjekt vil med sikkerhet koste flere hundre tusen,og en håndfull med "spesialister" innen dei forskjellige faga som skal mixes sammen for att dette skal fungere.
                  Kunne tenke meg å bygge en rc bil som gikk i 5000 km/t men er såpass realist att eg ikke er begynt å samle deler til den
                  Det eg prøver å si her er att det går sikkert ann å lage en rc Harrier,men en person alene i en garasje har verken utstyr eller kunskaper til å få dette til,slik er det bare.
                  Steinar kvarme (leken gammel mann
                  proto type dragster---Yak54 40%---funtana x100---diverse depron kjerrer---Proto type siv pram---Addiction. RC er like avhengihets skapende som heroin,bare dyrere

                  Comment


                  • #10
                    Dette er foreløpig bare i tankene mine, og jeg driver altså bare med innsamling av informasjon. Jeg har regnet med at noe slikt ville fort kommet opp i 100 000,- og vel så det, alt med turbin koster jo penger.

                    Dette er heller ikke et prosjekt som hadde skjedd over 6 måneder. Jeg prøver først å danne meg et bilde av hvor realistisk det er å i det hele tatt få til noe slikt, så får pris og annet komme i annen rekke. Om det tar 20 år å bli ferdig, så får det bare bli slik. Men det er vel å merke om jeg synes at det er et oppnåelig mål på sikt. Hva kan jeg si, har man en drøm så har man en drøm...

                    Jeg har egentlig aldri vært flink til å høre på mennesker som sier at ting ikke går an, men selvfølgelig innen en viss grense. Litt realisme må vi jo ha . Så langt ser det jo ikke bra ut for et radiostyrt jetfly som kan lande og lette vertikalt for en vanlig hobbymann, men kanskje det er bedre å ta opp igjen spørsmålet om noen år fra nå. Slik som utviklingen har vært innen rc de siste årene, så kan jo ting skje fort.

                    Jeg skal fortsette å følge noen av innspillene her, og følge med på prototyper, og eventuelt andre jetfly med vertikal lift. Dette prosjektet blir lagt i tenkeboksen, så får vi se hva som dukker opp i fremtiden

                    Takker uansett for absolutt alle innspill, kjekt å kunne få litt veiledning
                    Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                    DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                    Comment


                    • #11
                      Hvorfor ikke heller bare handle turbinheli da? ..
                      Da får du både jet og vtol, over disk!
                      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                      - NiceShot.no

                      Comment


                      • #12
                        Hehe, hva kan jeg si? Jeg har hele rekka fra Align selv, fra 250 size til 700 size, så det har nok litt med å gjøre at jeg ikke vil ha flere helikopter

                        Men det skal sies at jeg har vært borti tanken på et skalaheli med turbin ja. Har vel kanskje slått det mer eller mindre fra meg for øyeblikket til fordel for turbinfly, men hvem vet. Kanskje turboprop kan være noe, jeg vet egentlig ikke helt lenger...
                        Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                        DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                        Comment


                        • #13
                          Etter hva jeg veit, så er det kun produsert én Harrier som fungerer sånn noenlunde.
                          Men tror det er en ducted-fan å få kjøpt som funker passe.

                          Men jeg tror det er litt feil ende å begynne i når det gjelder turbin, da
                          jeg personlig synes det er mer en nok skremmende med fly som kun går "forover".

                          Har sett fly som har tatt fyr under oppstart, fly som har gått i bakken og
                          kun etterlatt seg aske..:

                          Tenk på alle timene og kronene du må legge i et vtol-prosjekt... Også får du kanskje 2 min flytid før hele doningen forsvinner i tidenes dyreste engangsgrill...

                          Man trenger ikke lange stripa for å fly turbin, så jeg ville sett meg om etter
                          en passe bra trainer (Kangaroo f.eks (Den gjør ca. 450km/t, så ingen sinke)) og begynt i den enden. Så du får litt felling.

                          PÅ den annen siden så virker det jo som om du er mer ute etter det tekniske ved dette, og ikke nødvendigvis flygingen...

                          Kanskje se etter hva man får av "foroverflygende harriere" og se på muligheter for modifikasjoner til vtol...

                          I bunn å grunn er det bedre å angre på ting man har gjort, enn ikke har gjort. Go for it =)
                          Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                          - NiceShot.no

                          Comment


                          • #14
                            Hva med F-35, Joint Strike Fighter. Disse har jo og mulighet for vertical lift off, og systemet ser "enklere" ut enn harrier sitt. Correct me if im wrong tho

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by xilian View Post
                              Men jeg tror det er litt feil ende å begynne i når det gjelder turbin, da jeg personlig synes det er mer en nok skremmende med fly som kun går "forover".

                              Tenk på alle timene og kronene du må legge i et vtol-prosjekt... Også får du kanskje 2 min flytid før hele doningen forsvinner i tidenes dyreste engangsgrill...

                              PÅ den annen siden så virker det jo som om du er mer ute etter det tekniske ved dette, og ikke nødvendigvis flygingen...

                              I bunn å grunn er det bedre å angre på ting man har gjort, enn ikke har gjort. Go for it =)
                              Det er nok greiest for meg å starte turbin-erfaringene med enklere modeller ja, det har du helt rett i. Men å ende opp med en Harrier eller lignende modell er det som står på toppen av lista, og det spiller ingen rolle om det skjer innen de neste 5 årene eller når jeg er pensjonist. Men hadde gjerne vært greiest å fått det i lufta mens hodet fremdeles fungerer

                              Jeg har også tenkt på kronene og "hva hvis", men når et slikt prosjekt blir dratt ut på flere år, så merker en mindre til kostnadene. Og en skal ikke satse hvis en ikke har råd til å kræsje en slik modell. Nå mener jeg ikke bare økonomisk, men også følelsesmessig. Men en håper jo selvfølgelig på det beste

                              Jeg er forøvrig meget interessert i det tekniske. Det å få slikt til å fungere hadde vært veldig fasinerende. Det er jo bare helt rått...

                              For meg er det litt spesielt å kunne drive på med teknisk hobby, jeg gjorde hobbyen min om til jobben min for et par år siden. Så jeg er uansett alltid på jakt etter å prøve ut ting innen rc som jeg ikke har vært noe særlig borti. Dessverre så kan det fort bli kostbart...
                              Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                              DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X