Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynam Focus 400 EP modifiseringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynam Focus 400 EP modifiseringer

    Jeg forsøker å gjøre Focusen noe råere enn orginal versjonen. Orginal motoren Towerpro 2410-12T skal byttes ut med en TP 2409-12T.

    Er det noen som har tips ang. forsterking av hovedvingen? Vet at enkelte bruker karbon. Hvordan gjør man dette i praksis på Focusen?

    Jeg bestilte også noen nye propeller (APC 8x6-E) som skal passe til det nye oppsettet. Jeg lurer imidlertid på hvordan jeg skal feste disse da det ikke er utfresning på selve propellen (orginalpropellen har utfresning slik at festemutteren passer nedi og "låser" propellen). Noen forslag?

    Ellers prøver jeg å komme opp med en bedre løsning på staget til balanserora. Orginaloppsettet er dårlig og vanskelig å få få plassert begge "flapsene" i nøytral posisjon. Tror jeg forsøker å legge inn kontroll linker på servohornet (slik som på servo til side-og høyderor). Da er det enklere å få justert inn en nøytral posisjon.
    Det hadde vært interessant med innspill rundt ovennevnte og andre modifiseringer av dette flyet

  • #2
    Hei!
    Det enkleste for å forsterke vingen er enten
    a) Legge på et lag med glassfibertape under og oppå vingen..
    Ulempen er at dette ikke ser profft ut, men det er lettvint og sterkt.

    b) Lage et langsgående snitt i vingen og legge nedi en karbonfiberlist..
    Forkantlisten fra f.eks. en ShockFlyer passer helt flott til dette..
    Du kan også kjøpe en list hos hobbyforhandleren din..
    Bruk UHUPOR eller epoxy i snittet og legg lista nedi, og la det herde..
    Fiks ferdig.

    Feste av propellen på akslingen er også greit.. Det som fungerer helt ok på SAPAC-modellene (Samme greia egentlig) er å la den innerste skruen og skiven sitte, sette på en kort fuelslangebit, putte propellen innpå denne, sette på den siste skiven og så mutteren.. Når du strammer mutteren så utvider fuelslangen seg og propellen sitter..

    Når det gjelder balanserorene så er det enkleste å bytte ut clewisene på støtstengene til en litt bedre og nøyaktig type som kan skrues inn/ut for enklere justering.. Koster ikke mange kronene på hobbycity!

    Lykke til!
    Best Regards
    Geir :rolleyes: . Bye / Larvik ('74 mod)!
    TCV System Designer/Support Engineer - Delta Remote Control Systems

    Comment


    • #3
      Takk for godt svar alfalfa.

      Støtstengene på Focusen er hektet direkte inn i servohornet og kontrollhornene på balanserora. Man må således justere ved å bøye støtstengene. Utrolig dårlig løsning vil jeg påstå.

      Jeg kommer til å teste alle tipsene dine. Skal også forsøke å legge inn en karbonfiberlist i hovedvingen. Kan muligens bruke denne:

      http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000

      Vet du eller noen andre hva slags koblinger som er best å bruke mellom motor og ESC'en for enklere bytte av motor.
      Last edited by Rommel; 18 February 2009, 16:48. Reason: feil

      Comment


      • #4
        Med tanke på kontakter, så kan du bruke disse:



        Disse er veldig greie å bruke!
        Bare husk å snu den ene, slik at +/- ikke har samme plugg hvis du bruker de på esc og batteri..
        Best Regards
        Geir :rolleyes: . Bye / Larvik ('74 mod)!
        TCV System Designer/Support Engineer - Delta Remote Control Systems

        Comment


        • #5
          Takk for nok et tips alfalfa

          Comment


          • #6
            Hvordan bruker man disse 3,5 mm gullkontaktene? Dersom man har en relativt tynn ledning, bør man gjerne lodde den inn i det lille hullet på siden?
            Dvs. at man stikker ledningen inn i kontakten og fører den videre opp i det lille hullet for så å lodde den fast. Enden av ledningen vil slik sett stikke litt ut på siden av kontakten. Man bør vel også benytte krympeplast?

            Jeg er helt blank på dette, så det hadde vært fint om Alfalfa eller noen andre kunne hjelpe

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X