Announcement

Collapse
No announcement yet.

UAV prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • UAV prosjekt

    Hei, er helt ny på forumet, men jeg og faren min satt i bilen og kjørte oppover E6 mens vi irriterte oss sammen om at vi ikke så rundt neste sving. Vi tenkte litt rundt det og endte opp med å snakke en del særiøst om å lage UAV. Siden hverken meg eller pappa har bygget noe modellfly før tenkte jeg at jeg kunne sjekke først med noen som har peiling
    dette er det vi har tenkt på:

    Jet drevet UAV, bygget i Karbon fiber med radio basert styring.
    Kamera med overføring til en laptop, og dermed kan kjøre flyet fra pcen.
    Også tenkte vi på en del andre egenskaper slik som lukeåpner og lignene.

    Er fullt klar over hvor stort dette prosjektet er, men jeg er skikkelig gira på å faktisk bygge det, problemet er nok prisen. Så littegrann rundt på forumet først og det ble nevnt både 20 000 og 30 000 for motoren alene. Kjempefint hvis noen vet hvor mye det koster opp mot hvor mye man trenger. Selv om "jo fortere, dess morsommere" svir 20 000 godt i lommeboka, så har ikke planer om å bruke såppas mye penger uten å vite at det er skikkelige saker. Hva koster jetmotorer og hvor får man egentlig tak i sånt?

    Skal designe flyet selv, inspirert av en tradisjonell UAV. Å bygge flyet også vil være krevende, man trenger jo en stor ovn til å "bake" karbonet, og ett fly på nærmere to meter trenger stoore ovner. Er det noen som vet hvem som kan ha ovner til lignene bruk?

    Er det noen som har peiling eller erfaring ved ett såppas stort prosjekt?

    enhver hjelp settes stor pris på!

    Mvh Philip

  • #2
    Her er oppskriften på flyet:






    Kjøp en passende motor.....

    Og veb kamera!

    PS, du burde fly med trainer en stund først



    Lykke til!
    __________________
    Tor Arne Nicolaisen GMBK

    Knus en motstander
    Tor Arne Nicolaisen GMBK

    Lei av å knuse motstandere!

    Comment


    • #3
      Du trenger ikke ovn for å støpe karbon, det holder med plastduk og vakuum, men skal jeg være helt ærlig, så tror jeg dere har jobb i flere år med å få dette i luften, siden dere begynner på scratch.

      Bare det å lære å støpe skikkelig vil ta lang tid, med mye feiling, men bruk glassfiber til dere får draget på det, nesten samme teknikk, og MYE billigere.

      Jeg ville også vurdert el. motor, det vil bli mye billigere, og med sikkert omtrent samme flytid.

      Du kan også sjekke ut www.modellflynytt.no på forumet der er det flere som er flinke med UAV.
      Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

      Comment


      • #4
        Trenger jeg Web kamera eller kan jeg bruke kameraet jeg har fra før?

        Har ett ganske bra sony HD kamera som jeg lurte på om det er mulig å få til å overføre bilder. Det er nok sikkert mulig, men hvor lett det er har jeg ingen aning om

        Comment


        • #5
          Er det mulig???

          To ting:
          1. Du er på BÅTFORUMET.
          2. Du har tenkt å designe en jet-powered carbon-støpt UAV, og så lurer du på om du kan bruke et videokamera til å overføre bilder?????

          Get real!

          (Firmaer som Locheed Martin har hundrevis av ingeniører som jobber med slike problemstillinger. Prøv en flysimulator først så skjønner hva jeg mener.)
          Last edited by Haralde66; 25 March 2009, 05:54.
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #6
            Originally posted by harald1966 View Post
            To ting:
            1. Du er på BÅTFORUMET.
            2. Du har tenkt å designe en jet-powered carbon-støpt UAV, og så lurer du på om du kan bruke et videokamera til å overføre bilder?????

            Get real!

            (Firmaer som Locheed Martin har hundrevis av ingeniører som jobber med slike problemstillinger. Prøv en flysimulator først så skjønner hva jeg mener.)
            1: det har du rett i.

            2: dette er fullt mulig, det finnes flere slike i Norge, men såvidt jeg vet ingen med jetmotor.
            Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

            Comment


            • #7
              1. Sa jeg var ny!

              2. Hehe, da vet du tydeligvis ikke så mye om hva som faktisk går ann å gjøre med teknologien nå til dags. og det er VELDIG reelt!

              Har aldri sagt det kommer til å bli lett, men da hadde det heller ikke vært noe gøy! Og det med videokameraet.. eh selfølgelig går det ann, det er faktisk ett av mine minste problemer.
              Last edited by Fillern; 25 March 2009, 12:52.

              Comment


              • #8
                kan du ikke bare kjøpe deg et vanelig modell fly og sette et web camera på det og fly det med pc en istede for kontrollen?
                mye lettere en og må ha ett stort trykk kammer og det er mye billigere

                Comment


                • #9
                  Tror jeg ville vurdert heli først, hvis jeg var deg, det er på ingen måte lett det heller....
                  Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Fillern View Post
                    2. Hehe, da vet du tydeligvis ikke så mye om hva som faktisk går ann å gjøre med teknologien nå til dags. og det er VELDIG reelt!

                    Har aldri sagt det kommer til å bli lett, men da hadde det heller ikke vært noe gøy! Og det med videokameraet.. eh selfølgelig går det ann, det er faktisk ett av mine minste problemer.
                    š
                    Selvsagt går det an, men da må du nok bla opp mer enn 20 000 kr!
                    Du får knapt en jet-motor for den prisen.
                    Siden du sier UAV regner jeg med at du ikke snakker om et helt vanlig fjærnstyrt fly, men et avansert fly med høyteknologiske styringssystemer?
                    Hvis du mente fjærnstyrt fly hadde du selvsagt skrevet det?

                    Mitt poeng var også at kameraet er det siste du trenger å bekymre deg for, så hvorfor tenke på det nå?
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #11
                      Hva er vitsen med å teipe ett kamera til ett vanlig fly?

                      Det var ment som ett prosjekt, ikke ett "bruk-noe-noen-andre-har-laget-løsninger". Hva er morsomt med å montere ett ferdig byggesett med deler? Uten utfordring vil du heller ikke føle mestring.

                      Comment


                      • #12
                        hvis det er første gang du bygger burde du kansje bgynne med noe lytt letere en og støpe ett karbon fly og sette jet motor i det

                        Comment


                        • #13
                          UAV i Norge !!!!

                          Jeg har arbeidet med disse tingene i Norge i over 10år, og brukt millioner av kroner. Og det er flere ting man bør tenke på helt i begynnelsen. Det viktigeste av alt er å sette seg realistiske mål, eller så blir alt bare tull. Det var spennende tanker du og din far hadde i bilen, dessverre er de ikke realistiske. Målet for hele prosjektet må tenkes over på nytt. Det å utvikle et MUAS som kan fly når og hvor man ønsker er ekstremt krevende, farlig og strengt ulovlig...


                          1. Norsk lov forbyr UAV flyging i alt luftrom med unntak av militære områder. Men de kan bare benyttes av militære prosjekter. Mange flyr så kalt assistert og da strekke man loven mot gråsonen. Dette betyr bare at en computer er med og forenkler flygingen, men at det er en pilot med i kontroll loopen. Det vil ta mange år før man kan fly UAV fritt, og da snakker vi om buskjetter i million klassen.
                          2. Jeg ser dere henger dere opp i prisen på en motor, og det er et dårlig tegn. For det er bare småpenger å regne skall du komme i mål. Du må minst budsjettere 500.000,- + dine og alle dine venners fritid i flere år fremover.
                          3. Det som blir dyrest er flight computeren og bakke stasjonen. Her må du regne med 150.000,- minimum i innkjøp skall dette fungere, det kan for koste 500K alene. Skall du lage computeren selv, bør du være informatiker med regulerings teknikk som tillegg. Og ha mange gode venner som er software utviklere. For dette er MEGET komplisert, bare det å forstå et Kalman filter å implementere dette tar gjerne opp mot et år alene. Jeg foreslår å benytte XSENSE sin nye G modell som IMU, da sparer du deg for over et år med frustrasjon. Den koster bare 30.000-40.000 pr. Stk. Husk en IMU er bare en bite liten del inne i en AFCS.
                          4. ALLE MUAS prosjekter har en safety pilot, så du må kunne å fly modell fly av samme type som du lager UAV. Husk at du må regne med en god del havarier i starten (Bygg like gjerne 2 eller 3 fly med en gang). Det å kalibrere PID regulatorene helt fra blanke ark er ikke for folk med begrenset økonomi og dårlig hjerte. Normalt benytter vi Matlab/Simulink og tilsvarende software til ca 120.000,- pr. Lisen. Alt den kan gjøre er å regne. Matematikk er en nøkkel, du bør ha A i matte, for det er rimelig kompleks matrise og differensial regning i dette prosjektet.
                          5. Selv om dere kjøper en komplett flight computer og bakke stasjon, er dere ikke i mål, for den må spesial tilpasses deres dynamiske modell. Dette kan vær utfordrende, særlig for et jet fly. Problemet med en jet er at den skall kunne ta av og lande sakte, men samtidig fly veldig fort, dette skaper store regulerings tekniske utfordringer.
                          6. Se også på forventet drivstoff forbruk på jet. Du lager en UAV til en million kroner som kan fly 20min pr. Tank. Er det greit?
                          7. Når alt er klart om 3 til 7 år, finnes det er spesial felt i Sverige som du kan leie og test fly. Det er det eneste stedet du ikke får luftfarts myndighetene på nakken.
                          8. Radio telemetri kommunikasjon er alltid en utfordring, en jet flyr fort og kommer således langt unna. Da må du ha gode radioer, vi fant noen fra Kongsberg Defence & Aerospace som fungerer fint, de koster rundt 600.000,- å lease i to år. (Men da får du en god support, for husk radioene må også spesial tilpasses prosjektet)...
                          9. Karbon kropp og video er bare barne mat, vi fant flere som kunne lage fine karbon kropper. Video tar deg bare noen uker i slutten av prosjektet, der finnes det en masse løsninger...



                          Helt ærlig, sett av 10 millioner og du har en kjangs. Eller, glem jet og lag noe med en enkel trainer.
                          Men det er spennende tanker og vi vet ikke noe om din finansielle side, er du sønn av Røkke og kan hente ut mye penger så bare si fra. DET ER MULIG.

                          Comment


                          • #14
                            Bra innlegg!
                            Jeg blir matt når leser om slike fantasiprosjekt. Det dukker stadig opp noen drømmere som har urealistiske planer og kunnskapsnivå lik null, som selvsagt skal finne opp hjulet på nytt.
                            Heldigvis er underholdningsverdien stor.
                            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                            sigpic
                            For n'te gang Sofus, trykk F5...

                            Comment


                            • #15
                              nå får dere gi dere her! Slike prosjekter er veldig morsomme, og en jet motor trenger ikke være dyr...

                              PULSJET mann!

                              Selv holder jeg på og lage rc båt av mamma sin gamle støvsuger. eller, egentlig er det pappa sin, men mamma tok den når de ble skilt. Så egentlig er det begge sin støvsuger. Når mamma tok den var det knukket en bit av den, men det gjør jo ikke noe. Uansett, nå har mamma hatt den i 2 år, og hun må kjøpe ny. Støvsugerposen er desverre blitt full.

                              Dette prosjektet er ikke helt vanntett, men jeg lurer på og lage nytt støvsuger formet skrog av en carbon / kevlar cocktail.
                              Så skal jeg teipe støvsuger slangen under støvsugeren, og snu motoren slik at den blir som en vannjet.

                              Det største problemet mitt er egentlig og få tak i lang nok, og lett nok strømledning.
                              Planen er og lage ledning selv, av aluminium og et smeltet bildekk til isolasjon. Da blir den lett og seig. Styringen blir trolig drevet av den gamle Tamiya Grasshopperen min og en nikko sender.

                              Jeg må lage en strømgenerator der det er trinnløs regulering på strømmen, slik at jeg kan styre farten på den.

                              Til slutt så må jeg finne ut hvordan jeg skal få ut støvsugerposen...


                              Det kommer snart en egen tråd, følg nøye med på båtforumet!
                              Erik `94- TB EVO3,TRF501X,F103R,M03X2,8x8 crawler,SP12G,PRO2
                              Hyper ST PRO MMM, Slash 2wd VXL, 2stk Slash 4x4 VXL, Jammin SCRT10/MMM
                              TRF415, Pajero, TLT, E-Maxx, Micro-T, Mad Truck, E10+++

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X