Heisan, 
Denne ble for lang, men jeg ville bare at vi først blir enige om hva vi mener med UAV...
Siden jeg ba om at vi startet en UAV trå, så får jeg vel også skrive noen ord:
UAV står altså for «Unmanned Areal Vehicle”, og betegner altså selve farkosten. Egentlig snakker vi om UAS, eller tilogmed MUAS som står for «Miniature Unmanned Areal System», og betegner små UAV'er med bakke stasjon og alt rundt.
Jeg snakket med forsvarets lov eksperter for noen måneder siden og de definerer forskjellen mellom et RC fly og en UAV slik; Dersom den er konstruert for å fly automatisk så er det en UAV. Noe som kan tolkes dit at har den en GPS og kan bruke denne så er det en UAV. Har den ikke noe GPS, så må den flys aktivt av en pilot og er således ikke noe UAV, selv om den er full av computere. Vel, det er ikke enighet rundt dette så ta det som informasjon. Målet med enhver UAV er at en computer skall kunne holde den flygende. Men man kan altså bruke en computer til å holde et ekstremt ustabilt fly flygende uten at det nødvendigvis er en UAV.
En MUAS er gjerne rundt 10-30kg, ca 2 til 4 meter, og fly i ca 80 til 100km/t. Ett helikopter eller VTOL (Vertical Take Off and Landing) har typisk samme spesifikasjonene rundt regnet, men flyr noe saktere. Teoretisk kan de fleste UAV'er fly opp til 3000meter men DET GJØR VI IKKE...
De minste UAV er laget for å fly innendørs og er helt nede i 10cm, med kamera på 1gr. Etc. Vi laget UAV av en T-rex 450, og det går helt fint. Problemet innendørs er at man ikke kan bruke GPS, men må se på ultralyd og laser løsninger.
Utendørs UAV'er med GPS kan ikke fly uten restriksjoner i Norge. Men det finnes altså noen «avtaler» man kan forsøke å gjøre med myndigheten, feks. definere ett øde fly område med trær rundt og ikke fly over tre topp høyde (VTOL), fly utover havet, fly spesielt øde steder, fly på øvelses feltet i Sverige, eller leie tid på Andøya. Men husk, det er en god grund for disse reglene. INGEN UAV pr. i dag har en god nok «Sens and Avoid», eller «se og unngå». Kommer det en paraglider eller et små fly så ser de ikke oss og det kan gå galt. Sjekk gjerne med luftfarts myndigheten om det er luft led eller anen trafikk i ditt område. Som Hangglidere og Paraglidere kan man jo forsøke å ringe tårne og be om 100meter høyde inne en sone. Fly der RC gutta flyr så området er kjent for denslags! Husk ALLTID å ha safety-pilot som kan ta over, og ikke fly utenfor synsfeltet. Da kan man med et flipp ta over og fly som RC. Bruk fornuft, vi vil ikke ha problemer rundt dette.
Man kan ta bilder og video men dette kan ikke selges, mener jeg er regelen. Man kan altså lage sitt eget galleri og legge dette på nettet, men ikke selge det. Tror det er noe med kommersiell flyging, men om noen advokater leser dette så kommenter gjerne.
På bakken har man typisk en PC, gjerne en litt rugget LapTop (Må tåle vann etc.), Panasonic og GetTac er typiske alternativer. Denne PC'n kjører overraskende ofte Windows, men vi bruker bare Linux 2.6x kjerner. Blåskjerm er ikke tingen under landing...
I de lavere pris klasser bruker man typisk normalt W-Lan til kommunikasjon, husk du er jo et øde sted. Men det er ikke tillatt og øke effekten på senderenne. De litt mer avanserte bruker radiomodem av forskjellige typer. Du må være radio-amatør før du begynner å se på det. Radiomodem gir langt lavere bit rate (overførings hastighet) men rekker mye lenger. SatCom (Satellitt telefon) er nå også populært, da har du ingen rekkevidde begrensning, men veldig lav data rate (glem video).
Til video brukes typisk en MPEG4 encoder eller VLC ombord i flyet, og et kamera etter behov. På fly er det vanlig ikke å kunne bevege kameraet, mens på helikopter er det vanlig at den kan beveges i minst to akser, vi brukte helt opp til 4 akser som alle var gyro stabilisert.
Den viktigste komponenten er jo selve fly computeren. Denne kan kjøpes fra flere forskjellige leverandører, eller man kan utvikle den selv. Det finnes to opensource prosjekter som er veldig vanlige å se på; autopilot på source-force, og «The Paparazzi Project». Det første innholdet alt du trenger for å fly et helikopter basser UAV, den andre er mer brukt til Fly. Skall du leke med dette bør du sette av et år og ikke regne med å være i luften med det første...
Lykke til og fly med fornuft...


Denne ble for lang, men jeg ville bare at vi først blir enige om hva vi mener med UAV...
Siden jeg ba om at vi startet en UAV trå, så får jeg vel også skrive noen ord:
UAV står altså for «Unmanned Areal Vehicle”, og betegner altså selve farkosten. Egentlig snakker vi om UAS, eller tilogmed MUAS som står for «Miniature Unmanned Areal System», og betegner små UAV'er med bakke stasjon og alt rundt.
Jeg snakket med forsvarets lov eksperter for noen måneder siden og de definerer forskjellen mellom et RC fly og en UAV slik; Dersom den er konstruert for å fly automatisk så er det en UAV. Noe som kan tolkes dit at har den en GPS og kan bruke denne så er det en UAV. Har den ikke noe GPS, så må den flys aktivt av en pilot og er således ikke noe UAV, selv om den er full av computere. Vel, det er ikke enighet rundt dette så ta det som informasjon. Målet med enhver UAV er at en computer skall kunne holde den flygende. Men man kan altså bruke en computer til å holde et ekstremt ustabilt fly flygende uten at det nødvendigvis er en UAV.
En MUAS er gjerne rundt 10-30kg, ca 2 til 4 meter, og fly i ca 80 til 100km/t. Ett helikopter eller VTOL (Vertical Take Off and Landing) har typisk samme spesifikasjonene rundt regnet, men flyr noe saktere. Teoretisk kan de fleste UAV'er fly opp til 3000meter men DET GJØR VI IKKE...
De minste UAV er laget for å fly innendørs og er helt nede i 10cm, med kamera på 1gr. Etc. Vi laget UAV av en T-rex 450, og det går helt fint. Problemet innendørs er at man ikke kan bruke GPS, men må se på ultralyd og laser løsninger.
Utendørs UAV'er med GPS kan ikke fly uten restriksjoner i Norge. Men det finnes altså noen «avtaler» man kan forsøke å gjøre med myndigheten, feks. definere ett øde fly område med trær rundt og ikke fly over tre topp høyde (VTOL), fly utover havet, fly spesielt øde steder, fly på øvelses feltet i Sverige, eller leie tid på Andøya. Men husk, det er en god grund for disse reglene. INGEN UAV pr. i dag har en god nok «Sens and Avoid», eller «se og unngå». Kommer det en paraglider eller et små fly så ser de ikke oss og det kan gå galt. Sjekk gjerne med luftfarts myndigheten om det er luft led eller anen trafikk i ditt område. Som Hangglidere og Paraglidere kan man jo forsøke å ringe tårne og be om 100meter høyde inne en sone. Fly der RC gutta flyr så området er kjent for denslags! Husk ALLTID å ha safety-pilot som kan ta over, og ikke fly utenfor synsfeltet. Da kan man med et flipp ta over og fly som RC. Bruk fornuft, vi vil ikke ha problemer rundt dette.
Man kan ta bilder og video men dette kan ikke selges, mener jeg er regelen. Man kan altså lage sitt eget galleri og legge dette på nettet, men ikke selge det. Tror det er noe med kommersiell flyging, men om noen advokater leser dette så kommenter gjerne.
På bakken har man typisk en PC, gjerne en litt rugget LapTop (Må tåle vann etc.), Panasonic og GetTac er typiske alternativer. Denne PC'n kjører overraskende ofte Windows, men vi bruker bare Linux 2.6x kjerner. Blåskjerm er ikke tingen under landing...
I de lavere pris klasser bruker man typisk normalt W-Lan til kommunikasjon, husk du er jo et øde sted. Men det er ikke tillatt og øke effekten på senderenne. De litt mer avanserte bruker radiomodem av forskjellige typer. Du må være radio-amatør før du begynner å se på det. Radiomodem gir langt lavere bit rate (overførings hastighet) men rekker mye lenger. SatCom (Satellitt telefon) er nå også populært, da har du ingen rekkevidde begrensning, men veldig lav data rate (glem video).
Til video brukes typisk en MPEG4 encoder eller VLC ombord i flyet, og et kamera etter behov. På fly er det vanlig ikke å kunne bevege kameraet, mens på helikopter er det vanlig at den kan beveges i minst to akser, vi brukte helt opp til 4 akser som alle var gyro stabilisert.
Den viktigste komponenten er jo selve fly computeren. Denne kan kjøpes fra flere forskjellige leverandører, eller man kan utvikle den selv. Det finnes to opensource prosjekter som er veldig vanlige å se på; autopilot på source-force, og «The Paparazzi Project». Det første innholdet alt du trenger for å fly et helikopter basser UAV, den andre er mer brukt til Fly. Skall du leke med dette bør du sette av et år og ikke regne med å være i luften med det første...
Lykke til og fly med fornuft...
