Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nestenulykker og uhell med fly. Forslag?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nestenulykker og uhell med fly. Forslag?

Hei,

Tenkte å dele litt dårlige erfaringer med dere. Det gjelder altså nestenulykker og uhell.

1. episode:

Kjørte min Brio 10 ute på den lokale fotballbanen. Det er bebyggelse rundt, men også er stort jorde der de mest halsbrekkende manøverene blir foretatt.
    En gang skulle jeg kjøre rundt og snu for å komme inn i en knife edge. Rett før jeg skulle til å snu fikk jeg glitch på høyderoret. Som vanlig med glitch, kommer de aldri til ens fordel, men velger værst tenkelige utfall. Så det ble ned-ror. Jeg snudde flyet på ryggen for å få det opp igjen, men etter det var det så mye forstyrrelser at jeg mistet kontakten fullstendig - bare 200 meter unna. Flyet tok seg en tur på egenhånd, opp-ned, og 3D fly retter seg ikke opp selv, så det ble en heisatur inn i et byggefelt et stykke unna.
    Tenke seg til hva som kan skje. Jeg måtte bare stå å se på at flyet forsvant bak noen bjørketrær, og høre etter lyden av knuste vindusglass - eller i værste fall barnehyl.
    Dette var i fjor vinter, og det beynte å bli mørkt innen jeg fikk henta bilen og reist for å lete.
    Ti slutt fant jeg flyet. Det lå opp-ned i snøen på taket til et hus i feltet. Uskadd, ingen personskader eller materielle skader noe sted. Litt nervøs, ringte jeg på dørklokka, og spurte om de hadde stige. Jeg hørte brøl av latter i stua da sønnen deres kom ned trappa fra andre etasje med flyet i hånda. Heldigvis gikk det bra!

2. episode:

Jeg har en Lancair ES. Et lite hvitt og lilla fly. Dette har jeg satt i en stor motor, og 4 celler LIPO. En dag jeg var ute å kjørte skulle jeg teste hvor høyt opp jeg kom på kortest mulig tid, da jeg fikk flakk i blikket, og mistet doningen av syne - høyt der oppe. Det val blå himmel, med enkelte skyer. Jeg visste omtrent i hvilken retning flyet var sist, så jeg stanset motoren umiddelbart og hørte motoren stanset et halvannet sekund etter motorkutt (500 meters høyde ca.), og satte fulle ror på alle kanaler, og så rett fram, fast fokusert på en sky rett under. Plutselig så jeg en vinglete siluett falle ned fra himmelen. Så nå vet jeg hvor flyet er, så neste er å finne ut hvilken vei det ligger. Fikk nå flyet inn igjen til slutt og landet det trygt på bakken. Denne gangen var jeg på meget åpent lende uten hus, men hadde flyet gått i bakken midt i skogen et stykke unna, kunne jo batteriet tatt fyr og laget rabalder.

Episode 3:

Dette er en splitter ny Brio 10. Første flytur. Sjekket alle ror før avgang. Så var det full throttle og gi litt høyderor. På første flytur er jo ikke alt i 100% trim, så flyet ville rotere litt pga. feiljustering på balanseroret. Jeg ga kontra på balanseroret, men ingenting skjedde bortsett fra at halen gikk litt sideveis. I en meeeeeget sakte roll, greide jeg å bruke balanserorstikka til å regulere sideroret i rett timing for å holde flyet i lufta. Opp-ned greide jeg å lande flyet i en havreåker. Problemet er bare å finne igjen flyet blandt de meter høye aksene, etter å ha landet bak en liten kul på åkeren - så jeg så ikke selve landingen. Det hadde nettopp regnet, så en meget våt pilot trasket rundt i åkeren for å lete. Fant flyet med brukket propell, og sprukket canopy. Duverden så godt lydisolert disse havreaksene gjør det. For jeg skrudde radioen av og på for å høre buzzeren i motoren når ESC'en går på. Men ingen lyd å høre inntil jeg så flyet i en grop 1,5 meter unna.

Det var det for denne gang. Har flere episoder, men postene blir så innmari lange

Vidar
    Vidar Øierås, f. 1972

kom gjerne med flere.
    Morsomt å lese om sånt
    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

Comment

Episode 4:

Denne gangen er det motorisert seilfly. Kjøpte det på Hobby-dyrt(mix) på Kløfta. Jeg kjørte på samme fotballbanen i Maura som med den forsvunnede Brio 10'n som leita etter ledig tomt i byggefeltet året etter.
      Det var høst og jeg skulle fly seilfly. Med motor trenger man ikke tremikk for å komme høyt. Imidlertid er det ikke høyden som er saken her, det var en landing som ikke gikk helt som den skulle. Jeg tok en stor runde for å komme i slakk vinkel inn for landing. Alle som har hatt seilfly vet at disse aksellererer fort bare vinkelen er for bratt nedover. Så det ble nokså langt borte, men det gikk overraskende bra med landingsforberedelsene, inntil det var de samme 200 meterne unna som året etter, da Hr. Glitch von Chathastrofus tok seg en luftetur opp i haleroret til seilflyet, og satte dritten ut av spill - og gjett. NED-ROR så klart!! Et øyeblikk med kontakt, full throttle og håp, men nei. Hr Glitch hadde bestemt seg for å nedlegge byttet på mest mulig ødeleggende måte. 20 meter foran SFO-bygget ved barneskolen, gikk det rett ned. Og med full throttle som hang litt igjen etter det lille håpet med kontroll. Om ikke seilfly akselererer fra før UTEN power, så gjorde det det i alle fall nå - loddrett på gravitasjonskraften.

Det gikk i bakken gitt. Og med de store vingene, ga det gjenlyd som et børseskudd gjennom hele nabolaget.

I over et år har jeg levt med Hr. Glitch inntil jeg etter et titalls forsøk på andre motakere, radioer, og krystaller ikke greide mer, og kjøpte "børsteløs" radio, Futaba 6ch 2.4, fullrange. Kunne spart mye penger på å være litt mindre gjerrig. Men sånn er det. Man prøver til alt håp og pengene i lommeboka er ute.

mvh.

Vidar
      Last edited by Low-Q; 27 April 2009, 21:28.
      Vidar Øierås, f. 1972

Comment

Originally posted by Low-Q View Post
        Episode 4:

..........Hr. Glitch von Chathastrofus...........

Vidar

grine latter.. knall historier.. vi liker
        Kyosho Caliber 30 Savage 4,7 heimamekk Tanks

Comment

Det er denne Lancair ES. Det er HELT nytt, flott og blankt - og fortsatt originalt. Meeeeget stolt satte jeg det forsiktig ned på bakken for å ta av. Omstendighetene var uegnet, til meget uegnet. Likevel måtte jeg i iveren etter å fly bare prøve likevel.
          Dette skjer på asfaltveien inn til stadioen på Hammerås i Eidsvoll, like ved Leto Møbler (Det heter vel Bohus nå). Langs veikanten står et stakittgjerde med brøytepinner - midt på sommeren er dette spesiellt viktig.

Kona var for øvrig med på å "se" jomfruturen.

Med vilje av stål og nerver av soft-ice, ga jeg full throttle på den stakkars 400-børstemotoren, og varva omtrent 5000 omdreininger på en 9 x 6 propell. Flyet tok jo ALDRI av, og tok en del sikk-sakk akrobatikk langs asfalten og mellom brøytepinnene, i det det forbanna kjærringspettet fant ut at hun stod litt feilparkert og skulle til å kjøre uti vegen - MEN TIL H:::LVETE RETT FORAN FLYET. Hu var jo ikke opptatt av å se fly i det HELETATT. Så med hennes uvitenhet om et ublidt imøtekomme av en Lancair ES i full trehjulssladd mellom brøytepinnene, trakk jeg til meg høyrestikka for å få doningen til å lette, med det eneste resultat at flyet tok en sikker høyre-stall mot en nokså bastant og urikkelig betongvegg.

Der braste møkkaflyet i murveggen, 10 cm under vinduet til gamle Tomerens stolthet, Leto-bygget. Derifra og ned er det omtrent 5 meter, så etter en real hodestups frontkollisjon med den mest rigide bygningen i Eidsvoll kommune, tok flyet nøtteknekker-baletten luftveien ned mot den omtrent like harde asfalten, og slo trynet på flyhelvete enda lenger inn - BARE for å gjøre det UMULIG å reparere. - Det er dyrt å være rookie, har jeg funnet ut.

I fullt sinne, og med konas trøst, reiste vi til Small Size og kjøpte en liten E-Flight 540 3D. Med dette nye flyet, kommer flere historier. Men nå er det sent, så det får bli ved en senere anledning.

Det skal legges til at hovedbestanddelene i denne Lancairen nå består av epoxy, byggskum og en treplanke....så den er oppe og går den dag i dag.

Vidar
          Last edited by Low-Q; 27 April 2009, 23:57.
          Vidar Øierås, f. 1972

Comment

Hva med å finne et mere egnet sted å fly?? Slik som ting beskrives her er det jo bare et tidsspørsmål før noen blir skadet. Boligfelter og kjøpesenter er nok ikke i kategorien "egnet plass"
            Hangaren min må inneholde minst en de Havilland maskin

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
            Welcome to our newest member, Mortenporten.
            Working...
            X