Hei,
Tenkte å dele litt dårlige erfaringer med dere. Det gjelder altså nestenulykker og uhell.
1. episode:
Kjørte min Brio 10 ute på den lokale fotballbanen. Det er bebyggelse rundt, men også er stort jorde der de mest halsbrekkende manøverene blir foretatt.
En gang skulle jeg kjøre rundt og snu for å komme inn i en knife edge. Rett før jeg skulle til å snu fikk jeg glitch på høyderoret. Som vanlig med glitch, kommer de aldri til ens fordel, men velger værst tenkelige utfall. Så det ble ned-ror. Jeg snudde flyet på ryggen for å få det opp igjen, men etter det var det så mye forstyrrelser at jeg mistet kontakten fullstendig - bare 200 meter unna. Flyet tok seg en tur på egenhånd, opp-ned, og 3D fly retter seg ikke opp selv, så det ble en heisatur inn i et byggefelt et stykke unna.
Tenke seg til hva som kan skje. Jeg måtte bare stå å se på at flyet forsvant bak noen bjørketrær, og høre etter lyden av knuste vindusglass - eller i værste fall barnehyl.
Dette var i fjor vinter, og det beynte å bli mørkt innen jeg fikk henta bilen og reist for å lete.
Ti slutt fant jeg flyet. Det lå opp-ned i snøen på taket til et hus i feltet. Uskadd, ingen personskader eller materielle skader noe sted. Litt nervøs, ringte jeg på dørklokka, og spurte om de hadde stige. Jeg hørte brøl av latter i stua da sønnen deres kom ned trappa fra andre etasje med flyet i hånda. Heldigvis gikk det bra!
2. episode:
Jeg har en Lancair ES. Et lite hvitt og lilla fly. Dette har jeg satt i en stor motor, og 4 celler LIPO. En dag jeg var ute å kjørte skulle jeg teste hvor høyt opp jeg kom på kortest mulig tid, da jeg fikk flakk i blikket, og mistet doningen av syne - høyt der oppe. Det val blå himmel, med enkelte skyer. Jeg visste omtrent i hvilken retning flyet var sist, så jeg stanset motoren umiddelbart og hørte motoren stanset et halvannet sekund etter motorkutt (500 meters høyde ca.), og satte fulle ror på alle kanaler, og så rett fram, fast fokusert på en sky rett under. Plutselig så jeg en vinglete siluett falle ned fra himmelen. Så nå vet jeg hvor flyet er, så neste er å finne ut hvilken vei det ligger. Fikk nå flyet inn igjen til slutt og landet det trygt på bakken. Denne gangen var jeg på meget åpent lende uten hus, men hadde flyet gått i bakken midt i skogen et stykke unna, kunne jo batteriet tatt fyr og laget rabalder.
Episode 3:
Dette er en splitter ny Brio 10. Første flytur. Sjekket alle ror før avgang. Så var det full throttle og gi litt høyderor. På første flytur er jo ikke alt i 100% trim, så flyet ville rotere litt pga. feiljustering på balanseroret. Jeg ga kontra på balanseroret, men ingenting skjedde bortsett fra at halen gikk litt sideveis. I en meeeeeget sakte roll, greide jeg å bruke balanserorstikka til å regulere sideroret i rett timing for å holde flyet i lufta. Opp-ned greide jeg å lande flyet i en havreåker. Problemet er bare å finne igjen flyet blandt de meter høye aksene, etter å ha landet bak en liten kul på åkeren - så jeg så ikke selve landingen. Det hadde nettopp regnet, så en meget våt pilot trasket rundt i åkeren for å lete. Fant flyet med brukket propell, og sprukket canopy. Duverden så godt lydisolert disse havreaksene gjør det. For jeg skrudde radioen av og på for å høre buzzeren i motoren når ESC'en går på. Men ingen lyd å høre inntil jeg så flyet i en grop 1,5 meter unna.
Det var det for denne gang. Har flere episoder, men postene blir så innmari lange
Vidar
Tenkte å dele litt dårlige erfaringer med dere. Det gjelder altså nestenulykker og uhell.
1. episode:
Kjørte min Brio 10 ute på den lokale fotballbanen. Det er bebyggelse rundt, men også er stort jorde der de mest halsbrekkende manøverene blir foretatt.
En gang skulle jeg kjøre rundt og snu for å komme inn i en knife edge. Rett før jeg skulle til å snu fikk jeg glitch på høyderoret. Som vanlig med glitch, kommer de aldri til ens fordel, men velger værst tenkelige utfall. Så det ble ned-ror. Jeg snudde flyet på ryggen for å få det opp igjen, men etter det var det så mye forstyrrelser at jeg mistet kontakten fullstendig - bare 200 meter unna. Flyet tok seg en tur på egenhånd, opp-ned, og 3D fly retter seg ikke opp selv, så det ble en heisatur inn i et byggefelt et stykke unna.
Tenke seg til hva som kan skje. Jeg måtte bare stå å se på at flyet forsvant bak noen bjørketrær, og høre etter lyden av knuste vindusglass - eller i værste fall barnehyl.
Dette var i fjor vinter, og det beynte å bli mørkt innen jeg fikk henta bilen og reist for å lete.
Ti slutt fant jeg flyet. Det lå opp-ned i snøen på taket til et hus i feltet. Uskadd, ingen personskader eller materielle skader noe sted. Litt nervøs, ringte jeg på dørklokka, og spurte om de hadde stige. Jeg hørte brøl av latter i stua da sønnen deres kom ned trappa fra andre etasje med flyet i hånda. Heldigvis gikk det bra!
2. episode:
Jeg har en Lancair ES. Et lite hvitt og lilla fly. Dette har jeg satt i en stor motor, og 4 celler LIPO. En dag jeg var ute å kjørte skulle jeg teste hvor høyt opp jeg kom på kortest mulig tid, da jeg fikk flakk i blikket, og mistet doningen av syne - høyt der oppe. Det val blå himmel, med enkelte skyer. Jeg visste omtrent i hvilken retning flyet var sist, så jeg stanset motoren umiddelbart og hørte motoren stanset et halvannet sekund etter motorkutt (500 meters høyde ca.), og satte fulle ror på alle kanaler, og så rett fram, fast fokusert på en sky rett under. Plutselig så jeg en vinglete siluett falle ned fra himmelen. Så nå vet jeg hvor flyet er, så neste er å finne ut hvilken vei det ligger. Fikk nå flyet inn igjen til slutt og landet det trygt på bakken. Denne gangen var jeg på meget åpent lende uten hus, men hadde flyet gått i bakken midt i skogen et stykke unna, kunne jo batteriet tatt fyr og laget rabalder.
Episode 3:
Dette er en splitter ny Brio 10. Første flytur. Sjekket alle ror før avgang. Så var det full throttle og gi litt høyderor. På første flytur er jo ikke alt i 100% trim, så flyet ville rotere litt pga. feiljustering på balanseroret. Jeg ga kontra på balanseroret, men ingenting skjedde bortsett fra at halen gikk litt sideveis. I en meeeeeget sakte roll, greide jeg å bruke balanserorstikka til å regulere sideroret i rett timing for å holde flyet i lufta. Opp-ned greide jeg å lande flyet i en havreåker. Problemet er bare å finne igjen flyet blandt de meter høye aksene, etter å ha landet bak en liten kul på åkeren - så jeg så ikke selve landingen. Det hadde nettopp regnet, så en meget våt pilot trasket rundt i åkeren for å lete. Fant flyet med brukket propell, og sprukket canopy. Duverden så godt lydisolert disse havreaksene gjør det. For jeg skrudde radioen av og på for å høre buzzeren i motoren når ESC'en går på. Men ingen lyd å høre inntil jeg så flyet i en grop 1,5 meter unna.
Det var det for denne gang. Har flere episoder, men postene blir så innmari lange
Vidar


Comment