Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kyosho Calmato Trainer PROBLEM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kyosho Calmato Trainer PROBLEM

    Kjøpte meg en Calmato Trainer for litt siden. Har kjøpt alt som trengs for letting, men når jeg skal starte motoren med starteren så flyr plutselig propellen av. Et annet problem er at noen ganger så spruter det bensin ut fra motoren mens jeg prøver å starte det.

    Håper på mange gode svar!

  • #2
    calmato

    Hei! Du har et kjekt fly der. Propellen må skrues ganske hardt til, ellers vil den lett løsne når du skal starte. Når du skruer til propellen husk at den da skal stå på tvers(ikke rett opp og ned) Du dreier litt på propellen slik at du kjenner kompresjonen der du får motstand skal propellen være på tvers.
    Når det gjelder drivstoffet som kommer ut kan det tyde på at du har byttet om ledningene, går ut fra at du har to slanger som kommer ut fra tanken, som oftest er det den nederste som går til "klonken" i tanken, denne skal på forgasseren, den øverste skal til lydpotta.
    Er motoren innkjørt? viss ikke bør den gå en tank med fuel før du tar av.
    Det er jo også greit og ha med en medhjelper som kan holde flyet mens du starter.
    Det med innkjøring bør være angitt i bruksanvisningen.
    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Karl Johan View Post
      Hei! Du har et kjekt fly der. Propellen må skrues ganske hardt til, ellers vil den lett løsne når du skal starte. Når du skruer til propellen husk at den da skal stå på tvers(ikke rett opp og ned) Du dreier litt på propellen slik at du kjenner kompresjonen der du får motstand skal propellen være på tvers.
      Når det gjelder drivstoffet som kommer ut kan det tyde på at du har byttet om ledningene, går ut fra at du har to slanger som kommer ut fra tanken, som oftest er det den nederste som går til "klonken" i tanken, denne skal på forgasseren, den øverste skal til lydpotta.
      Er motoren innkjørt? viss ikke bør den gå en tank med fuel før du tar av.
      Det er jo også greit og ha med en medhjelper som kan holde flyet mens du starter.
      Det med innkjøring bør være angitt i bruksanvisningen.
      Lykke til!
      Takk for et godt svar! Men er det noen idë å skru fast propellen med en låsemutter?

      Comment


      • #4
        Låsemutter kunne vært en idè ja, ang at fuelen spruter ut av motoren, kan det være at du drar propellen feil vei...
        O.S. 55AX powered Kyosho Calmato og Futaba 7C 2.4GHz
        Kthxbye

        Comment


        • #5
          Originally posted by RPM View Post
          Låsemutter kunne vært en idè ja, ang at fuelen spruter ut av motoren, kan det være at du drar propellen feil vei...
          Jeg drar propellen til venstre og er ganske sikker på at det er riktig vei

          Comment


          • #6
            propell

            Bruker du en pinne når du starter, eller har du elektrisk starter?
            Hvis du starter propellen med en pinne blir det lett slag i det du hiver bladet rundt, og vil løsne lettere, men hvorfor ikke trekke mutteren skikkelig til?.. det er unødvendig og bruke kontramuttere.Jeg bruker eletrisk starter.Jeg bruker kontramutter på min firtakter. Du har vel også spinner ?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Karl Johan View Post
              Bruker du en pinne når du starter, eller har du elektrisk starter?
              Hvis du starter propellen med en pinne blir det lett slag i det du hiver bladet rundt, og vil løsne lettere, men hvorfor ikke trekke mutteren skikkelig til?.. det er unødvendig og bruke kontramuttere.Jeg bruker eletrisk starter.Jeg bruker kontramutter på min firtakter. Du har vel også spinner ?
              Jeg har starter men spinneren ble ødelagt da propellen fløy av.

              Comment


              • #8
                Idag fikk jeg det endelig igang Har kjøpt ny spinner så nå fikk jeg brukt el-starteren Tusen takk for hjelpsomme svar alle sammen
                Last edited by (>>Mathias<<); 7 August 2009, 06:53.

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X