Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal kjøpe mitt første modellfly (el-fly)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skal kjøpe mitt første modellfly (el-fly)

    Har fått lyst til å begynne å utforske modellfly som hobby (en lyst som har en tendens til å dukke opp hver vår, men nå skal det skje. Passer jo bra at eldstegutten snart er 9 år også, så har man et bra alibi...).

    Har aldri fløyet modellfly før, annet enn på sim. Har RealFlight G4.5 som jeg driver og øver litt på, med variabelt hell. Må legges ned en del timer her før det begynner å ligne på noe, tror jeg. Er foreløpig på det nivået at jeg sliter med å foreta fine, jevne svinger (skal man egentlig bruke balanseror, elevator OG rudder? Hvis jeg inkluderer rudder har flyet en tendens til å peke nesen nedover), og når flyet flyr mot meg har jeg en tendens til å svinge feil vei etc, så her gjenstår det en del arbeid ja

    Etterhvert må man jo imidlertid prøve seg på the real thing også. Når første fly skal kjøpes inn har jeg tenkt på å kjøpe en RTF-pakke, for å komme litt fort i gang og se hvor bitt jeg evt. blir av basillen, uten å investere så altfor mye i det. Det politisk korrekte og mest snusfornuftige er vel da å kjøpe en trainer a la Wing Dragon el.l. med pusher-propell, men jeg må innrømme at det frister i grunnen lite. Vanskelig å sette fingeren helt på hvorfor, men tror det har noe med at jeg ønsker meg noe som ligner ihvertfall noenlunde på et real-life fly (feks. en Cessna). Ønsker meg også et oppsett med 4 kanaler. Er dette helt på trynet ufornuftig og urealistisk for en nybegynner?

    Jeg har sett meg ut noen kandidater:

    Hoover One 110:


    Cessna 182 EPO 141:


    STM Cessna RTF 120cm:


    Prismessig er det første flyet mest fristende, men Cessna 182 er jo størst og estetisk penest, synes jeg. STM Cessna er noe mindre og litt dyrere, men har flaps og lys, og ser ut til å få generelt god omtale. Merker at jeg liker de to siste ganske godt. Kan kanskje være greit å ha et fly med litt størrelse på, så man lettere kan se hvor det befinner seg til enhver tid?

    Laderne som følger med her er sikkert ikke allverden. Kan man klare seg greit med disse en stund, selv med LiPo-batterier, eller må/bør man absolutt kjøpe en skikkelig lader med en gang?

    Noen som har erfaring med noen av modellene? Synspunkter? Bør jeg bare kaste inn håndkleet og kjøpe en Wing Dragon med en gang, og starte der?

    Hvis noen har link til en fin tutorial/guide for flyging, så er det også fint

  • #2
    Hei, og velkommen ombord!

    Jeg har selv kjøpt Cessna'en fra Throttlestore, og må bare si at det er helt kanon!
    Ekstremt mye valuta for pengene. (Nå er det jo vårsalg (-20% i tillegg!)
    I mine øyne det beste nybegynnerflyet om dagen.
    Svært lite bygging, super-enkelt å fly (går av seg selv omtrent) og
    meget god deletilgang. (brekker vingen, ja, da kjøper du ny og ferdig med det..)

    Billig og tåler en støyt. Enkelt å bytte deler som går føyka.
    Du har alt du trenger for under to tusen kroner, og du kan selv
    velge om du skal ha hjul, ski eller flottører!

    Ikke minst er dette enkelt å fly, og man har alle funksjoner (som balanseror etc.)
    slik at du fint kan lære deg å fly uten at det koster skjorta.
    Eneste jeg savner på denne, er lys...

    Kjøp dette flyet er mitt råd.


    Ang. svingene dine så er nok svaret at du gir for mye sideror.

    For en perfekt sving, bruk sideroret til å svinge, og *balanse*roret
    til å "balansere" det gjennom svingen. Men ikke glem elevator gjennom den.

    Dette er en treningssak, som det meste annet. Men riktig bruk av sideror er viktig.
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Takker for svar. Var vel innerst inne det svaret jeg håpet på Synes det flyet ser veldig pent ut, selv om utseendet selvsagt i bunn og grunn er underordnet i nybegynnerfasen.

      Hva med laderen som følger med, fungerer den greit nok til mitt bruk? Det den antageligvis mangler er vel en funksjon for "storage"-lading, men det går kanskje an å ta det litt på feelingen, ved å lade batteriet fullt og deretter kjøre et par minutter etterpå?

      Takker for tips om svinging, skal teste ut dette på sim, og se hvordan det blir seende ut til slutt

      Når det gjelder Throttlestore så har jeg jo lest litt av hvert om dem, men overveiende virker det jo positivt, kjapp leveranse etc. Er det din erfaring også?

      Comment


      • #4
        Ladern har jeg ikke peiling på. Jeg handla bare fly uten radio/mottaker/lader.

        Skala-messig så er flyet helt knakande flott. Ekstremt tøft å se når det står på bakken også. Den har nøyaktig samme "vugginga" som 1:1'en har når det blåser litt tom.

        Vedr. hva man leser om Throttlestore er jeg ørlitegranne inhabil da de annonserer her..
        men bare litt.
        Det skrives mye rart om TS, men det blir flaten meg skrivi mye rart om alt spør du meg.
        Min erfaring er at TS leverer varene, de følger opp om det er noen problemer og alt går hurtig.

        Jeg har i alle fall ingen problemer med å anbefale TS til noen... En annen ting man kan se på
        er jo veksten. De hadde vel neppe vokst så fort om de hadde svindla folk hele tida
        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
        - NiceShot.no

        Comment


        • #5
          Cessna 182 EPO 141:
          http://www.throttlestore.com/fly/kom...f.aspx?lang=NO

          Jeg har dette selv, mitt andre fly, men det første var søppel.
          Jeg syns dette flyet er supert, selv om det er noe redusert nå, limt ganske mye. Simulator er for pingler
          Det tåler mye og er lett å fly, men ikke i frisk bris med kuling i kastene.
          Kjøp med ekstra propeller. Orginalbatteriet er meget bra og gir deg tonnevis med flytid, til å begynne med trenger du bare ett. Limet som følger med i ekstrapakken er ikke veldig bra, superfix eller tilsvarende er bedre.

          Skulle jeg kjøpt nytt i dag ville jeg gått for storebroren med flaps og halehjul.
          Alt i alt kan det anbefales.
          Laderen er helt kurant - balanserer fint og behandler batteriene bra. Jeg må gjenta at batteriet som fulgte med var særdeles bra, like bra som laaaangt dyrere pakker.


          edit: Jeg har utelukkende god erfaring med TS!
          MBX-6
          Slash 4x4 rtr
          - Midtskogen Raceway-

          Comment


          • #6
            Lim med Cessna 182 EPO 141

            Ser stadig vekk at folk hevder at limen som følger med flyet og/eller i ekstrapakken ikke er bra.

            Dette er noe stort tøys. Limet er helt suvverent, MEN MÅ BRUKES RETT. Er en ikke fornøyd med dette limet er det brukt feil.

            ALL kontaktlim brukes på flølgende måte: Ha lim på begge flater. Vent noen minutter til limet ikke "klistrer" lengre. Sett sammen flatene, og det sitter som ett skudd.

            Det finnes ikke bedre lim til EPS/EPO etter min vurdering!

            Jeg mistenker de som ikke er fornøyd at de setter sammen delene mens limet fortsatt er "vått". Da vil det ikke lime/tørke. Dette er imidlertid feil bruk!

            OC
            Last edited by Mutantmannen; 16 April 2010, 07:12.

            Comment


            • #7
              4de kandidat

              Er utsende/lys viktig er der enda en kandidat å vurdere:


              Den har lys, flaps og detaljnivå som overgår alt annet under 2000 kroner på markedet.

              Til en nybegynner vil jeg uansett anbefale Hover One eller Cessna 182 EPO 141 fordi en må påregne noen harde "landinger" når en er helt fersk. Mer dill=dyrere krasj/mer å reparere. Flaps er selvsagt kult - men ikke av betydning for å lære å fly.

              En begynnermodell skal primært være lett å fly, i sterkt materiale og alt av reservedeler må være tilgjengelig til enhver tid.

              Når det gjelder "lett å fly" bør en og ta størrelse i betraktning - i motsetning til det en kanskje skulle tro - jo større flyet er, jo lettere å fly!

              OC
              Last edited by Mutantmannen; 16 April 2010, 07:38.

              Comment


              • #8
                Om ladere i komplette pakker

                De fleste komplette pakker på markedet kommer med balanserte li-poly ladere. Det finnes kanskje en og annen pakke som har ubalanserte ladere, men de er det blitt langt mellom.

                En uballansert lader kan du kaste. Den vil halvere levetiden på batteriet ditt. De ballanserte laderene er helt OK, men heller ikke mer enn det.

                Anbefaler alle som skal holde på med denne hobbyen å kjøpe seg en grei lipo-lader. Disse er jo ikke dyre lengre heller. Prisene er nå på en tredjedel av hva de var for ett år siden.

                Kan trygt anbefale denne meget praktiske og helt greie laderen:
                http://www.throttlestore.com/ladere/...r.aspx?lang=NO

                Er en "frik" og vil ha de aller beste laderne, sjekk disse:


                Vi vanlig "dødelige" klarer oss imidlertid meget greit med V6AC.


                MEN HUSK:

                Det viktigste med LiPo er imidlertid at en setter seg litt inn i det. Husk at det er meget lett å ødelegge et LiPo batteri. De må ikke brukes som NiCd/NiMh batterier!
                1. Aldri tøm batteriet - respekter lipo-cut i fly/helikopter! Kommer spenningen under 3V pr celle er batteriet ødelagt.
                2. Lad alltid batteriet etter bruk - LiPo må ikke lagres tappet. Alle batterier taper spenning ved lagring, og er nivået lavt i utganspunktet kan batteriet bli ødelagt bare av å ligge en måned eller to.
                3. Lad alltid Li-Po et trygt sted. Bruk ladepose, en keramisk krukke, el.l. Alle som har sett et lipo batteri blåse seg opp og eksplodere får DYP RESPEKT. Dette må det ikke tas lett på. Det skjer ikke ofte, MEN DET SKJER!
                4. Lagre alltid batteriene trygt, med stabil temperatur vekk fra sollys og helst brannsikkert.
                Brukt rett varer de fleste batterier i årevis. Brukt feil kan de bli ødelagt ved første gangs bruk.

                OC

                Comment


                • #9
                  Takker for alle nyttige tilbakemeldinger her, begynner å føle meg sikker på at dette er et bra kjøp! Tror jeg uansett satser på å kjøpe den ekstrapakken. Kommer uansett til å kjøpe ekstra propeller og ekstra batteri (flott at det som følger med er så bra, forøvrig!), og da følger jo limet gratis med på kjøpet, så og si. Har lest flere steder at det limet skal være bra nok hvis man bare bruker det riktig, slik Mutantmannen skriver. Satser på at det sitter, hvis ikke blir det vel Superfix da

                  Skal pingle noen timer til i sim før jeg bestiller, bare

                  Comment


                  • #10
                    Ah, her renner det på med nyttig info for en nybegynner, ja. Har kikket litt på den første laderen du linker til der, men var usikker på kvaliteten. Virker som du har erfaring med den, så da kommer jeg nok til å kjøpe den der etterhvert (tenkte ellers på en iMax), men vil sikkert klare meg med den medfølgende laderen til å begynne med. Slik jeg har forstått det skal LiPo-batterier heller ikke lagres fulladet, men ved en litt lavere spenning (11.4V?). Den iMax-ladern jeg har sett på har en "Storage"-funksjon, har den laderen du linket til det? Ser at den kan tappe batteriet ihvertfall, så det er vel ikke umulig at den har det. (i tilfelle har den vel samme funksjoner som iMax-laderen som koster 200 kroner mer, tror jeg)

                    Har ellers lagt en ladepose i handlevogna, for å lagre/lade batteriene i. Den koster 35 kroner hos TS, noe som er latterlig lite i forhold til de 198 som LiPo Sack koster, men forhåpentglivis gjøre den samme nytten.

                    Den "fjerde kandidaten" du linker til har jeg siklet på mer enn en gang, gitt Men jeg kom fram til at nok er nok, og som du sier: det siste man trenger på et nybegynnerfly er flere ting som kan ødelegges. Men det er et skikkelig lekkert fly da!

                    Comment


                    • #11
                      Oops, der kom jeg i skade for å bestille den 141-Cessnaen fra Throttlestore, gitt

                      Bare å sette seg og vente spent da.

                      Comment


                      • #12
                        nei å nei så leit...

                        Bare å glede seg..
                        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                        - NiceShot.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mutantmannen View Post
                          Ser stadig vekk at folk hevder at limen som følger med flyet og/eller i ekstrapakken ikke er bra.

                          Dette er noe stort tøys. Limet er helt suvverent, MEN MÅ BRUKES RETT. Er en ikke fornøyd med dette limet er det brukt feil.

                          ALL kontaktlim brukes på flølgende måte: Ha lim på begge flater. Vent noen minutter til limet ikke "klistrer" lengre. Sett sammen flatene, og det sitter som ett skudd.

                          Det finnes ikke bedre lim til EPS/EPO etter min vurdering!

                          Jeg mistenker de som ikke er fornøyd at de setter sammen delene mens limet fortsatt er "vått". Da vil det ikke lime/tørke. Dette er imidlertid feil bruk!

                          OC
                          Limet som fulgte med flyet var helt kurant, limet som fulgte med i ekstrapakken er jeg fremdeles ikke happy med. Å vente til det ikke klistrer er ikke alltid aktuelt når det er en eller annen sprekk, hvor det ikke er 2 flater som kan ligge fra hverandre over tid før du setter de sammen.
                          Det er nå en uke siden jeg limte en del til en annen på flyet, det ble litt overflødig lim og det er da fremdeles klissete, så hvis jeg skulle vente til det avtok måtte jeg hatt god tid.
                          Limet er svært tynntflytende, så når man eventuelt skal fylle i et sted etter en skikkelig kræsj så er det uegnet, men det er nok ikke dette som var tanken bak limet heller - i disse tilfellene fungerer superfix veldig bra, alternativt würth sitt tilsvarende.

                          Til montering fungerer det helt fint!
                          MBX-6
                          Slash 4x4 rtr
                          - Midtskogen Raceway-

                          Comment


                          • #14
                            Er i helt samme situasjon som trådstarter om da jeg er også nybegynner og er nesten så jeg er på vei til og handle meg 141-Cessna. Men det jeg lurte på om var om det er noen restriksjoner om og kjøre rc fly i visse luftrom? Har flyene som går inn for landing til gardermoen rett over hustaket her og vil helst slippe og lage noe krøll slik at det går noen 1:1 fly i bakken :P

                            Hpi Baja "Shorty"
                            Mini z Awd

                            Comment


                            • #15
                              Det er vel restriksjoner i nærheten av alle flyplasser, vil jeg tro...
                              Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X