Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV flyging? Noen som driver med det? "First Person View"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV flyging? Noen som driver med det? "First Person View"

    Noen som driver med dette?

    Har selv bestillt meg litt utstyr og tengte og teste ut..
    Hadde jo vært moro og høre fra andre som driver med dette, og hvordan det er?

    Har til opplysning aldri fløyet rc fly før.. Og kommer sikkert ikke til og prøve det heller før jeg har fått satt sammen dette utstyret Blir jo spennende ...

  • #2
    kor du har bestilt det..kunne tenkt meg og prøve det eg og
    Willy Offerdahl tilflytta Karmøybu 79mod
    tamiya tnx 3.0 ,tamiya tt01d,tamiya king hauler me flatbed tralle.kyosho tf-5,kyosho mini monster,kyosho pitts.kyosho calmato sport+++

    Comment


    • #3
      Finner alt man trenger ganske mange plasser på nett... Skal finne linker...

      Selv har jeg bestillt et 1.4m langt F16, elekrisk, med 90mm vifte..
      (trenger stort fly fordi jeg har bestillt et "stort" kamera)..
      Et 'Go Pro HD' cam, som måler ca. 6cm i bredde, 4cm i høyden og 2-3cm i tykkelse...
      Må jo også ha egen sender / mottaker for bilde... Og gjerne 'video briller' for og få den "pilot" effekten.. Du kan jo også kople bilde til tv..

      Du kan også søke etter RC PFV FLYING på youtube.com,
      da kommer det opp masse... Også på google.com for og finne nettsider som selger utstyr...

      Du får også kjøpt 'head tracking' system... De er to servoer oppå hverandre, og så setter man cammet oppå de, og så har du en boks på hode med en kabel i stikka, og servoene i receiveren i flyet, da får du det slik at når du tar hodet til høyre / venstre / opp osv osv, så beveger servoene seg slik at cammet "ser dit du ser".. om du skjønner?

      Comment


      • #4
        mener du sånn med f.eks flycamone?

        Comment


        • #5
          Tja, om det er et som du bruker og sender direkte overføring av bildet til en mottaker på bakken, som du har koplet til vidoe briller? ...

          Det finnes mange forskjellige kameraer og bruke.. Man får f.eks kjøpe gjennom ebay de små trådløse "spcammene" som også kan brukes.. Fordelen med disse er jo at de er veldig små, men veier gjerne en del uansett siden man må ha et 9V batteri med... Og dårlig rekkevidde og signal på utstyret som følger med..

          Jeg har bestillt et litt større, som har HD og wideangel linse (ca. 170 grader om jeg ikke husker feil).. Og jeg skal kjøpe en egen 1000mv sender, da den kan sende myyye lengere en de som følger med de "spycammene"...

          Men man kan jo bruke et hvilket som helst kamera, det er klart det er en begrensning med tanke på hvor stort flyet er...men større fly gir jo mulighet til større kamera...

          Camflyone er vell et kamera du tar opp video med, og ser på video fra flyturen etter at du har kommet ned?...

          Man får jo også mange forskjellige video briller, og pan/tilt systemer (de servoene som man setter kameraet på og som vrir seg etter hvor du ser om du bruker et 'head tracking system')....

          Disse selger en del utstyr:


          Man får ogås GPS til dette, som viser høyde, fart, hvor mye strøm det er igjen, hvor langt borte du er og en "pil" for at du ikke skal fly deg bort
          Denne infoen vises i kameraet, eller på bildet i brillene du bruker

          Her er en video på hvordan headtrackingen fungerer, du ser kammet på bilen begeve seg etter hvor han ser...

          demo video of prototype FPV car showing head tracking system.


          Her er en video til de som flyr med GPS...En enkel versjon...
          Og man får jo faktisk autopilot til dette også...
          First test with the Black stork OSD from hobby wireless.It works fine, we have just to wait for better weather....The wind is heavy but for a first test it's...


          Det er også maange forskjellige GPS system (OSD kalles det) man kan kjøpe, viser forskjellig info... alle viser de man må vite.. Men andre også kan vise hvordan vinkel flyet er osv osv... Bare se litt rundt på nett..
          Som denne f.eks:


          Man får også kjøp "long rang system"...noe som skal la deg kunne fly opptil 5 MIL!!!
          en antenne man fester i trainee porten i radioen, og sikkert en smart plass i receiveren...
          Last edited by olemj86; 28 June 2010, 01:01.

          Comment


          • #6
            Beklager seminekrotendenser, men tråden er jo ikke gammel. Hvordan gikk det med prosjektet? Sitter selv og leker med tanken på en FPV/UAV-plattform. Fungerte det med EDF-basen din? Trodde egentlig at vingeprofilen var heller dårlig egnet til FPV da du må fly relativt fort, særlig med last? Hvordan var lærekurven? Ser for meg at det var relativt vanskelig å komme i gang med en såpass ustabil airframe? Ga vekten av kamera+elektronikk utslag i flyveevne, mye jobb å beholde CG?

            Hvilken radiolink valgte du? Hvilket bånd opererte den 1W senderen på? Ser selv på 2.4- og 5.8GHz radiolinker til videooverføring, og der er vel maks tillat signalstyrke 25mW i Europa uten radioamatørlisens? Min løsning blir nok en retningsbestemt yogi/patchantenne på tripod med tracking av fly for å få best mulig rekkevidde innen tillat antennestyrke.

            Fornøyd med GoPro HD? Regner med å velge det jeg også, særlig nå som LiveVideo Out er offesielt støttet.

            Hva fant du ut angående luftfartsreglene? Har selv ikke funnet noe svar på om hvorvidt man må ha en person som ser flyet når man flyr med briller, regner dog med att dette må til for å klassifisere under modellfly ettersom kravet på at man til en hver tid skal se flyet uten optiske hjelpemidler (hvordan er dette ift. briller, linser?) er rimelig strengt. Kommer selv til å velge en svært synlig farge av den grunn. Link til mulig utdatert side fra NLF

            Mitt første fly blir mest sannsynlig ett Multiplex Easystar (Link) da dette ser ut til å være ett populært valg rundt om i europeiske FPV-samfunn, det er også rimelig 'tregt' og balansert som er positivt da jeg heller ikke har noe erfaring med modellfly - har derimot flydd en god del fly, uten at det nødvendigvis gjør ting mye lettere. Vet dermed også att GoPro HD + radioutstyr ikke blir for tungt.

            Blir nok i utgangspunktet å benytte seg av omniantenner for å holde prisen nede, da det fort bli en 2000 ekstra for antennetracking. Tror jeg går for EzOSD (Link) da denne løsningen tillater oppgradering til tracking via audiolink når jeg vil utvide. Mener å ha en ~500m rekkevidde med omniantenner.

            Hva slags bakkestasjon gikk du for? Vet ikke om jeg går for en enkel (Link] eller dobbel mottaker (Link]ettersom jeg har lyst til å utvide til antennetracking etterhvert, prisen dobles jo også. Regner i utgangspunktet med å hente strøm fra bilen (12V og 220V uttak), men blir nok etterhvert en NiCd-løsning da man får billige 5A+ batterier. Kommer til å benytte enten video-inn på laptop eller en "matt" 24" LCD-skjerm jeg har stående til bilde i utgangspunktet (evt. begge?), for så å spare opp til briller (og så headtracking...) etterhvert.

            Kommer nok til å gå for en ArduPilot autopilotløsning (Link) etterhvert da dette er blant de billigste løsningene jeg har vært borti og det har en stor og aktiv brukerbase. Denne støtter også sk. "assistert fjernstyring"/Fly-by-Wire hvor ArduPilot prosesserer styringssignalene fra fjernkontroll, justerer for stabilitet og så utfører. Liker særlig godt at de legger opp for bruk av lufttrykk til høydemåling (Link) da dette er ett problem for GPS. Hvordan er reglene for bruk av autopilot i modelfly? Ettersom modelfly ifølge NLF ikke går inn under "Lov om luftfart" av 16.des.1960, står man friere i forhold til UAV/autopilotløsninger enn med 'ekte' autonome fly? Naturlighvis gitt at man til en hver tid kan se flyet. Såvidt jeg har forstått er det på generell basis ikke tillat med ubemannet flyvning i norsk luftrom med unntak av enkelte militære øvelsesfelt. Liker i utgangspunktet tanken på denne assisterte flyvingen (og autonom landing/takeoff..), men ser også fordeler med å ha flyet på autopilot hvis man skal ta bilder 'rett ned', enten manuelt eller på GPS koordinater.

            Én ting jeg lurer på, noen her som har erfaring med ProJet sin MQ-9-modell med 255cm vingespenn? (Link) Sikler litt på den som fly nummer 2, men har lest at enkelte er skeptiske i forhold til egenvekt vs. lastekapasitet.

            Kommer til å bestille mest mulig fra EU ettersom jeg bor i Tyskland halve året og dermed sparer en del på frakt/mums/toll; tollgrensa er på 5000 om man tar det med i bagasjen etter 24 timer i utlandet, men 200 om det sendes med posten. Hvor miljøpolitisk er det egentlig å legge opp til at folk tar en biltur/flytur til utlandet for å handle inn ting fremfor å få det sent sammen med store mengder andre pakker?! Skal ikke være dyre varen før det lønner seg å fly ned til Tyskland og hente pakka der, så fly hjem igjen ens ærend, fremfor å la Posten/DHL/UPS levere pakka på døra. Er jo fort en 50 kroner billetten hos RA..
            Daniel O. Danielsen '85

            Comment


            • #7
              for FPV/UAV etc. anbefaler jeg heller å ta en titt på Modellflynytt.
              Der er det flere som driver (kun) med dette.

              Har vel følelsen av at de fleste som henger i fly/heli her inne er folk
              som ikke kjører bil på vintern osv

              (Ikke at jeg skal nekte folk å prate om det her på RS, men .... ja.. Du skjønner)
              Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
              - NiceShot.no

              Comment


              • #8
                Takk, da hopper jeg rolig over dit Er ikke så godt kjent med modellflymiljøet her oppe i nord ennå
                Daniel O. Danielsen '85

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X