Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å reparere fly når man har ti tommeltotter...?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Å reparere fly når man har ti tommeltotter...?

Hei!

Er absolutt nybegynner i dette. Kjøpte et (SAPAC) Wilga 2000 isoporfly med elektromotor. De to første turene gikk faktisk bra. På mirakuløst vis fikk jeg flyet ned på bakken i ett stykke. Jeg hadde ikke kontroll i det hele tatt, og jeg skal blant annet ha tatt loop to ganger. Helt utilsiktet...!

Så var det tredje flyturen. Den gikk ikke så bra: Flykroppen og den ene vinga brakk i to, og motorbukken fikk også "alvorlige bruddskader". Nå sitter jeg hjemme og limer og teiper som en gal.

Hvor mye lim skal jeg ha på? (har smurt godt på).
    Hvor lenge skal isoporlimet tørke før jeg kan ut å fly igjen?
    Kan jeg i det hele tatt fly igjen? Har forstått at isopor kan bli like sterkt som før skaden. Men stemmer det?

Trenger tips og råd om både flyging og reparering. Har tenkt å fortsette til jeg greier å fly skikkelig. Det var jo utrolig morsomt de minuttene det varte

Originally posted by FrodeM View Post
    De to første turene gikk faktisk bra. På mirakuløst vis fikk jeg flyet ned på bakken i ett stykke. Jeg hadde ikke kontroll i det hele tatt, og jeg skal blant annet ha tatt loop to ganger. Helt utilsiktet...!
    Veivingen til en nybegynner kan ofte virke mye mer imponerende enn de kontrollerte bevegelsene til noen som er halvgod (Siden sistnevnte ofte tar det litt roligere for å redde flyet.) Imponerende at de to første turene gikk bra!

Hvor mye lim skal jeg ha på? (har smurt godt på).
    Hvor lenge skal isoporlimet tørke før jeg kan ut å fly igjen?
    Kan jeg i det hele tatt fly igjen? Har forstått at isopor kan bli like sterkt som før skaden. Men stemmer det?
    Hvor mye lim kommer an på hvilken limtype du bruker. Jeg pleier å bruke 5-min epoxy, og da holder det å smøre et tynt, tynt lag utover kontaktflatene. Husk på at strukturelt sett er limet ofte svakere enn flyet, så du vil bare ha nok til at det fester seg skikkelig -- ikke mer.

Hvor lenge limet skal tørke er også individuelt for limtypen. Les instruksene til limet, eller bare ha god tålmodighet. Da jeg brakk av halen på mitt første fly limte jeg med epoxy, ventet 40 minutter og gikk ut for neste flytur. Det fungerte fint, men det er nok ikke dumt å vente lenger

Du kan sannsynligvis fly igjen. Jeg har sett fly som ser veldig skrøpelige ("battlescarred") ut, men som flyr som en drøm! Hvis noe blir for hardt skadet kjøper du i verste fall bare nye deler.

Trenger tips og råd om både flyging og reparering. Har tenkt å fortsette til jeg greier å fly skikkelig. Det var jo utrolig morsomt de minuttene det varte
    Noen tips for flyvning:
    - Vær forsiktig ift. vær og omstendigheter. Jeg har hatt mange uhell fordi jeg absolutt ville fly i litt for mye vind...
    - Ta det pent og rolig med stikka, det er fort gjort å overkompensere.
    - Ikke fly raskere enn du egentlig trenger, som etter min erfaring ofte er ~60% throttle for "flat" flyvning.
    - Huskeregel når flyet kommer mot deg: "Stick to the low wing", for å rette opp.
    - Sørg for at du forstår fysikken som ligger bak -- som f.eks. når og hvorfor flyet staller, og at (og hvorfor) flyet mister litt høyde når du svinger.
    - Prøv å ligge litt høyt, så du har en god feilmargin. Det er ikke for ingenting at jagerflyvere kaller å fly lavt «within their fear of death range»

Og viktigst av alt:
    - Ikke gi opp selv om du kræsjer! Dagen du har hatt din siste kollisjon er dagen du slutter å fly...
    Last edited by lstor; 7 July 2010, 05:29.
    Revving up your engine, listen to her howling roar... Metal under tension, begging you to touch and go!

Comment

Ville kanskje ha anbefalt deg å kjøpe en fly simulator, kan ofte være billig iforhold vis du kræsjer et fly du ikke får reparert igjen til flere tusen kroner, lærte utrolig mye på simulator,og koster jo ikke all verden heller.

Bare et tips som kan spare deg for mange reprasjons timer og penger ikke minst.
      FG 1:6 Monstertruck -- Pheonix Elektro fly

Comment

Det fine med EPO-flyene er at du kan reparere 90% av flyet selv lett. Isoporlim/kontaktlim skal kun brukes i supertynne lag på begge flater, og være fingertørt før det settes sammen. Epoxy kan man bruke litt mer av, og dette er også et ekstremt sterkt lim når det har tørket.

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
        Welcome to our newest member, gaffelape.
        Working...
        X