Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerfly: Glow vs Elektro, samt valg av sender.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybegynnerfly: Glow vs Elektro, samt valg av sender.

Hei.

Jeg vurderer å begynne med RC modellfly, og gikk for ca en uke siden til innkjøp av RealFlight G5.5. Forsåvidt kan jeg si meg fornøyd med fremgangen så langt, og at jeg ikke gikk rett på et fly. Det hadde fort blitt dyrt med tanke på legeregninger og nye fly

Men, dersom jeg faktisk skal ta dette litt lenger, så er det vel viktig med valg av fly og kontroller. Det er ikke like lett å bytte mellom forskjellige trainere, og eventuelt andre fly i det virkelige liv, som det er i simulatoren. Og det er vel en forskjell om man velger glow vs elektroniske motorer på flyene så vidt jeg kan forstå.

Har sett litt på Hobbico NexSTAR, og denne kommer både i elektro og glow-versjon. Så er vel spørsmålet hvilken av disse burde man velge? Og hvor mye ekstrautstyr må man beregne dersom man faller for glow? Her tenker man startere osv.

Alternativet til traineren vil være å øve mer på simulator, og heller gå for en annen flymaskin med flere kanaler og muligheter. Men, det spørs hvor lurt dere med mer erfaring mener dette er også? Og glow eller elektro på denne ?

På en av de forrige trådene har, så jeg en anbefaling om å velge en radio man ville holde seg til resten av livet. Sånn jeg ser det er Futaba Field Force CG10 et ønske. Men, siden man går for en 4ch trainer er kanskje 10ch sender i største laget? Har uansett et ønske om å gå over til mer krevende fly og helikoptere i fremtiden, men jeg vil kanskje aldri få bruk for mer enn 8 kanaler der heller ?

Takker på forhånd for alle svar

nybegynnerfly

Heisa. Jeg startet med dett flyet for ett par tre år siden:http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=11139

Så kjøpte jeg ett brukt av denne typen:http://www.throttlestore.com/fly/nes..._.aspx?lang=NO med OS. 55.ax

Cessna er bra ! Det som event går til f.. først er nesehjulet.

På Jupiter er det event. vingebolten som går først.Begge modeller kan tapes og limes mange ganger.

Mvh.Ken
    AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
    Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
    http://www.arcticrc.no/

Comment

Som sender anbefales Futaba 7.c Event spectrum Dx. 8. Du har kanaler nok til normal bruk.Det går også ann å bruke y-kabel hvis det er nødvendig.Knallgode sendere begge to
      AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.

Comment

Her gjelder det å holde tunga rett i munnnen med tanke på radio valg. Hvis du blir bitt av basillen og ønsker å fly noe som er noe mer avansert så kan 7 kanaler bli litt lite , og tenk også over hvilke mikse muligheter radioen har.

Vil du fly avanserte seilfly feks så er futaba 7c noe svak , men den du linker til er god . Du skjønner poenget

Tenk deg godt om og gjør research på både fly og radioutstyr , du kommer garantert ikke til å angre på det
        tom inge ballestad skien 1973 mfk vingen ,pike superior , victor f3b ,ascot f3b , ober vinsj , futaba 7c , Hitec aurora 9 2.4mhz

Comment

Hei, og takk for svar både Ken og tomin.

Erfaringer fra tidligere (og forsåvidt nåværende) hobbyer jeg har hatt er at det er bedre med en kanal for mye, enn en kanal for lite. Her tenker jeg først og fremst på DJ'ing siden det er greit med flere tilkoblingsmuligheter. Men, det er noe som heter overkill også... Det er ingen grunn til å kjøpe en 12ch PA-mikser om man kun skal koble opp to CD-spillere

Avanserte seilfly er nok ikke helt min ting, da jeg liker det med motor på, og eventuelt ønsker å bygge meg opp mot jet og lignende med årene. Men, på nåværende tidspunkt er hovedtanken to eller tre modeller; RC Trainer, RC 3D Akro og RC 3D Helikopter. Når det kommer til helikopter har jeg blitt anbefalt å gå på en større, og mer kraftfull modell, fremfor mindre modeller på grunn av stabiliteten.

Research har jeg også funnet ut at må til. Det er ikke bare å kikke på nettbutikker å se forkortelser i hytt og pine, både på radioer, og flypakker. Men begynner sakte og sikkert å forstå et par millimeter av gangen

Har forøvrig lastet ned manualen til radioen jeg linket til, så får man prøve å skrive den ut på jobb i morgen, og slappe av i sofaen og se litt på mulighetene med den, og eventuelt se om man finner det samme på radioene Ken linker til.

Men, litt tilbake til glow vs elektro. Hvordan er erfaringen der med tanke på flyvennlighet og kraft? Og ikke minst naboer i forhold til flyplassene? Så vidt jeg har forstått kan noen naboer være klare til å skylde på fuglejakta i det de sikter hagla inn på flyet?

Comment

med en elektro modell er det vel mindre støy , men noen vil ha motorlyden. Har bare erfaringer med elektrodift og kan anbefales
            tom inge ballestad skien 1973 mfk vingen ,pike superior , victor f3b ,ascot f3b , ober vinsj , futaba 7c , Hitec aurora 9 2.4mhz

Comment

Hei igjend.

7c og dx8 er etter min mening best hvis man tar prisen i betraktning...men, men.

Som du sier blir du anbefalt ett helikopter med litt størrelse pga.stødigheten.
              Det samme gjelder fly.Feks.Trothlestore/jupiter med os 55 er rett og slett enklere å fly enn feks.ett mindre overvinget cessna isoporfly med elektromotor.Fordelen med ett lite fly er att mann har mindre nerver..he-he!

Anyway, tren godt med simulator.Kjøp en throttelstore Jupiter med Os.Max 55.ax.Standard futaba servoer,da har du ett fly som er stødig,tåler juling,og kan både fly acro og søndagsflyving.dessuten kan hastigheten være sinnsyk lav før det flikker over.Trenger kanskje litt rullebane pga.tyngden på flyet,men de kan du leve med..

Motoren er en av dem mest driftsikre i sin klasse,! Servoene holder i bøtter og spann.!

Hvis vi tenker PRIS,HOLDBARHET,DRIFTSIKKERHET så blir mine anbefalinger til deg hvis du har tenkt å starte med fly:

Throttelstore Jupiter
              OS.max.55
              Futaba standard servoer
              Futaba7c, 2,4 sender/og mottaker

Hvis du da har rett balanse i flyet ,god simulator-trening,og ett hav av plass å lande på i begynnelsen, så ser jeg ingen grunn til att du ikke skal lykkes fra første dag!!

Som sagt det finnes bedre greier men da koster det en neve dollar extra..
              Uansett hva du gjør så bør du ta kontakt med din lokale fly-klubb,!

Lykke til !!

Comment

Takker igjen for svar og tips. Det er uten tvil litt nerver i spill når man kommer inn på et forum og stiller sitt første spørsmål... sett litt for mange svar på andre forumer med "Bruk søkefunksjonen" e.t.c. Setter virkelig pris på svarene deres!

Planen sånn det er nå er nok å se litt mer på fly og radioer, samt å lese manualer. Og svarene deres vil så absolutt bli tatt til vurdering. Finner forøvrig ikke OS .55 på Throttlestore? Mente det var helikoptermotor?!

Finner dessverre ikke Jupiter i RealFlight G5.5 heller, og det er nok derfor jeg pr.dd. har en forkjærlighet for NexSTAR. Har forsøkt litt å veksle mellom .46 og elektroversjonen på den, men må si at det første jeg savner er kraften og hastigheten glow gir. Blir ikke helt samme følelsen med elektro på den modellen hvertfall Anyway, kanskje på tide å google Jupiter litt mer og se om man finner noe mer skriftlig på det

Har forresten 2,4Ghz 2-veis kommunikasjon med tanke på batteristatus etc, eller snakker vi da betydelig dyrere utstyr?

Comment

Hei igjend.

Os.max får du kjøpt hos Norwegian Modellers.Spektrum dx.8 har telemetri,da kan du få opp div opplysninger på skjermen på senderen.Turtall,temp,batt.+

Comment

Genialt, da må man se etter telemetri!

Det var hvertfall argumentet som fikk meg til å helle mer over mot Spektrum enn Futaba. Men for å sammenligne, vet du om Futaba 10CG har telemetri? Prøvd å google litt på det, men finner ikke stort om det, annet en at det er telemetri-klart på hvertfall en modell.

Comment

Regner med Futaba kan tilby det samme som Spektrum,men er usikker gitt..

Comment

Jeg TROR ikke Futaba tilbyr telemetri enda... Men som du sier har Spektrum det på DX8, Hitec leverer det også på sin Aurora9 som jeg ville vurdert sterkt om jeg skulle hatt ny radio idag.
                        Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

Comment

Vi har testa både Aurora og DX8 på MFN:

Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                          - NiceShot.no

Comment

Jepp...tror nok man burde ta den Aurora"n nærmere i ettersyn hvis det er aktuelt med sender ja.!

Comment

@Roadrune
                              Så vidt jeg har funnet ut, så tilbyr de det ikke nei. Det ser derimot ut til at funksjonaliteten ligger innebygget i senderen, og krever en oppdatering av software når Futaba tilbyr mottagere med telemetri.

@xilian
                              Takker for lenkene Og, forøvrig den beste signaturen jeg har sett på lenge

Hvordan flyr forresten folkene her ? Jeg vet det er Mode 1 til 4, mens "standard" oppsett på RealFlight så vidt jeg har fått med meg er mode 2? Er det noen erfaringer med de forskjellige, og hvilke fordeler og ulemper ber bringer med seg med tanke på behagelig flyving, både på helikopter og fly?

Har også sett at på en sender at den er "enkel å bygge om til mode 1 til 4"... siden dagens sendere er digitale, er det ikke mulig å legge om mappingen internt på kanalene ?

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X