Announcement

Collapse
No announcement yet.

lipo i hitec eclipse 7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lipo i hitec eclipse 7

    Hei
    For en stund siden satte jeg inn en 3celler lipo i min hitec eclipse sender, dette var et batteri som var laget for å erstatte 8 celler NiMh batterier for sendere.

    Normalt skal jo denne senderen ha 9,6V, men et nyladet batteri leverer vel ca 10,2V. Et 3 celler lipo leverer 12,6V, så det er jo noe i overkant, dog kan du sette inn 8 "vanlige" batterier som blir 12V så 0,6V er jo ikke så mye over.

    Dette fungerte utmerket noen mnd. fløy masse ladet sjelden, men så begynte flyet å "flikke"av å til når det var på god avstand. Litt sener knuste jeg 3 fly rett etter take off trodde først det var fører feil, men etter en range test merket vi at servone levde sitt eget liv 30m fra senderen.

    Skylte på at senderen var gammel, å kjøpte en ny hitec eclipse. Satte inn den samme lipo pakka, å nå 2mnd senere begynner servone å flikke på 100-200m avstand.
    Er det lipo pakka med sine 12,6V som tar knekken på senderen/modulen? Noen som har erfaring med lipo i sender? Har ikke lyst å gå tilbake til NiMh batterier.

    mvh
    Bård

  • #2
    Vil anta at det er for høy spenning som knekker radioen,men kan ikke si det med sikkerhet.
    Om du ikke vil bruke NiMh batterier,er det 2 ting du kan gjøre:
    1. Bruke LiFe batteri pakke (disse har lavere spenning en LiPo)
    2. Bruke en spenningsregulator på LiPo (eventuelt lage en selv)
    John Rune Henriksen
    74 Mod.Oppland.

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X