Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-Rex"fryser" i luften

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• T-Rex"fryser" i luften

Hei

Jeg har et problem med min T-Rex 450. Den har to ganger låst seg under flyvning. Første gangen klasket den i bakken, men andre gangen klarte jeg å redde den da den plutselig virket igjen. Jeg har sjekket alle koblinger etc. og finner ikke noe galt. Så det er nærliggende å tro at det enten er mottakeren eller fartsregulatoren. Har akkurat samme mottaker i en Raptoren har ikke hatt noen tilsvarende problemer. Så spørsmålet er om det er noen andre med T-Rex som har hatt noen problemer med fartsregulatoren eller er den "state of the art"?

Takker for svar
    Last edited by runesig; 24 August 2010, 11:07.

Originally posted by runesig View Post
    Hei

Jeg har et problem med min T-Rex 450. Den har to ganger låst seg under flyvning. Første gangen klasket den i bakken, men andre gangen klarte jeg å redde den da den plutselig virket igjen. Jeg har sjekket alle koblinger etc. og finner ikke noe galt. Så det er nærliggende å tro at det enten er mottakeren eller fartsregulatoren. Har akkurat samme mottaker i en Raptoren har ikke hatt noen tilsvarende problemer. Så spørsmålet er om det er noen andre med T-Rex som har hatt noen problemer med fartsregulatoren eller er den "state of the art"?

Takker for svar
    Er Noe som helst ani motoren?

Comment

Har du Spektrum?

Skriv opp ALL elektronikken du har, så kan jeg si det mer sikkert, men det høres mest ut som en "brown out".
      Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

Comment

Høres ut som samme symptomene som jeg hadde på min 450.
        Etter 1 1/5 år vet jeg nå årsaken men har du ikke spektrum mottaker er det mest sansynlig andre ting.
        Men jeg kan fortelle om mine problemer.
        Starta vinteren 2008 / 2009 der heliet bare datt ut av himmelen.
        Ingen ulyder eller noe og mottakeren blinket etter å ha gravd det opp av snøen.

Neste hendelse var senhøsten 2009 ved 6 minusgrader og krystallklart.
        Jeg hadde nettop gått fra 11 til 12T drev på motoren og husker at heliet hadde vibrasjoner uten å reflektere mere over dette men plutselig stoppa motoren for deretter å starte igjen i lufta, dette gjentok seg 3 ganger etter hverandre og 3. gangen var heliet for lavt til at det lot seg redde så det endte med krasj.
        Dette hendte på første pakken og jeg fikk et forvarsel noen sekunder før ved at motoren lugget litt slik den gjør når soft LVC slår inn.
        Trodde dette skyldtes statiske problemer ettersom det var første flyturen i sesongen med minus grader så jorda haleboksen, halefestet, lagerbukkene til hovedmasta og motorfestet.

Neste flytur etter gjennoppbygging var innendørs med klubben der heliet fryser et kort øyeblikk før jeg får igjen kontrollen og ganske riktig så blinker mottakeren nå også.
        Flyttet litt på ferittkjernen til BECen for jeg trodde det dreide seg om radioforstyrrelse.
        Dette kurerte problemet midlertidig og jeg fikk bukt med vibrasjonene utpå våren ved å bytte til pro hodeblokk og bladholdere.

I slutten av juni ankommer 5 splitter nye 4S pakker fra Hobbycity og da fortsetter problemene.
        Nå har heliet fått tilbake hodevibrasjonene og en vindfull tur på den lokale fjelltoppen avslørte at heliet fryser til et kort øyeblikk i lufta.
        Mottakeren blinker både titt og ofte etter flyturer og til slutt får jeg et nytt kort motorkutt i lufta.

Nå begynner brikkene å falle på plass for fellesnevneren for alle gangene jeg har hatt kutt og frysing er vibrasjoner.
        Kjører Scorpion -10 på 4S oppsett ungoverned med flat 100% throttle.
        På 12T drev blir det en spoolup hastighet på 3500+ rpm.
        Mine gamle pakker fra i fjord greide ikke dette så det gikk greit og ettersom jeg starta med nye pakker i fjord på 11T drev og skifta til 12T når pakkene begynte å bli litt slappere.

Problemet er ganske enkelt vibrasjoner i heliet som gjør mottakeren tullerusk og/eller gjør at den miste radioforbindelsen i kortere eller lengere perioder.
        Jeg bruker AR6200 mottaker og denne fryser alle kanalene ved korte bortfall av signal og går over i falisafe om signalet blir borte lengere eller eventuelt om mottakeren skulle boote.
        Jeg har satt failsafe til 0 throttle og nøytrale utslag ellers så failsafe vil gi motorkutt og ingen utslag syklisk der motoren kunne starte ved gjenvunnet signal, noe som fungerte ypperlig for å si det sånn.

Løsningen blei å balansere rotorhodet i sin helhet og begynne å bruke governor slik at turtallet ikke skal bli for høyt.
        Flyr nå ganske vibrasjonsfritt på 3200 rpm og føler meg ganske så fornøyd.
        Espen Andersen (`75)

Comment

Wow, dette var et my mer utfyllende svar enn det jeg hadde regnet med!

Av elektronikk jeg har så mener jeg at jeg bruker Futaba PCM1024 mottaker, servoer husker jeg ikke i farten (jeg har ikke heliet her) men det kan jeg finne ut...Ellers så er det standard fatrsregulator som følger med 450SE og standard motor. Ellers ikke noe hokus pokus med oppsettet.

Vibrasjoner høres ikke usansynlig ut nei. Dette skal jeg jammen sjekke nærmere! Men vil 2.4Ghz systemet være mindre ømfintlig for slikt enn det gode gamle 35Mhz kanskje? Hva med å pakke inn mottakeren eller la den stå på en pute av skumgummi eller noe slikt. Kanskje et dårlig forslag?

Takk for svar!!!

Comment

Originally posted by runesig View Post
            Wow, dette var et my mer utfyllende svar enn det jeg hadde regnet med!

Av elektronikk jeg har så mener jeg at jeg bruker Futaba PCM1024 mottaker, servoer husker jeg ikke i farten (jeg har ikke heliet her) men det kan jeg finne ut...Ellers så er det standard fatrsregulator som følger med 450SE og standard motor. Ellers ikke noe hokus pokus med oppsettet.

Vibrasjoner høres ikke usansynlig ut nei. Dette skal jeg jammen sjekke nærmere! Men vil 2.4Ghz systemet være mindre ømfintlig for slikt enn det gode gamle 35Mhz kanskje? Hva med å pakke inn mottakeren eller la den stå på en pute av skumgummi eller noe slikt. Kanskje et dårlig forslag?

Takk for svar!!!
            2.4 eller pakke in mottaker gjør ingenting mot vibrasjoner. Har du Castle Creations esc?

Comment

Nå flyr jeg Spektrum men regner med at de samme mekanismene som forstyrrer signalet til en spektrum mottaker også forstyrrer Futaba mottakere.
              Espen Andersen (`75)

Comment

Hvis du har servoer som trekker mye strøm f.eks digitale, så slår de lett ut den originale BEC'en, da vil dette skje...

Det kan også være statiske utladinger fra halereima, du kan jorde halen mot ramma og motoren, da eliminerer du det problemet.
                Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

Comment

Takk for svar karer!

Her er det litt av hvert å prøve ut tydligvis. Jeg kjører et veldig enkelt oppsett med kun digital servo på hale rotor og standard Align ESC, Futaba 401 gyro, Futaba sender og mottaker. Slike problemer kan være vanskelige å finne ut av siden de bare kommer en sjelden gang i blant, men jeg skal gi beskjed hvordan det har gått.

Comment

2,4Ghz

Jeg prøvde først FM,så PCM Dual Conversion på min 450SE, men måtte gi opp. Den orginale regulatoren støyet så mye at det gikk i lock fra tid til annen uansett. Jeg gikk over til 2,4Ghz. Da ble det saker!
                    Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

Comment

Nå har jeg balansert og fjernet vibrasjoner etter alle kunstens regler. Har ikke merket noe til frysningen etter at dette ble gjort, men det er kanskje for tidlig ennå. Hvis det ikke fungerer prøver jeg å bytte radio antakeligvis.

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                      Welcome to our newest member, Mortenporten.
                      Working...
                      X