Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trex-450 oppføre seg som en 4kanals?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trex-450 oppføre seg som en 4kanals?

    Ok, trenger ikke gjette, ja jeg er helt grønn på området

    Har veldig lyst å lære meg å fly større heli, mestrer uten problemer 4 kanals (både med halerotor og koaksialt).

    Har et Trex450 med dx6i radio, men hver gang jeg skal prøve det så blir jeg litt små redd Er det noen måte å få dette til å oppføre seg som et vanlig 4 kanals heli slik at jeg kan bli litt varm i trøya? Vil liksom ha det så snilt som overhode mulig i starten.

  • #2
    Å sette opp et Trex 450 som et FP heli er fult mulig men sterkt frarådelig.
    Årsaken er at du får egenskaper du ikke har lyst på når dy begynner å fly det.
    En motor som skal følge throttlestikka er ikke heldig og gir unødvendig last på halen og den kan slippe.
    I tillegg vil heliet førles tregt og uresponsivt.
    Det du trenger er å fly det som et CP heli med et relativt gjevnt rotorturtall der du justerer løftet med pitch på bladene og snille utslag.
    Dette vil gi et mere responsivt men samtidig snilt heli.

    Til å begynne med så bør du fly med Align 325 Pro treblader.
    De er både billige, flyr bra og splintres lett i en krasj.
    Sistnevnte er viktig for å få kreftene bort fra delene i rotorhodet.
    Et karbon eller glassfiberblad vil overføre mere krefter til rotorhodet og dermed ødelegge mere.
    Hold rotorturtallet under 3000 rpm men over 2700 rpm på dette stadiet.
    Årsaken til å ikke gå under 2700 er fordi halen har har mindre kradt ved lavere turtall og halen kan slippe ved brå collective bevegelser en nybegynner kan finne på.
    Blir da en ganske svett opplevelse når heliet bråsnur i lufta mens man leker med punch oppover.

    For å sette opp rotorhodet bør du ha en pitch måler men gradskive og water fungerer også.
    Sett opp en liniær pitch kurve i radioen og sikt deg inn på +/- 11 grader kollektiv pitch og +/- 6 grader syklisk.
    Når dette er gjort og du har 0 grader pitch ved senter stikke setter du opp en pitch kurve i radioen på 45 47,5 50 75 100 og en throttle kurve på 0 65 80 90 100 i normal mode.
    Sørg selvsagt for at KV rating og dreving på motoren holder rotorturtallet under 3000 rpm.
    Headspeed kalkulator finner du her http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html for å få rett turtall.

    For å få heliet snilt med tamme utslag kan du skaffe deg Aligns 220mm flybar om du ikke har dte allerede og Align 8,8g padler samts ette flybar vektene helt inntil padlene.
    Nå skal du ha et heli med tamme men bestemte utslag som flyr ganske stabilt.
    Blir utslagene for tamme eller kjappe kan man leke seg med utslagene i Swash Mix menyen i radioen.
    Pitch er for å endre utslagene kollektict og Aileron/Elevator for sykliske utslag.

    Om du er saå grønn som du sier du er ville jeg ha gått gjennom disse bygge og oppsettvideoene http://www.helifreak.com/showthread.php?t=11373
    Og er du ikke fult så grønn og ikke har sett dem før ville jeg ha sett gjennom dem uansett for er er mye god informasjon til selvhjelp.
    Espen Andersen (`75)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Perpyro View Post

      For å sette opp rotorhodet bør du ha en pitch måler men gradskive og water fungerer også.
      Sett opp en liniær pitch kurve i radioen og sikt deg inn på +/- 11 grader kollektiv pitch og +/- 6 grader syklisk.
      Når dette er gjort og du har 0 grader pitch ved senter stikke setter du opp en pitch kurve i radioen på 45 47,5 50 75 100 og en throttle kurve på 0 65 80 90 100 i normal mode.
      Sørg selvsagt for at KV rating og dreving på motoren holder rotorturtallet under 3000 rpm.
      Headspeed kalkulator finner du her http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html for å få rett turtall.
      Skal prøve disse innstillingene. Ser at jeg har et annet problem også. Servoren som styrer halerotor går ikke tilbake til senter når jeg slipper stikka. Burde den ikke det? Jeg må ta stikka motsatt for å få den i senter.

      Comment


      • #4
        Originally posted by odd76 View Post
        Skal prøve disse innstillingene. Ser at jeg har et annet problem også. Servoren som styrer halerotor går ikke tilbake til senter når jeg slipper stikka. Burde den ikke det? Jeg må ta stikka motsatt for å få den i senter.
        Den skal være slik.
        Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

        Comment


        • #5
          Originally posted by roadrune View Post
          Den skal være slik.
          Hæ? Skal den ikke gå i null? Det fører jo til at når jeg snur så vil den ikke slutte å snu før jeg gir den et push motsatt vei.

          Hva er grunnen til at det skal være slikt?

          Comment


          • #6
            Da var det nok siste flytur for dette :-(

            Hang stille ca 5-6 meter over bakken før jeg klarer å tippe det mot siden og vips inn i bakken (såklart traff jeg den eneste steinen innen 50meter radius). Sliter med det samme som på fly, når jeg får panikk så klarer jeg ikke å hente meg inn igjen. Prøver desprat å rette det opp slik at halen peker mot meg (for å slippe å tenke motsatt), og av en eller annen grunn tror jeg at det er lurt å gi 100% trottle når jeg får problemer

            Skal se om jeg får lagt ut bilde

            Da er det vel bare å forsette i simulator i vinter før jeg kjøper meg et nytt

            Comment


            • #7
              Når det kommer til oppførselen til haleservoen så er det riktig som roadrune skriver.
              Årsaken til dette er at gyroen kjører i HH (Heading Hold).
              Det som skjer er at når du gir rorutslag så forventer gyroen en dreining på helikopteret så selv om du setter rorstikka til senter igjen så forventer gyroen at heliet skal dreie på seg og vil således ikke sentrere haleservoen inntil heliet har rotert til den nye posisjonen.
              Bare prøv etter å ha gitt rorutslaget å dreie heliet på benken, nå vil servoen sentrere seg når den nye posisjonen er oppnådd.
              Dreier du forbi vil den begynne å gi utslag den andre veien.
              Espen Andersen (`75)

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X