Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med Lama V4 etter bytte av deler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med Lama V4 etter bytte av deler

    Hei,

    Er ny her på forumet, og er vel ny i RC miljøet i det store og hele.

    Fikk en E-Sky Lama v4 til jul for 2 år siden, og den har samlet støv i skapet.
    Har nå tatt den frem og bestemt meg for å prøve å beherske å fly helikopter!

    Men i forsøk på å få dette til så har det jo blitt noe knall og fall. Har som regel gått greit, men på onsdag så knakk jeg feste til stabilisator stanga på "Inner shaft".
    Fikk idag i posten en ny "Inner shaft", men oppgraderte til aluminium.

    Etter å ha montert alt sammen så har jeg fått veldig kast i det nye "Inner shaft". Og det virker som at stabilisator stanga sitter veldig løst. Siden det er lokk og skruer på den nye "Inner Shaft", så drar den jo ingen vei, men den sitter ganske løst.

    Kan jo hende at det ikke har noe å gjøre med ubalansen i helikopteret, men er det eneste jeg kan tenke meg.

    Er det noen som har noen kunnskaper å dele med meg, sånn at det faktisk er mulig å fly uten at helikopteret rister fra hverandre?
    All hjelp tas imot med stoor takk!
    John Martin Askevold

    Brent Lama V4

  • #2
    Originally posted by JohnMA View Post
    Hei,

    Er ny her på forumet, og er vel ny i RC miljøet i det store og hele.

    Fikk en E-Sky Lama v4 til jul for 2 år siden, og den har samlet støv i skapet.
    Har nå tatt den frem og bestemt meg for å prøve å beherske å fly helikopter!

    Men i forsøk på å få dette til så har det jo blitt noe knall og fall. Har som regel gått greit, men på onsdag så knakk jeg feste til stabilisator stanga på "Inner shaft".
    Fikk idag i posten en ny "Inner shaft", men oppgraderte til aluminium.

    Etter å ha montert alt sammen så har jeg fått veldig kast i det nye "Inner shaft". Og det virker som at stabilisator stanga sitter veldig løst. Siden det er lokk og skruer på den nye "Inner Shaft", så drar den jo ingen vei, men den sitter ganske løst.

    Kan jo hende at det ikke har noe å gjøre med ubalansen i helikopteret, men er det eneste jeg kan tenke meg.

    Er det noen som har noen kunnskaper å dele med meg, sånn at det faktisk er mulig å fly uten at helikopteret rister fra hverandre?
    All hjelp tas imot med stoor takk!
    Høres her ut som om du har fått kast i main shaft ja...
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #3
      og et annet tips.. Kjøp originale plastdeler hele veien...
      Alu-delene gjør at heliet flyer *dårligere*, og det koster mer.
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #4
        Takk for svar!

        Kan jeg altså få kast i Main Shaft bare ved å bytte Inner shaft?

        Så man burde ikke oppgradere til alu-deler? Hvor mye "dårligere" blir det fly da?

        Med alle krasj som jeg har forran meg, så tror jeg kanskje jeg kan spare penger på å kjøpe alu-deler enn å måtte kjøpe plast-deler om og om igjen..
        Men hvis det gjør det vanskeligere å fly, så er det jo en god begrunnelse til å satse på plast.
        John Martin Askevold

        Brent Lama V4

        Comment


        • #5
          Balansestanga på toppen er det som gir lamaen stabilitet og den flyr penest og er mest stabil med holder for balansestang i plast.
          Hva som er best kan diskuteres men skal du begynne å lære å fly så er plast inneraksling tingen.
          Aluminium vil gi deg en anelse ustabilitet men vil også l deg fly heliet mere agresivt.
          Alu er greit det til å sikre at heliet tåler knall og fall men ikke alle alu delene er bedre en plast.
          Bladholderne er en av delene der plast er å foretrekke ettersom plast versjonen tro det eller ei er sterkest mens swash og hylsa nedre bladholdere sitter på er greie å ha i alu.
          Men for å avgjøre hvilken aksling det er kast i kan du legge roret helt til høyre og begynne å gi litt gass.
          Nå skal kun den ene rotoren starte å spinne opp men husker ikke hvilken.
          Dra roret helt til vestre og repeter.
          Nå skal du kunne se hvilken aksling det er kast i.
          Espen Andersen (`75)

          Comment


          • #6
            Originally posted by JohnMA View Post
            Takk for svar!

            Kan jeg altså få kast i Main Shaft bare ved å bytte Inner shaft?

            Så man burde ikke oppgradere til alu-deler? Hvor mye "dårligere" blir det fly da?

            Med alle krasj som jeg har forran meg, så tror jeg kanskje jeg kan spare penger på å kjøpe alu-deler enn å måtte kjøpe plast-deler om og om igjen..
            Men hvis det gjør det vanskeligere å fly, så er det jo en god begrunnelse til å satse på plast.
            Nei, men som du sier så har det blitt noen knall og fall, og det skal ikke mye kast til før du merker det


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            | Spektrum DX8|
            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

            Comment


            • #7
              Da har jeg vært på den nærmeste RC sjappa(45min unna) for å få tak i ny inner shaft, siden jeg trodde det var det som var problemet.
              Der hadde de bare i alu, så det ble en ny i aluminium.
              Kom hjem, og til min store gru, så var det fortsatt veldig kast i inner shaft.
              Prøvde teknikken din Perpyro, og fant fort ut at det var kun på inner shaft som det var vibrering.

              Siden det ikke ble noe bedre etter inner shaft nr. 2, så begynte jeg virkelig å lure. Men fant etter hvert ut at det var ene rotorbladet som var den skyldige.
              Bestilte meg et sett med ekstra harde rotorblader, og en av de øvre var bøyd helt inne ved feste.
              Etter å ha byttet tilbake til de orginale, så har jeg nå vært ute på 2 turer allerede!

              Men et lite spørsmål.. Er det faktisk mulig å konfigurere/justere et helikopter sånn at det kan stå helt stille i luften av seg selv?
              Jeg bruker nesten det meste av batteriet på å finjustere hånkontrollen, sånn at det skal bli lettere å fly.
              Virker som at den alltid vil rotere mot venstre. Justerer jeg den, så går det 2 min, så begynner den mot venstre igjen.
              Kanskje jeg bare må lære meg med en gang at jeg må alltid kompensere litt med sideveis med throttle sticka.
              John Martin Askevold

              Brent Lama V4

              Comment


              • #8
                Små billige kontraroterende heli har denne tendensen til å alltid ville rotorer en eller annen vei, du vil aldri få det helt bort og årsaken er at det benyttes en rate gyro i den istedenfor heading hold.
                Resultatet er uansett hvor mye du fininstiller rorstikka eller propotional på kontrolleren så vil heliet alltid drifte en eller annen vei.

                Bladene du har kjøpt er bra fordi de både er omtrent samme vekt og tykkelse som de originale og at de tåler mye juling.
                De vil dåg til slutt gi seg om de får for mange bladestrike på seg.

                Gratulerer og lykke til.
                Last edited by Perpyro; 16 April 2011, 16:19.
                Espen Andersen (`75)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Perpyro View Post
                  Små billige kontraroterende heli har denne tendensen til å alltid ville rotorer en eller annen vei, du vil aldri få det helt bort og årsaken er at det benyttes en rate gyro i den istedenfor heading hold.
                  Resultatet er uansett hvor mye du fininstiller rorstikka eller propotional på kontrolleren så vil heliet alltid drifte en eller annen vei.

                  Bladene du har kjøpt er bra fordi de både er omtrent samme vekt og tykkelse som de originale og at de tåler mye juling.
                  De vil dåg til slutt gi seg om de får for mange bladestrike på seg.

                  Gratulerer og lykke til.
                  Okey, det var det jeg kanskje tenkte meg. Får bare prøve å holde den rett etter beste evne da

                  Tviler ikke på at bladene er bra, men problemet er vel at 1 av de var bøyd når de ble levert, så jeg kan ikke bruke de øvre rotorbladene..
                  Men så lenge jeg ble kvitt de store vibrasjonene, så bruker jeg heller et par ekstra av de orginale for å kunne fly

                  Håper bare på fint vært sånn at man kan fly ute, slipper å være så nervøs da
                  John Martin Askevold

                  Brent Lama V4

                  Comment


                  • #10
                    Skal du fly ute må det være minimum vindstille for det skal ingenting til før heliet blir tatt av vinden uten at du kan gjøre noe med det, i hvertfall med originalt oppsett.
                    Espen Andersen (`75)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Perpyro View Post
                      Skal du fly ute må det være minimum vindstille for det skal ingenting til før heliet blir tatt av vinden uten at du kan gjøre noe med det, i hvertfall med originalt oppsett.
                      Ja, jeg flyr bare når det er tilnærmet vindstille. Bor ganske skjermet, så bruker å gå greit.
                      John Martin Askevold

                      Brent Lama V4

                      Comment


                      • #12
                        Ja, da har jeg fått meg noen turer med helikopteret, men det ble også mine siste.
                        Satte helikopteret fast i et tre(ikke spør hvordan ), og kontrolleren inkl. batteriet tok fyr!
                        Så det er ikke flyvedyktig lenger. Ihvertfall ikke i nåværende tilstand!

                        MEN, jeg gir meg ikke så lett. Istede for å kjøpe masse deler å få dette til å gå igjen, så tenkte jeg bare jeg bare skulle kjøpe et helt nytt heli.

                        Så jeg har kanskje et lite håp om litt tips her?
                        Jeg har jo radio, så det slipper jeg vel å kjøpe ny. Kan vel bare bytte krystall?
                        Har sett litt på en sånn Big Lama, men den selges jo bare i komplette pakker.

                        Er det noen som har noen tips til hva jeg kan kjøpe nå når jeg har radio fra før.
                        Ikke så ille dyrt, samt at det burde være et nybegynner helikopter!
                        John Martin Askevold

                        Brent Lama V4

                        Comment


                        • #13
                          Surt med treet og det brente helikopteret men jeg tror jeg har en anelse hvordan det havna der.
                          Jeg tipper et lite drag i lufta dro det med seg.
                          Et godt tips i den forbindelsen er å ikke fly i nærheten av trær og spesielt om man mærker at vinden har mere kontroll over helikopteret en piloten har.
                          De større kontraroterende helikoptrene er ikke så mye bedre i vind desværre, så skal du ha noe nytt å prøve med så vil jeg anbefale Blade SR120.
                          Denne er stabil og du kan fly sirkler og åttetall med den etterhvert som du lærer.
                          I tillegg kan den legges opp mot vinden å fly i mot, noe et hvilket somhelst kontraroterende helikopter ikke klarer.

                          Når det kommer til radioen du allerede har så ikke ta det så tungt at du ikke kan bruke den til noe annet heli eller får kjøpt annet E-Sky heli uten radio, den duger fortsatt fint til å fly simulator med.
                          Ikke er de noe bra kvalitet heller.
                          Til Lamaen min brukte jeg opp en slik radio og det er pottene til stikkene som begynner å fuske og da er det ikke så mortsomt å fly lengere.
                          Espen Andersen (`75)

                          Comment


                          • #14
                            Ja, jeg kan vel dele skylden med vinden?

                            Så du anbefaler Blade SR120. Har søkt litt rundt på nettet, men finner kun 1 plass de selger det helikopteret. På globy.no
                            Litt skeptisk på å bestille der ifra, for jeg har ikke funnet reservedeler andre plasser heller, og hos globy.no så tar de jo 149kr for hver forsendelse. Og det er jo horribelt hvis man bare bestiller noen små reservedeler som går i en konvolutt.
                            Har tidligere handlet hos elefun, for der koster det bare 29kr når du bestiller små deler, og da er det faktisk levelig å legge inn små bestillinger når noe går til h**

                            Ser også at det er veldig kort flytid på Blade 129 SR. 6-7 min innendørs. Er jo bare en 1-cell 500mAh batteri.

                            Men hadde vel ikke gjort noe om jeg fant et helikopter som er bedre å bruke ute, nei. Tørr å prøve på litt mer og utvide mine ferdigheter mye mer når jeg er ute.
                            Kanskje det finnes flere helikopter som kan være aktuelle?
                            John Martin Askevold

                            Brent Lama V4

                            Comment


                            • #15
                              www.smallsize.no er stedet du får tak i både helikopteret og deler i Norge.
                              Du kan enten bestille over nett eller stikke innom nærmeste butikk.
                              Espen Andersen (`75)

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X