Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blade 400 trenger hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blade 400 trenger hjelp

    Hei

    Er det noen Blade 400 eksperter i øvre romerike (jessheim, kongsvinger kløfta området) som kan ta en titt på Bladen min?

    Problemet mitt er at halen vrir seg mot høyre uansett hva jeg gjør. Får ikke helikopteret 1 cm over bakken før det har rotert rund seg selv 5 ganger.

    Har prøvd å bytte orginal gyro til 401 gyro uten at det ble noe bedre. Har prøvd alle mulige innstilliger i radioen og på gyroene. Har byttet alt av deler (inkl servo på halen) som har noe med halen å gjøre. Har dobbelt sjekket at begge rotorene går riltig vei.

    Nå trenger jeg desperat en som kan Spektrum DX8 radio og Blade 400 til å se over helikopteret og radioen. Problemet er sikkert ikke så veldig komplisert, er nok bare at jeg har sett med blind på alt av løsninger.

    Noen som har tid og kunskap til å løse dette problemet for meg? Jeg betaler den som klarer å få helikopteret mitt til å fly normalt igjen.

    Mvh
    Michael

    Send PM hvis du vil avtale et møte.

  • #2
    Hvor i Akershus holder du til?
    Last edited by Helmet; 24 June 2012, 20:12.

    Comment


    • #3
      2164 Skogbygda. Er villig til å dra til et godt stykke for å få hjelp.

      Comment


      • #4
        OK. Det er en del i området Jessheim-Oslo som flyr helikopter, så det skal nok la seg orden. Det er blandt annet en del flyving på Hellerudsletta. Du kan jo dra innom der en dag/kveld så får du nok assistanse. Hva gjorde du med radio/heli før problemene begynte? Dette kan virke som ett klassisk tilfelle av at reim/servo/gyro er satt opp feil veg.

        Comment


        • #5
          Gjorde egentlig ikke noe spesielt. Byttet fra Futaba 9-serie radio til Spektrum Dx8. Dette er ca 2 år siden. Har ikke fløyet en meter etter dette.
          Når det gjelder reim/servo/gyro så har jeg sjekket og dobbelt sjekket og teste alle mulige kobinasjoner av reversering og gain innstillinger. Det som er veldig rart er at jeg kan snu alt feil vei og helikoteret oppfører seg akkurat på samme måte.

          Så konklusjonen min er vel at det er noen instilliger i radioen som ikke er aktivert eller satt opp riktig. Når det kommer til radiooppsett så er jeg amatør.

          Comment


          • #6
            Du har PM.

            Comment


            • #7
              Har en Hitec Aurora 9. På den er det en bryter (swD) som gjør at helien snurrer konstant.
              Kan fort vekk være at DX 8en har en liknende bryter.
              Regner med at det er AIL D/R switchen din.

              Lykke til
              Tamiya TRF 801XT . Savox . Radiopost

              Comment


              • #8
                Har prøvd å vippe alle brytere som jeg har satt opp, men ingen av de har innvirkning på gyroen eller hale-servoen bortsett fra HH-bryteren. Men uansett om HH er aktivert så snurrer helikoteret like fort rundt.

                Comment


                • #9
                  Er flere ting som kan være feil satt opp så det beste er å feilsøke med helikopteret forran seg.

                  Comment


                  • #10
                    Det er det jeg gjør. Har ladet ca 25 batterier på 2 dager nå.
                    Takker for alle tips, men jeg har lest side opp og side ned på nettet om samme problem. Stort sett er det enten ødelagt gyro, reim går feil vei eller gain instilliger som er løsningen. Ingenting av dette hjelper med meg. Det jeg tro jeg trenger er en som kan DX8 radioen som kan sette den opp på nytt til meg for å se om det hjelper. Tror ikke det er noe med selve bladen som er problemet.

                    Var innom smallsize i oslo på lørdag og en der tittet på helikopteret men kunne ikke så mye om DX8 radioen så han kom ikke noe lenger.

                    Comment


                    • #11
                      Etter at Helmet var så hyggelig og møte meg i dag for å titte på Bladen min så tror jeg problemet er løst.

                      Etter litt testing og konkludering med at alt var satt opp riktig gikk det opp et lys for Helmet og han fant ut at reima til halerotoren ikke klarer å dra rotoren fort nok rundt når den møter motstand (downwash fra hovedrotoren)
                      Konklusjon:
                      Enten er reima uslitt eller så er tanhjulet som drar reima rundt utslitt.
                      Demonterte halen og titta inn der hvor Tail gear akslingen sitter..... der var ingen tannhjul Det var kun akslingen som dro reima rundt.

                      Ny aksling med alu tannhjul er bestilt så til helgen får jeg forhåpentligvis Bladen i luften igjen.

                      Tusen takk Helmet.

                      -Michael

                      Comment


                      • #12
                        Bare hyggelig.

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X