Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starthjelp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Starthjelp!

    Hei.
    Har nylig kjøpt ett Thunder Tiger Raptor 50, 3D helikopter (nitro), dette er brukt og er ferdig innstilt.

    Det starter lett og alle servoer fungerer.

    Lurer bare på hvordan jeg får clutch til å "slå inn" ? Rotorene går ikke rundt uansett hva jeg gjør.
    Noen få ganger så går de rundt idet jeg starter, må da slå det av.

    Er det noe triks for å få det til? Har sett MANGE videoer om "how to", men det finnes ingen som viser steg for steg hva man skal gjøre.
    Jeg er nybegynner, men har både treningsunderstell, timesvis med simulator trening og litt erfaring fra elektro-helikopter.

  • #2
    Det er en sentrifugal clutch. Den tar tak når motor har nok turtall. Men dersom motoren skulle starte feil vei vil ikke rotoren bli med rundt pga enveislager på hoveddrevet.
    Arne
    www.hadelandrc.no/arne

    Comment


    • #3
      Originally posted by Rallypelle View Post
      Det er en sentrifugal clutch. Den tar tak når motor har nok turtall. Men dersom motoren skulle starte feil vei vil ikke rotoren bli med rundt pga enveislager på hoveddrevet.
      Det går bare ann å starte den en vei. Jeg kan gi bånn gass å motoren ruser sinnsykt, men rotorene går ikke rundt.
      Har lakt merke til at den saken som starteren settes inni (pinne på ca 8cm med hex kobling øverst), er løs og kan draes ut, og noen ganger setter den seg fast på starteren å kommer ut når jeg skal fjerne starteren.
      Andre ganger går rotorene rundt med enn gang jeg starter opp, så kraftig at jeg sliter med å holde de fast til jeg får trykket engine-cut på senderen.
      Kan jo være noe som er ødelagt?

      Comment


      • #4
        Har prøvd i timesvis og tømt flere tanker.
        Ble så lei idag at jeg startet opp, rotor gikk rundt med engang, kastet vekk starter og gløder og sprang unna.
        Da sto det å gikk helt normalt, fikk iallefall prøvd å flyge litt att å fram, samt stilt inn servoene litt bedre. Men det er jo ikke slik det skal være...

        Comment


        • #5
          Det er riktig at den kun kan startes én vei, pga enveislager i clutchen vil ikke motor bli med rundt om starteren går feil vei. Derimot kan motoren starte feil selv om starteren drar rett vei. Det er normalt ikke ofte det skjer, så siden det skjer så ofte på din så har du et problem å sortere ut der.

          Siden du allerede har hatt den i lufta tyder det på at rotoren går rett vei. Men den skal gå medurs sett ovenfra. Når du drar clutch klokka rundt moturs skal rotoren bli med medurs. Prøv dette så kjenner du at alt blir med rundt som det skal og at enveislageret i hoveddrevet tar tak slik det skal.

          De gangene du har fått rotoren til å gå rundt er det sannsynligvis fordi motoren har startet rett vei. Hvorfor den går rundt av seg selv er fordi du har litt høyt tomgangsturtall. Raptor er kjent for å ta veldig tidlig, så antagelig får du den ikke til å gå på tomgang med stille rotor, men du skal ikke behøve å bruke mye kraft for å holde igjen. Det kan og være at det er skiftet clutch lining i den og at den som byttet ikke fikk laget korrekt klaring. Da vil den ta enda tidligere. Du kan eventuelt bytte clutchklokke om dette er tilfelle. Tror du får disse med ferdig lining så slipper du klundre med det.

          At starter shaft blir med opp igjen skal ikke skje. Det skal sitte et E-klips på selve akslingen rett under lageret i clutch klokka. Drar du opp akslinken ser du et spor i den der klipset skal sitte. Du må ta motoren ut for å sette på nytt clips. Ta av sekskant koplingen og sett på nytt clips. Skyv akselen opp gjennom clutch klokken fra undersiden og fest sekskant koplingen igjen mens du dytter akselen opp fra undersiden slik at du ikke har noe vertikal slakk i akselen. Studer manualen så ser du nøyaktig hva jeg mener.
          Arne
          www.hadelandrc.no/arne

          Comment


          • #6
            Takk for svar. Skal sjekke opp i hvorfor motor evt starter feil vei, reparere starter shaft og justere litt på turtall å se om det blir bedre da

            Comment


            • #7
              Har reparert start shaft'en så nå sitter den fast
              Men sliter fremdeles med å starte.
              Kan noen forklare litt steg for steg hvordan man går frem? Idet man skal starte, hvilken innstilling skal sender ha?
              Jeg har throttle helt nede, men har en annen knapp hvor det står Flt.mode, denne har 3 trinn, jeg bruker å starte i trinn 3 for da bakker motoren laft (lavt turtall).
              I trinn 2 ruser det så høyt at det nesten letter, mens trinn 1 bare har litt gass, enn slags mellomting. Og det er kun i trinn 3 jeg kan justere trimminga på servoen på gassen. De andre trinnene kan alt justeres bortsett fra gassen.
              Har manual til senderen, men blir ikke klok på den.

              Comment


              • #8
                Flt.mode betyr Flightmode. De tre posisjonene er normal, idle up 1 og idle up 2. Hvordan disse skal fungere er opp til deg. Knappen styrer ikke bare throttle kurver men også pitch. Se følgende link og filmen "Pitch and Throttle Curves 101" som gir deg dette med teskje...: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=41692

                Du må registrere deg på dette Helifreak forumet for å få tilgang til filmene. Som du ser er det mengder av basics videoer, og det kan høres ut som du behøver å tråle deg gjennom de fleste av de.

                Du kunne også ha nytte av å sette opp ditt eget helikopter selv for å skjønne hvordan alt dette funker. Jeg ser ingen Raptor nitro byggevideoer fra Finless Bob, men han har laget en på elektro Raptoren. Den er jo lik når det kommer til hode, hale og oppsett av disse...: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=33055
                Arne
                www.hadelandrc.no/arne

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X