Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken av disse to HPI bilene bør jeg velge.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken av disse to HPI bilene bør jeg velge.

    Hei.

    Jeg er helt nybegynner på dette med nitrobil.

    Har to biler jeg vurderer.

    Alternativ 1
    2008 mod HPI MT2 3.0. Brukt litt over 1 liter drivstoff.
    4WD

    Alternativ 2
    2010 mod HPI Firestorm 10T. Brukt under 1 liter drivstoff.
    2WD

    Jeg ønsker ikke å "mekke" så mye. Da er kanskje alt 2 med 2 hjulstrekk best??
    På en annen side er det kanskje best kjøreegenskaper og fremkommelighet med en 4 hjulstrekk?

    Ca samme pris på de to bilene.

    Noen tips?

    Hilsen

    Frank

  • #2
    Hei Frank

    Bare et lite tips, kjøper du nitrobil må du forvente myye mekkeing, det må du være klar over før du kjøper.
    Alle som sier noe annet bruker enten ikke bilene sine, ellers lyger de så det renner av de..
    Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

    Comment


    • #3
      Takk for svaret.
      Det ante meg litt.

      Men da lurer jeg.. Hva med børsteløs elbil?

      Er det et bedre alternativ i forhold til mindre "mekking"?

      Comment


      • #4
        Det er alt etter hva du gjør det til selv

        Du har nok litt mindre mekking på el.bil, men ting blir jo ødelagt der også dersom du bruker det skikkelig
        Fordelen med el.bil er jo at det er bare til å stappe i batteriene og kjøre. Mens med nitro må du fylle drivstoff, stille inn motoren hver gang du kjører om du vil ha den til å gå optimalt, noe som tar en del tid for nybegynnere. Men nitro er jo gøy! Det bråker
        |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

        Comment


        • #5
          Robin har jo absolutt et poeng, du må velge mellom to "onder" (batteribytte vs. innstillinger) for å få det morro )
          Børsteløst er veeldi gøy har selv en Savage Flux og en E-Revo går noe sannseløst, nesten litt for bra, er til tider vanskelig å holde
          kontrollen på galskapen, men med litt moderate batterier, og en fornuftig finger på gassen går det veldig bra..

          Nå vet ikke eg hvilke tilbud mtp pris du har fått på de to bilene du nevner i første posten her, men du har ikke vurdert å gå rett på 1:5 skala
          da? Med bensin motor, 2takterer som går på 95oktan med 4% oljeblanding. Der er jo mange alternativer, og en fornuftig bil som Hpi Baja evt en klone av den, eller Fg Marauder. Prisene på Finn på disse bilene er ikke avskrekkende.

          Fordelene med 1:5 er at de går på 95 oktan (12-13kr liter) Vs Nitro 100kr liter, på en 1:5 kjører du lett 45 minutt på en tank på 7dl, inngen instilling fra gang til gang, bare å dra i snora å kjøre på

          I tillegg er jo 1:5 fysisk større å lettere å holde kontrollen på under kjøring, samt at de tåler så vanvittig mye juling før noe ryker til.
          Å lyden av en to takter som brenne avgårde på 23.000rpm er fantastisk.

          Eg har både nitro, børsteløse, og 2 Hpi Baja, Bajan er definitivt den som blir mest brukt. Har ikke angret ett sekund på at den ble kjøpt.

          Om du kjenner noen som har en slik, eller finner noen her på forumet som har en slik i nærheten av der du bor, så ikke stuss på å spørre om du får henge med de en dag de skal ut å leke. Du kommer til å bli frelst
          Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

          Comment


          • #6
            Aller helst ville jeg hatt bensinbil (altså ikke batteri).
            Om det er nitro eller vanlig 95 oktan spiller ingen rolle.
            Jeg elsker motorlyd.

            Problemet er bare at jeg lurer på om jeg i det hele tatt får stilt inn motoren slik at det går ann å kjøre. Slik at jeg ikke blir en av dem som kjøper og så må selge med en gang igjen for at jeg ikke får kjørt den.
            Jeg har en nabo som har fly med nitromotor. Er det samme sak slik at han også kan stille inn slike motorer?

            Jeg betaler ca 1500 kr for bilen. Det er en ok startpris synes jeg da jeg ikke vet enda hvor "dilla" jeg kommer til å få. Det blir for dyrt å starte med en bil til 3-5 tusen synes jeg.

            Comment


            • #7
              Anbefaler deg å lese en del om nitro motorer generelt før du kjøper nitro. Da får du bygget deg opp litt kunnskap omkring tuning av motoren, så slipper du å ha problemet med at du ikke får det til

              Bensinbil er også ganske kult og er enklere å ha med å gjøre! Men dem koster nok en del mer enn du hadde planer om å bruke på første bilen.

              Kan også anbefale å kjøpe din første bil brukt slik at du slipper å betale "nybilpris" før du vet om du i det hele tatt blir hekta (dog kan jeg nesten garantere deg at du blir hekta uansett, hehe) Men bruk uansett litt tid på lete gjennom priser, det er noen der ute som tror de selger diamanter

              Valg av bil gjenspeiler også hva du skal bruke den til! Er det bashing (altså hopping og kræsjing og genrell rævkjøring, hehe), så ville jeg valgt en monster truck eller lignende. Skal du kjøre på offroad bane så er nok buggy tingen. Skal du kjøre bare på asfalt så kjøper du en onroad bil... 1:5 skala funker dårlig til store hopp, da de veier litt og får da en del kraftige smell, men funker som bare det ellers(korriger meg gjerne om jeg bommer her, tenker spesielt på HPI Baja o.l. her)
              |HPI Savage X med OS30VG(P) motor|HPI Savage Flux HP|HPI Vorza Flux HP|Hot Bodies D8 Hobao Hyper .21|

              Comment


              • #8
                Då må eg berre nett retta deg litt Zenox, sjøl om eg ikkje har HPI Baja så har eg fått såpass med meg at dette er ein grei "hoppe/bashebil", men alt har jo sin begrensning! Den kan jo brukast på både asfalt og i ulendt terreng som sandtak og alt som ikkje er asfalt, alt etter kva dekk ein bruker. Men dei kostar dog litt meir enn desse 1500,- du har sett som tak på det du vil betala for bil no. Du kan iallefall ganga prisen med 4 viss du skal ha ein godt brukbar ein

                Men lykke til i valget!
                Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                Comment


                • #9
                  Heisann. Det er vell ikke tilfeldigvis min du vurderer å kjøpe? siden vi bor i samme kommune;P

                  Bare å ta turen å se bilen viss du vill.
                  Ut på tur - signatur...

                  Comment


                  • #10
                    Du sier det blir for dyrt og starte med 3-5000 for en 1:5 bil ja, En ting som er greit med 1:5 er at om du betaler 5000 for bilen, så vil du få nesten like mye igjen for den etterpå om den er vellholdt.

                    Mens nitro detter fort i pris i forhold til bensin og elektro.
                    Vil si at børsteløse biler tåler ganske så mye, Men er få som takler vann/fuktighet (Noen få av traxxas takler dette)

                    En utgift du også får med EL bil er jo lader og batterier.. alt etter krav og smak&behag av valg.

                    Men 1500 vil jeg si er alt for lite og starte opp med, skal du ha Børsteløs bil, må du somregel ha lipo batterier, Da må du også ha computer lader... Batteri og lader kan fort komme på 1500 alene om du kjøper dyrt.. spess i norge.

                    Men derimot finner du knapt noe råere om du går for en skikkelig børsteløs bil

                    Kjøpte selv en HPI Vorza, Som tåler masse juling, samt går som ett uvær.

                    Bilen får du for 4599 på Globy.no, men du må også ha lader og batterier utenom, samt verktøy om du ikke har dette...
                    1.5mm-2-2.5-4 mm umbrako, 5.5mm skiftenøkkel eller kopp. Dette brukes på denne bilen, og den er rå.. samt tåler også juling. Ikke røket en del på min enda jeg

                    Starte med RC er somregel aldri billig, Men morro
                    | Spektrum DX8|
                    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by xillianto View Post
                      Starte med RC er somregel aldri billig, Men morro
                      Den kan jeg også skrive under på. Starta med hobbyen i August, og til nå har jeg greid å hatt 3 biler. Starta med to "morrobiler", først Traxxas Rustler VXL, så en Traxxas Slash 4x4 Ultimate og nå en Losi XXX-CR buggy, nå er Rustler'n solgt, det samme er Slash'en snart også. Etter å ha kjørt litt inne på bane med buggyen fant jeg ut at det er hva jeg vil satse på fremover.

                      I starten så var det bensin/nitro bil jeg kunne tenkt meg, men fant fort ut at elektrisk var tingen for meg, lite vedlikehold i forhold til bensin/nitro(slik jeg har forstått det hvertfall, men nå har jo ikke jeg hatt nitro/bensin bil så har ikke så mye erfaring å komme med der), samt at børsteløst går noe sinnssykt bra, så ble valget egentlig ganske lett for min del. Eneste jeg kan se for meg at noen velger nitro/bensin biler den dag i dag må vel være fordi de liker lyden.
                      TLR 22

                      Comment


                      • #12
                        Hei,
                        Jeg sverget til nitro før. Trenger ikke gå lengre enn til i sommer. nitro nitro nitro.
                        Hadde vel 14 forskjellige.
                        Grunnen til så mange var for å alltid ha 1 bil som funka.
                        Tungvindt :-p

                        Hadde da en FG også, noe jeg syns var en jekla rå bil. Det er da 95okt bil.
                        Tok ikke lange tia før den var kjedelig.
                        Mye skruing der også.

                        Neste bil ble da HPI Baja 5b. Feteste bilen til da syns jeg.
                        Den var med CY29ccm maskin , trim potte ect.
                        Bråkte noe utav natta. Var kjempegøy i ca 1mnd.
                        ikke spesielt billig for deler. pluggen koster 100,-
                        Ja fordelen var vel at den gikk på 95okt.

                        Hoppet så over på en EL offroad.
                        å her blir jeg.
                        Kjøpte en Traxxas Slash 4x4 Ultimate ny for noen mnd sia.
                        Kun skrudd 1 gang til nå.
                        Knakk skruen til demperen nede på b?rearmen.
                        Uheldig smell med en stein i full speed.

                        Ellers tåler den bilen alt. så å si.
                        Har nå 2 slash, bandit og en desert truck. INGEN nitro eller 95okt biler.

                        Min mening med detta var, EL er gøy, kan kjøres over alt med tanke på støy, tåler masse juling, ingen olje gris, ingen tuning.
                        Bare plugge i batteri å frese rundt.
                        Kurt Andersen , Rc Addicted

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X