Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner, kjøp av elektrobil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybegynner, kjøp av elektrobil

Hei

Har trålt igjennom en rekke tråder her, søkt rundt etter hva folk anbefaler ... og blir ikke helt klok da mange anbefaler forskjellige ting, og ofte er det noen som fraråder det andre anbefaler... også har du forhandlere som er litt partisk til egne saker... og når man har litt budsjett i tillegg...

OK... jeg har ingen førstehåndserfaring med RC bil fra før, men har tenkt på å kjøpe det siden slutten av 80 tallet... bare ikke blitt noe av.
    Ønsker derfor ikke å bruke for mye da jeg A)Kanskje får mindre tid enn jeg tror B)Kanskje ikke så moro som jeg håper på(tviler litt på den da).

Jeg ønsker ikke å være til sjenanse for andre , eller kompliserte motor opplegg; og går derfor for elektro. Med nye lipo batteriet virker det som det er masse juice å leke med.

Jeg kommer til å kjøre på random steder med blandet terreng. Baner blir mer unntaket enn regelen. Håper på å kjøre lit leke-race og smått da bare kjøring i sirkel alene fort blir kjedelig. Om noen vet om noen gode sandtak i Follo området der man ikke blir jaget vekk, si gjerne i fra

Har vurdert buggy og truggy... og ikke så mye MonsterTruck da de virker til å ha høyt tungepunkt og ikke like stabil.

Og viktigst kanskje, tror ikke jeg vil bruke mer enn 4000! Kan gå noen hundrelapper over for å få komplettert med lader og batteri... men thats it.

Så om noen har noen gode tips til hva, hvorfor og hvor i Norge man får kjøpt det... så settes det stor pris på.

Tror ikke du kan gå feil med en slash, men det er jo short course.

Av buggy ville jeg kanskje vurdert en brukt xray eller mugen for mest mulig glede fremover som kan brukes til både morro, bashing og konkurranse. Men her kan andre gi deg gode tips til RTR pakker kanskje som vil gi deg en god start i hobbyen hvis du har lyst på noe helt nytt til et rimelig budsjett.
    Last edited by Corvinus; 4 July 2012, 17:21.

Comment

Takk for svar.

Ser at flere anbefaler Slash... så den er nok en meget aktuell kandidat. Tror ikke det blir noe konkurranse på meg. Hvis noe, så blir det bare sånn for moro.

God bakkeklaring er fordel da jeg ikke har lyst at terreng skal sette for stor begrensning.

Men en ting jeg ikke helt blir klok på, er batteri. Det følger med et "vanlig" batteri virker det som...
      Her er jeg usikker... hva man bør velge.. antall mah? antall volt er kanskje grei siden slash gir mest for 11.1v...
      Og ikke minst... har ikke lyst å vente en uke på å lade batteriet.
      Finnes det en god lader som tar både lipo og nimh (som føler med org) og gjør det på en brukbar rask tid uten å koste skjorta?

Comment

Vet ikke hvor dyr skjorta di er, men skulle jeg kjøpt ny hadde jeg nok gått for denne:

mAh er det bare å gå for så mye du finner, 5000 er fint f.eks. Jo mer, jo mer kjøretid. Innkjøp av 3S batteri gir deg mye mer futt enn medfølgende batteri. En av hovedfordelene med LiPo batterier er at de har stabil voltkurve (OMMPH!) hele veien, mens "vanlige" (nimh) batterier daler nedover hele veien fra start til slutt.

Når du skal bruke LiPo batterier må du passe på at ESCen i bilen har low voltage beskyttelse og er aktivert, slik at den kobler ut når batteriet begynner å nærme seg lavt nivå, ellers kan du faktisk ødelegge batteriet. LiPo batterier må aldri lades helt ut. Slash har denne beskyttelsen!

...the VXL-3s is equipped with two-stage low voltage detection to allow LiPo battery use, including powerful 11.1-volt 3S packs!

Comment

Tusen takk for bra svar!

Er det hipp som happ hva slags LiPo batt man kjøper utover at det er 3S 5000mah og 11.1v? Mange merker til litt forskjelig pris?

Jeg leser flere steder at man er advarende mot dette batteriet i den forstand at det kan være farlig. Virker nesten som man har en flaske nitroglysering i huset om man tar med batteriet inn... ladepose og greier

Og til slutt, så er det vel enkelte deler som ryker lettere enn andre... særlig med 3S Lipo... hva bør like greit kjøpe med en gang, så man har?

Comment

Forresten... er platinum Slash så mye bedre enn "vanlig" Slash, at det er verdt det? Blir jo fort en 600,- ekstra eller så siden man må kjøpe sender og mottaker på toppen av det hele...

Comment

Den er nok noe oppgradert ja men det må nesten andre svare på som har den nøyaktig hvor mye bedre den er. Den kommer ikke minst med børsteløst system som absolutt er å foretrekke hvis du vil ha kraftig og vedlikeholdsfri motor. Lakk må du også evt. huske da den kommer med ulakkert karosseri slik at du kan lakke det akkurat slik du vil. Jeg hadde nok gått for den om jeg skulle hatt en. Radio koster gjerne fort litt mer enn 600, men du får et par brukbare til den prisen som fungerer helt ok.

LiPo blir regnet som dynamittkubber ja, det er mye strøm det er snakk om og heftige utladingsegenskaper, derfor veldig viktig å ikke overlade dem eller mishandle dem. Til bil bruker man det man kaller hardcase batterier, disse er tålig beskyttet mot krasj o.l. da de er beskyttet av hard plast og man skal være temmelig uheldig for å ha et seriøst uhell med dem.

Alltid vær tilstede når du lader dem, og lad dem riktig med sans of fornuft er det eneste jeg kan råde deg. Så skal det ikke være så mye å bekymre seg om. Det har ikke så mye å si hvilket merke du går for, men greit å velge et beregnet for bil. En ladepose for beskyttelse i tilfelle overladeuhell skulle være ute er også å anbefale, så er du på den helt trygge siden.

Hvis du vil lade trygt, så lader du med 1C. Dvs. hvis batteriet er på 5000 mAh, så lader du med 5A. Det er ikke så mye mer komplisert enn det.

Ang. ting som ryker på akkurat slashen vet jeg ikke, andre kan nok gi bedre råd der. Jeg ville bare tatt det som det kommer, ingenting burde ryke med det første. Slash er alminnelig regnet som en av bilene som tåler mest juling. Men ikke kjør den i høyt gress o.l., det gjelder alle elektriske biler med normal gearing. Da overbelaster du motor og ESC, speselt hvis du har LiPo.
              Last edited by Corvinus; 5 July 2012, 14:16.

Comment

Kult! Dette tvinger jo frem spørsmålet... hva slags sender BØR jeg kjøpe... er sannsynlig at jeg ikke vil kjøre alene.
                Og ser ikke poenget å bruke mye heller... Denne virker veldig tøff... men usikker på om det er så hensiktsmessig med displayet når de ikke viser fart og sånt : 2012 Flysky New FS-GT3C Har ikke iphone, så den derre TQi saken hjelper ikke så mye på meg.

Comment

Jeg brukte i lang tid FS-GT2 på savagen min og den funka som bare juling. God respons, stabil og lang rekkevidde.

Comment

Til det budsjettet ville jeg gått for en brukt Mugen/Xray buggy eller truggy, som er det råeste du for... tåler alt av juling og er meget stabile osv.
                    Men nytt til under 4000 komplett har man jo Slash

Originally posted by MortenH View Post
                    Kult! Dette tvinger jo frem spørsmålet... hva slags sender BØR jeg kjøpe... er sannsynlig at jeg ikke vil kjøre alene.
                    Og ser ikke poenget å bruke mye heller... Denne virker veldig tøff... men usikker på om det er så hensiktsmessig med displayet når de ikke viser fart og sånt : 2012 Flysky New FS-GT3C Har ikke iphone, så den derre TQi saken hjelper ikke så mye på meg.
                    Mange som bruker Futaba og Spektrum radioer til 3-4000, men jeg mener nå det er litt vel dyrt for en fjernkontroll.. spesielt for bakgårdsherjing

Har hatt både GT3 og GT2 radioene fra Flysky/hobbyking og de funker knall! bruker de på alle bilene. Displayet er jo kjekt, med en enkel meny.. tar ikke lang tid å forandre på steering eller throttletrim, som mest sansynlig er det du vil komme til å bruke displayet mest til, hvertfall i førsteomgang... det med display gjør det også lettvint i og med at om du skal ha en bil til kan du kjøpe en ekstra mottaker og bruke samme fjernkontrollen... du bare lager nye profiler for hver bil og lagrer alt av innstillinger, slik at du slipper å gjøre om hver gang du skal ut å kjøre
                    mens for bruk på en bil har det vel ikke så sykt mye å si om den har display eller ikke...

God radio er det iallefall... har testa at det hvertfall er 500m rekkevidde på min GT3B
                    Last edited by SAVAGEry; 5 July 2012, 17:30.
                    Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                    Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

Comment

Da er vel bil og sender klar.

Men lader og batteri er fortsatt et mysterium. Koster nærmere 700 i norge for 3S 30C 5000mah...
                      Usikker på om det er bedre med HØYERE enn 30C...?

Hobbyking får man samme for $44, men man må kjøpe en del siden frakten er så stiv.
                      Kanskje andre leverer med lavere frakt?

Og lader... den som ble anbefalt over har 80w... og en som blir anbefalt på Hobbyking :

Men den er 50w...

SPørsmål er da hva som egentlig er best sammenlignet med pris OG hvor lang tid det tar å ferdiglade et slikt batt med 50w vs 80w? Siden man skal være tilstedet under hele ladingen... kan det være greit at det ikke tar type 10 timer...

Comment

Bare en liten kommentar om lading: du trenger ikke være tilstede mens den lader. Jeg har kjørt Lipo i 4 år nå, uten noe uhell. Men jeg reiser ikke akkurat vekk mens jeg har batteri på lading
                        XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

Comment

Det er delte meninger om det å være til stede når man lader...

Det er greit å få med seg denne hvis man har spm. om LiPo:
                          Last edited by xilian; 6 July 2012, 10:53.
                          Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                          - NiceShot.no

Comment

Ok, jeg ser den. Stygg sak.
                            Bare et spørsmål: med alle de Lipo batteriene som er i bruk rundt omkring, og ei skrekkhistorie, hva er sannsynligheten for sånne uhell? 1/1000?
                            XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

Comment

Ikke missforstå, jeg er ikke motstander av LiPo

Bare synes det er viktig å informere om at man bør bruke huet
                              når man bruker dette, som alt annet.

Tenk på hvor man lader, og hvordan.. Bruk pose
                              Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                              - NiceShot.no

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X