Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Revo spørsmål and batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-Revo spørsmål and batteri

    Hei og hå!

    Dette er nok et idiotisk spørsmål når man kan det/forstår det... mennne...

    E-Revo bruker 2 Batterier. F.eks. 2X 3S Lipo. Altså 6S i kraft?
    Men likevel skal den i følge diverse kilder ikke være særlig raskere enn f.eks. en Slash på EN 3S? Burde den ikke i teori være nærmere dobbelt så rask.. altså rundt 130kmt eller noe sånt? i Følge boksen er den med optional gearing 104kmt. Altså noe mindre med vanlig gearing regner jeg med?

    Nå vet jeg at dobbel kraft IKKE er lik dobbel fart. Lurer på hvordan dette henger sammen?

  • #2
    Motoren i E-revo Brushless er omtrent dobbelt så stor, om ikke større, som motoren i slash og andre 1/10 biler (traxxas E-revo er akkurat like stor som 1/8 truggies og monster trucks fra andre merker). Motoren har lavere KV enn den som sitter i slash (2200 vs 3500 om jeg ikke tar helt feil). du kan bruke KV for å finne ut RPM til motoren... gange 2200 med 22,2v og 3500 med 11,1v. Da finner du hvor mye RPM (omdreininger) motoren har. Motoroppsettet, samt batteriene i erevoen er altså mye kraftigere, for eksempel vil jeg tippe motoren er 5 ganger så sterk som de du ofte finner i 1/10 biler(mamba monster, som sitter i E-revo BL går for å yte ca. 6HK på 6s LiPo) MEN erevoen er mye større og veier over dobbelt så mye.
    Det som likevel har mest innvirkning på toppfart er nok giringen. Selv om E-revoen er tyngre, vil den likevel kunne ta standing backflips og wheelies som bare det... dette fordi den er gearet relativt lavt, som gir bra aks og holder temperaturene nede. Hadde du hatt samme utveksling i en erevo brushless som i en slash VXL, ville du nok ha fått en toppfart LANGT over hva jeg ville anbefale.. blir helt ukontrollerbart. Du kan med å bare bytte til et større motordrev (pinion) eller spurdrev få bilen til å gå langt over 100kmt...
    Du ser ingen racingbuggy /truggyer som er tunet til å gå over 100kmt, og det er fordi det blir unødvendig... det er langt "viktigere" å ha bra aks Dessuten bryr jeg meg ikke særlig om toppfart, da det er så mange andre faktorer som definerer kjøreglede, som wheelies, aks, kjøreegenskaper og mye mer.
    Last edited by SAVAGEry; 25 March 2013, 21:52.
    Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
    Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X